Stang&trens als statussymbool-discussie op Horse Event

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Stang&trens als statussymbool-discussie op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:18

Ik ben het EN met Imke eens EN met TS.
Aan de ene kant heeft Imke gelijk dat mensen die het niet kunnen het ook niet moeten doen. Daarmee heb ik ook niks tegen ruiters die op een goede wijze met S&T rijden en zou ik sommige S&Truiters het liefst van hun paard aftrekken en zeggen dat ze er nog maar beter een trensje in kunnen hangen.
Dat het statussymbool hier aantoe wordt gevoegd zie ik in deze discussie niet helemaal, maar ik weet wel dat er veel ruiters zijn die er echt tegenop kijken als een andere ruiter met S&T langs komt en dat het voor een deel wel een statussymbool is.
Aan de andere kant vind ik dat TS gelijk heeft, want zelf zou ik ook het liefst met mijn dubbelgebroken trensje naar het hoogst mogelijk haalbare (zeg het maar even zo, want geen idee waar we gaan eindigen) rijden. Alleen al om het feit dat een paard met 1 trensje gewoon een stuk minder ijzer in zijn mond heeft en dus veel beter zijn mond gesloten kan houden. Daarnaast is S&T dan wel heel mooi voor de verfijning, maar als je jezelf nou eens zou kan verfijnen dat je die verfijning ook op een enkel trensje voor elkaar krijgt...

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:19

WinBinChes schreef:
Wat maakt het uit. Een Z combinatie wat goed om kan gaan met een S&T is echt niet beter dan een Z combi dat goed met een trens om kan gaan. Als het goed loopt en het allemaal vanzelf gaat zie ik niet eens wat het dier in heeft hangen. Pas bij onrechtmatig gebruik gaan dat soort dingen opvalllen.

Zowel met een trens als een S&T kom je opengesperde monden tegen.

In mijn ogen ben je niet beter of je het met of zonder doet. Het is aan het paard waarmee gereden wordt en aan de ruiter hoe er mee gereden wordt

Ik was wat cynisch of flauw in mijn reactie, maar zit helemaal op jouw lijn hoor!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:21

casperrr schreef:
Pletje123 schreef:
Haha nu slaat het dus de andere kant om..
.

Werd tijd ook Haha! *LOL*
haha, nee even serieus. Ik kom vaak in topics tegen 'hehe eindelijk is een keer een Z combi zónder S&T'
Dan wordt de rest gelijk afgeschildert als iemand die een stang erin hangt om erbij te horen. Dát vind ik echt jammer, er zijn genoeg mensen( een heleboel zelfs) die normaal met een stang omgaan en die hem alleen gebruiken bij bepaalde hulpverfijning.

Dat is ook zo Lachen

Toch hebben zij, die de S&T gebruiken om hun status omhoog te krikken, toch een enorme (negatieve) indruk achter gelaten. Dat blijkt wel weer Lachen

Ik vind het niet erg als iemand zijn paard op S&T rijdt, mits er niet constant aan die stang getrokken wordt. Lekker rijden moet altijd kunnen, op wat voor bit dan ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:04

Ach, de een hangt een S&T in als 'statussymbool' en van kijk mij eens goed rijden, de ander hangt een hackamore in met als idee; kijk mij eens bitloos vriendelijk zijn.

Wat je in of aan je paard hangt of er op legt zegt nog niets over de kwaliteiten van de ruiter. Zo kan iemand net zo goed bitloos een paard martelen en kan iemand juist weer heel fijn met S&T rijden.

Gezien het profiel van TS is het duidelijk met welke intentie dit topic is gestart.

WinBinChes schreef:
Een Z combinatie wat goed om kan gaan met een S&T is echt niet beter dan een Z combi dat goed met een trens om kan gaan.

Sterker nog: voordat je goed en verantwoord om kan gaan met stang en trens moet je eerst je paard op een trens voor elkaar hebben.

WinBinChes schreef:
In mijn ogen ben je niet beter of je het met of zonder doet. Het is aan het paard waarmee gereden wordt en aan de ruiter hoe er mee gereden wordt
Precies!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:40

Sall schreef:
WinBinChes schreef:
Wat maakt het uit. Een Z combinatie wat goed om kan gaan met een S&T is echt niet beter dan een Z combi dat goed met een trens om kan gaan. Als het goed loopt en het allemaal vanzelf gaat zie ik niet eens wat het dier in heeft hangen. Pas bij onrechtmatig gebruik gaan dat soort dingen opvalllen.

