Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:03

ligt eraan, schreeuwen doe ik zowizo nooit, vind ik zoooo not done.

Stel ik krijg een corrigeerpaard binnen, waar de eigenaar niks mee aan kan vangen, dier doet precies waar het zelf zin in heeft, gaat rechtsaf als het rechtsaf wil en de eigenaar mag dr skies aantrekken....... dier weet dat het mensen kan imponeren, dus geen zin is kont ernaartoe, zet je door.... dan tillen we even een pootje op... Steigeren komt ook veel voor...

Needless to say dat het o nder het zadel helemaal een drama is.

Dier is gewoon zo gruwelijk verwend, heeft altijd zijn zin gekregen, en kreeg hij het niet dan nam hij het wel..

(en geloof me dat komt zoo, zoooooo vaak voor)

Goed dier komt bij mij op stal............

Dan zal ik hem zijn imponeer gedrag toch echt even de kop in moeten drukken, en dat gaat helaas niet met een foei!

Het arme dier krijgt de eerste week, een week door hel en terug... als hij maar verkeerd denkt te gaan kijken heeft ie hem al te pakken....... net zolang totdat hij trillend achterin zijn stal staat.........

en dan, dan gaan we werken aan rust, vertrouwen, een band ect, ect.

En ik kan je vertellen dat dit vrij snel, heel goed gaat... en dat ik heel snel merk aan het paard dat hij met de dag gelukkiger wordt. Vaak wordt zo een dier knettergek op me, gewoon omdat het heel duidelijk weet waar het aan toe is.......

en als ze dan na een maand of twee weer weggaan, dan heb ik een fijn, gelukkig paard afgeleverd.......

en dan gaan we aan de eigenaar werken, want die moet het echt leren...... het paard weet het allemaal wel Lachen

en de eigenaar krijgt dezelfde behandeling Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:14

Dus jij mishandeld het paard zo tot het trillend van angst in zijn stal staat en dan wil je een band opbouwen doordat hij bang voor je is?
Je kunt ook op een vriendelijke manier de leider worden van een paard en dat kan ook zodat het paard weet waar hij aan toe is.

Als voorbeeld: www.2moons.nl !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:18

nee dat kan niet, niet met de paarden waar ik mee werk en zeker niet als de eigenaar het liever morgen dan overmorgen weer thuis heeft met betrekking tot de centjes Lachen

ik ga het nog een keer zeggen, de paarden worden stuk voor stuk allemaal helemaal blind van me.. Ik ben een hele rustige, geduldige, duidelijke, vriendelijke leider voor ze. Met heel veel liefde voor het dier, en daar varen ze heel wel bij. Maar voor ze dat in de gaten hebben, moeten we (beiden) eerst door een heel diep dal, en geloof me.......... dat is een van de mindere kanten van het werk. Maar met dit soort dieren maken zachte heelmeesters stinkende wonden.

Vaak zo na de eerste paar dagen, hoef ik helemaal niet meer in te komen, dan is het heel duidelijk voor ze

en dan kan ik gaan werken aan het leerproces........... en een paard leert van beloning, niet van slaag. Dan kan ik bij alles gaan zeggen dat ik zo trots ben op hem, dat hij zo braaf is........ en dan, dan gaan ze groeien

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:30

Als je die link bekijkt die ik gaf en dan onder het kopje 'Two moons' ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:37

Lief, ik hoef die link niet te bekijken, ik doe het al 20 jaar zo......... en ik heb altijd blije, lieve paarden afgeleverd Lachen

ik hou niet van trutten met paarden Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:38

Dus jouw methode is dan de enige goede? Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:39

wel die voor mij, en de paarden waar ik mee werk, het beste werkt Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:44

KiWiKo schreef:
ik hou niet van trutten met paarden Lachen

Dus je 'trut' met je paard als je gebruik maakt van je lichaamstaal, zoals paarden met elkaar ook communiceren?
Je bent goed bezig als je je paard in elkaar trapt en dan een band opbouwt, ja. Ja
En ook goed dat je je zo openstelt voor andere methodes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:47

Ben het eens met KiWiKo. Kheb er ook zo gereden 'wil je der es ff op want.....' ja want...Jammer dat ze er niet bijvertelde dat de klier alles mocht en kon bij hun Nors opkijken En dát gaat bij mij dus niet op. Alstie wat doet wat me niet aanstaat, kvraag het 1x lief, en alstie dan niet reageert; paard stout, ik nog stouter!' en dan krijgt ie idd wel een schop. En ja hoor, die ruin van mij heeft ook al trillend achterin zijn stal gestaan. Maar die komt even jollig naar me toe en daar heb ik een band mee om U tegen te zeggen Knipoog

Paarden verdienen respect maar mensen ook. Hard als het moet, zacht als het kan.

