Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steef_Yelle

Re: Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:31

ik rij ook wel eens met deze hulpteugel en ik vind het een goede hulp. de pony gaat er ontspannen door lopen en is ook beter in bedwang te houden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:36

djinnie schreef:
@mistral 94: een betere vergelijking zou zijn dat een mens met rugpijn (en geloof me, ik wéét waar ik over praat) in een vreemde houding gaat lopen. Een kromme houding om zo pijnloos mogelijk te lopen. Logisch, toch? Maar goed? Nee. Dus moet je jezelf af en toe dwingen weer recht te gaan staan en lopen. En dàt doet pijn. Maar uiteindelijk komt daar de rug van los en wordt de pijn minder.
Dit paard heeft kissing spines. Haar rug doet dus pijn. Daar kan TS helaas niets aan doen. Als ze de merrie gewoon rijdt, gaat de merrie in haar favoriete houding lopen, waarbij ze het pijnlijke deel wegdrukt en de achterhand weinig gebruikt. Die houding zal haar waarschijnlijk het minste pijn doen (in het begin), maar is niet goed voor haar. Door haar enigszins te dwingen een andere, maar voor haar betere, houding aan te nemen, krijgt ze meer ruimte tussen haar wervels en zal ze iets soepeler worden. Hierdoor wordt haar rug tijdens het rijden (en uiteindelijk hopenlijk ook iets daarna) minder pijnlijk.

Ik denk daarom dat het in dit geval helemaal niet onverstandig is om een vriendelijke hulpteugel te gebruiken om die houding te motiveren. Haar daar zelf doorheen rijden is in dit geval gewoon te lastig, omdat er ook bij het paard een psychisch aspect meewerkt. Er doorheen komen doet pijn, dus dat wil ze niet. Er doorheen zijn is wel prettig, maar die link zal ze echt niet leggen... Snap je?

@TS: ik denk dat je het beste met je paardje voor hebt. Ik zou dus ook op deze doorgeslagen weg verder gaan. Het enige wat ik wil zeggen is dit: Hou je paardje goed in de gaten. Pijn is eigenlijk natuurlijk niet acceptabel, al is het hier niet te voorkomen. Probeer inderdaad af en toe het teugeltje los te halen als ze ontspannen is, misschien dat het dan steeds makkelijker wordt om het zelf te doen. Maar ook als dat niet lukt, de teugel hangt los als ze rond loopt, dus ik zou me daar niet te druk om maken.

edit: geziene typefoutjes verwijderd Knipoog

Als ik haar gewoon rijd gaat ze inderdaad heel anders lopen. Scheef en vooral in galop. Door te rijden proberen we dat te corrigeren. Nu kunnen we in de les pas echt daar aan gaan werken want voorheen was ik heel de tijd bezig haar bij de les te houden.

Ik houd haar inderdaad goed in de gaten. Zodra het rijden voor ons beide echt niet meer leuk is dan gaat ze maar met vervroegd pensioen is niet anders. WIl ze immers niet kapot rijden. Zodra ze weer achteruit gaat ga ze meteen weer terug naar b'graven. Op dit moment was inspuiten niet nodig en dat doe ik liever ook niet voor mijn plezier. Zodra dat echt nodig is dan kap ik met rijden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:30

Ik vind het wel netjes dat je dus niet tot het uiterste gaat om maar te kunnen blijven rijden!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:57

MISTRAL94 schreef:
Uiteraard begrijp ik dat een mens of dier met pijn in een houding gaat lopen wat makkelijk is. Maar waarom moet je dit dan oplossen met een hulpteugel? Je kunt toch ook leren als ruiter zijnde, om het paard er rijtechnisch doorheen te rijden? En dat heeft niets met een Z ruiter oid te maken. Ook een normale B ruiter kan met de juiste hulp dit voor elkaar krijgen Knipoog

Dat is inderdaad het ideale beeld. Maar bedenk wel dat er dus hoe dan ook enigszins wat dwang bij komt kijken. Zoals je jezelf moet dwingen in de juiste houding te gaan staan/lopen met rugpijn, zo zal jij dit paard ook in een juiste houding moeten 'dwingen'. Het paard kan en zal dit zelf niet doen, omdat ze blijkbaar door een pijnlijke barrière heen moet. Ik denk dat je dit paard misschien zonder hulpteugel ook wel kan dwingen in de juiste houding te lopen, maar dat dit dwingen veel onplezieriger zou zijn en minder ontspanning zal opleveren dan het gebruik van deze vriendelijke (mits juist gebruikte) hulpteugel. Iedere idioot kan een paard naar beneden rijden (lees hier: trekken), maar ontspanning is hier ver te zoeken dan, en met rijtechnisch heeft dit niets te maken. Ik begrijp wel dat jij dit niet bedoeld met rijtechnisch er door heen rijden, maar als het paard met de juiste hulpen er niet langer door heen te rijden is (hierbij bedoel ik dus, goed aan het been, voorwaartse drang, en daardoor het nageeflijk worden aan de voorkant, wat vaak een automatisch gevolg is van het voorwaarts rijden van je ontspannen paard) doordat het paard door pijn niet kan (en wil!) ontspannen, wat moet je dan? Harder inkomen met je (hand)hulp(en)? Nee toch? Dat is uiteraard nog meer ongewenst.

