Zagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rachaell

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:49

_Eliine schreef:
Rachaell schreef:
Ik rijd ook op dezelfde manege als HorsesDream en ik vind het allemaal heel erg mee vallen...

ik rij ook op rijerbos en je moet er gewoon eens op letten dan valt het gewoon op

Ik let niet zo op andere mensen, moeten zelf weten wat ze doen met hun paarden. Ik ben er zowat elke dag en het is me nog nooit opgevallen. Knipoog

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:12

Mij maakt het ook niet zoveel uit.. Zolang het maar niet met mijn paardje gebeurd..

Zagen gebeurd gewoon, zowel bij beginners als bij gevorderden. Die mensen weten gewoon niet hoe het wel moet en willen het blijkbaar ook niet leren.

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:26

GentleZ schreef:
Mij maakt het ook niet zoveel uit.. Zolang het maar niet met mijn paardje gebeurd..

Zagen gebeurd gewoon, zowel bij beginners als bij gevorderden. Die mensen weten gewoon niet hoe het wel moet en willen het blijkbaar ook niet leren.

jaa maar kijk als het bij de manegepaarden/pony's gebeurt krijgen ze een steeds hardere mond, en op een gegeven moment is er dan geen rijden meer aan,want meestal nemen ze dan het bit tussen de tanden, of ze zetten zichzelf vast. Jij kunt makkelijk praten omdat je een eigen paard hebt, maar dat heeft natuurlijk niet iedereen;) (niet bos bedoeld)

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:57

Zolang jij gewoon weet dat je niet hoort te zagen is alles toch goed, wat andere mensen doen zal jou een zorg zijn.
Over die manegepaarden en pony's heb je indd wel gelijk hoor!

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:38

Ik zie het inderdaad ook steeds vaker Knipoog

Bij mijn verzorgpony hoef je dat niet te doen, die is dan slim, die zet haar bit vast en gaat rennen zodra je gaat zagen Tong uitsteken Die gaat btw ook niet aan de teugel ofzo, maar dat komt ook omdat ik er geen aandacht aan besteed het hoeft van mij niet, ik hou lekker van de buitenritten Haha!

Op manege zie je het ook wel vaak, ik rijdt er eigenlijk nooit echt naar toe omdat het van mij niet hoef soms probeer ik het wel eens door middel van zachte kneepjes en binnenbeen, maar ik ben wel iemand die dan 5 minuten kneepjes geeft en het dan daarna al zat is haha Tong uitsteken en dan gewoon weer normaal gaat rijden Tong uitsteken
ik rij btw ook op reyerbos Knipoog

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:40

Je kan beter naar jezelf gaan kijken dan op anderen letten. Als je maar van jezelf weet dat je het niet doet Knipoog

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:39

Tsjaa dan nog
mijn moeder deed vroeger toen ze 9jaar was ofzo een ex-manegepony en daar werd ze aan de teugel getrokken en gezaagt en daardoor is der mond zo hard en kapot geworden dat je er gewoon niet meer op kon rijden met een watertrensje toen moest ze met een stang rijden...
en ik denk niet dat manege's dat doen Knipoog

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:43

ik stond eerst op en pensionstal en zag ook
dat heel veel mensen zagen.
dat vind ik echt niet nodig!

mijn paardje was ook niet meteen nagevelijk,
maar met de juiste manier lukt het wel. Knipoog

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:52

'Mijn pony schudt uit zichzelf best vaak met haar hoofd.Als ik dan net op dat moment kneepjes geef lijkt het net alsof ik aan het zagen bent.Er is al zovaak gezegt dat ik zaag en mijn pony mishandel. Ik geef toe dat ik ook wel iets hardere kneepjes dan normaal geef. Ik denk eigenlijk dat bijna iederen dat wel eens doet of heeft gedaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:17

