wie heeft meer ervaring???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: wie heeft meer ervaring???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:13

mystery1980 schreef:
waarom zo'n discussie over wel of geen gelijk. Punt is dat dit paardje lekker kan lopen met passend hoofdstel. Plaats er een foto van en we helpen je of het goed zit of niet. toch???

Lees anders eerst even het topic door, dan kun je lezen dat het hier niet gaat om een al dan niet passend hoofdstel.

udine5 schreef:
Wat ben jij een moeilijk persoon zeg!

Ik heb het je wel moeilijk gemaakt he?
Nou vooruit: ik denk ook dat meisje twee degene is met de meeste ervaring en dat alle wedstrijdrijdende meisjes die door hun ouders geholpen worden en niet in een ruitersportzaak werken onwetende arrogante mutsen zijn die zich niet moeten bemoeien met de echt ervaren mensen en hun gewoon altijd gedag moeten zeggen. Haha! Knipoog

Ik hoop dat ik nu ook een waardevolle bijdrage heb kunnen leveren aan het opkrikken van jou zelfvertrouwen Haha! Knipoog

Misschien voortaan een topic openen en direct open en eerlijk je vraag stellen?

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:14

love_plaisir schreef:
udine5 schreef:
De discussie ging over dat mijn neusriem een gat strakker moest zitten volgens meisje 1. En ik vond dus van niet.
En ze vond dat mijn bit te groot was (ik heb in een ruitersportzaak gewerkt en ik weet dat de standaart maat 13,5 cm is en ik heb dus 12,5. en mijn paard is 1,62m en heeft een maat cob voor hoofdstellen en halsters.) En zij rijdt dus met een paard van ongeveer 1.68 met maat full van hoofd met een bit van 11,5cm.

Als je zoveel verstand van bitten hebt, weet je tog ook wel dat de paardenmonden ook van grote's verschillen. Zo heb ik een pony ook met maat Cob, die loopt met een dun bitje van ong 9.5?

Wat houd een standaardmaat eigenlijk in?

En btw ik heb nooit gezegd dat ik zoveel verstand heb van bitten Haha!

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:17

jasmijn78 schreef:
mystery1980 schreef:
waarom zo'n discussie over wel of geen gelijk. Punt is dat dit paardje lekker kan lopen met passend hoofdstel. Plaats er een foto van en we helpen je of het goed zit of niet. toch???

Lees anders eerst even het topic door, dan kun je lezen dat het hier niet gaat om een al dan niet passend hoofdstel.

udine5 schreef:
Wat ben jij een moeilijk persoon zeg!

Ik heb het je wel moeilijk gemaakt he?
Nou vooruit: ik denk ook dat meisje twee degene is met de meeste ervaring en dat alle wedstrijdrijdende meisjes die door hun ouders geholpen worden en niet in een ruitersportzaak werken onwetende arrogante mutsen zijn die zich niet moeten bemoeien met de echt ervaren mensen en hun gewoon altijd gedag moeten zeggen. Haha! Knipoog

Ik hoop dat ik nu ook een waardevolle bijdrage heb kunnen leveren aan het opkrikken van jou zelfvertrouwen Haha! Knipoog

Misschien voortaan een topic openen en direct open en eerlijk je vraag stellen?

JA DANK JE Afgod
eindelijk zie je in hoe ontzettend gelijk ik heb!
en je hebt het mij niet moeilijk gemaakt hoor. Jij BENT gewoon moeilijk. Goed lezen he Knipoog

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:19

udine5 schreef:
mariekie schreef:
Ik heb anders zat mensen gezien die Z rijden die eerst hun paard finaal de kelere in trappen en daarna gaan ze lopen?

Zo kan ik ook in de Z komen..... Knipoog heb je dan meer ervaring?
leuk om je zo te bewijzen...

Of is dat iets anders Verward

Misschien is jasmijn78 ook wel zo'n fantastische z-amazone??? Clown

jasmijn78 waarom krijg ik hier niet zon fantastische reactie van je op?
Is het misschien (weer) de waarheid?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:25

Ik rijd nu al 23 jaar paard. Daar was vanalles bij: manegelessen, privélessen, western, klassiek, verzorgpaard, eigen paard, buitenritten,...
En ik vind dus dat ik met reden kan zeggen dat ik een ervaren ruiter ben. Maar een goede ruiter ben ik daarom nog niet. Misschien is het tweede meisje de ruiter die het meest ervaren is en het eerste meisje degene die het beste kan rijden? Kan, hoeft niet!

Trouwens: mijn bijrijdster van 13 rijdt beter paard dan ik. Knipoog

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:28

udine5 schreef:
En btw ik heb nooit gezegd dat ik zoveel verstand heb van bitten Haha!

En ik heb ook nooit gezegd dat jij dat hebt gezegd Haha! Het kwam zo op mij over omdat je het stuk van Jibbel quotte, en niet zei dat je niet meer verstand hebt dan een gem. ruiter ervan, dus neem ik aan dat je er goed verstand van hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:15

Of een bit wel of niet past, of het te groot of te klein is of een riempje strakker of losser moet, kan ik je ook vertellen heeft jarenlange paardrijervaring niets mee te maken.

Idd ik rij nog geen deuk in een pakje boter, maar zien kan ik wel, vaak zie ik eerder of een paard kreupel is dan iemand die al vele jaren wedstrijden rijdt. Kijk trouwens maar eens wat daar soms rondstuurt.

Om dan deze discussie te hebben, vind ik dan dus nergens op slaan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:17

udine5 schreef:
Wie heeft er meer ervaring?

1. meisje die 19 jaar is en in het Z rijdt?

2. meisje die 26 jaar oud is en 19 jaar rijdt?

Ik ben benieuwd....

Druk het uit in uren dat ze tussen de paarden hebben gezeten en je weet het. Lachen Of het wat nuttigs zegt is een tweede.

Talent en hoeveelheid les tellen ook mee in hoe goed iemand is met paarden. Haha!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:55

Oh hemeltje ,
Waar een mens zo n heisa om kan makenn ,,
Nogal kinderachtig naar mijn mening , maar oke ,
K zou zeggen , als je zo zeker bent van je gelijk ,
Doe dan door zoals je bezig was , x

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:23

licht eraan of het paard kant en klaar in de z is gekomen dus zo gekocht.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:05

[quote="udine5"]Misschien is jasmijn78 ook wel zo'n fantastische z-amazone???

jasmijn78 waarom krijg ik hier niet zon fantastische reactie van je op?
Is het misschien (weer) de waarheid?
[quote="udine5"]

Lieverd, ik heb niet zoals jij bevestiging nodig Ach gut en bovendien: om jouw bedoeling met dit topic te doorgronden hoef ik geen fantastische ruiter te zijn hoor! Daarvoor moet je enkel in staat zijn om tussen de regels door te lezen Tong uitsteken

Het is gewoon een beetje triest dat jij op zo'n manier kennelijk je ego wil strelen omdat je de discussie met je stalgenoot niet aan kon...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:25

udine5 schreef:
ik kan me niet voorstellen dat een paard van 1.70m met een full hoofd een bitje past die mijn a-welshje in zijn mond had.

Mijn vos van 1.69 met zijn full hoofdstel had ook een 11,5 trens in, gewoon een heel smal snoetje Lachen

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:40

Sorry Udine5, maar helaas moet ik Jasmijn78 ook wel gelijk geven, want ik lees toch ook echt tussen de regels door dat je eigenlijk jaloers bent op hoe meisje 1 het allemaal aan komt waaien. Als je echt zeker van jezelf bent heb je deze discussie helemaal niet nodig, want dan hoef je je ook niets aan te trekken van wat die mensen tegen je zeiden. Deze bedoelde het waarschijnlijk ook niet een zo kwaad, maar door jouw eigen beeld van hun heb je er meer van gemaakt als dat het is. Niet iedereen wordt in een gouden wieg geboren, maar op jouw leeftijd zou je inmiddels toch al wel moeten weten dat je je hier ook niet blind op moet staren. Mijn tip wordt snel volwassen en ga niet een of andere kinderachtige discussie starten. Wanneer je dat wel doet moet je ook tegen een beetje weerstand kunnen en niet meteen gaan katten, maar het een beetje op niveau houden. Verder moet je gewoon genieten van je paardje en je niets aantrekken van wat een ander zegt.

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:15

Cassidy schreef:
Op grond van de tijd die iemand rijdt (of het niveau) kan ik niet beoordelen wie er nu meer ervaring heeft. Het meisje van 19 kan een kant en klaar paard onder haar waarde derriere geschoven krijgen en is in een mum van tijd de B, de L en de M door. Dat betekend niet dat ze hetzelfde op een ander paard zou kunnen, of het paard naar dat niveau toe zou kunnen rijden.

Het meisje van 26 jaar oud en 19 jaar rijervaring kan haar hele leven lang nooit verder dan de B komen, maar wel op ieder paard redelijk uit de voeten die op haar pad komt...Ze kan zelfs de paarden naar Z niveau toe rijden, maar nooit lol hebben gehad in het rijden van wedstrijden...

Het wedstrijdniveau waarop iemand rijdt zegt nog niets over zijn ervaring, vermogen om een paard te kunnen lezen en op de manier aan te pakken die een paard nodig heeft.

