80 kilo op een D pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Re: 80 kilo op een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:03

hm en ik maar denken, dat ik eindelijk een geschikte pony had, een kruising quarter x haflinger, kort en stevig......

sorry, ik vind het echt kul, natuurlijk moet ik straks geen uren gaan rijden, geen wedstrijden en weet ik veel, maar voor een lekkere buitenrit, en 2 a 3 keer in de week lekker in de bak? moet makkelijk kunnen.....
het enige waar ik rekening mee houd, is dat ze wat langer mag groeien, dus niet gelijk met 3 jaar een zadel erop.....
misschien ook wel trouwens, maar ik zal er in ieder geval niet op stappen tot ze een goede bespiering en conditie heeft..... geloof me, dan kan zij nog jaren mee Ja

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 07:39

Ineke2 schreef:
udine5 schreef:
daar gaat het wel om Clown
je verwijst alleen naar je foto's
verder geef ik je groot gelijk over het gewicht.

Als je goed leest zie je al een eerder bericht staan met mijn mening, daarna een bericht van de topic starter en pas daarna het bericht met verwijzing naar mijn foto's...

ik heb het gezien, en zei toch dat ik je gelijk geef over de kilo's...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 07:47

Ik heb een kleine E, en ik weeg 72 kilo.
Dat gaat ook prima, sommige mensen zeuren dat het er voor het plaatje minder uit gaat zien. Maar aangezien die van mij een hengst is (incl. de dikke nek) en langgelijnde lichaam valt het heel niet op. Daarbij ben ik bezig met afvallen. Bloos

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:54

als je egt dpony wil denk ik dat je criollo moet nemen
zijn paarden die meeste uithoudingsvermogen hebben van ale paardenrassen die er zijn
zijn heel sterk en bijna nooit mooi ze zweten haast niet stokmaat is tot 152
als je meer wild weten over de criollo moet je even google kijken of op marktplaats
zijn fijne paarden wij heben zelf ook een valk met tijgerstrepen en aalstreep zwart met lichtblonde manen er door heen
bles 4 wite beenen ik vind zelf heel leuk paarden ras ik weet niet wat je zelf van vind maar meschien heb je wat aan
ik weet zekker deze paarden dragen met gemak 90 kilo

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:59

Ik vind het persoonlijk te zwaar. Natuurlijk hangt het af wat voor pony je neemt, maar voor het merendeel van de D pony's zal dit echt wel te zwaar zijn. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je zus er precies meegaat doen: even rondhobbelen in stap en draf of ook galopperen en springen? Als het het eerste is kan een D pony misschien wel nog, maar neem dan wel een stevigere gebouwde (fjord, haf, stevige welsh cob o.i.d.).
Persoonlijk zou ik wel eerder voor een wat stevigere gebouwde E pony gaan Lachen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:08

ligt er ook aan hoe je zus rijd... als ze em niet in de weg zit en geen abnormale dingen gaat doen snap ik het probleem niet als je op zoek bent naar een stevigere pony! je moet wel naar de pony blijven kijken of die het aankan, maar ik zie geen probleem eigenlijk Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:43

criolo is idd ook een goed idee
in de regel ook een koel karacter !
en in de regel niet zo heel erg sensibel
of grof

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:56

Kan best imo.
Ik heb ook op sportstallen gewerkt en in pension gestaan waar wedstrijdpony's binnenkwamen en die werden ook gewoon getraind, met dus ook gewoon grote volwassenen en mannen enzo erop. Als zo'n fijngebouwd typje een uur volop getraind kan worden kan jouw zus eens in de week best op een stevige D wat rondrijden hoor Knipoog
Je voelt wel aan of een pony moeite moet doen om je rond te dragen hoor!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 11:13

Weer bedankt voor alle reacties. Criollo heb ik naar geinformeerd. Maar valleen helaas buiten het budget.