Ik moet toegeven dat ik zelf ook wel eens zaag. Soms kan ik gewoon even mijn frustraties niet kwijt en dan reageer ik dit af op mijn paard. Spijtig maar waar, ik probeer het nu te voorkomen. Ik wil niet dat mijn paard de dupe wordt van het feit dat ík mijn frustraties niet onder controle heb. Ik schaam me er ook wat voor... (Overigens 'zaag' ik dan alleen als mijn paard constant loopt te klieren, te trekken en hangen aan het bit... en als je dan been geeft naar voren springt en lekker gaat lopen grappen en bengelen. Dus niet constant oid.. Maar goed, nog steeds is het een foute actie).
Ik moet het zelf onder controle krijgen, en het lukt al steeds beter Haha! Nou.. ik hoop dat ik hier niet 100% op afgezaagd wordt (haha, woordgrapje Nagelbijten / Gniffelen) en of jullie misschien nog wat tips hebben. Tot 10 tellen helpt niet, want dan ben ik niet meer geconcentreerd en heeft mijn paard alweer wat anders gevonden om te grappen.

Groetjes

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:36

Ik vind dit niet kunnen zagen, je moet vriendelijk met het paard en zijn mond omgaan. met zagen kom je echt niet verder. Ik ben ervoor om te proberen je pony/ paard zo los mogelijk op je hand te gaan rijden

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:38

ik geef ook les op een ponyclub/ manege en ik leer de kinderen die nu bezig zijn met nagelijk te rijden ook zeker dat dat niet mag. heb het er echt ingehamerd dat dat niet de werkwijze is. Maar dat je vriendelijk met je paard omgaat. soms wel iets strenger maar zeker nooit zagen.

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:56

_Eliine schreef:
GentleZ schreef:

jaa maar kijk als het bij de manegepaarden/pony's gebeurt krijgen ze een steeds hardere mond, en op een gegeven moment is er dan geen rijden meer aan,want meestal nemen ze dan het bit tussen de tanden, of ze zetten zichzelf vast. Jij kunt makkelijk praten omdat je een eigen paard hebt, maar dat heeft natuurlijk niet iedereen;) (niet bos bedoeld)

Nee maar dat gebeurd tóch bij manege pony's.. Ze zetten zichzelf toch vast want er zijn ook mensen die niet zagen maar gewoon, niet expres, aan het bit gaan hangen omdat ze geen houwvast hebben anders. Dat doet iedereen als ze net beginnen en daar zijn manege pony's voor...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:57

Heeel veel mensen hangen onbewust in de mond van de pony
Jonge beginners zoeken hun evenwicht en houden de handen vaak hoog omdat ze balans moeten vinden

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:01

Oh god, zagen. Heb er laatst een hele discussie met iemand over gehad. Ik vroeg wat ze aan het doen was, antwoorde ze ; Vragen. Dus ik zo; Hoe doe je dat dan, vragen? Kreeg ik als antwoord; Nou, gewoon een beetje spelen, kneepjes geven" [Die kneepjes van haar kon ik geen kneepjes meer noemen, eerder knepEN]

Kneepjes geven vind ik precies hetzelfde als zagen, je knijpt eerst in de rechter teugel, dan in de linker en zo krijg je dus gewoon een zaag effect. Maar oké, dat is mijn mening Lachen

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:19

@xmarielle: kneepjes kan je ook geven met 1 hand (tenminste zo doe ik het) gewoon buitenteugel aan houden binneteugel kneepjes en binnenbeen bij
zo kan je het geen zagen noemen Knipoog
en je hebt wel gelijk dat als je met allebij je handen doet dat het dan wel een soort van zagen is want je gaat al snel te veel knepen geven

marloes_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:16

ik zie de laatste tijd steeds meer mensen zagen. Heb eerste keer toen ik aan de teugel heb geleerd ook gelijk zagen geleerd nu doe ik het met been en ophoudingen.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:48

_Eliine schreef:
@xmarielle: kneepjes kan je ook geven met 1 hand (tenminste zo doe ik het) gewoon buitenteugel aan houden binneteugel kneepjes en binnenbeen bij
zo kan je het geen zagen noemen Knipoog
en je hebt wel gelijk dat als je met allebij je handen doet dat het dan wel een soort van zagen is want je gaat al snel te veel knepen geven

