"Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: "Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:48

Toch frappant dat veel van de bokkers hier in dit topic het 'moeilijke' het 'onwillige' en het 'verzet' van de nummer twee aan het 'rot' karakter van paard toekennen???

Kunnen we hieruit afleiden dat het gros van deze bokkers de schuld dus altijd bij het paard neerleggen en het nooit bij zichzelf zoeken?

Ik ben zelden echt onwillige, valse paarden tegengekomen. Hooguit paarden waar de juiste gebruiksaanwijzing bij gezocht moet worden.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:51

Aangezien volgens de TS het paard niet meer goed te krijgen was koos iedereen voor 1..
enne er staat ook nog ergens dat het meestal juist niet aangeboren is, maar aangeleerd!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:55

Ik zou ze allebei niet nemen; paard 2 heb ik gehad. Het was geen rotkarakter, maar hij was gewoon heel dominant en bleef telkens mijn grens opzoeken. Je moest super consequent zijn, dan ging het best, maar echt lekker relaxed rijden was er niet bij als je een keer je dag niet zo had.
Paard 1 lijkt me saai. Ik zou een combi van 1 en 2 willen; gewoon een leuk paard met een fijn, niet al te gecompliceerd karaktertje waar best eens een streekje uit mag komen en normaal correcte gangen; dat paard heb ik nu. (Te Koop ook nog) Haha!

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:57

Ik zou ook zeker voor nummer 1 gaan.
Waarom een prachtpaard met een rótkarakter en die alleen op de achterbenen staat en niet luisterd ,als je ook een ja,normaal paardje kan krijgen die niets snel iets uithaalt maar ook heerlijk kan lopen! Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:58

2.- Een paard met een super bloedlijn, super uiterlijk, veel sportpotentie, maar zeer dominant, die in verzet komt (staken, bokken,steigeren) als er van hem gevraagd wordt om echt aan het werk te gaan...Die het je soms erg moeilijk kan maken.

Dit is hoe TS nummer twee omschrijft. Ik zie nergens staan dat dit niet goed te krijgen is?

Misschien zegt het meer over de TS dat zij paarden een rotkarakter toekent ipv zich te verplaatsen in het paard?

Als je niet verder kijkt dan je neus lang is, is ieder paard dat niet doet wat jij zegt inderdaad per definitie altijd een rotpaard.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:59

Ik kies voor 1. Want een goede bloedlijn en een mooi uiterlijk zeggen mij niks. Op papieren kun je niet rijden. Knipoog

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:59

ik zou zeker voor nummer 1 gaan! Ik heb liever een normaal paard met een lief karakter omdat ik er ook mee wil knuffelen enzo.. ik wil geen bloedmooi paard die niet normaal kan doen Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:03

Ik zou voor 1 gaan, maar alleen omdat ik niet zo hou van "probleem" paarden (ja het staat expres tussen aanhalingstekens). Gelukkig dat er genoeg mensen zijn die paard nummer 2 als een uitdaging zien en blij zijn dat ze geen robotpaard hebben maar ééntje met karakter.
Het ligt er dus ook aan wat je doel is. Als je een recreatiepaard wilt, waar je verder geen wedstrijden mee wilt rijden of wilt fokken ga je voor 1. Wil je graag hoger komen in de sport en evt. nog fokken dan kan je beter voor 2 gaan.

Paarden hebben geen "rot" karakter, alleen een karakter wat niet aansluit bij je eigen karakter Knipoog .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:05

Lest schreef:
Paarden hebben geen "rot" karakter, alleen een karakter wat niet aansluit bij je eigen karakter

Afgod EINDELIJK iemand die het begrijpt Haha!

* wat ik er nog aan toe zou willen voegen: niet alleen een karakter wat niet aansluit bij je eigen karakter, maar ook niet bij je rijkunsten, gevoel en ervaring.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 29-08-07 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:07

Ik ga ook voor nummer 1..

Voornamelijk omdat ik mijn eigen "kwaliteiten" ken als ruiter en ik niet zo'n goede ruiter ben, dat ik een paard met gebruiksaanwijzing kan krijgen waar ik het hebben wil en daardoor meer zou verpesten dan goed doen..

