Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:37

ik heb een merrie van net 4, in januari is ze bij de vorige eigenaar beleerd. toen ik ging proefrijden met haar ( maart) had ik meteen het gevoel dat ik het op een andere manier en opnieuw wilde gaan doen met haar. Tot nu toe heb ik er nog maar een keer opgezeten en dat was om het zadel te passen. Ik ben begonnen met grondwerk, longeren, werken aan de kaptoom en sinds kort dubbele lijnen, ik vind dit allemaal zo leuk dat ik ook nog niet echt veel behoefte heb om erop te gaan zitten en dat voelt oke. Dus waarschijnlijk na de zomer ga ik echt weer rijden met haar en dan ook erg rustig aan.
Dus wat mij betreft minimaal 4 en voor sommige laatrijpers 5 of 6.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:34

Ik vind ook niet dat je te vroeg moet beginnen.
Toen we mijn pony kochten was hij 2,5 en had er al 5x iemand opgezeten.
Ik heb hem toen enkele keren per maand bijgehouden en ben pas echt met hem gaan rijden toen hij 4 jaar oud was.
Ook gewoon op een rustige en relaxte manier.

Ik heb nu net weer een jong paard van 4 jaar oud. Ze komt zo uit het land en na de vakantie wil ik met haar gaan beginnen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:09

Heel verstandig dat je het zo hebt gedaan, is ook het beste voor het paard. Er zijn veel te veel mensen, die denken: het paard is toch al ingereden, nou maakt het niet meer uit. Maar idd, als je er voor kiest om toch pas later echt te beginnen vind ik dat alleen maar wijs. Echt super!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:43

Heb het met mijn paard ook gedaan, we hadden hem zadelmak gemaakt op zijn 3,5j, en dan terug een jaartje in het land gezet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:46

Tenminste drie jaar is wel het minste.
Mijn eigen jonge paard heb ik mee gewacht tot hij ruim drie jaar oud was. Hij was te jong en te slungelig. Liever nu wachten, dan straks een paard dat problemen heeft.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:18

Yamcha schreef:
Ieder warmbloedpaard is pas op zijn 8e uitgegroeid. Dan heb je ook nog de laatbloeiers zoals Friezen, IJslanders en Arabiertjes, die zijn pas op hun 10e uitgegroeid. Als je met 3 jaar begint aan de hand te wandelen, wennen aan allerlei dingen, met 3,5 jaar werken aan de lange lijnen (hoef je nog niet op de volte te werken), leren voetjes geven, en al dat soort dingen, met 4 jaar eens een zadetje proberen, dan kun je wel longeren op de volte, met 4,5 jaar inrijden, met 5 jaar serieuzer aan het werk.

In het begin kun je 3 keer in de week 5 minuutjes iets doen, dat is echt genoeg. Voor een 3 jarige is 5 minuten concentratie al best veel. Met 4 jaar doe je 10 minuutjes in de week iets, als hij bijna 5 is, is dat bijna 20 minuten. Niet te veel doen, niet te vaak, en vooral niet te snel willen.

Een 2-jarige hoort imo lekker in de wei te staan bij zijn vriendjes, die hoeft nog helemaal niets te doen, behalve groeien, veel spelen en knuffen. Een 2-jarig paard kun je een beetje vergelijken, met een kind van 4, die hoeven nog niks.

Je hoeft heus niet zo lang te wachten met inrijden hoor.
een paard van 5 en dan nog niet eens een half uurtje per dag rijden. Verward
Nee, dat is veel te laat. Als je bijv. ziet dat ik een fries ken die nu 6 is en
al M1 dressuur rijd.
En kijk maar eens naar de paarden van Anky.
Denk je nou echt dat die pas met hun 6e een uurtje gereden werden (per dag).
nee, tuurlijk niet.
Ik ben het totaal niet eens met hoe jij het zou aanpakken Tong uitsteken .
maar dat maakt niet uit, iedereen heeft zo'n zijn eigen
manieren om iets te doen. Haha!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:24