Dit is helaas géén ideale situatie. Ik kan me niet eens indenken hoe het is om een paard met KS te rijden... Mijn paard mankeert gelukkig niets aan zijn rug en daar ben ik dan ook heel blij om. Maar ik vind wèl dat TS duidelijk goed probeert mee te denken met het probleem van haar paard. En daarom kijk ik hier anders tegenaan dan bij ditzelfde topic bij een gezond paard. Het verschil daartussen is mijn inziens dan ook hemelsbreed! En als dit paard dus wel gezond was geweest, was ik het met jou reactie dan ook helemaal eens geweest...

Maar helaas voor TS en het paard is dat niet het geval... Verdrietig

edit: pfff, zo laat is het nog niet, maar toch weer ge-edit voor spelfouten, zucht... Bloos

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:51

Inderdaad als ze deze kwaal niet had gehad dan had ik de teugel niet gebruikt. Houd helemaal niet van hulpstukken, rijd ook niet met sporen (zit ook een verhaal achter) Weet wel dat ik in mijn rijden heust wel tekort schiet maar door de teugel lukt het gewoon om haar daar te krijgen waar ze moet lopen en ze ontspant er door. Ik blijf het lastig vinden om op een paard te rijden die wat mankeert wellicht ben ik daardoor te voorzichtig met haar en neemt ze mij daardoor ook regelmatig in de maling Clown Blijf het lastig vinden om te kunnen onderscheiden wat mijn paard nu wel moeilijk vind en wat ze gewoonweg erg moeilijk vind.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:02

Denk niet dat dit jouw oplossing is. Je moet zelf leren om je paard constant over de rug te rijden, zeker met KS. Een tiedemann kan een tijdelijke oplossing zijn, maar zeker geen vaste.

Ik gebruikte een tiedemann wel eens bij een moeilijker (voor mij) paard om hem vwnw los te rijden, dan gewoon losser en zelf proberen.

Misschien kun je proberen er mee los te rijden, en vervolgens wat losser te doen en het zelf te proberen. Stel het ook eens voor aan je instructrice, dan je bijv. met haar hulp losrijd en dan probeert onder haar begeleiding zonder tiedemann verder te gaan. Dan kan zij ingrijpen als het fout gaat.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:25

Maar waarom kan het geen vaste oplossing zijn dan? Weet wel dat ik het in principe zonder moet kunnen maar waarom precies is het dan slecht om er (voor altijd) mee te rijden?

Ik ga wel proberen het ding eerst op zijn strakts te zetten en dan steeds wat losser. Rijd er nu 2 weken mee en vanaf dag 1 reageerde ze niet op het 1e ringetje. Misschien ga ik eerst weer een keer het 2e ringetje proberen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:28

Omdat je het probleem er niet mee oplost. Zodra je de teugel eraf haalt loopt ze weer waar je haar niet hebben wilt. Als je haar rijtechnisch kunt leren dat ze in een bepaalde houding de minste klachten heeft zal ze op den duur ook makkelijker er doorheen te rijden zijn Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 09:07

Ik hoop het inderdaad dat het mij zonder ook weer gaat lukken. Van de week was ze weer strontvervelend maar als ze aankomende week weer lekker aanvoelt ga ik wel een keer tijdens het rijden zodra het een paar rondjes goed gaat het ding er af halen kijken hoe het dan aanvoelt. Misschien is ze er dan doorheen en is het daarna voor mij makkelijker.

Ik hoop ook gewoon dat ik haar van de winter fijn kan blijven rijden Huilen . Het word nu al wat frisser en dan is ze 's-avonds zo schrikachtig. Van de winter kan ze het weiland ook niet meer op en zal ze wellicht maar 1 of 2 uren los kunnen (stal is overvol en we hebben maar 3 paddocks vorig jaar konden ze 4 uur los soms 5 uur) en dan ben ik bang dat het met haar rug bergafwaarts gaat Huilen .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:19

Kun je geen andere stal vinden? Voor een paard met ks is weinig buitenlopen funest.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 09:25

Nee helaas niet ik heb alle stallen in de omgeving al zo'n beetje gehad Bloos Hier is ze eindelijk dikker geworden (was overal te mager). In de buurt zijn geen stallen meer waar ze ook in de winter auberhaupt buiten komen. Kijk het dus even aan en anders moet ik andere maatregelen gaan nemen. Zitten wel 2 rusthuizen in de buurt maar zou het zo jammer vinden dat ik dan niets meer met haar kan....

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:56

laartjuh schreef:
Als je toch geen wedstrijden rijdt, waarom geef je je paard dan niet de tijd om zelf te ontspannen ipv gedwongen te worden?
En als ze wel wedstrijden rijdt moet het wel gedwongen gebeuren? Knipoog Een hulpteugel is geen vaste oplossing, alleen tijdelijk (toch zeker geen thiedeman, een losse martignaal vind ik dan weer een andere zaak).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:58

een thiedeman is een geweldige hulpteugel mits goed afgesteld........

en je kan er inderdaad tot uit den treure mee rijden....... mits goed afgesteld

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:00

Gelukkig dat de mensen waarvan ik de mening respecteer ook dezelfde mening hebben.

Gouda: in welke omgeving sta je met je paard?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 13:08

Ik woon zelf in Schoonhoven en paard staat in Bergambacht.

Heb vanmorgen fysio/osteopaat aan de lijn gehad die komt woensdag langs om even te kijken en net of de duvel er mee speelt net op buitenrit wou ik aandraven stokkreupel Huilen Alles nagekeken/gevoeld en zie niks wat nu weer Huilen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:10

Hopelijk is het een hoefzweer.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 13:57

Dacht ik zelf ook al aan. Smid is wel net afgelopen woensdag geweest daarna niets gemerkt. Kijk het even aan en anders bel ik morgen even de da.