Een verhitte discussie is ontstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik van trapje om op te stijgen

Ja...ik gebruik altijd een trapje of iets dergelijks
91 (18%)
Ja...ik gebruik soms een trapje of iets dergelijks
125 (25%)
Nee.ik gebruik nooit een trapje of iets dergelijks
279 (56%)

Totaal aantal stemmen: 495

Starbreeze

Re: Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:35

We zullen zien als het zover is bij desbetreffende meneer Knipoog
Als je verder nog goed uit de weg kan maar een hulpje nodig hebt met opstappen, wat is dan precies het probleem? Ziet hij mensen die een trapje gebruiken soms als krakkemikkige mensen die maar achter de geraniums moeten gaan zitten ofzo?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:40

Cassidy schreef:
Maantjj schreef:
Nog verder gaan met paardrijden als ik een trapje nodig heb omdat mijn rug het anders niet toelaat? (mijn rug is niet de sterkste, zelfs niet op deze leeftijd, helaas) Nee, ik denk het niet ik hoop dat ik tegen die tijd wel slim genoeg ben dat ik ermee stop en niet doorzet tot ik écht niet meer kan.

Dat is ook de keuze die iedereen voor zich zelf moet maken. Ik weet iig dat ik - als rijden echt mijn passie is (en dat is het niet, omgang met paarden vind ik haast nog leuker) daarmee door zou gaan tot ik echt niet meer kan. Maar er zijn mensen die hun passie makkelijker opzij kunnen zetten. En dan vraag ik me af of het echte passie is.

Jou geef ik hierin wel gelijk, als het eenmaal zover bij mij komt zal het nog maar de vraag zijn of ik naar mijn rug luister of dat ik gewoon verder ga. Gelukkig kan je nog altijd wel ómgaan met de paarden en dat zal dan toch ook een hele troost zijn Lachen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:59

Ik gebruik nooit een trapje, maar ben er ook niet op tegen. Het lijkt mij eigenlijk beter voor je rug en de rug van je paard.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:15

ik gebruik ook nooit een krukje of opstapje;
ik heb een paar maandjes terug de overstap gemaakt van pony naar paard, en de eerste paar lessen kon ik al gelijk op een reus Clown t was in het begin wel even lastig met opstappen, maar heb er niet eens over ná gedacht om een krukje te gebruiken.
met zonder zadel rijden vraag ik wel altijd om een voetje, ik kan er niet op komen als ht hoger is dan 1.20 Clown

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:28

Ik stap meestal wel op met een trappetje, aangezien dat prettiger is voor de manegepony waar ik op rijd. Puur omdat er zoveel gehangen wordt aan de linkerkant van deze paarden. Ook waren er regelmatig periodes waarop we aan de rechterkant op moesten stijgen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:35

ik gebruik altijd een trapje bij mijn eigen paard(en).puur voor het ontlasten van de rug.als je vanaf de grond opstapt hangt er een behoorlijk gewocht aan het zadel en daarmee trek je de ruggewervels ook scheef.het is misschien een kwestie van een paar seconden,maar ga maar eens na als je elke dag rijd en je je paard een jaar of tien hebt...mijn "trapje" is een stoel en ik kan vanaf de stoel zo m'n been over het zadel leggen als ik wil(dus vrij hoog).ook vraag ik altijd iemand mijn beugel aan de andere kant vast te houden.
het sparen van de paardenrug is voor mij nog belangrijker geworden nadat ik een paard met ks heb gehad.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:33

Ik heb het Josef Neckermann, Reiner Klimke of Johan Hinneman nog nooit zien doen, maar ik neem aan dat de betreffende (internationale) amazone bedoelde dat als haar lichamelijke conditie niet meer goed genoeg is om haar paard zonder trapje te bestijgen, zij zich ook niet goed genoeg meer voelde om topsport te bedrijven. Daarnaast denk ik dat het gemiddelde lichaamgewicht van ruiters en amazones in Amerika veel hoger ligt dan in Nederland of Duitsland.

Tijdens de laatste regio-kampioenschappen (Utrecht) heb ik er extra op gelet, maar ik heb niet gezien dat iemand een trapje gebruikte.

Maar misschien schamen mensen zich hiervoor en doen ze het achter de vrachtwagen of trailer Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:59

ik gebruik nooit een trapje met opstijgen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:11

Of je als ruiter nu stijf of lening bent, opstijgen is voor het paard een enorme belasting die blessures bij het paard kan veroorzaken. Als je goed opstijgt (volgens handboek paardrijden/dressuur) dan minimaliseer je de kans op blessures, blessures sluit je echter niet uit. Als je kijkt naar het blessure risiko voor het paard als je correct opstijgt met een opstapje, dan weet je wat je als ruiter zou moeten doen met opstijgen. Ook topruiters geven niet altijd het beste voorbeeld. Het feit dat je misschien goed of goed denkt te kunnen paardrijden, wil niet zeggen, dat je altijd weet wat je doet en altijd verstandige dingen zegt en doet. Pling Voor veel ruiters is paardrijden ook onderdeel van het eigen ego. Opstappen met een krukje of opstappen, zou kunnen duiden op minder goed omgaan met je paard. Daarom stijgen de meeste "ruiters" vanaf de grond zonder opstapje op. Als de gezondheid van je paard echt belangrijk is, weet iedere de echte ruiter wat hem/haar te doen staat. Ik heb niet gestemd. Het lijkt me een open deur, waarbij zonder enig referentie kader een uitspraak wordt geciteerd en vanwaaruit je alleen maar emotionele en weinig rationele reakties kan verwachten.