Ik vind dat je een veulentje al meteen moet leren dat hij een halster om heeft, en
dat je er mee moet wandelen. Als is het maar van de stal naar de wei. Want als dat
op gegeven moment goed gaat, is dat heel handig voor later.
Als jij bijv. een fries hebt, en je maakt hem pas 'halstertouwtje mak' (nieuw woord Haha! )
als hij 3 is. Dan gaat hij tegenspurtelen. En een grote fries kun je dan echt nie houden hoor.
Al het nog een veulen is, is het vaak al moeilijk om hem te houden. (ik bedoel van vasthouden).
Laat staan zo'n grote joekel van een paard. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:42

lieke4quike schreef:
Je hoeft heus niet zo lang te wachten met inrijden hoor.
een paard van 5 en dan nog niet eens een half uurtje per dag rijden. Verward
Nee, dat is veel te laat. Als je bijv. ziet dat ik een fries ken die nu 6 is en
al M1 dressuur rijd.
En kijk maar eens naar de paarden van Anky.
Denk je nou echt dat die pas met hun 6e een uurtje gereden werden (per dag).
nee, tuurlijk niet.
Ik ben het totaal niet eens met hoe jij het zou aanpakken Tong uitsteken .
maar dat maakt niet uit, iedereen heeft zo'n zijn eigen
manieren om iets te doen. Haha!

Ja hoor, Anky is een goed voorbeeld. Gestoord

Brrrr, moet er niet aan denken dat mijn paard zo'n leven zou moeten leiden. (geen weidegang en zo jong al fanatiek ingereden worden).

Ik doe het liever met beleid en geduld en ondertussen mag hij tenminste genieten van zijn paardenleventje buiten. Dan maar geen M1 dressuur als 'ie 6 is. Tong uitsteken
Lekkerrrrr belangrijk. Haha!
Ik vind zijn mentale en fysieke gezondheid op de langere termijn ietsje belangrijker.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:09

Altijd knap dat mensen die Anky enkel op tv hebben gezien, precies weten hoe zij die paarden inrijdt en hoe het andere reilen en zeilen daar aan toegaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:36

lieke4quike schreef:
Ik vind dat je een veulentje al meteen moet leren dat hij een halster om heeft, en
dat je er mee moet wandelen. Als is het maar van de stal naar de wei. Want als dat
op gegeven moment goed gaat, is dat heel handig voor later.
Als jij bijv. een fries hebt, en je maakt hem pas 'halstertouwtje mak' (nieuw woord Haha! )
als hij 3 is. Dan gaat hij tegenspurtelen. En een grote fries kun je dan echt nie houden hoor.
Al het nog een veulen is, is het vaak al moeilijk om hem te houden. (ik bedoel van vasthouden).
Laat staan zo'n grote joekel van een paard. Haha!

Ik begin vaak pas met "halstertouwtje mak" (leuk woord wel, houden we erin Knipoog )maken als ze 3 zijn, ik zie er het nut niet van in om dat al met een veulen te doen. Als jouw lichaamstaal goed is, en je weet hoe je het vertrouwen van een paard kunt winnen is dat heus zo moeilijk niet. Een Fries van 3 houd je niet idd aan een halster als ie tegensputtert, maar een veulen ook niet.
Overigens raad ik iedereen aan, die denkt dat je eerder moet inrijden omdat een paard anders te sterk wordt, aan om eens een blokje om te wandelen met de geit van mijn opa (mijn opa is bijna 100 kilo, maar hij gaat altijd vele malen harder naar de wei dan zijn bedoeling is). Ik vermoed dat je dan van gedachten zult veranderen.

Overigens, als je een paard zou inrijden met 6 jaar, kan hij met 7 jaar M lopen (dat gaat dan allemaal wat sneller, paard is wat volwassener en kan dus geestelijk en lichamelijk meer behappen), met 8 jaar Z en met 10 Grand Prix, zonder hem te overvragen. Het is de vraag of de gemiddelde ruiter het aan kan, maar ieder paard kan Z- dressuur lopen, en met een professional moet dat echt kunnen, en hoeft er heus geen 6x per week een uur op te zitten.

Dan heb je 3 jaar langer gewacht met inrijden, op het moment dat het paard M loopt, loop je een jaar in, als het dier Z loopt 2 jaar, en op het moment dat het paard op de top van zijn kunnen is, blijkt dat je helemaal geen tijd verloren hebt. Maar het paard is niet overvraagd, kan een fijn paardwaardig leven leiden en zal geestelijk en lichamelijk fit zijn.
Ik vind het een gezonde manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:52

Sammie schreef:
Altijd knap dat mensen die Anky enkel op tv hebben gezien, precies weten hoe zij die paarden inrijdt en hoe het andere reilen en zeilen daar aan toegaat Knipoog