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:17

ik weet niet tot welk budjet je wil gaan maar als je dat even vermeld
meschien kunnen dan meer mensen je helpen
die criollos in dronten zijn egt duur maar als je verder gaat kijken zitten er ook wel wat goedkoopers tussen
ik hoop voor je dat je leuk paard vind voor jou en je zus

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:18

Je kan bij wijze van beter iemand van 100 kilo hebben die meegaat met de bewegingen van het paard, dan iemand van 20 kilo die zit te bonken in het zadel Ja

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:20

even een stipje hier want ik heb ook iemand die wat zwaarder is en daar dus een probleem mee heeft met maat paard/poney

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:21

mellamoshan schreef:
even een stipje hier want ik heb ook iemand die wat zwaarder is en daar dus een probleem mee heeft met maat paard/poney

wat voor probleem daN ?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 11:22

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:26

justme11 schreef:
mellamoshan schreef:

wat voor probleem daN ?

iemand die te zwaar is voor haar pony. ze is nu op zoek naar een grotere, maar ze twijfelt over wat voor een dan te nemen of een paard. op pag 2 ofzo stond een heel mooi lijstje dus vandaar Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:13

justme11 schreef:
als je egt dpony wil denk ik dat je criollo moet nemen
zijn paarden die meeste uithoudingsvermogen hebben van ale paardenrassen die er zijn
zijn heel sterk en bijna nooit mooi ze zweten haast niet stokmaat is tot 152
als je meer wild weten over de criollo moet je even google kijken of op marktplaats
zijn fijne paarden wij heben zelf ook een valk met tijgerstrepen en aalstreep zwart met lichtblonde manen er door heen
bles 4 wite beenen ik vind zelf heel leuk paarden ras ik weet niet wat je zelf van vind maar meschien heb je wat aan
ik weet zekker deze paarden dragen met gemak 90 kilo

Zweten doen ze wel hoor, anders zouden ze hun warmte ook niet kwijt raken. Ik heb er zelf ook 1 en die zweet wel degelijk, vooral met dit warme, drukkende weer.
90kg zou ik er niet op willen hebben. Lichaamsgewicht is ong. 400kg en 20% is dus 80 kg. Aan de stamboek eisen voor de testrit in Argentinië heb ik geen boodschap. Dat is een eenmalig iets en ik heb maar 1 paard dus ik kan hem niet terug in de kudde gooien/verkopen en een andere pakken als deze niet voldoet. Daarnaast zullen de echt goede dieren niet verkocht worden naar het buitenland. Wat we hier krijgen is meestal te goed voor de slacht, maar niet goed genoeg om mee te fokken. En daar rijden ze tegenwoordig vaak ook veel te jong in. In de laatste groep voor de verkoop op marktplaats zat minimaal 1 3-jarige en dat is een importeur die daarheen gaat om zelf ze uit te zoeken.

Daarnaast zijn het zeker fijne paarden, maar absoluut geen knuffelige allemansvriendjes. Ze zijn gereserveerd tegenover mensen en je moet er veel tijd in steken om hun mens te worden.
Je kan er zeker aan de basis wel alles mee, maar zorg voor veel weidegang, anders heb je toch een bommetje onder je na een paar dagen weinig te doen. Met voldoende weidegang heb je een relaxt paard onder je, maar als ze mogen kunnen ze hard en als er iets echt raars is kunnen ze heel snel bewegen/draaien.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:16

wat denk je van een quarter

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 12:19

Sies schreef:
wat denk je van een quarter

Wat ik tot nu toe aan quarters gezien heb schrok ik een beetje van de prijs Bloos

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:19

We boden die van ons aan voor 2500 en raakte haar niet kwijt.
Nu heb ik haar laten dekken.
Mijn vriend weegt 80 kg en heeft een paar keer op haar gezeten, ze is nog niet doorgereden.