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:03

Ik gebruik altijd iets om mij te helpen met het opstijgen. Dit doe ik omdat ik last heb van rugklachten en het mij zonder absoluut niet lukt. Als er iemand in de buurt is, is een voetje wel genoeg, maar helaas is dit niet altijd het geval.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:08

Ik gebruik altijd een krukje als ik moet opstijgen.
A om de rug van mijn paard te ontlasten.
B omdat ik er anders niet makkelijk op kom niet, omdat ik niet lenig ben maar, omdat ik zelf maar 168 ben en 2 paarden van 181 cm heb.

Ik wilde ze ook wel graag iets kleiner hebben, maar ja het is niet anders Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:09

het opstijgen met hulp is altijd beter voor het paard ebn voor je zadel.
Ik kom perfect op de paarden waar de grootste 1.84m van is en dat is voor mijn persoontje van 1.63 een hele klim en dat lukt me aardig.
Maar als het met een opstapje wil stap ik ook met op veel handiger vind ik.
maar das mijn mening. En ook waarneer iemand oud, stram, dik of wat dan ook is moet een trpaje kunnen want als je rijden prettig vinden en het paard heeft er geel problemen mee ben ik de laatste die er iets van gaat zeggen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:08

Ik heb op een eventingstal in het buitenland gewerkt waar ze ook vaak een opstapje gebruikten, alleen had dat niets te maken met de lenigheid van de ruiter, dit was puur vanuit het oogpunt voor het paard, om deze zo min mogelijk te belasten.

Ik gebruik zelf nooit een opstapje eigenlijk, en kan me wel een beetje vinden in de uitspraak.
Ik zie regelmatig ruiters die een opstapje gebruiken omdat ze zelf gewoon te zwaar of niet lenig genoeg zijn, en daardoor niet op hun paard kunnen komen. Persoonlijk vind ik dat je dan beter eerst aan je eigen lijf kunt gaan werken voordat je op een paard zou gaan zitten om het paard te trainen. Als opstappen al niet lukt, dan zet ik ook vraagtekens bij de lichaamscontrole die iemand tijdens het rijden heeft, en het gevolg hiervan voor het paard.

Dus, vanuit welzijnsoogpunt voor het paard vind ik het prima, wordt een opstapje gebruikt om een 'probleem' van de ruiter weg te werken dan zet ik er zeker mijn vraagtekens bij.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:10

Aranel schreef:
Zonder zadel spring ik er meestal zo op, soms vraag ik een voetje van iemand.

Ik vind met een trapje opstijgen echt iets voor oude en/of veel te dikke mensen die zelf niet meer hun paard kunnen beklimmen Nagelbijten / Gniffelen

Een Amerikaanse top-dressuur rijder schijnt, publiekelijk het volgende gezegd te hebben "ik stop met rijden zodra ik een trapje nodig heb om mijn paard te bestijgen" .

Hier ben ik het dan ook wel mee eens Clown

Ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:53

Yamcha schreef:
Waratje schreef:
Tja, voor intelligente uitspraken moet je kennelijk geen Amerikaanse dressuurruiter hebben. Hij kan duidelijk niet verder denken dan zijn eigen comfort. Voor het paard is het een stuk comfortabeler als je wel met een krukje of iets dergelijks opstapt, maar ja, rekening houden met je paard, dàt doe je natuurlijk niet als je serieus aan "sport" doet Duivel
Dat hij niet meer op een paard wil zitten als hij er niet zonder krukje op kan komen, geeft alleen maar duidelijk aan dat het paardrijden voor hem geen levensstijl is maar een baan. Ieder z'n meug Vork

Idd!!! Het is veel beter voor de rug en het zadel om wel met krukje op te stappen... en je paard heeft per slot van rekening maar één rug, die hou ik liever heel...

Ben het hier helemaal eens. Probeer zoveel mogelijk via een krukje of bankje of bakrand op te stappen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:17

Er is natuurlijk een verschil tussen het nodig hebben van een krukje, omdat je er anders niet opkomt, en het krukje altijd gebruiken omdat dat gewoon beter is voor de rug van je paard.

Nogmaals, ik gebruik een krukje, maar kan het ook wel zonder.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:21

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat je dan beter eerst aan je eigen lijf kunt gaan werken voordat je op een paard zou gaan zitten om het paard te trainen. Als opstappen al niet lukt, dan zet ik ook vraagtekens bij de lichaamscontrole die iemand tijdens het rijden heeft, en het gevolg hiervan voor het paard.

Wat een onzin!

Dus omdat ik met mijn 1,68 niet helemaal lenig genoeg meer ben om mijzelf zonder krukje zwierig in het zadel te zwaaien van een (groot) paard zou ik niet goed kunnen rijden?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:32

Maanling schreef:
Citaat:
Persoonlijk vind ik dat je dan beter eerst aan je eigen lijf kunt gaan werken voordat je op een paard zou gaan zitten om het paard te trainen. Als opstappen al niet lukt, dan zet ik ook vraagtekens bij de lichaamscontrole die iemand tijdens het rijden heeft, en het gevolg hiervan voor het paard.

Wat een onzin!

Dus omdat ik met mijn 1,68 niet helemaal lenig genoeg meer ben om mijzelf zonder krukje zwierig in het zadel te zwaaien van een (groot) paard zou ik niet goed kunnen rijden?

Dan stap je toch op een pony van 1.40, ben je ineens heeeeel goed Vork

Vroeger stapte ik met mn 1.67 zonder problemen op een knol van 1.83. Die ik nu rij is tegen de 1.70 en als het moet lukt het wel, maar ik moet er zo aan gaan hangen dat ik gewoon liever een krukje gebruik.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:14

Ik gebruik altijd een krukje, ik heb er standaart één in de bak staan en standaart één in de trailer. Het is beter voor mij, beter voor mijn zadel en vooral beter voor mijn paard, dus waarom zal ik dan zonder doen? Ik denk er niet eens over om zonder krukje op te stijgen.

nu kom ik er ook niet echt op zonder...maar dan alsnog... Haha! mijn teen komt niet eens bij mijn beugel in de buurt, dus sta ik er weer met kramp

Sommige mensen staan wel een halve minuut te hoppen naast hun paard, en vervolgens er nog even lekker aan te hangen, omdat ze zelf niet lenig genoeg zijn. Paard heeft nooit geleerd stil te staan etc etc.
Op concours kijken mensen me wel altijd aan als ik mijn krukje meesleep (vooral indoor in de binnenbak) maar ik weet ook dat er genoeg mensen zijn die het juist toejuichen. Ik vind het ook een stukje verzorging van je paard, er zijn al genoeg paarden met rugproblemen. Laat ik dan verstandig zijn, en het op deze manier als het kan al voorkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:18

Horsedances schreef:
Maar misschien schamen mensen zich hiervoor en doen ze het achter de vrachtwagen of trailer Haha!

Anky krijgt hulp bij het opstappen (voetje) , is ook gefilmd en op TV uitgezonden.
Ik denk zomaar dat mensen op grotere wedstrijden meestal wel een groom hebben die ze even helpen kunnen.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:27

Maanling schreef:
Citaat:

Wat een onzin!

idd wat een onzin
dan zouden er heel veel mensen moeten stoppen volgens jou...
Als je te zwaar bent en dan zonder krukje op stapt is het gevolg voor het paard ja...

ik kan dan ook wel stoppen aangezien ik die draai zelden kan maken met mijn hernia... terwijl ik na 5 min stappen (wat ik alleen nog maar kan:+ ) stuk losser word en steeds vaker normaal kan afstappen in plaats van been over paards hoofds slaan en dan op een stoel glijden.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:31

Aranel schreef:
Zonder zadel spring ik er meestal zo op, soms vraag ik een voetje van iemand.

Ik vind met een trapje opstijgen echt iets voor oude en/of veel te dikke mensen die zelf niet meer hun paard kunnen beklimmen Nagelbijten / Gniffelen

Tsja, dat kan ik ook makkelijk. Maar ik gebruik een krukje om de rug van mijn paard te ontlasten. Vind dit maar een vreemde opmerking.

Ik gebruik meestal wel een krukje, als ik eraan denk Bloos

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:35

Ik stap nu nog niet op met trapje ofzo meestal dan geeft iemand me even een voetje, omdat het toch beter is voor de paarden rug. En als er niemand in de buurt is dan stap ik om en om op de ene keer links de andere keer rechts.
Ik vind het juist heel goed als je opstapt met een krukje of iets dergelijks, je houd dan toch rekening met de rug van je paard.

Het is denk ik vooral omdat er een stuk minder mensen zijn die met krukje opstappen dat het raar is, ik denk dat als ineens de halve manege of de halve paardenwereld met krukje op zou gaan stappen dat het dan steeds meer word gedaan. Omdat mensen het er stom uit vinden zien of wat ook.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:38

Ik stijg af en tope op met een krukje. als ik stijf ben dan pak ik liever een krukje dan dat ik aan mijn paard zijn rug ga lopen hangen.. Het heeft er wel mee te maken dat die ruim 1.80 is!
Mijn mening is als je niet soepel kunt opstappen je gewoon een krukje moet pakken? wat is daar erg aan. ik vind het alleen maar goed voor de paarden rug.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:40

Mijn paard is overigens maar 1.50 m. Maar als je elke keer met rijden aan dezelfde kant opstijgt, dan lijkt het me niet vreemd dat je paard een scheve rug krijgt toch. Hetzelfde als jij elke dag zwaar tilwerk doet met 1 kant van je lichaam, dan word je ook vanzelf scheef.