Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:20

Ik vind dat geen extreem voorbeeld, ik heb het zó vaak om me heen gezien!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:20

LDRD schreef:
wannadance03 schreef:
ik weet wel als het paard zeer snel in hoge klassering is "geraakt' en krijgt dan een peesklap of wat dan ook, dan is het denk ik egt niet goed geweest voor het beestje..
maar de recreatiepaarden hebben het denk ik egt nog niet zoo slecht. het paard krijgt zijn beweging, ok, als de ruiter egt slecht kan rijden , is het nog gee probleeem..maar veel mensen kunnen wel rijden en zijn gewoon recreatief bezig, die paarden hebben het dan egt niet slecht..

Ik zeg niet dat ze het allemaal slecht hebben, maar vergelijk het met een getalenteerd sportpaard bij een vakkundige ruiter.

Daarbij vind ik overigens óók een recreatiepaard een paard dat met zijn ruiter week in week uit op wedstrijd mag om ooit nog eens een paar winstpuntjes te sprokkelen. Thuis worden ze onvakkundig gereden of erger nog: staan een halve week stil om vervolgens de baas teleur te stellen in het weekend op wedstrijd.

en als ze helemaal gefrustreerd zijn gaat dit SOMS ook nog gepaard met het nodige ruk en plukwerk..
spoortje hier/ zweepje daar..

(wederom extreem vb Schijnheilig )

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:21

wannadance03 schreef:
LDRD schreef:
Ik zeg niet dat ze het allemaal slecht hebben, maar vergelijk het met een getalenteerd sportpaard bij een vakkundige ruiter.

Daarbij vind ik overigens óók een recreatiepaard een paard dat met zijn ruiter week in week uit op wedstrijd mag om ooit nog eens een paar winstpuntjes te sprokkelen. Thuis worden ze onvakkundig gereden of erger nog: staan een halve week stil om vervolgens de baas teleur te stellen in het weekend op wedstrijd.

Maar ook vakkundige mensen kunnen verkeerd doen, toen ik paard zocht om te kopen,
dan zie je pas egt hoeveel paarden verkeerd worden getraind, 1 die loopt op z'n kop, de ander wordt over tempo gereden, nou dat vind ik niet egt vakkundig trainen..

dus we kunnen onze paarden het beste bij jou klaar laten maken? Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:22

wannadance03 schreef:
Maar ook vakkundige mensen kunnen verkeerd doen, toen ik paard zocht om te kopen,
dan zie je pas egt hoeveel paarden verkeerd worden getraind, 1 die loopt op z'n kop, de ander wordt over tempo gereden, nou dat vind ik niet egt vakkundig trainen..

Zit ook een groot verschil in jezelf vakkundig vinden en het ook werkelijk zijn Knipoog .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:23

Beide kanten op kan je blessure's verwachten, maar ik ben echt van het rustig aan doen en als ik vindt dat het te snel gaat laat ik hem thuis ja als we dan met zijn 6e in het Z belanden zou ik er geen problemen mee hebben, maar dat zal me verbazen. Hij is mei 4 geworden en de 3e wedstrijd in de B moet nog komen en de rest moet ik nog plannen. Ik weet dat mijn paard alles voor me doet en alles er aan doet om mij tevreden te maken. Ik ben dan ook gauw te tevreden, want ik weet dat het tegen hem gaat werken als ik elke keer denk:'' o wat gaat het leuk, laat ik even dit en laat ik even dat'' Ik denk daarentegen: '' o wat gaat het leuk, we zijn klaar voor vandaag, morgen weer een dag.'' Denk dat daar het verschil ook wel zal zitten, maar dat neemt niet weg dat ik het eennormaal beeld. De meeste ruiters hebben het talent en die enkeling die het wel heeft wil ik het niet over hebben. Het gaat juist om de de iets minder getalenteerde ruiter, en daar is absoluut niet niks mee, maar je moet niet zo snel zo hoog mogelijk willen komen.

Kijk daar naar, ipv naar de enkeling die het wel kan!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:23

LDRD schreef:
wannadance03 schreef:

Zit ook een groot verschil in jezelf vakkundig vinden en het ook werkelijk zijn Knipoog .

Wanneer vindt jij iemand vakkundig dan?

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:24

dus we kunnen onze paarden het beste bij jou klaar laten maken? Clown[/quote]

nee egt niet, dat ook weer niet...

Maar gister gingen we concour kijken, ook op z- niveau, wordt er nog veel getrokken aan de teugels, of sporen erin..vind ik niet normaal..

ook extreem vb;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:25

WinBinChes schreef:
Het gaat juist om de de iets minder getalenteerde ruiter, en daar is absoluut niet niks mee, maar je moet niet zo snel zo hoog mogelijk willen komen.

Kijk daar naar, ipv naar de enkeling die het wel kan!

En pas starten als hij eraan toe is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:27

WinBinChes schreef:
Wanneer vindt jij iemand vakkundig dan?