Overigens Inge had je die van mij hier maar eens met enkel lichaamstaal mogen proberen Knipoog (alledrie overigens)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:48

dat hele lichaamstaal gebeuren, is al zo oud als de weg naar kralingen Lachen Lachen Lachen is zo basis, zo ontzettend basis...... dat ik dat al 20 jaar geleden heb geleerd.......

dus de door jou aangehaalde "methode" is niks anders dan gewoon basis, normaal bij paarden mensen Lachen Lachen maar omdat er nu meer mensen met paarden zijn, is het ineens een hot item Lachen Lachen

terwijl het gewoon hoort tot de basiscommunicatie met een paard........

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:51

pharagirlke schreef:
En ja hoor, die ruin van mij heeft ook al trillend achterin zijn stal gestaan. Maar die komt even jollig naar me toe en daar heb ik een band mee om U tegen te zeggen Knipoog

En dat is dan het verschil tussen mij en jullie, ik zou nooit willen dat mijn paard staat te trillen van angst als hij mij ziet, en pas later ziet dat ik toch niet zo eng ben als hij dacht.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:52

KiWiKo schreef:
dat hele lichaamstaal gebeuren, is al zo oud als de weg naar kralingen Lachen Lachen Lachen is zo basis, zo ontzettend basis...... dat ik dat al 20 jaar geleden heb geleerd.......

dus de door jou aangehaalde "methode" is niks anders dan gewoon basis, normaal bij paarden mensen Lachen Lachen maar omdat er nu meer mensen met paarden zijn, is het ineens een hot item Lachen Lachen

terwijl het gewoon hoort tot de basiscommunicatie met een paard........

En die communicatie kun je blijven gebruiken, daar hoef je niet mee op te houden als het paard een probleem ontwikkeld. Dan kun je weer die lichaamstaal gebruiken om het probleem op te lossen, ipv meteen geweld te gaan gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:53

HOHO, ik WIL dat ook niet hoor! laten we daar duidelijk over zijn....... maar omdat sommige mensen nou eenmaal paarden kopen die te groot voor ze zijn, zit ik daar wel aan.......

Denk je dat ik dat leuk vind, denk je dat ik sta te juichen als er zo een paard binnenkomt, dat arme ding zn hele leven staat op zn kop...... vind er helemaal niks aan!

Ik hou van paarden, wil met ze knuffelen, wil ze lief vinden........ wil er echt niet op los moeten slaan..... is niet gaaf!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:59

Inge_ schreef:
pharagirlke schreef:
En ja hoor, die ruin van mij heeft ook al trillend achterin zijn stal gestaan. Maar die komt even jollig naar me toe en daar heb ik een band mee om U tegen te zeggen Knipoog

En dat is dan het verschil tussen mij en jullie, ik zou nooit willen dat mijn paard staat te trillen van angst als hij mij ziet, en pas later ziet dat ik toch niet zo eng ben als hij dacht.

Oh maar hij vind me niet eng Knipoog hij weet op dat moment dat ik laaiend ben en ook heel goed waarvoor, overigens heb ik hem dan met nog geen poot aangeraakt Knipoog Hij weet alleen verdomt goed wat mag en wat niet!
Overigens word dit wel veroorzaakt door dat mensen eerst al een fout maakte! Overigens geloof ik niet dat KiWiKo dieren mishandeld Absoluut niet! Als er iemand is met respect voor ze is Kim het wel.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:01

KiWiKo schreef:
HOHO, ik WIL dat ook niet hoor! laten we daar duidelijk over zijn....... maar omdat sommige mensen nou eenmaal paarden kopen die te groot voor ze zijn, zit ik daar wel aan.......

Denk je dat ik dat leuk vind, denk je dat ik sta te juichen als er zo een paard binnenkomt, dat arme ding zn hele leven staat op zn kop...... vind er helemaal niks aan!

Ik hou van paarden, wil met ze knuffelen, wil ze lief vinden........ wil er echt niet op los moeten slaan..... is niet gaaf!