Zowel met een trens als een S&T kom je opengesperde monden tegen.

Ik was wat cynisch of flauw in mijn reactie, maar zit helemaal op jouw lijn hoor!

Dat idee had ik ook wel hoor...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:26

jasmijn78 schreef:
Ach, de een hangt een S&T in als 'statussymbool' en van kijk mij eens goed rijden, de ander hangt een hackamore in met als idee; kijk mij eens bitloos vriendelijk zijn.

Wat je in of aan je paard hangt of er op legt zegt nog niets over de kwaliteiten van de ruiter. Zo kan iemand net zo goed bitloos een paard martelen en kan iemand juist weer heel fijn met S&T rijden.

Gezien het profiel van TS is het duidelijk met welke intentie dit topic is gestart.

WinBinChes schreef:
Een Z combinatie wat goed om kan gaan met een S&T is echt niet beter dan een Z combi dat goed met een trens om kan gaan.

Sterker nog: voordat je goed en verantwoord om kan gaan met stang en trens moet je eerst je paard op een trens voor elkaar hebben.

WinBinChes schreef:
Precies!

Ik kan niet anders als me hierbij aansluiten! Meelopers die statusymbool nodig hebben zie je in alle takken van de sport, zelfs in het hele natural gebeuren. Daar heb je mensen die het ijzerloos boomloos ed propaganderen en als statussymbool zien. Ik kan me niet voorstellen waarom je er anders zo mee bezig bent om dit soort vaagheden op te dissen.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:22

ben benieuwd of de TS ook nog wil reageren....

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:29

Judje:
Citaat:
Daarnaast is S&T dan wel heel mooi voor de verfijning, maar als je jezelf nou eens zou kan verfijnen dat je die verfijning ook op een enkel trensje voor elkaar krijgt...

Hier ben ik het helemaal mee eens! ( de rest van het verhaal trouwens ook)! Haha!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:43

Arabesk schreef:
Tijdens het seminar ''paardenwelzijn in de basissport" op de zondag van het Horse Event, zei Imke dat 'nu zo fijn is dat in de hogere klasses de trens nu ook is toegestaan, en dat mensen die niet om kunnen gaan met stang en trens dat ook vooral niet moeten doen en dus met een trensje moeten blijven rijden'

Hoezo is dit een slechte uitspraak van haar.
Heel logisch toch als je niet kunt rijden met stang en trens, of je paard loopt er niet fijn op, dat je nu gewoon de keuze hebt om door te starten op trens.
Ik snap niet zo goed wat jij hiermee wilt zeggen.
Ik zie deze uitspraak alleen maar als iets positiefs

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:02

Het is maar net hoe je het uit wilt leggen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:04

Wat natuurlijk wel zo is en dat vind ik dat Imke dat wel voor ogen moet blijven houden. Is dat iedereen een keer is begonnen met voor het eerst met stang en trens rijden. Niemand is geboren en kon dat gelijk. Dus er zit wel een leertraject aanvast en dat zul je alleen in de praktijk kunnen leren.

Dus dit is meer zaak van de instructie in Nederland, die moeten strenger erop in spelen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:21

Ik moet zeggen dat ik die stang ook maar niks vind. Helaas moet ik er nu wel mee gaan oefenen omdat het bij de junioren dus wel verplicht is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:29

Ik vind dat Imke gelijk heeft, ik zie mijzelf (oke niet dat ik ambities heb, maar stel dit ik ZZ-licht zou gaan starten) ik vind 1 paar teugels in mijn handen meer dan genoeg.