Tevens ben ik een redelijke angsthaas en moet ik vertrouwen in een paard hebben.. Daardoor wordt mijn merrie met twee piephakken momenteel wel ingereden.. en ga ik ook zeker met haar verder..

Geen mooi plaatje, wel een fijn paard voor mij!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:08

jasmijn78 schreef:
Lest schreef:
Paarden hebben geen "rot" karakter, alleen een karakter wat niet aansluit bij je eigen karakter

Afgod EINDELIJK iemand die het begrijpt Haha!

* wat ik er nog aan toe zou willen voegen: niet alleen een karakter wat niet aansluit bij je eigen karakter, maar ook niet bij je rijkunsten, gevoel en ervaring.

Ik begreep je wel..maar het is jammer dat jij direct je conclusie moet/wilt trekken..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:09

@ Jasmij78:Er zijn echt wel meer mensen die er zo over denken hoor... Ik denk dat TS het ook zo bedoeld maar het wat ongelukkig geformuleerd heeft.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:11

jep, maar is jammer dat ze daar vervolgens wel op 'afgerekend' wordt..

Bedoel het niet bitchy ofzo hoor! Lachen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:14

Ik zou gewoon verder zoeken!
Bij mij moet een paard me aanspreken wil ik er uberhaupt een klik mee kúnnen krijgen...dus een lelijk paard kan nóg zo lief zijn, maar de klik zal bij mij nooit komen en zal ik uiteindelijk nooit 100% van het dier kunnen genieten!
Gelukkig heb ik het getroffen met een knap dier met een wereldkarakter Tong uitsteken

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:20

Als ik het zo lees zou ik voor nummer 1 kiezen, logisch ook want een braaf paard is altijd fijner als een bokkend en stijgerend paard. Maar toch zou ik misschien voor 2 kiezen, want ik geloof niet dat er valse paarden bestaan ( of het paard moet al zo zijn geworden door mensen ) en dan zou ik het probleem proberen op te lossen zodat hij/zij niet meer bokt/stijgert. Dat vind ik ook weer een uitdaging, en een paard met een beetje een gebruiksaanwijzing vind ik leuker dan een paard dat altijd maar precies doet wat jij wilt en alles 'slikt' zegmaar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:23

Yvonnelind schreef:
Ik denk dat TS het ook zo bedoeld maar het wat ongelukkig geformuleerd heeft.

Kan best hoor dat ze het een beetje ongelukkig heeft geformuleerd. Maar dan is het toch frappant dat maar weinig bokkers in dit topic de rottige formulering in twijfel trekken???

Dat geeft mij het idee dat zij er dan wel heel makkelijk vanuit gaan dat een mooi paard die zich verzet per definitie een rotkarakter heeft...

Maar gelukkig zijn er ook een aantal die wel verder denken Vork

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:30

keuze 1 zou mooi zijn! maar denk nou eens een paard zoals keuze 2, als je deze op stal krijgt en er later alles mee kunt winnen? is toch een hele eer? en ja ik kies meestal voor dit soort paarden, vind het fijn om hier mijn werk in te steken en om dan resultaat te zien!! ik heb eigenlijk altijd dit soort paarden/ pony's gehad.. maar altijd met goed resultaat na een JAAR, niet op geven en met je paard mee denken is altijd het belangrijkst in dit soort geval!!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:31

daar gaat het toch ook niet echt om?
(de oorzaak waarom het paard 'onhandelbaar' is?)

Staat een stukje verder terug nog wel iets over dat de meeste paarden zo gemaakt zijn..

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:35

2 Haha!.
Ligt eraan, is het paard onhandelbaar en is het karakter gevaarlijk en wil het nooit veranderen meer? dan natuurlijk niet, maar zoiets kan je denk ik niet weten of dat paard veranderd.
Als het paard gewoon eens een paar keer nodig op z'n plek gezet moet worden en je een paar keer flink consequent moet zijn, vindt ik dat niet erg. Paard mag ook zn mening geven en een karakter kan vaak wel veranderen naarmate je een team vormd met het paard en de normen en waarden van wat een paard wel en niet mag doen, allebij weet. Dan zou ik voor nummer 2 gaan.
Alshet paard ontzettend gevaarlijk is en het karakter niet meer weg kan, dan 1.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:36

Elaine schreef:
utjelover schreef:
hebben jullie ooit wel eens zo'n paard mee gemaakt als nummer twee?