Joh, ik weet een paar details, maar idd niet alles en dat wil ik ook helemaal niet, ben er ook niet mee bezig. Tong uitsteken
Ik durf wel te zeggen dat ik zeker weet dat Anky het totaal anders doet, dan ik doe met mijn jonkie. Lachen
Mijn jonkie mag in elk geval zijn hele leven lekker genieten van zijn natuurgebied en zijn kuddegenootjes.
Laat mijn paard nou net absoluut geen stalpaard zijn, daar zul je hem namelijk doodongelukkig mee maken. Verdrietig
Naar ik weet, staan veel van Anky's paarden op stal, toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:42

ik vind vier jaar de minimum leeftijd om op te stappen, of een paard nou vroeg of laat volgroeid is. voor een latertje (grote ruinen, die soms pas met 8 JAAR!!! zijn uitgegroeid) zou ik zeggen vijf, niet eerder.

mensen die de topsportpaarden erbij betrekken, moeten ook maar eens verder kijken dan dat. het gaat daar ook om het geld, en als zo'n paard kan presteren moet hij gewoon. de meesten van die paarden eindigen rond 12 tot 15 jarige leeftijd in de manege. het is veel te duur om tot vijf jaar te wachten, als je zo'n paard ingereden en wel op vierjarige leeftijd voor een fiks bedrag kunt verkopen. in de topsport is het niet alléén liefhebberij, het is ook handel, mensen verdienen er hun boterham mee. dat de paarden daardoor vaak niet ontzien worden (let op, ik zeg niet dat die paarden mishandeld worden oid!!!), is gewoon een feit.

ik heb zelf een jaarlingetje lopen, die al best veel kan. netjes voetjes geven, keurig aangebonden staan, het wijken voor druk principe is zowat zijn tweede natuur... gewoon netjes. ik pak hem er nog niet eens één keer per twee weken bij om wat te doen. zelf hangt hij erg aan mij, en ik vraag hem niets. ik kijk hoe hij reageert op mij, en beloon voor het juiste. de rest is aan hem, maar ik weet wel dat hij straks érg makkelijk in te rijden/ te betuigen is als hij vier/vijf is. hij wordt misschien niet groot genoeg voor mij om op te rijden, maar áls het gebeurt ga ik er niet op voor hij 4-5 is. misschien komt hij ook in het tuig, maar dan niet voor hij 3,5 tot 4 is.
het gaat hier om een Welsh A pony, die toch bekend staan om hun 'vroegrijpheid'.

de vraag is wat je wilt... vroeg presteren, of kies je voor het lichamelijk welzijn van je paard?

@ lieke4quike, wat is de reden dat een paard vóór zin vijfde al zou moeten presteren? waarom zou je NIET wachten?

hier nog een interessant quoteje van mezelf:

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:52

Nadya schreef:
Joh, ik weet een paar details, maar idd niet alles en dat wil ik ook helemaal niet, ben er ook niet mee bezig. Tong uitsteken
Ik durf wel te zeggen dat ik zeker weet dat Anky het totaal anders doet, dan ik doe met mijn jonkie. Lachen
Mijn jonkie mag in elk geval zijn hele leven lekker genieten van zijn natuurgebied en zijn kuddegenootjes.
Laat mijn paard nou net absoluut geen stalpaard zijn, daar zul je hem namelijk doodongelukkig mee maken. Verdrietig

Ik had het eigenlijk tegen lieke4quike. Verder vind ik die vergelijkingen met Anky toch al absurt, alsof het enkel goed en oke is zoals zij het doet.
Ik weet enkel het ritme van Salinero en dat is, zo uit m'n hoofd, dat hij (enkel) aan de hand mag stappen, volgens mij gaat hij ook bijna elke dag of in de stapmolen of wordt aan de hand gestapt en gaat onder het zadel. Heeft een tijdje geleden in de P&S gestaan. Hij komt niet los in de wei.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:04

Zelf ben ik nu een 4jarige aan het inrijden, ik rijd om de dag rustig aan.

Persoonlijk vind ik een paard pas oud genoeg om hem ongeveer op zijn 6e pas echt intensief aan het werk te zetten.
Ik weet dat veel mensen hier anders over denken maar dit is mijn eigen mening.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:02

Sammie schreef:
Nadya schreef:

Ik had het eigenlijk tegen lieke4quike. Verder vind ik die vergelijkingen met Anky toch al absurt, alsof het enkel goed en oke is zoals zij het doet.
Ik weet enkel het ritme van Salinero en dat is, zo uit m'n hoofd, dat hij (enkel) aan de hand mag stappen, volgens mij gaat hij ook bijna elke dag of in de stapmolen of wordt aan de hand gestapt en gaat onder het zadel. Heeft een tijdje geleden in de P&S gestaan. Hij komt niet los in de wei.

Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Ik heb dat artikel ook gelezen en ik vind het afschuwelijk als je zo met je (wedstrijd)paard(en) omgaat. Ik word soms gek van die Anky-aanhangers (vaak zijn het penny's), die eigenlijk gewoon niet beter weten, maar alles voor zoete koek slikken. Vreselijk! Misselijk

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:39

Sammie schreef:

Ik las laatst nog een intervieuw met Anky in paard&sport over hoe Salinero wordt gehouden en toen zei ze: Hij komt een uur per dag in de stapmolen, wordt een uur per dag gereden en komt een kwartiertje in de wei aan de hand .
Ik weet niet hoe ze haar paarden behandeld die minder goed zijn als Salinero, maar Salinero leidt in ieder geval geen paardwaardig bestaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:53

oei wat erg... arm dier. al met al staat hij dus zo'n 21 uur per dag op stal, vreselijk. mijn dieren zouden kapot gaan...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:29

En zo'n persoon heeft dan zoveel fans. Daar snap ik helemaal niets van. Gestoord
Ik kan het alleen maar verschrikkelijk vinden voor dat paard en hou me hart vast voor haar andere paarden. Verdrietig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:58

nou ja, ze rijdt toch goed? en dan is het toch in orde? nee, serieus, je moet het sámen doen, en het welzijn van mijn paarden staat daarbij met afstand op een eerste plaats. zo heb ik op een dressuurstal gewerkt, waar de paarden twee uur per dag op het land kwamen, allemaal in een eigen stukje, mét tussenhek zodat ze niet aan elkaar konden neuzen. ze liepen ong. een uur onder het zadel, en drie kwartier in de stapmolen. verder werden die paarden gewoon echt gebruikt, nooit even babbelen of knuffelen, gewoon dagelijks poetsen, opzadelen, rijden, stapmolen, afspuiten, naar buiten, op stal.... en dat iedere dag.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:04

Nadya schreef:
En zo'n persoon heeft dan zoveel fans. Daar snap ik helemaal niets van. Gestoord
Ik kan het alleen maar verschrikkelijk vinden voor dat paard en hou me hart vast voor haar andere paarden. Verdrietig

Ik snap het ook niet. Maar meisje met wie ik mijn paard heb, vindt haar geweldig. En met zo'n iemand moet ik mijn paard delen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:31

tsja deze discussie gaat erg offtopic... Knipoog
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 03-07-07 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:35

Over het inrijden: TOTAAL afhankelijk van het paard!

Over het houden van paarden:
Ik heb op een dressuurafringsstal gewerkt, maar daar kwamen de paarden (inclusief de onbetaalbare Z 2 toppers met meer potentie) een dagdeel in de wei.
Dus ongeveer 6 uur, en ze werden elke dag gereden.
Ze stonden wel alleen in de wei, maar er stonden wel paardjes naast elkaar, dus neusen en sociaal contact was er wel.
Op stal hadden ze tralies tussen de boksen dus paarden konden elkaar zien/ruiken en in het gangpad en buitenkant een luik!
Ze kregen ook aardig wat hooi en vaak ook nog een plakje stro zodat ze wat te knabbelen hadden.
(veel afleiding op stal)

De jonge paarden stonden vaak dag en nacht buiten.

En paarden die e snel gingen dan goed voor ze waren gingen ook gerust een seizoen de weide op!

dan denk ik zo kan het ook, en dat met toch wel behoorlijke toppers.
Paarden hadden het altijd mega naar hun zin.
er werd ook veel met de paarden gedaan, ook als ze op stal stonden, werden er zo even uit geplukt voor een uitgebreide poets/knuffel beurt.

Mijn eigen paard staat thuis en staat lekker van smorgens vroeg tot s avonds laat op wei!
dat vind ik zelf nog het allerbeste.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:36

XchantjuhX schreef:
tsja deze discussie gaat erg offtopic... heeft niets meer met setjes te maken Knipoog

OOh setjes ? Haha!

Ik ben geen setjes persoon! Knipoog

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:41

denk dat het ook per paard verschild... de eene is 4 en lijkt nog wel een baby en de andere is 3 jaar en staat krachtig in het leven...

mijn voorkeur gaat toch altijd uit na de eerder 3,5 dan 3 jaar

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:43

@ daantjuh, inderdaad, zo kan het dus ook. maar veel mensen zijn bang dat hun paard zich bezeert, sommigen lijken zelfs bang dat hun paard nat wordt oid. gewoon niet fijn voor een paard, amper buiten komen.