Kan ook niet omgaan met een slof en waarschijnlijk zou ik met een S&T mezelf ook geen raad weten. Dan zou ik dus op een trensje mogen blijven rijden. Iedereen blij toch.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:52

Z klasse rijden met een trens => voor die mensen heb ik respect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:54

Ik heb respect voor mensen die netjes rijden
Met stang of zonder stang, dat maakt me niets uit.
Iemand die in het Z met een trens zit te trekken heb ik ook geen respect voor.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:16

Precies, er zijn mensen die met een trens alleen meer schade berokkenen dan anderen met een stang en trens Clown

Citaat:
Z klasse rijden met een trens => voor die mensen heb ik respect

Zo'n opmerking gaat natuurlijk helemaal nergens over, het één is toch niet per definitie beter dan het ander, is volkomen afhankelijk van de combinatie paard - ruiter wat het beste werkt. Paard zelf is ook blijer met stang en trens én een ruiter met een zachte, stille hand dan met enkel een trens die door de ruiter continu door zijn mond geragd wordt lijkt me zo.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:26

Ik weet -uit ervaring- dat je op concours inderdaad eerder wordt aangesproken door juryleden maar ook omstanders als je op een normaal trensje Z2 rijdt, dan wanneer er een "mevrouw" losrijdt met stang en trens die je liever van haar paard zou willen halen. Boos!
Gelukkig heb ik niet meegemaakt dat je dan ook lager gepunt word, maar ik vind het eerlijk gezegd Belachelijk toch dat je opvalt met je trensje en een paard dat super loopt!?
Mijn paard doet het ook goed op S&T overigens, maar ik vind het wel een statement om "gewoon" rond te rijden, niks kneuzigs aan! Pling

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:31

Ik ben het met Imke eens, mensen die niet met een S&T kunnen omgaan moeten hem er ook niet inhangen en gewoon lekker op en trensje blijven rijden, want daar is ook niks mis mee (dit beweerd ze ook niet). Mensen die niet met een S&T kunnen omgaan en hem er wel inhangen verpesten het voor de mensen die er wel mee om kunnen gaan. Mensen denken vaak erg zwart over de S&T omdat ze gezien hebben dat veel mensen er verkeerd mee omgaan, en Imke o.a. krijg klaagzangen op haar bord over hoe zielig de S&T wel niet is WANT.. blablabla terwijl ze er fatsoenlijk mee omgaat.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:35

Jolliegirl schreef:
als jij een bokstopper al zielig vind.

Wat is dat? Blond

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:53

oei, ik schrik van dat profiel! Bloos!

maar ontopic: ik vind het zeer positief dat men nu kan kiezen hoe men naar een hoger niveau rijdt, T of S&T. keus is toch juist luxe? snap niet wat daar fout aan kan zijn.

verder heb ik weinig sympatiekere mensen ontmoet dan de fam. Bartels: superaardig, heel gewoon, en staan open voor ongeveer alles.
iemand op een openbaar forum afbekken omdat ze ontroerd is door iets vind ik lager-dan-laag. en zegt dus meer over de TS dan over Imke. Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:56

GRappig dat mensen die een zelfde seminar bezoeken dingen zo verschillend op kunnen vatten. Ik heb misschien niet alle details meer precies in mijn hoofd, maar wat me bij is gebleven is het volgende:

Imke werd emotioneel toen zij in het zelfde rijtje werd gezet als Monty Roberts toen iemand vroeg hoe zij (uit het panel) zich voelden met wat ze bereikt hadden en wilden bereiken wat betreft paardenwelzijn. Helemaal omdat Monty Roberts eerst een heel mooi verhaal vertelde over wat hij had meegemaakt op gebied van paarden en mensenwelzijn...

Arabesk, ik zat schuin achter jou aan de andere kant van het gangpad/ Volgens mij had jij blond haar en was jij samen met een man. Klopt dat?

De discussie over s&t begon volgens mij juist door een vraag van iemand uit het publiek over het welzijn in de basissport waarom de KNHS het verplicht stelde om met sporen (M-dressuur) en Stang en Trens te rijden, en jouw opmerking dat jullie?/een groep mensen die graag bitloos wiilen dressuur rijden, aan het proberen waren de KHNS om te krijgen Bitloos rijden toe te staan in de dressuur...

Er werd gereageerd door de anderen dat er veel dingen gedaan werden omdat dat vroeger ook zo gedaan werd, en men deze regeltjes nog steeds blijft volgen (verkeerde reden volgens Monty Roberts, die vervolgens kwam met de vroegere manier van paarden beleren en dat iemand zoals Imke waarschijnlijk nooit dressuur was blijven rijden als nu nog op zo'n groffe manier gewerkt werd met paarden en zij dat had moeten doen.

