justme11 schreef:als je egt dpony wil denk ik dat je criollo moet nemen
zijn paarden die meeste uithoudingsvermogen hebben van ale paardenrassen die er zijn
zijn heel sterk en bijna nooit mooi ze zweten haast niet stokmaat is tot 152
als je meer wild weten over de criollo moet je even google kijken of op marktplaats
zijn fijne paarden wij heben zelf ook een valk met tijgerstrepen en aalstreep zwart met lichtblonde manen er door heen
bles 4 wite beenen ik vind zelf heel leuk paarden ras ik weet niet wat je zelf van vind maar meschien heb je wat aan
ik weet zekker deze paarden dragen met gemak 90 kilo
Zweten doen ze wel hoor, anders zouden ze hun warmte ook niet kwijt raken. Ik heb er zelf ook 1 en die zweet wel degelijk, vooral met dit warme, drukkende weer.
90kg zou ik er niet op willen hebben. Lichaamsgewicht is ong. 400kg en 20% is dus 80 kg. Aan de stamboek eisen voor de testrit in Argentinië heb ik geen boodschap. Dat is een eenmalig iets en ik heb maar 1 paard dus ik kan hem niet terug in de kudde gooien/verkopen en een andere pakken als deze niet voldoet. Daarnaast zullen de echt goede dieren niet verkocht worden naar het buitenland. Wat we hier krijgen is meestal te goed voor de slacht, maar niet goed genoeg om mee te fokken. En daar rijden ze tegenwoordig vaak ook veel te jong in. In de laatste groep voor de verkoop op marktplaats zat minimaal 1 3-jarige en dat is een importeur die daarheen gaat om zelf ze uit te zoeken.
Daarnaast zijn het zeker fijne paarden, maar absoluut geen knuffelige allemansvriendjes. Ze zijn gereserveerd tegenover mensen en je moet er veel tijd in steken om hun mens te worden.
Je kan er zeker aan de basis wel alles mee, maar zorg voor veel weidegang, anders heb je toch een bommetje onder je na een paar dagen weinig te doen. Met voldoende weidegang heb je een relaxt paard onder je, maar als ze mogen kunnen ze hard en als er iets echt raars is kunnen ze heel snel bewegen/draaien.