Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:19

Lees bovenstaande reactie nou nog eens.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:20

Wie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:24

VValar schreef:
Dit kun je simpelweg niet vergelijken met een paard die 1 à 2 keer in de week een half uurtje in de baan moet hobbelen.

Ik vergelijk de training ook niet. Maar een sportpaard is voorbereid op zijn werk en als het goed is bouw je de training gelijkmatig op. Een boscrosspony is minder voorbereid en loopt daardoor een grotere kans op blessures.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:26

Sorry hoor, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een paard die 1 a 2 dagen in de week een half uur schoorvoetend door de baan heen gaat, blootgesteld wordt aan extreem hoge kansen op blessures. Dat gaat er bij mij simpelweg niet in. En ik hoop dat je dit ook wel een klein beetje kunt begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:30

Lianne84 schreef:
runningkawa schreef:
Dat schaad ook niet

Dat vind jij misschien. Maar ik zit niet op het risico op oververhitting te wachten. Ook als je een uur in vrij warm weer een prestatie verwacht van je paard is dat aanwezig..
En daarnaast nog kans op schuren door water/zand.

Dan had ik, de mensen waar ik bij trainde op handelsstallen, mijn instructeurs enz, allemaal paarden met peesblessures moeten hebben?
Laat ik je zeggen dat dit erg weinig van toepassing was Lachen

En ook heb ik nog nooit witte plekjes gehad door schuren, te strak doen enz.
Dat in ruim 22 jaar, meerdere paarden per dag...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:31

Ik denk ook dat een misstap (zeker bij een jong paard) verhoogd wordt door de ruiter. (balans)
Voor mij is het risico van een misstap belangrijker dan de vehoogde temperatuur onder de beschermer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:31

VValar schreef:
Sorry hoor, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een paard die 1 a 2 dagen in de week een half uur schoorvoetend door de baan heen gaat, blootgesteld wordt aan extreem hoge kansen op blessures. Dat gaat er bij mij simpelweg niet in. En ik hoop dat je dit ook wel een klein beetje kunt begrijpen.

Ik denk bij een boscrosspony niet aan een paardje die een half uurtje door de bak hobbelt. Ik denk dan aan een paardje waarmee even op flink tempo een ritje wordt gemaakt. Zoiets als jij beschrijft is maar een hobbelknol Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:33

Arabesk schreef:
Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken Verward. Misschien hebben al die mensen die hun paard natuurlijker houden en (zelf) bekappen, dan kennelijk ook toevallig van die wonderpaarden. Cool

Juist niet Knipoog. De meeste mensen die hun paard natuurlijk houden en ook nog zelf bekappen zijn recreatief bezig of rijden endurance. Ze hebben een andere manier van rijden dan mensen die intensief met de sport bezig zijn, waardoor de kans op aantikken veel kleiner is. Vaak hebben ze hiervoor ook degelijke paarden met minder beweging dan een dresuurpaard, die zich dus minder snel aantikken en daarnaast hebben de paarden dus ook geen ijzers, waardoor het minder kwaad kan als er wel een keer wordt aangetikt.

Figaro

runningkawa schreef:
Dan had ik, de mensen waar ik bij trainde op handelsstallen, mijn instructeurs enz, allemaal paarden met peesblessures moeten hebben?
Laat ik je zeggen dat dit erg weinig van toepassing was Lachen

Dat zeg ik toch helemaal niet..? Ik zeg dat voor mij de eventuele voordelen niet opwegen tegen de eventuele nadelen. Ik zeg niet dat ieder paard mét bescherming per defenitie een peesblessure oploopt. Net zoals zonder bescherming.
Ik rijd mijn paarden al 10 jaar zonder beenbescherming en zij hebben ook nog nooit een peesblessure gehad.

VValar

fransje23 schreef:
Ik denk bij een boscrosspony niet aan een paardje die een half uurtje door de bak hobbelt. Ik denk dan aan een paardje waarmee even op flink tempo een ritje wordt gemaakt. Zoiets als jij beschrijft is maar een hobbelknol Haha!

VValar schreef:
Boscrossen is slechts een metafoor. Ik bedoelde er niet per se letterlijk door de bossen crossen mee Vork Alhowel je het natuurlijk ook letterlijk kunt opvatten.

Knipoog

Hobbelknol zou je het ook kunnen noemen dus.

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:34

Ik rijd ook altijd met beenbeschermers.
Als ik zie hoeveel krassen er dus op staan dus heeft het echt wel nut. In het weiland heeft die nooit wat om maar daar loopt die rechtuit natuurlijke beweging.

Oververhitting vind ik ook onzin, hoe kan er nu overhitting komen van een uur en als je daarna de pezen afspuit is het alleen maar goed

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:37

Ik doe mijn jonge paard altijd bescherming om.(ook op aanraden van mijn dierenarts) Dus met rijden, longeren en zelfs met losgooien. Zekerheid voor alles Bloos

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:42

CCCCorine schreef:
Arabesk schreef:
Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken Verward. Misschien hebben al die mensen die hun paard natuurlijker houden en (zelf) bekappen, dan kennelijk ook toevallig van die wonderpaarden. Cool

Juist niet Knipoog. De meeste mensen die hun paard natuurlijk houden en ook nog zelf bekappen zijn recreatief bezig of rijden endurance. Ze hebben een andere manier van rijden dan mensen die intensief met de sport bezig zijn, waardoor de kans op aantikken veel kleiner is. Vaak hebben ze hiervoor ook degelijke paarden met minder beweging dan een dresuurpaard, die zich dus minder snel aantikken en daarnaast hebben de paarden dus ook geen ijzers, waardoor het minder kwaad kan als er wel een keer wordt aangetikt.