Met zoveel kwaliteiten,als hier beschreven wordt?

jammer genoeg wel ja, en dán is het echt moeilijk een besluit te nemen Verdrietig

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:39

90 % van de foute paarden is fout gemaakt door ondeskundige aanpak, maar natuurlijk is er ook een aantal met een aangeboren afwijking; dat is niet anders dan bij mensen of bij honden.

Vind ook wel dat hier snel geroepen wordt, dat een paard lastig is, ken een aantal paarden van dit forum die zo straf en met zoveel druk getraind worden, dat ik ze eigenlijk bloedbraaf vind. Als ik dat paard was, deponeerde ik mijn amazone toch wat regelmatiger in de mesthoop Pling De meeste paarden accepteren echt heel veel en misschien wordt daardoor overmatig zwaar werken wel gewoon gevonden door de ruiters. Ach gut

Lastiger is het om een 'verpest' paard weer goed te breien. Hebben er hier eentje op stal en zijn daar al anderhalf jaar mee bezig. Het gaat nu vooruit, maar het is een lange weg geweest, waarvan je je maar moet afvragen of het ooit winstgevend blijkt te zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:41

1.- Een paard met minder bewegingsvermogen, minder goede bloedlijn maar een enorm werkwillig karakter, die verder fysiek gezond is en redelijk beweegt (dus niet zo'n heel opvallende qua uitstraling), en echt zijn best voor je doet in de ring?..

Echt wel deze Ja
Liever een standaard paard dat je kan vertrouwen, dan een bloedmooi beest wat vals is.

Ik ken een meisje bij mij op de manege (nouja..een vrouw)
Haar paard sprong wissels om de pas en kon geweldig strekken en zag er ook nog prachtig uit, maar betrouwbaar, ho maar. Steigeren, in verzet komen. Noem het maar op.

Nee dan heb ik liever mijn kleine Saar met haar dribbelbeentjes en superlieve karakter Lovers

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:45

Ik denk dat met name de talentvolle paarden een bepaalde handleiding hebben..
Die zijn vaak ook wat intelligenter en wat minder 'recht-toe-recht-aan'; dus wat complexer.

Maar daarom juist een uitdaging.. en als je m voor elkaar krijgt..
Heb je er een toppaard aan Lachen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:48

Born2BCrazy schreef:
Ik denk dat met name de talentvolle paarden een bepaalde handleiding hebben..
Die zijn vaak ook wat intelligenter en wat minder 'recht-toe-recht-aan'; dus wat complexer.

Maar daarom juist een uitdaging.. en als je m voor elkaar krijgt..
Heb je er een toppaard aan Lachen

juist! Haha!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:50

Ik ben toevallig in het bezit gekomen van een "1", kan er mee lezen en schrijven en werkt zich uit de naad voor me hoewel ze dressuurmatig best het een en ander tekort komt. (wat niet gek is aangezien en weinig meer springgefokte paarden zijn Knipoog)

Ik heb echt enorm veel plezier aan dat paard, maar een volgende mag van mij wel wat meer talent mee hebben het liefst met hetzelfde karakter uiteraard, maar iets lastiger mag ook. Hard werken moet je uiteindelijk op allebei Knipoog

Ik heb ook een "2" gekend en kort gereden, bloedmooie zwarte Weltmeijer, had werkelijk ALLES mee, maar was lui-lui-lui-lui! Heeft het uiteindelijk in jaaaren tot L2 geschopt... Alhoewel we nu nog wel eens filosoferen "wat als we hem nu nog eens op stal hadden met de kennis/kunde die we nu hebben" --> waarmee ook meteen het probleem deels kan worden verklaard he!

En ik heb het geluk gehad om op een "2" te rijden met een "1" karakter (check profiel, de Damiro). Dan ben je echt in de hemel als ruiter!