Op de achterhand? n.a.v. artikel BIT

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Op de achterhand? n.a.v. artikel BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:49

Ja Goofy,ik rijd een paard die enorm goed is in pi/passage.Heb ik hem niet geleerd overigens maar ik leer van hem.Maar dit paard kan enorm zitten op een Ferro manier zeggen wij altijd maar als hij dus teveel gaat zitten en ik hem niet voldoende actief houd in de piaffe dan kan ie de overgang van piaffe naar de passage niet maken.Nu is dat in dit geval mijn schuld omdat ik daarin moet leren,maar ik kan me voorstellen dat als een paard in de proef teveel gaat zitten in de piaffe dat de ruiters ermee in de problemen komen.En dan wil dat dus niet per defenitie zeggen dat het paard niet verzameld is.Maar ik weet wel wat jij bedoeld,er lopen idd paarden rond die een piaffe kunnen,waarbij het meer een kunstje is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:39

Ik bedoelde geen pi/pa overgang maar een pi/le (levade) overgang. Als het voorbereiding niet goed is naar levade, dan lukt de levade niet. De voorbereiding is de piaffe, die moet goed zijn, daaruit rolt de levade bijna vanzelf (als je het goed doet).

Ik begrijp het probleem dat je aangeeft.
Leuk he, paardrijden. Gelukkig reageren ze allemaal verschillend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:58

Ow dan heb ik je verkeerd begrepen,ja ik snap dat de piaffe dan goed moet zijn anders kun je het inderdaad niet.Als je piaffe maar een kunstje is dan komen ze echt niet van de grond.
Ja paardrijden is leuk haha,zo blijf je leren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:42

Een paard dat "te ver" gaat zitten (om wat voor reden dan ook) is niet in staat om de gevraagde arbeid / oefening niet op de juiste manier te doen. M.a.w. het paard zou de arbeid / oefening op de verkeerde manier doen. Het "gaan zitten" is bij juiste verzameling slechts een van de herkenningspunten (markers) waaraan je de verzameling herkend. Ook hier geldt, dat een "zittend paard" NIET automatisch betekent dat het paard rijkunstig verzameld is. Helaas is het kijken naar "neusje voor de loodlijn, nek hoogste punt, gaan zitten, ver ondertreden achterhand en het naar boven komen van de schoft" de manier geworden waarop beoordeeld wordt of een paard wel of niet goed gaat. Dit zijn kenmerken die je in een totaal plaatje moet kunnen inpassen in het juiste onderlinge verband. Daarom komt men zo vaak tot rijkunstig verkeerde conclusies en wordt het ook verkeerd geleerd. Daarnaast heb je leren om als ruiter zelf te verbeteren, je paard te verbeteren, maar er zijn ook tal van kunstjes om punten te scoren. Punten scoren is wat mij betreft iets anders als een bewijs van goed rijden...... Als het toevallig samenvalt is dat mooi meegenomen. In dat geval is sport een goed voorbeeld van hoe het zou moeten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:09

Dat tijdens de levade het gewicht volledig op de achterhand genomen wordt lijkt mij vrij logisch, maar de vraag is hier denk ik vooral hoe groot de krachten op de voorbenen zijn als het paard weer uit de levade omlaag komt. Bij beweging heb je een continue veranderende gewichtsverhouding, het gaat dus niet om de gewichtsverhouding tijdens één moment van de beweging maar gedurende de hele beweging.

Wat ik trouwens van het artikel uit de Bit begrepen heb, werd er niet vanuit verschillende hoofdhalshoudingen gekeken, maar vanuit verschillende houdingen. Dat lijkt me een behoorlijk groot verschil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:33

Ja Goofy dat ben ik helemaal met je eens,maar het kost nogal veel kennis van de anatomie van het paard,rijkunstig inzicht etc. om dit soort dingen te "kunnen" zien.Veel mensen zijn er niet capabel toe,ook een hoop juryleden inderdaad.Daarom worden inderdaad weer verkeerde dingen beloond,ik zie het maar al te vaak op concour.Als je een paard hebt met veel front,hoef je alleen maar je oefeningen zonder fouten te rijden om punten te scoren tegenwoordig.Heeft inderdaad weinig met "echt rijden" te maken.Maar goed dit blijft natuurlijk een enorm discutabel onderwerp.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:54

Kelly_ann schreef:
Wat bleek, geen enkele hoofd/hals houding had zodanig effect op de paarden dat de gewichtverdeling voor/achterhand zich naar de achterhand verplaatste.

Lijkt mij eigenlijk nogal logisch! De hoofd/halshouding resulteert niet in verplaatsing van het gewicht naar de achterhand. Meer gewicht op de achterhand resulteert wél in een betere hoofd/halshouding (bij voldoende doorlaatbaarheid).

Moet niet omgedraaid worden natuurlijk die oorzaak-gevolg relatie Clown

Bovendien compenseert het paard ook één en ander. Wanneer een paard met zijn hals gestrekt en met de neus over de grond loopt zet hij zijn achterbenen wel extra bij om de druk op de voorhand op te vangen. Dan is de drukverdeling weer in orde, maar wil niet zeggen dat er met het paard of zijn manier van bewegen niets gebeurt Lachen