Iemand die met gevoel zonder truckendoos een paard rustig traint stap voor stap naar een niveau toe. Ruk en plukwerk hoort in het woordenboek niet thuis.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:29

ben het wat dat betreft (weer) met LDRD eens..
jezelf het etiket vakkundig geven is wat anders dan het waardig zijn Knipoog

enne als je (zij het 'per ongeluk') in het Z beland, betekent het niet automatisch dat je vakkundig bent...
(acht mezelf ook niet echt vakkundig) Bloos

Vakkundig vind ik..
- als je met meerdere paarden goede prestaties kunt leveren
- de paarden goed kunt opleiden
- dit op een eerlijke manier doet
- rekening houden met de tekorten van zowel ruiter als paard
- het welzijn van het paard voorop stelt

Dan kom je al een heel eind denk ik Knipoog

(vergeet vast nog wel dingen, maar dit zijn de 1e dingen die in me opkomen Bloos )

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:30

Born2BCrazy schreef:
ben het wat dat betreft (weer) met LDRD eens..
jezelf het etiket vakkundig geven is wat anders dan het waardig zijn Knipoog

enne als je (zij het 'per ongeluk') in het Z beland, betekent het niet automatisch dat je vakkundig bent...
(acht mezelf ook niet echt vakkundig) Bloos

Vakkundig vind ik..
- als je met meerdere paarden goede prestaties kunt leveren
- de paarden goed kunt opleiden
- dit op een eerlijke manier doet
- rekening houden met de tekorten van zowel ruiter als paard
- het welzijn van het paard voorop stelt

Dan kom je al een heel eind denk ik Knipoog

(vergeet vast nog wel dingen, maar dit zijn de 1e dingen die in me opkomen Bloos )

Jaa idd, als je maar eerlijk, en met meerdere paarden goede prestaties kunt leveren..Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:33

Oja en als het kan ook zó opleiden zodat niet alleen jij er wat mee kan, maar een ander ook (als die m bv koopt).
Maar dit valt op zich onder de goede en eerlijke opleiding. Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:36

Absoluut jezelf vakkundig vinden en het daadwerkelijk zijn is een heeeel groot verschil.
Wat ik belangrijk bevindt is om van dag tot dag te kijken. Als mijn paard het goed doet is hij vlot klaar, hij is B dus waarom zou ik dan een uur gaan rijden en dingen gaan rijden waar we nog niet aan toe zijn, maar als hij ergens vas zit, stop ik pas tot hij los is en er fijn over de benen gaat, maar nooit langer dan 45 min.

Maar als hij even wat minder in zijn vel zit ga ik hem niet lopen en dan pak ik een rondje bos.

Ik vindt mijzelf niet vakkundig, maar ik vindt wel dat ik op dit moment op de goede weg ben.
Waar ik dat op basseer? Mijn paard, wat gelukkig en blij in stal en op het land staat. Mijn paard wat me als een verliefde puppy achterna loopt als ik hem na een training naar het land heb gebracht.

Dat doet een paard niet als hij niet met respect wordt behandeld, maar vakkundig ben ik nog lange niet. Laat ik dit paard eerst maar een keer goed opleiden ( de meeste gingen met 6 jaar weer weg) en dan zien we bij de volgende weer ( als die er ooit nog eens komt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:37

Born2BCrazy schreef:
Oja en als het kan ook zó opleiden zodat niet alleen jij er wat mee kan, maar een ander ook (als die m bv koopt).
Maar dit valt op zich onder de goede en eerlijke opleiding. Clown

Dan ben ik al vakkundig ja! Mijn paard loopt zowel onder mijn vriend als mijn vader ( die beide nooit eerder op ene paard hebben gezeten) als een braverd rond. En dan sturen ze zelf Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:40

hihihi.. goed op weg dus!!

hoe zit het met de eis meerdere paarden goed presteren? Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:48

Born2BCrazy schreef:
hihihi.. goed op weg dus!!

hoe zit het met de eis meerdere paarden goed presteren? Clown

Laat ik eerst deze maar goed opleiden zien we daarna wel verder. Heb alleen maar jonge paarden gereden en opgeleid, maar eigenlijk nooit zoals ik met deze aan de gang ben

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:48

heb dit topic niet helemaal gelezen maar wat ik ff wil zeggen is..dressuur op hoog niveau is niet natuurlijk.. en als t op tv is zegt iedereen wat danst dat paard mooi..ik vind t ergens ook heel mooi..maar ook zo nep, onnatuurlijk en tsja... zucht.=)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:56

natural? Clown
Lijkt me ook niet echt de strekking van dit topic..als je tenminste de moeite neemt om de beginpost te lezen..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:02

heb ik wel gedaan.. t gaat om de leeftijd. maar wat ik dus even wou zeggen is dat ik t zowiso ergens niet goed vind

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:04

maar dát is nou net niet ten sprake hier..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:05

terwijl het juist zo'n 'leuke' discussie is..
kom m dan even niet verpesten, wil je? Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:05

ik geef zoals er staat gewoon mijn reactie. en ik geef een reactie op het 1e bericht, en verder heb ik t niet echt gelezen dat heb ik erbij gezet.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:06

sjee wat zijn we aardig hier=S

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:08

Ik vraag het je toch vriendelijk..
of je ON-topic wil blijven?

dat is toch niet teveel gevraagd..?
wil ook best Tem-en als dat perse noodzakelijk is,.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:11

damn.. als je nou gewoon leuk had gereageerd en had gezegd,, nu weer verder met de discussie mensen=D kwam t al veel beter over. maar mijn bedoeling was om dat bericht er gewoon ff tussen te plaatsen. Niet om het hele topic te verpesten. Maar omdat jij zo erop ingaat en zo reageert, reageer ik dus terug. Maargoed omdat ik verder niet zo kinderachtig ben hier mee verder te gaan en de andere mensen die met jou een leuke discussie hadden verder hun gang wil laten gaan. Ga ik, een ander topic verpesten=D