Klopt helemaal Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:06

Vaak wordt ook omgekeerd gewerkt, kneepjes op de buitenteugel en binnenbeen eraan Knipoog. Mijne reageert op geen van beide, ze komt (half) aan teugel door gewoon contact te houden en ze naar je hand toe te rijden, maar ze is wel erg zwaar in de mond, ze probeert dan gewoon te gaan hangen maarja, ze heeft nog voor de koets gelopen misschien is dat de reden, ik weet het niet echt. Maar als je mijn pony irriteert in haar mond (door gewoon een niet stille hand te hebben) dan zet ze het ofwel op een lopen ofwel knikt ze zodanig hard met haar hoofd (kort na elkaar) dat jij je zodanig veel pijn doet in je nek, dat je echt wel je best doet stil te zijn in haar mond en dus zeker niet gaat gaan zagen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:17

Ja mijn vorige verzorghaf die liep ook het liefst met haar neus net boven de grond, en als je haar oppakte ging ze hangen joh .... pff. Maar ja de eigenares zaagde ook maar wat in de rondte dus vind het niet zo gek.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:14

Pfft bij ons op de manege kunnen ze dr ook wat van Frusty
En daar wordt ook helemaal niks van gezecht. Kan me af en toe echt dood ergeren aan mensen die t paard wel 'ff in de krul zagen'. En ja die mensen hebben dan hun paard de hele les in t krulletje lopen en krijgen daar ook nog complimentjes voor ook Boos!
En de mensen die 'echt' rijden en aan het eind van de les hun paard eindelijk echt lekker hebben lopen, over z'n rug heen enz. en daarbij misschien een paar minuutjes hun paard afgebogen hebben lopen, die vallen bij ons gewoon in het niets. Niet Leuk

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:27

HorsesDream schreef:
Tsjaa dan nog
mijn moeder deed vroeger toen ze 9jaar was ofzo een ex-manegepony en daar werd ze aan de teugel getrokken en gezaagt en daardoor is der mond zo hard en kapot geworden dat je er gewoon niet meer op kon rijden met een watertrensje toen moest ze met een stang rijden...
en ik denk niet dat manege's dat doen Knipoog

ik denk niet dat het aan een harde mond ligt maar aan een harde hand, een pony voelt een vlieg ook zitten, ook bij de mond, maar het moet leren op de juiste manier te reageren op de juiste hulpen, doet het pijn, proberen ze eronder uit te komen, geef je dan mee denken ze ow zo moet dat, dus ten eerste zorgen dat het geen pijn doet en goed timen wat betreft de beloning en als de mond zo stuk is is dan een stang wel de juiste oplossing? Zou een bitloos hoofdstel niet een stuk fijner zijn voor de pony? Deze werkt niet in de mond en heeft dus ook niets met een harde mond te maken en zou dus gewoon op gereden moeten kunnen worden en daarnaast doet het de pony geen pijn aan de stukke mond.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:56

ik vind ook dat je niet moet zagen zelf doe ik het nu gelukkig niet meer want min ouders waren er altijd bij en wezen mij erop Haha! Haha!

JUSTXME1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:32

mij is ook vertelt dat als je zaagt, je paard daar zuur van wordt. Kan ik geloven , dat getrek in hun mond...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:43

lailapri schreef:
ik denk niet dat het aan een harde mond ligt maar aan een harde hand, een pony voelt een vlieg ook zitten, ook bij de mond, maar het moet leren op de juiste manier te reageren op de juiste hulpen, doet het pijn, proberen ze eronder uit te komen, geef je dan mee denken ze ow zo moet dat, dus ten eerste zorgen dat het geen pijn doet en goed timen wat betreft de beloning en als de mond zo stuk is is dan een stang wel de juiste oplossing? Zou een bitloos hoofdstel niet een stuk fijner zijn voor de pony? Deze werkt niet in de mond en heeft dus ook niets met een harde mond te maken en zou dus gewoon op gereden moeten kunnen worden en daarnaast doet het de pony geen pijn aan de stukke mond.

Ja maar duw jij maar eens op een eeltplek (onder je voet oid) en daarna op de binnekant van je arm
Overal voel je een vlieg zitten, alleen de pijngrens verschilt. Als die dat getrek in de mond vaak mee maakt vormt er ook een laag in de mond die steeds ongevoelliger wordt.
Jeeeus hoe moet je dat uitleggen, haha. Nou ja, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel