Citaat:
Wel vind ik de klasieke dressuur en verschrikkelijk gespannen uit zien.
Ik zal je hier niet om aanvallen maar het geeft wel aan dat je nog veel kunt leren van het bewegingsmechanisme van het paard. En ik ben een beetje bang, maar dit is ook niet aanvallend bedoeld, dat je 'gewend' bent geraakt aan het beeld van je nu veel ziet (o.a. op tv) waardoor je deze opmerking plaatst.
Citaat:
Nu een jaar later heb ik een super ontspannen en los paard onder m'n kont, die met veel 'rittigkeit' door de baan gaat.
Omdat mijn onafhankelijke zit nog niet 100% is, kwamen we vaak in een miscomminucatie. Nu ze laag en ontspannen loopt, zet ze haar achterhand erg goed onder de massa, waardoor ik al makkelijker uit kan zitten. In de ring kan ik haar mooi oprichten, zonder dat ze gespannen raakt.
Als je een paard LDR rijdt gaat dit altijd ten koste van de achterhand. Doordat het paard zo diep loopt zet hij zijn onderrug vast en daardoor komt de achterhand en niet meer goed onder.Of je moet je paard voorwaartsneerwaarts rijden dan is het wel mogelijk dat de achterhand meegenomen wordt.
Als het klopt wat je zegt, en je paard zet inderdaad de achterhand er erg goed onder dan denk ik dat je niet echt LDR rijdt maar vwnw. Dit is vooral voor paarden die erg snel gespannen zijn een prima manier om ze ontspannen te laten lopen.
Ben wel benieuwd hoe je daar zelf tegenaan kijkt.