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:20

tamary jij weet egt niks van criollos zo te hooren
ga maar is kijken op google zie zelf staan criollos zijn paarden met de meeste uit houdings vermogen
en zweten bijna niet is wel zo hoor wij heben zelf ook criollos
criollos zijn zekker wel coole kikers en kunen heel goed met anders paarden normaal staan criollos altijd in de kude op de pampas
dus je loopt dingen te zegen die niet zo zijn
vind dat nerges op slaan Sigaar

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:22

en wat denk je van breede kwpn
of paint
andalusier
heb ik zien staan voor 2500
ik kan wel even kijken als ik die link nog heb

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:26

Alwiene schreef:
Voor de mensen die willen weten wat ik zoek, en mee willen zoeken (Graag!) kijk even naar dit topic:
viewtopic.php?f=65&t=797309&hilit=

Een makkelijk te rijden pony voor een angstige ruiter is heel moeilijk te vinden. Mensen die zo'n dier hebben zullen ze niet kwijt willen. De dieren die niet meteen opkijken van iets zijn meestal niet zo netjes aan de hulpen. En je loopt heel erg het risico dat de pony de angst van de ruiter overneemt of zelfstandig beslissingen gaat nemen over tempo, richting, etc.
Zoek liever een manege die je angst serieus neemt en paarden heeft die je eroverheen kunnen helpen. Als je er zelf 1 koopt loop je erg het risico dat je binnen een paar maanden helmaal niet meer durft. En het kan ook zijn dat het paard vervolgens naar een proffesionele stal moet om weer goed te rijden te zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 12:33

@ Tamary, die angst zit erin en gaat er niet meer uit. Dit wordt niet mijn eerste eigen pony. En ik zoek dus niet voor niks een braaf dier.
Bovendien vind ik dat je vreselijk ver gaat in je veronderstellingen. Je doet nu alsof een angstige ruiter een ruiter is die niet kan rijden, of die een paard kapot rijdt.
Krijg het gevoel dat je wel heel snel conclusies trekt, en dan dus verkeerde!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:44

justme11 schreef:
tamary jij weet egt niks van criollos zo te hooren
ga maar is kijken op google zie zelf staan criollos zijn paarden met de meeste uit houdings vermogen
en zweten bijna niet is wel zo hoor wij heben zelf ook criollos
criollos zijn zekker wel coole kikers en kunen heel goed met anders paarden normaal staan criollos altijd in de kude op de pampas
dus je loopt dingen te zegen die niet zo zijn
vind dat nerges op slaan Sigaar

justme11:
Ik heb er zelf 1 al 3 jaar.
En dat het super paarden zijn weet ik zelf ook. Dat betekent nog niet dat ze voor iedereen geschikt zijn of dat ze nooit schrikken en dus een keer een rare sprong (of 180 graden draai, ik lag er gisteren dus ook af wegens zo'n actie) maken die veel mensen onvoorbereid niet uitzitten. Dat ze vervolgens na 3 passen weer stilstaan en je weer verder kan voorkomt niet dat je er af kan vallen met dat soort acties. En voor een angstige ruiter is dat juist het probleem.
Ik doe vanalles met Bayo, maar dat voorkomt nog niet dat er af en toe wat fout gaat. En als ik gespannen ben is die coole kikker dat toch ook. Voordeel is wel dat ik daarna 2 stappen terug kan gaan en vervolgens wat ik deed weer kan oppakken zonder problemen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:57

een anda is niet het geschikte type voor jullie
dat kan ik je wel vertellen
er staat hier in de buurt ene betaalbare quarter , erg braaf en koel in het hoofd , binnen je budget
maar ..daar gaan we weer die vind je te jong

meeste mensen die een hele brave pony/paard hebben wat leuk kan lopen en netjes aan het been etc
doen deze of
-niet weg
-duur weg

zoals al eerder gezegd je zoekt dat wat half nederland wil
en dan ook nog in specifieke kleur of kleur stelling
en alleen in de E maat ..(zo ongeveer de meest gevraagde maat..)
en daar staat markplaats bv idd niet vol van ..

denk dat jullie erg goed af zullen zijn met bv een ouder Z leer paard die al vanalles gezien heeft
maar dan zeg je ..maar die heeft knopjes , wil geen knopjes paard ..

nogmaals denk dat je buiten je eigen rijtje moet kijken
en als je iets ziet wat net niet aan dat rijtje voldoet gewoon gaan kijken
en proberen
nee heb je ja kan je krijgen ..