VValar schreef:Los als in ontspannen in rug en kaken, vanuit ontspannig naar aanspanning kunnen rijden, paard volgt gewillig de hulpen op en loopt daarbij in een mooie losse verbinding (lees: niet met losse teugels of losse handen???) van achteren naar voren toe waardoor hij met een juist gebruik van het achterbeen tot de juiste oprichting kan komen. Wellicht klinkt dit zelfvoldaan, maar ik ben er dan ook erg tevreden mee wanneer ik dit bereik. En ik ben er altijd hard voor aan het trainen dus zoiets komt niet vanzelf... En vat het liever niet op als uit de hoogte komen wanneer ik zoiets schrijf, ik reken mezelf echt niet tot de top (in tegendeel). Ik rij M met dit paard, maar ik ben blij dat ik mijn paard op deze manier kan voorstellen in deze klasse. En daar hoef ik geen boomloos of bitloos oid voor te rijden (iedereen het zijne toch?) maar ik bereik dit door mijn paard in ontspanning los te rijden en te trainen (ja achter de ll met zijn neus, wat een wereldramp!!). Als mijn paard daardoor ontspannen en fijn door zijn lijf loopt en ik hierdoor de de snelheid en kracht van het achterbeen ontwikkel (waar alles mee valt of staat...) dan vind ik persoonlijk niet dat jullie in de positie zijn om tegen mij te zeggen dat ik elk ruitergevoel mis doordat ik zo rijd, of dat ik onbewust, onbekwaam bezig ben, of zelfs dat mijn paard zich hieronder niet fijn kan ontwikkelen. Dát vind ik een beetje uit de hoogte komen persoonlijk. Ik lever ook geen kritiek op de manier waar jullie je paarden op rijden. Als die manier voor jullie werkt, prima dan toch!
De weg naar ontwikkeling voert van
1. onbewust onbekwaam
via
2. bewust onbekwaam
en
3. bewust bekwaam
naar
4. onbewust bekwaam
Voor ie-der-een, dus is niets persoonlijks aan en uiteraard zit iedereen in een deelverzameling van overlappingen.
Als jij kracht in de achterhand het allerbelangrijkste vindt is tegen zandduinen op trainen de beste weg.
Kracht is echter maar één aspect en een grote valkuil omdat het gebrek aan techniek gedeeltelijk kan compenseren. Begrip bij het paard, vaardigheid van loop- en beweegtechniek is belangrijker.
Kijk bijvoorbeeld liever naar het moment van 'afhoeven' dan naar wat-dan-ook voor de singel.
De weg via met of zonder 'hulp' achter de loodlijn leidt níet naar dit Rome, werkt voor NIEMAND.
Mijn tip betreft exáct mijn inschatting van jouw 'losjes'. Méét dat eens. Wellicht dat jou dit wat 'losjes' betreft naar 2. verder helpt, hetgeen je kan helpen verder te komen dan oordelend vanuit tevredenheid in middelmatigheid.
Ik zal dit laatste even toelichten voor er door janet-en-alle-vrouw tenen onder deze uitspraak geschoven worden. Alle respect voor waar je ook jouw maatlat legt en de lol die jij daarmee hebt. Wees je er echter wel bewust van dat er meer, VEEL MEER, is en dat je zonder begrip van dat meer daar inhoudelijke geen mening over kán hebben omdat je niet weet waar je het over hebt. In dat geval kan je beter de kennis van de Gooffies ter kennisverbetering van jezelf aannemen.
Even als absolute referentie, de maatlat voor 'nageeflijkheid' is naderend tot nul. Zit je boven 200-300 gram, dan
is (want actie = -reactie) de zit per definitie ook ....euh... voor verbetering vatbaar.Let wel, die maatlat ligt dan wel vóór de loodlijn uiteraard, want erachter is het zoals ik al eerder schreef eigenlijk vals spelen omdat het paard wel moét.
Kortom MEET 'losjes'. Tot die tijd
en probeer nog eens goéd te lezen wat bv. Gooffy schrijft. Dat is echt héél goed onderbouwd. hc