Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
djinnie schreef:@mistral 94: een betere vergelijking zou zijn dat een mens met rugpijn (en geloof me, ik wéét waar ik over praat) in een vreemde houding gaat lopen. Een kromme houding om zo pijnloos mogelijk te lopen. Logisch, toch? Maar goed? Nee. Dus moet je jezelf af en toe dwingen weer recht te gaan staan en lopen. En dàt doet pijn. Maar uiteindelijk komt daar de rug van los en wordt de pijn minder.
Dit paard heeft kissing spines. Haar rug doet dus pijn. Daar kan TS helaas niets aan doen. Als ze de merrie gewoon rijdt, gaat de merrie in haar favoriete houding lopen, waarbij ze het pijnlijke deel wegdrukt en de achterhand weinig gebruikt. Die houding zal haar waarschijnlijk het minste pijn doen (in het begin), maar is niet goed voor haar. Door haar enigszins te dwingen een andere, maar voor haar betere, houding aan te nemen, krijgt ze meer ruimte tussen haar wervels en zal ze iets soepeler worden. Hierdoor wordt haar rug tijdens het rijden (en uiteindelijk hopenlijk ook iets daarna) minder pijnlijk.
Ik denk daarom dat het in dit geval helemaal niet onverstandig is om een vriendelijke hulpteugel te gebruiken om die houding te motiveren. Haar daar zelf doorheen rijden is in dit geval gewoon te lastig, omdat er ook bij het paard een psychisch aspect meewerkt. Er doorheen komen doet pijn, dus dat wil ze niet. Er doorheen zijn is wel prettig, maar die link zal ze echt niet leggen... Snap je?
@TS: ik denk dat je het beste met je paardje voor hebt. Ik zou dus ook op deze doorgeslagen weg verder gaan. Het enige wat ik wil zeggen is dit: Hou je paardje goed in de gaten. Pijn is eigenlijk natuurlijk niet acceptabel, al is het hier niet te voorkomen. Probeer inderdaad af en toe het teugeltje los te halen als ze ontspannen is, misschien dat het dan steeds makkelijker wordt om het zelf te doen. Maar ook als dat niet lukt, de teugel hangt los als ze rond loopt, dus ik zou me daar niet te druk om maken.
edit: geziene typefoutjes verwijderd

MISTRAL94 schreef:Uiteraard begrijp ik dat een mens of dier met pijn in een houding gaat lopen wat makkelijk is. Maar waarom moet je dit dan oplossen met een hulpteugel? Je kunt toch ook leren als ruiter zijnde, om het paard er rijtechnisch doorheen te rijden? En dat heeft niets met een Z ruiter oid te maken. Ook een normale B ruiter kan met de juiste hulp dit voor elkaar krijgen

Blijf het lastig vinden om te kunnen onderscheiden wat mijn paard nu wel moeilijk vind en wat ze gewoonweg erg moeilijk vind. 
. Het word nu al wat frisser en dan is ze 's-avonds zo schrikachtig. Van de winter kan ze het weiland ook niet meer op en zal ze wellicht maar 1 of 2 uren los kunnen (stal is overvol en we hebben maar 3 paddocks vorig jaar konden ze 4 uur los soms 5 uur) en dan ben ik bang dat het met haar rug bergafwaarts gaat
.
Hier is ze eindelijk dikker geworden (was overal te mager). In de buurt zijn geen stallen meer waar ze ook in de winter auberhaupt buiten komen. Kijk het dus even aan en anders moet ik andere maatregelen gaan nemen. Zitten wel 2 rusthuizen in de buurt maar zou het zo jammer vinden dat ik dan niets meer met haar kan.... laartjuh schreef:En als ze wel wedstrijden rijdt moet het wel gedwongen gebeuren?Als je toch geen wedstrijden rijdt, waarom geef je je paard dan niet de tijd om zelf te ontspannen ipv gedwongen te worden?
Een hulpteugel is geen vaste oplossing, alleen tijdelijk (toch zeker geen thiedeman, een losse martignaal vind ik dan weer een andere zaak).
Alles nagekeken/gevoeld en zie niks wat nu weer