Imke reageerde met dat er al ontwikkelingen waren en men nu pas in de Zware tour verplicht op stang en trens moest en dus niet meer vanaf de Z/ZZ-licht. Ze gaf ook het voorbeeld van Marieke Pijnenburg die, rijdend op trens, Kampioen was geworden in de lichte tour.

Monty Roberts benadrukte dat we vooral in de "strijd" om het welzijn van het paard en de vrijheid voor het bitloos rijden, niet moesten verzanden in een strijd tegen het rijden met bit.
Het ging er niet om of je met of zonder bit reed, het ging erom hoe je reed... En hoe je met een paard omging.

Een mooi stukje vond ik ook toen hij begon met vertellen over iemand die naar hem toekwam en die paardensport wilde verbieden... Waar moesten al die paarden dan heen? Die moesten dan maar bij iemand in de wei, lekker lopen en eten en vrij zijn... Tja, daar is helemaal geen ruimte voor, om al die honderdduizenden sportpaarden zo een plekje te geven. 80?% van het paardenbestand zou richting slager gaan omdat ze overbodig zouden worden... Want het was nogal naief te denken dat er genoeg mensen zouden zijn die al die paarden een plekje in hun achtertuin konden en wilden geven... (was er iemand van de partij van de dieren aanwezig? Tong uitsteken)

Om terug te komen op de discussie over Imke:
Ik heb er niet uit begrepen dat ze neerbuigend deed over andere ruiters die beter ver van S&T moesten blijven. Zij was vóór keuzevrijheid van de ruiter om met of zonder bit/bitloos/stang/spoor te mogen rijden, als datgene wat gebruikt werd, maar op een goede manier gebeurde...
En als zij als Ruiters de FEI en KNHS zouden bleven bevragen op bepaalde vreemde verplichtingen, zou dat, op termijn, effect kunnen hebben zoals ook deels gelukt is met het verhogen van het niveau waarop S en T verplicht werd gesteld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:12

Heel duidelijk Joyce B, ik vind dit toch een aannemelijker verhaal dan het vorige van TS. Misschien moeten we proberen niet teveel willen interpreteren, maar eens luisteren naar wat er daadwerkelijk gezegd wordt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:54

Dit klinkt idd zoals ik het van de Familie Bartels verwacht Ja

Citaat:
Monty Roberts benadrukte dat we vooral in de "strijd" om het welzijn van het paard en de vrijheid voor het bitloos rijden, niet moesten verzanden in een strijd tegen het rijden met bit.
Het ging er niet om of je met of zonder bit reed, het ging erom hoe je reed... En hoe je met een paard omging.

Ook hier kan ik me helemaal in vinden, want dat is wat er nu aan de hand is.
Terwijl je beide vriendelijk kan doen Ja (en beide ook onvriendelijk)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:01

joyce B schreef:

En ik denk dat je hier de essentie van het verhaal te pakken hebt!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:11

Cayenne schreef:
Dan krijg je allemaal scheve gezichten "ja maar zij wint en zij had een bit in" of het tegenovergestelde.
Nee, laat het maar lekker zoals het is Lachen Volgens mij wordt het veel te ingewikkeld wanneer er ook bitloos zou worden toegelaten.

Waarom zou je bitloos anders moeten beoordelen? Dat is gewoon onjuist. Je kunt bitloos hetzelfde rijden als met bit beoordelen.
De houding van het paard is echt niet anders hoor. Het is gewoon hetzelfde als rijden met een engelsneusriem zonder blingbling en rijden met een gecombineerde neusriem met blingbling. De beoordeling is hetzelfde.
Overigens ben ik verder niet tegen het gebruik van bit of sporen, je moet gewoon de keuze krijgen. Ik wissel bitloos en met bit af. Zo ook het gebruik van spoor en zweep. Soms rij ik met helemaal niets en soms met zowel zweep als spoor.

Ziet er nu anders uit dan met bit?
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben verder niet op horse event geweest, dus heb verder niets gezien van de discussie.
Maar ik vind wel dat ruiters gewoon de vrijheid moeten krijgen om te rijden met bit, zonder bit, dan wel met S&T. Dat je op een trens mag rijden in de hogere klassen is juist positief.