Dan alsnog heb je de keuze om geweld te gaan gebruiken bij zo'n paard of het op een andere manier op te lossen. Jij wilt de paarden niet met geweld behandelen zeg je, waarom doe je dat dan toch, als het ook op een andere, vriendelijkere, manier kan? Lachen

'Erop los moeten slaan' , neem je die paarden mee naar de bak en dan sla je ze met een zweep ofzo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:03

ik gebruik altijd lichaamstaal, ook bij hele lieve brave paarden, want je kan met je lichaamstaal ook vertellen dat je zo trots op ze bent.

Let wel dat zo een paard een probleem heeft als het bij mij komt, hij ontwikkeld het niet bij mij.....

maar je mag met alle liefde een keer komen kijken als ik een nieuwe binnenkrijg, en dan moet jij het mij maar gaan vertellen hoe ik dat dier minder levensgevaarlijk krijg. Want daar heb ik het over he, niet gewoon een stout paard, maar een paard dat met twee benen bij manege stegemann staat....... alleen neem ik dan niet de verantwoording, niet voor het paard en niet voor jou

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:04

geef jij je paard een kusje alstie over je heen denderd? Nagelbijten / Gniffelen

beetje offtopic; (waarom altijd manege steegeman? Bloos heb dat al vaak zien staan maar ik snap de link niet?)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-07-07 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:04

_Nicky schreef:
Als het me te gek wordt zeg ik er wat van, maar anders houd ik m'n mond.
Wat je er mee bereikt is een bang paard, en met een bang paard bereik je niets.

Ik ben het hier mee eens Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:06

hahaha nee natuurlijk niet, maar als zo een paard me op stal al wil grijpen, dan kom ik zeker wel even in..... en als hij dan denkt mij te gaan vertellen waar we heen gaan, dan heeft het echt een probleem. Dus dat is tijdens het "werken" met het dier zelf.

Het heeft toch helemaal geen zin om een paard zomaar, zonder dat het iets verkeerds gedaan heeft op zn sodemieter te geven? dat is toch een rare gedachte

maar als ik met het dier bezig ga, dan moet het vanaf moment een naar me luisteren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:07

pharagirlke schreef:
geef jij je paard een kusje alstie over je heen denderd? Nagelbijten / Gniffelen

beetje offtopic; (waarom altijd manege steegeman? Bloos heb dat al vaak zien staan maar ik snap de link niet?)

stegemann worsten Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:09

pharagirlke schreef:

Ja, als hij me bijt en slaat geef ik hem een kusje en een wortel. Ja

Als mijn paard iets doet wat niet mag, verhef ik mijn stem, of ik zet hem een paar passen terug, dat is dan al genoeg.

Citaat:
In 2001 kocht ik dit paard: Two Moons.
Hij was op dat moment 8 jaar oud en al
5 jaar lang niet te hanteren en te berijden, hij gooide iedereen er meteen af! Hij was erg boos en gevaarlijk en viel mensen (steigerend met slaande voorbenen) aan.
Er waren al vele paardentrainers mee bezig geweest, maar hij werd steeds gevaarlijker.

Two Moons had in al die jaren in ieder geval één ding geleerd: hij wist hoe sterk hij was, hij vocht en... won altijd!

Maar ik geloofde er absoluut niet in om hem harder aan te pakken, dat hadden diverse 'trainers' voor mij al geprobeerd en ik wist zéker dat dat alleen maar averechts zou werken. Ik probeerde daarom juist te onderzoeken WAAROM het soms fout ging.

Door mijn eigen handelen kritisch te bekijken, door vertrouwen in Two Moons te houden en een duidelijke, begripvolle, respéctvolle training is Two Moons uiteindelijk een zeer betrouwbaar en normaal te berijden paard geworden.

Bron: www.2moons.nl

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:12

dat is bij jouw paard genoeg Inge, maar er zijn meerdere paarden Lachen met andere karakters Lachen even buiten je eigen referentiekader stappen.

je hebt ook moordenaars onder de mensen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:15

en dat is wel mooi die site Inge, maar mensen moeten goed geld neerleggen wil ik met hun paard aan de gang gaan...... het is voor mij geen hobbie meer

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:15

Ik weet dat er andere paarden zijn met niet de karakters als die van mijn paard, paarden zoals Two Moons, die net zo gevaarlijk was als de paarden die bij jou komen, en die ook weer kunnen veranderen in normale, sociale paarden, maar dan niet dmv geweld.

En nu ga ik naar mijn paard, die vrolijk op me komt aflopen in de wei en niet in een hoekje gaat staan om te gaan wandelen, discussieer later wel weer verder!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:16

doen die van mij ook hoor Lachen Lachen wees maar niet bang Lachen