fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:30

dominantie heeft ieder paard maar jij moet daar boven staan doe jij dat niet heb jij iets verkeerd gedaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:42

De fout ligt ALTIJD bij de ruiter. Zelfs al doet het paard in onze ogen iets 'fout', dan is het nog onze eigen fout dat wij dat niet hebben zien aankomen en het niet hadden kunnen voorkomen.

Een paard beleeft paardensport niet zoals wij dat doen. Hij heeft geen boodschap aan net dat stukje extra verzameling, net dat beentje extra hoger optillen o.i.d. Hij is zich niet bewust van wat in onze ogen goed en fout is. De taak aan ons is dat vriendelijk en conseqeunt duidelijk te maken.

Zelfs al heb je nog zo'n rotbok, die bijt, trapt, voor geen meter loopt etc. dan is het nog altijd jouw fout. 1. is het jouw fout dat je hem niet duidelijk kan maken wat je van hem wil. 2. of heb je dan bij de aanschaf een inschattingsfout gemaakt (namelijk dat dat paard niet voor jou geschikt is).

o0o_Jade_o0o schreef:
De fout ligt niet altijd bij de ruiter, de oplossing wel

En als wij dus niet in staat zijn met een oplossing te komen is dat weer onze fout.

omie_rulezzz schreef:
Maar als je paard het echt niet kan, is er iets mis met je paard.

Of niet. Sommige paarden hebben ook gewoon niet bepaalde capaciteiten of aanleg voor hetgeen de ruiter met hem wil. Als je dat als ruiter niet in kan zien is dat ook je eigen fout. Een inschattingsfout, vaak ten koste van het paard.

Krips schreef:
Een klierend paard is meestal een spelend paard, en die zijn het gelukkigst

Daar geloof ik dus ook niet in. Ik weet niet precies wat jij verstaat onder 'klieren'? Paarden zijn het beste af bij een ruiter waarbij ze precies weten waar ze aan toe zijn. Een super consequente eerlijke ruiter dus. Geen ruiter die thuis tijdens het kletsen een vreugdebok toestaat, terwijl als dat paard dat in een proef doet wordt afgestraft. Dat paard ziet namelijk geen verschil tussen rijden thuis en tijdens een proef. (al maken veel ruiters zich dat zichzelf wel vaak wijs)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:49

Ben ik mee eens, een goede instructeur is wel heel fijn.
Voorbeeld: had een jong paard dat steeds omsprong in galop. Van de ene instructeur moest ik hem meer aan de buitenkant begrenzen. De ander zei "zou je niet wat minder met je binnenbeen doen?" Ik prefereer het laatste

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:00

o0o_Jade_o0o schreef:
De fout ligt niet altijd bij de ruiter, de oplossing wel Lachen Deze uitspraak zei supernany ooit eens tegen ouders van vervelende kinderen en ik vind dat het hier ook wel past

Hier kan ik het wel mee eens zijn. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:47

Ik geef mijn vriendin weleens les op haar pony, en de éérste les die ze kreeg heb ik dit meteen verteld. Haar pony heeft nl. niet zo'n sterke achterhand (dat zie je), en dus iets moeilijker om eronder te rijden. Maar ze kan het wel. En daar probeer ik haar dan mee te helpen, want het kan echt. Dus het ligt vooral aan haar. En ze heeft er vrede mee *LOL* Maar het is nou ook niet altijd dit geval. Als je nou bijv. zegt dat een paard niet op je been reageert als dat paard dat nog niet goed begrijpt, ligt dat dus niet echt aan de ruiter. Maar de ruiter kan het idd wel oplossen.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:52

bizzybijtje schreef:
Maar het is nou ook niet altijd dit geval. Als je nou bijv. zegt dat een paard niet op je been reageert als dat paard dat nog niet goed begrijpt, ligt dat dus niet echt aan de ruiter. Maar de ruiter kan het idd wel oplossen.

Helemaal waar ...
Ik vind ook dat de fout meestal bij de ruiter ligt, in een enkel geval ligt de fout bij het paard maar dan is het inderdaad aan de ruiter om een oplossing te hebben/zoeken/vinden/weten/...

OP

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:04

jasmijn78 schreef:
De fout ligt ALTIJD bij de ruiter. Zelfs al doet het paard in onze ogen iets 'fout', dan is het nog onze eigen fout dat wij dat niet hebben zien aankomen en het niet hadden kunnen voorkomen.

Een paard beleeft paardensport niet zoals wij dat doen. Hij heeft geen boodschap aan net dat stukje extra verzameling, net dat beentje extra hoger optillen o.i.d. Hij is zich niet bewust van wat in onze ogen goed en fout is. De taak aan ons is dat vriendelijk en conseqeunt duidelijk te maken.

Zelfs al heb je nog zo'n rotbok, die bijt, trapt, voor geen meter loopt etc. dan is het nog altijd jouw fout. 1. is het jouw fout dat je hem niet duidelijk kan maken wat je van hem wil. 2. of heb je dan bij de aanschaf een inschattingsfout gemaakt (namelijk dat dat paard niet voor jou geschikt is).

o0o_Jade_o0o schreef:
De fout ligt niet altijd bij de ruiter, de oplossing wel

En als wij dus niet in staat zijn met een oplossing te komen is dat weer onze fout.

omie_rulezzz schreef:
Maar als je paard het echt niet kan, is er iets mis met je paard.

Of niet. Sommige paarden hebben ook gewoon niet bepaalde capaciteiten of aanleg voor hetgeen de ruiter met hem wil. Als je dat als ruiter niet in kan zien is dat ook je eigen fout. Een inschattingsfout, vaak ten koste van het paard.

Krips schreef:
Een klierend paard is meestal een spelend paard, en die zijn het gelukkigst

Daar geloof ik dus ook niet in. Ik weet niet precies wat jij verstaat onder 'klieren'? Paarden zijn het beste af bij een ruiter waarbij ze precies weten waar ze aan toe zijn. Een super consequente eerlijke ruiter dus. Geen ruiter die thuis tijdens het kletsen een vreugdebok toestaat, terwijl als dat paard dat in een proef doet wordt afgestraft. Dat paard ziet namelijk geen verschil tussen rijden thuis en tijdens een proef. (al maken veel ruiters zich dat zichzelf wel vaak wijs)

Een paard dat een vreugdebok maakt omdat het mooi weer is. Ga ik niet bestraffen, dat is een levendig paard dat een grapje uithaalt. Tuurlijk ik probeer het weer te gerstellen. En tuurlijk dat een dominant paard dominant gedrag vertoond is een gevolg dat wij dat niet onderdrukken. Maar een dominant paard blijft een dominant paard.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:08

Je hebt helemaal gelijk. Een paard is een levend wezen en reageerd dus ook op de dingen die het meemaakt. Tuurlijk heeft een paard ook weleens geen zin, maar vaak komt dit door bijv. overtraining of bijv. een zadel die niet goed zit. Helaas zitten ook veel ruiters scheef op het paard. Dit heeft ook een grote invloed op de rug en dus de rest van z'n lichaam. Loop of zit zelf maar eens een poosje in de verkeerde houding, gaan je spieren vanzelf zeer doen en zal de rest van je lichaam ook gaan "protesteren". Rock-on, dudes!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:12

Ik ben het wel met je eens: VAAK komt dat daar door. Maar niet altijd. Als er een traktor uit de bosjes komt zal je paard minstens wegstappen. Is dit dan door wat de ruiter doet? 9 van de 10 keer is iets, nee vaker dan dat, is het iets dat door de ruiter komt. Maar die andere zeldzame keer neemt een paard zelf initatief.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:42

Ik vind schrikken eerlijk gezegd geen fout. Als wij schrikken is dat toch ook geen fout?
Ik vind een fout bijvoorbeeld als een paard een balk eraf springt (maar al wel kan springen) of als een paard slecht wijkt (maar dit ook al kan). Of bijvoorbeeld een vals paard, dat komt ook door de mens.
Maar een natuurlijke reactie vind ik geen fout.

super_arnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:08

de fout licht vaak bij de ruiter maar niet altijd...

ik rijd ook af en toe op het paard van een vriendin en tsja, die wil gewoon niet meer nageven, voordat ze hem verkocht liep hij L1 dressuur en deed hij alles perfect, hij is verkocht aan iemand die m weer doorverkocht aan een manege waar ze hem ook weer van terugkocht, want wie wil zijn eigen paard nou als manegepaard zien staan...
nu loopt hij gespannen hoekerig over de voltes en geeft niet meer na, het gaat wel steeds beter met hem, hij geeft in stap steeds vaker na en de voltes worden ook vloeiender, maar hij is zo verkl**t dat hij het gewoon niet meer wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:16

super_arnie schreef:
ik rijd ook af en toe op het paard van een vriendin en tsja, die wil gewoon niet meer nageven, voordat ze hem verkocht liep hij L1 dressuur en deed hij alles perfect, hij is verkocht aan iemand die m weer doorverkocht aan een manege waar ze hem ook weer van terugkocht, want wie wil zijn eigen paard nou als manegepaard zien staan...
nu loopt hij gespannen hoekerig over de voltes en geeft niet meer na, het gaat wel steeds beter met hem, hij geeft in stap steeds vaker na en de voltes worden ook vloeiender, maar hij is zo verkl**t dat hij het gewoon niet meer wil...

En dat noem jij de fout van het paard Verward ??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:18

inderdaad, das niet de fout van het paard Lachen Lachen

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:21

idd zeggen veel mensen van ja mijn paard wil niet zijn benen optrekken bijv. maar je moet hem zelf hierbij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:23

ieder paard is anders.
je hebt er soms wat moeilijke paarden.
bij de een gaat het van zelf en bij anders kost het erg veel moeite met de zelfde ruiter.

Opatouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:25

Ik denk niet dat de fout altijd bij de ruiter ligt ..
Paard dat bijvoorbeeld gaat bokken etc uit het niets of omdat er iemand weg gaat dat ligt niet aan de ruiter

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:28

jawel, want de ruiter had dat aan moeten voelen en er adequaat op reageren Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:32

De fout ligt altijd bij de ruiter Ja
Hoe kan je uberhaupt iets wat een paard (dier) doet onder de noemer 'fout' plaatsen? Een paard weet niet wat 'fout' is... wij verzinnen voor hen wat goed en fout is, en daar moeten ze zich maar naar schikken..

ik zie hier veel voorbeelden voorbij komen van aangeleerd gedrag (door ruiter) wat als fout van het paard gezien wordt Verward

Is wel menseigen hoor Ja alles wat het paard goed doet, heeft de ruiter geregeld, en alles wat het paard 'fout' doet heeft hetzelfde dier op wonderbaarlijke manier zelf bedacht Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:37

ben bang dat ik het heel erg met Cer eens ben

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:41

ja inderdaad ben het ook helemaal eens met Cer

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:42

Oh, ik was het al met jou eens Kiwiko Ja
Maar daar was ik niet bang voor Haha! da wis ik al !

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:43

Anita87 schreef:
Ik zit vaak vol verbazing te lezen hier op bokt, hoevaak er wel niet gezegt word; mijn paard doet dit of dat, mijn paard kan het niet, mijn paard wil niet nageven, (bijna) nooit lees je dat de ruiter zich bewust is dat de fouten die een paard maakt bij de ruiter ligt.

Een paard wat in de wei loopt maakt geen taktfouten hoor, zet ook de rug niet vast etc.

Ik heb zelf ook een periode gehad dat ik mijn paard overal de schuld van gaf en hier heb ik heel erg spijt van, want ik weet nu donders goed dat het MIJN fouten zijn. Gelukkig heb ik nu een hele goede instructeur, die naast het lesgeven ook een groot deel theorie geeft. Paardrijden is zó veel meer als veel mensen denken.

Ik wil niemand aanvallen, maar ben benieuwd of meer mensen dit hebben?

Mensen die ook bezig zijn met het hoe en waarom? Scala der.. het is zo interessant allemaal...

ben benieuwd naar reactie's.

groetjes

Er valt hier heel weining over te zeggen alleen maar dat je groot gelijk heb, het paard krijgt de schuld maar de meeste ruiters zullen dat nooit toegeven helaas.
Ook ouders hebben er een handje van om de pony de schuld te geven, en als je niet wijzer word gemaakt dan weet je ook niet beter helaas.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:44

KiWiKo schreef:
jawel, want de ruiter had dat aan moeten voelen en er adequaat op reageren Lachen

Nou sorry, maar ik zat laatst op mijn driejarige (voor de tweede keer), en ineens begon hij te bokken. Niet zijn fout, zeker niet, hij is nog jong, en jonge paarden doen dat nou eenmaal. Kunnen ze ook niet zoveel aan doen. Tong uitsteken Maar ik vond het nu ook niet bepaald mijn fout? Nagelbijten / Gniffelen Ik voelde dat echt niet aankomen want hij deed het echt ineens, daarvoor liep hij best ontspannen en ineens veranderde hij in een kanonafschieter. Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:47

je weet dat een net zadelmak dier dit kan doen............. snap je punt niet helemaal Lachen Lachen

en dat is ook niet fout, dat is natuurlijk Lachen dat hoort erbij..........

je kan het het paard niet kwalijk nemen dat het dier uit zijn stekker gaat Lachen niet meer dan logisch, spanning, angst noem het maar op bij een jong paard...........

dus ook in deze NIET de fout van het paard

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:51

Ilzjuh: dus was het 'geen' fout.. dat kan ook nog. Het 'was' gewoon zo.. idd, dat soort dingen kunnen gebeuren tijdens zadelmak maken. Het leven is niet of fout of goed Knipoog