Ben ik helemaal mee eens ! Ja

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 09:38

jasmijn78 schreef:
Lieverd, ik heb niet zoals jij bevestiging nodig Ach gut en bovendien: om jouw bedoeling met dit topic te doorgronden hoef ik geen fantastische ruiter te zijn hoor! Daarvoor moet je enkel in staat zijn om tussen de regels door te lezen Tong uitsteken

Het is gewoon een beetje triest dat jij op zo'n manier kennelijk je ego wil strelen omdat je de discussie met je stalgenoot niet aan kon...
[/quote]
Mens, maak ervan wat je wilt, dat doe je toch wel, wat ik ook zeg!

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 09:47

Kosta schreef:
Sorry Udine5, maar helaas moet ik Jasmijn78 ook wel gelijk geven, want ik lees toch ook echt tussen de regels door dat je eigenlijk jaloers bent op hoe meisje 1 het allemaal aan komt waaien. Als je echt zeker van jezelf bent heb je deze discussie helemaal niet nodig, want dan hoef je je ook niets aan te trekken van wat die mensen tegen je zeiden. Deze bedoelde het waarschijnlijk ook niet een zo kwaad, maar door jouw eigen beeld van hun heb je er meer van gemaakt als dat het is. Niet iedereen wordt in een gouden wieg geboren, maar op jouw leeftijd zou je inmiddels toch al wel moeten weten dat je je hier ook niet blind op moet staren. Mijn tip wordt snel volwassen en ga niet een of andere kinderachtige discussie starten. Wanneer je dat wel doet moet je ook tegen een beetje weerstand kunnen en niet meteen gaan katten, maar het een beetje op niveau houden. Verder moet je gewoon genieten van je paardje en je niets aantrekken van wat een ander zegt.

Als jullie dan zo goed tussen de regels door lezen dan zou ik zeggen lees nog een keer goed en kijk of ik al heb gezegd dat ik niet jaloers ben.
Ik rijd puur voor mij lol. Natuurlijk is het leuk als je hoog in de sport eindigt maar dat is absoluut niet mijn eerste prioriteit. Het gaat mij erom dat ik er schik in heb. En niet kostte wat het kost hoog in de sport lopen.
Ik ben blij met wat ik van Udine heb weten te maken en daarom zit ik dus niet te wachten op (niet kloppend) commentaar van iemand die in het Z rijdt en dus meer ervaring zou hebben.
En ik heb ook nooit beweerd dat ik meer ervaring zou hebben dan meisje 1. Dat deed zij. En aangezien ik dus vind dat dat niet zo is (even een voorbeeld: als je een Z-paard dan zo nodig elke dag nog met een slof zijn kin op zijn borst moet trekken).
Dus eindconclusie is: Laat iedereen gewoon doen zoals hij/zij het zelf wilt doen of denkt dat dat het beste is. Mits iemand om hulp vraagt of wanneer je ziet dat het zielig of pijnlijk is voor het paard. Haha!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:13

meisje 1.
Heeft toen ze jong was een goede pony gekregen en ook in het z gereden. Met veel hulp van haar ouders. Daarna kreeg ze een paard die gefokt was door een bekend dressuur ruiter en ook hiermee rijdt ze in het z. Ook nog met veel hulp van ouders en krijgt ook les van deze bekende dressuurruiter.

meisje 2.
Is begonnen met manegelessen. En heeft daarna jaren een adres gehad waar ze verschillende paarden ingereden heeft. Aantal groentjesconcoursen gedaan en daarna werden de paarden onverwacht verkocht. Heeft daarna een 1-jarig paard gered van de dood
en heeft ze zelf daarna ingereden en zijn nu bezig op groentjesconcoursen. Zonder hulp van ouders.

Aangezien ik kan heel goed lezen en hoef het echt niet opnieuw te doen, want iedereen kon in bovenstaande tekst de onderdrukte afgunst lezen. Ik denk dat iedereen naar de tekst al wel wist dat jij meisje twee was. Misschien moet je het zelf nog eens opnieuw lezen. Schrijven dat je niet jaloers bent is nog iets anders dan het niet voelen.

Verder ben ik het 100% eens met de laatste twee zinnen. En ik geloof dat jullie beide veel van paarden weten. Ik moet ook even kwijt dat ik vind dat je nooit uitgeleerd bent als het om paardrijden en verzorgen gaat. Dus soms is een onbedoeld advies wel eens een goede tip, maar dat moet je voor jezelf bepalen. Ik wens je veel rijd plezier met Udine en ik vind het heel goed dat je er echt van geniet, want dat missen sommige inderdaad wel.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:29

Verder ben ik het 100% eens met de laatste twee zinnen. En ik geloof dat jullie beide veel van paarden weten. Ik moet ook even kwijt dat ik vind dat je nooit uitgeleerd bent als het om paardrijden en verzorgen gaat. Dus soms is een onbedoeld advies wel eens een goede tip, maar dat moet je voor jezelf bepalen. Ik wens je veel rijd plezier met Udine en ik vind het heel goed dat je er echt van geniet, want dat missen sommige inderdaad wel.

hier ben ik het helemaal mee eens.....ik rij nu 20 jaar...en dan zou je denken ervaring zat!!!!
dat is ook wel zo ,maar ook ik leer elke dag weer bij,en weet van bepaalde dingen weer meer dan andere dingen ,het is maar net waar je veel mee temaken hebt gehad....,maar dat ik 20 jaar rij wil niet zeggen dat ik de beste ruiter ben.....maar door mij ervaring met moeilijke paarden ,heb ik wel een vaste zit ontwikkelt en lig ik er niet zo gauw meer naast.....

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:40

al heb je meer dan 40 jaar ervaring, en verschillende paarden van groen paard naar het Z gereden, heb je ook best wel veel ervaring, maar je bent nog steeds niet uit geleerd, en je kan van een beginner nog leren, en ervaring op doen, en je zelf nog wat bijschaven en beter worden, van vele jonge paarden kan je heel veel leren en ervaring op doen. Waardoor je steeds handiger word (als je er niet te veel keer naast komt te liggen), als je voor de reacties van de paarden open staat.
Dus 19 jaar en Z dressuur heb je wel wat geleerd maar dan begin je eigenlijk pas met paard rijden.
26 jaar en 19 jaar ervaring zegt dan ook niet alles, wat en waar en met wat voor paarden en niveau, heeft die gene gereden en onder wat voor begeleiding. Je kan dan wel handig zijn geworden en dat je er niet zo gauw naast komt te zitten (als je dat niet wil).
De ervaring licht ergens in het midden.
Ach gut Cool

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:42

udine5 schreef:

1. meisje die 19 jaar is en in het Z rijdt?

2. meisje die 26 jaar oud is en 19 jaar rijdt?

Ik ben benieuwd....

beiden niet Lachen Lachen

althans ik zou met optie 2 mee gaan als deze veel, heel veel verschillende paarden heeft gereden... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:44

er·va·ring (de ~ (v.))
1 (~en) het ervaren
2 (~en) wat men meegemaakt heeft
3 kennis, door ondervinding verkregen

Ofwel: je kan niet zeggen dat meisje 2 per definitie meer ervaring heeft dan meisje 1 of andersom, je weet niet hoeveel verschillende soorten paarden zij hebben gereden en wat zij allemaal al uitgeprobeerd en meegemaakt hebben.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:50

udine5 schreef:

Als je weet wat het woord "ervaring" inhoud, dan kun je slechts 1 juist antwoord op deze vraag geven.

De dikke Van Dale zgt:

er·va·ring (de ~ (v.))
1 (~en) het ervaren
2 (~en) wat men meegemaakt heeft
3 kennis, door ondervinding verkregen

Het lijkt mij dat iemand die al 19 jaar lang in het zadel zit, meer ervaring heeft dan iemand die 19 jaar oud is, Z-niveau rijd, en misschien nog maar 5 jaar in het zadel zit.

Knipoog

eva87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:52

ervaring moet je inderdaad in tijd uitdrukken.. dan zou je zeggen dat 19jaar dus meer ervaring is in dit geval... maar om écht te weten wie meer ervaring is zou je het aantal uren moeten berekenen dat je met de paardensport bezig bent geweest (voor t zelfde geld heeft iemand die al 19 jaar rijd maar 2uur id week gereden en een meisje dat korter rijd misschien wel dagelijks 2uur, al denk ik niet dat dat hier het geval is;))
Ik vind ook dat je je niet zo aan moet trekken wat die ander zegt.. jij weet zelf wel wat je kunt en dat je het goed doet, en dat zo'n verwend nest zo praat, ja.. als zij zich daar beter door voelt fijn voor haar toch? maar jij weet wel beter Cool

tottilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:02

ik denk meisje 2..maar, idd wat ..ik ben haar naam even kwijt maar zij zij wat voor ervaring jullie bedoelen.. maar wat ik eruit kan opmaken ..vind ik meisje 2, zij heeft meer dingen gedaan en weet (denk ik,hoop ik) hoe ze met jonge paarden om moet gaan en andere paarden, meisje 1 heeft een kant en klaare maaltijd gekregen en legt been aan en plop hij doet het! teminste zo begrijp ik het

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:05

tottilover schreef:
meisje 1 heeft een kant en klaare maaltijd gekregen en legt been aan en plop hij doet het!

Zo'n kant-en-klaare maaltijd zoek ik ook nog. Haha! Clown