Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VValar schreef:Dit kun je simpelweg niet vergelijken met een paard die 1 à 2 keer in de week een half uurtje in de baan moet hobbelen.
Lianne84 schreef:runningkawa schreef:Dat schaad ook niet
Dat vind jij misschien. Maar ik zit niet op het risico op oververhitting te wachten. Ook als je een uur in vrij warm weer een prestatie verwacht van je paard is dat aanwezig..
En daarnaast nog kans op schuren door water/zand.
VValar schreef:Sorry hoor, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een paard die 1 a 2 dagen in de week een half uur schoorvoetend door de baan heen gaat, blootgesteld wordt aan extreem hoge kansen op blessures. Dat gaat er bij mij simpelweg niet in. En ik hoop dat je dit ook wel een klein beetje kunt begrijpen.
Arabesk schreef:Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken. Misschien hebben al die mensen die hun paard natuurlijker houden en (zelf) bekappen, dan kennelijk ook toevallig van die wonderpaarden.
runningkawa schreef:Dan had ik, de mensen waar ik bij trainde op handelsstallen, mijn instructeurs enz, allemaal paarden met peesblessures moeten hebben?
Laat ik je zeggen dat dit erg weinig van toepassing was
fransje23 schreef:Ik denk bij een boscrosspony niet aan een paardje die een half uurtje door de bak hobbelt. Ik denk dan aan een paardje waarmee even op flink tempo een ritje wordt gemaakt. Zoiets als jij beschrijft is maar een hobbelknol
VValar schreef:Boscrossen is slechts een metafoor. Ik bedoelde er niet per se letterlijk door de bossen crossen meeAlhowel je het natuurlijk ook letterlijk kunt opvatten.
CCCCorine schreef:Arabesk schreef:Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken. Misschien hebben al die mensen die hun paard natuurlijker houden en (zelf) bekappen, dan kennelijk ook toevallig van die wonderpaarden.
Juist niet. De meeste mensen die hun paard natuurlijk houden en ook nog zelf bekappen zijn recreatief bezig of rijden endurance. Ze hebben een andere manier van rijden dan mensen die intensief met de sport bezig zijn, waardoor de kans op aantikken veel kleiner is. Vaak hebben ze hiervoor ook degelijke paarden met minder beweging dan een dresuurpaard, die zich dus minder snel aantikken en daarnaast hebben de paarden dus ook geen ijzers, waardoor het minder kwaad kan als er wel een keer wordt aangetikt.
ThaGirl schreef:MysticTinker schreef:Ik gebruik nooit bescherming bij mn paard, is niet nodig, en als het niet nodig is dan ga ik hem ook niet verwennen daarmee, hij moet maar leren om zijn benen voorzichtig neer te zetten! In de wei kan hij ook niet met bescherming lopen, dus onder het zadel krijgt ie dat ook niet.
Wordt een ander verhaal als je een ADHD paard hebt, met ijzers onder, die alleen maar loopt te stressen en bokken, en totaal niet met zn voeten bezig is, zo'n paarden kunnen zich nog wel eens de benen kapottrappen door hun onoplettendheid, en dan vind ik peesbeschermers in het begin geen probleem, maar als ze rustig zijn zou ik ze weer eraf halen.
Bij springen kan ik er ook in komen, dan kan het ook veiliger zijn, maarja met jonge paarden spring je niet veel natuurlijk.
Hier ben ik het mee eens. Een paard is niet van suiker en je kunt hem echt niet tegen elk klein 'ongelukje' beschermen.
Anders vind ik het trouwens als je een paard van een miljoen euro onder je kont hebt, maar goed wie heeft dat?
CCCCorine schreef:Arabesk schreef:Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken. Misschien hebben al die mensen die hun paard natuurlijker houden en (zelf) bekappen, dan kennelijk ook toevallig van die wonderpaarden.
Juist niet. De meeste mensen die hun paard natuurlijk houden en ook nog zelf bekappen zijn recreatief bezig of rijden endurance. Ze hebben een andere manier van rijden dan mensen die intensief met de sport bezig zijn, waardoor de kans op aantikken veel kleiner is. Vaak hebben ze hiervoor ook degelijke paarden met minder beweging dan een dresuurpaard, die zich dus minder snel aantikken en daarnaast hebben de paarden dus ook geen ijzers, waardoor het minder kwaad kan als er wel een keer wordt aangetikt.