Misschien moet jij je toch iets meer in de endurance gaan verdiepen voordat je dat onder de noemer niet intensief voegt. Endurancepaarden hebben overigens vaak wel ijzers omdat door de gmaakte afstanden en het terrein natuurlijk bekappen niet ideaal is.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:51

ThaGirl schreef:
MysticTinker schreef:
Ik gebruik nooit bescherming bij mn paard, is niet nodig, en als het niet nodig is dan ga ik hem ook niet verwennen daarmee, hij moet maar leren om zijn benen voorzichtig neer te zetten! In de wei kan hij ook niet met bescherming lopen, dus onder het zadel krijgt ie dat ook niet.
Wordt een ander verhaal als je een ADHD paard hebt, met ijzers onder, die alleen maar loopt te stressen en bokken, en totaal niet met zn voeten bezig is, zo'n paarden kunnen zich nog wel eens de benen kapottrappen door hun onoplettendheid, en dan vind ik peesbeschermers in het begin geen probleem, maar als ze rustig zijn zou ik ze weer eraf halen.
Bij springen kan ik er ook in komen, dan kan het ook veiliger zijn, maarja met jonge paarden spring je niet veel natuurlijk.

Hier ben ik het mee eens. Een paard is niet van suiker en je kunt hem echt niet tegen elk klein 'ongelukje' beschermen.
Anders vind ik het trouwens als je een paard van een miljoen euro onder je kont hebt, maar goed wie heeft dat?

Nou wat betreft emotionele waarde is mijn paard me ook heel veel waard, en ik wil hem sowieso het leed wel besparen, al kost ie dan geen miljoen euro.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:01

Ik rij over het algemeen zonder beenbescherming, maar toch zie ik van zowel bandages als peesjes het nut in.

peesbeschermers doe ik bv aan om te springen. zo is de pees toch iets beschermd, maar voelen ze toch de balk als ze een balk raken.
bandages beschermen het gehele onderbeen, maar zijn niet zo hard. Die doe ik enkel aan wanneer ik dressuurwerk met zijgangen ed ga doen. Zo halen ze zichzelf niet open bij aantikken of strijken, maar voelen ze wel nog iets beter dan met peesjes dat ze zichzelf raken...

Trouwens: geen van beiden beschermd een paard tegen een peesklap ofzo hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:09

Peesbeschermers hebben geen hard deel aan de voorkant, dus voor stoten tegen de balk hebben ze totaal geen bescherming.
Ze doen precies wat de naam zegt Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:56

Volgens mij geeft het wel degelijk bescherming tegen een peesklap. Ligt er natuurlijk aan hoe hard het gaat, maar een lichte tik veroorzaakt met beschermers minder schade dan zonder.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:53

@ Abaresk: Ik vind je reacties (ook in een ander topic al) erg kort door de bocht. Om te beginnen weet je niet of andere bokkers hun paard 24/7 op de wei of op stal houden, en hoe ze bekapt worden. Wat vind jij dan zó verschikkelijk aan peesbeschermers als ik vragen mag? Waarom is het slecht voor je paard?
Bandages ben ik zelf absoluut niet voor bij jonge paarden, die nemen de taak van de pezen enzovoorts deels over door ze steun te bieden. Peesbeschermers daarentegen bieden géén steun, en beschermen alleen maar, daarom zie ik ook niet in wat peesbeschermers voor kwaad kunnen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:57

heb ik al uitgelegd. Omdat de warmte niet wegkan en dus de temperatuur in de pezen oploopt. Wat de pezen juist weer kwetsbaarder maakt. Eiwitten beginnen ook te stollen in de pees (denk maar aan eiwit van ei dat je in warm water gooit)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:58

Gelukkig is een paardenbeen geen gekookt eitje Haha!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:59

arabesk nogmaals zou je op die van mij een reactie kunnen geven ... Haha! Slapen duurt erg lang haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:59

Met je eens, als je ze héél lang aan laat.
Maar niet in 1 a 2 uur.

Dan zouden er zo ontzettend veel paarden zijn met peesproblemen en dat is gewoon niet zo Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:06

@ abaresk: Oke, sorry, dan heb ik daar overheen gelezen Lachen
Maar dat gebeurt toch niet in een uurtje? en stijgt de temperatuur in de benen van je paard zoveel als ze werken?
Maar peesbeschermers zijn aan de voorkant toch open en zijn ook niet luchtdicht afgebonden, dus is het effect dan zo groot?

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:07

CCCCorine schreef:
Arabesk schreef:

ik rij juist bijna alleen recreatief, maar mijn paard strijkt nu zo dat ik echt strijjklappen ga gebruiken, en peesbeschermers zijn ook wel handig, aangezien hij rare sprongen maakt als hij schrikt. (wij bekappen trouwens ook zelf )
verder rij ik een uurtje, dus ik denk dat de temperatuur oplopen wel meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:08

Nee joh, laat je niet bang maken
Dan sprong er geen 1 paard meer, die worden altijd met peesbeschermers gereden.
En bijv Tineke Bartels traint ook altijd met peesbeschermers en haar paarden leven ook nog steeds...gewoon allemaal flink overtrokken naar mijn idee.

Ook mijn persoonlijke ervaring is dat ik nog niet 1x in meer dan 20 jaar, meerdere paarden per dag gereden te hebben, een nadeel heb gehad van peesbeschermers.