antoinne de bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: antoinne de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:22

En wat schrijf je nu voor nieuwe info farouche? Lachen
Niet gemeen bedoeld, maar zoiets is geen nieuwigheid

En stel dat de instructrice merkt dat je de theorie te hoog gegrepen is voor die ruiter, daarom daar niet te diep op in gaat, maar wel in de les wel hamert op, niet zelf links gaan vasthouden, rij hem nu van je linker been naar je rechterhand enz enz.
Dan is de ruiter onbewust bezig met rechtrichten, omdat het anders te ingewikkeld word Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:24

runningkawa schreef:
En wat schrijf je nu voor nieuwe info farouche? Lachen
Niet gemeen bedoeld, maar zoiets is geen nieuwigheid

En stel dat de instructrice merkt dat je de theorie te hoog gegrepen is voor die ruiter, daarom daar niet te diep op in gaat, maar wel in de les wel hamert op, niet zelf links gaan vasthouden, rij hem nu van je linker been naar je rechterhand enz enz.
Dan is de ruiter onbewust bezig met rechtrichten, omdat het anders te ingewikkeld word Lachen

Ja, zo ben je ook aan het rechtrichten, maar ik had net me bericht ge edit toen ik jou bericht las Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:26

Wat ik bedoel is, dat ik de ruiters niet verder zie komen dan de te hoge handen en te lange paarden op de voorhand. Zoals eerder in het topic al aan gehaald werd door andere.
Dus niet gezond voor het paard op de lange termijn.
Als meneer both zo geweldig was, waarom zijn er dan alleen maar recreatieve ruiters die bij hem het wiel uitvinden, maar niet de mensen die al wat verder zijn?
Zou dat niet kunnen komen omdat die groep ruiters nooit de intentie heeft gehad naar goede les opzoek te gaan, omdat ze dat niet zo nodig vonden voor lekker buitenrijden enzo?

En ik heb niks tegen recreatie rijden hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar waarom voornamelijk die doelgroep die er tevreden over is?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:29

@ RK: Over dat kromme-lijn prentje. Ik weet niet hoe het komt, maar als ik mijn paard recht probeer te krijgen op jou manier, dan rijd ik haar dus mank. (Mijn paard is trouwens geen hko-paard, wel artrose)De meeste mensen die ik ken proberen dit op te lossen op cirkel, laag stelling blijven vragen en buitenkant begrenzen. Maar als ik dat doe, zit ik dus met een mank paard. Kan iemand dat verklaren?

Wat je schrijf over die hand, vind ik trouwens ook niet correct. Misschien in het begin wel. Maar nu zit m'n instructrice constant te roepen dat ik er vooraan moet afblijven. (En dan rijd ik nog niet eens zo sterk met mijn hand) Ik ken een hele hoop mensen die meer aan die voorkant zitten te prutsen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:31

Misschien omdat de tussenliggende groep L-Z ruiters niet zo graag toegeeft dat ze het paard zelf in de kreukels hebben gereden?

Ik denk dat de ruiters die echt goed rijden hem niet nodig hebben, maar ik denk ook dat er veel mensen zijn die met hun paard met een peesprobleempje in en uit lopen bij een kliniek terwijl ze het echt rijtechnisch zouden kunnen oplossen. Maar de fout nooit bij het rijden (lees zichzelf) zullen zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:32

Dat lijntje is niets anders dan het paardenlijf.
Je paard zal gewoon recht moeten zijn voor een zo'n gelijk mogelijke belasting over alle benen.

Maar als jou paard artrose heeft kan het natuurlijk zo zijn dat hij nietmeer recht kan, omdat hij door pijn bijv 1 been totaal wil ontlasten, maak je hem dan recht zal hij dat been moeten belasten, wat hij door de artrose niet meer kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:33

Die groep zal er zeker ook bestaan Ja
Maar heb je een beetje fatsoenlijke les moet je instructrice dat kwartje toch ook bij je laten gaan vallen.
En de meeste wedstrijd ruiters hebben toch wel les Lachen

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:34

Esperanza schreef:
Misschien omdat de tussenliggende groep L-Z ruiters niet zo graag toegeeft dat ze het paard zelf in de kreukels hebben gereden?
Ik denk dat de ruiters die echt goed rijden hem niet nodig hebben, maar ik denk ook dat er veel mensen zijn die met hun paard met een peesprobleempje in en uit lopen bij een kliniek terwijl ze het echt rijtechnisch zouden kunnen oplossen. Maar de fout nooit bij het rijden (lees zichzelf) zullen zoeken?

En hier zeg ik 20.000 X AMEN!!!!!!! op.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:38

Klopt ook wat je zegt, maar ik zie in die groep ook nog veel misgaan. Ondanks dat ik niet echt pro AdB ben vind ik dat hij wel veel goeds doet. Nazorg is niet zijn sterkste punt heb ik het idee. Ruiters moeten structureel anders leren rijden anders is het probleem zo weer terug. Maar veel mensen weten nu ineens van het bestaan van rechtrichten af terwijl ze er daarvoor blijkbaar nog nooit van hadden gehoord. Dan vind ik het toch wel goed wat hij doet....als mensen maar gaan nadenken, dat is in ieder geval de 1e stap.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:39

Al de klinieken waar ik kom, laten je ook rijden om te kijken of het daar niet vandaan komt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:41

Dat is voor mij zeker ook een positief punt, mensen na laten denken Ja
Maar vind het wel vreemd dat mensen dat pas dan gaan doen Lachen
En ik vind gewoon dat er teveel van voor gewerkt word, terwijl mensen als zo geneigd zijn teveel van voor te doen.
En omdat hij verder weg zit, gaan veel ruiters thuis weer aan de slag met als gevolg dat ze nog meer van voren gaan winkelen als het gevoel van de les weer wat weggeebt is

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:46

Farouche schreef:
maaykuhhh schreef:
En 20 keer AMEN!!
Ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt! Tong uitsteken
Ach iedereen moet t zelf weten hoor...maar ik vind het 10 x niks!!!!!!

Voegt niks toe? Op wie slaat je ''20x amen'' ?

Nee, ik heb ook niks meer te zeggen eigenlijk.

20 x amen op de mensen die het met mij eens zijn.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:01

Pfoe, het gaat ff hard hier.
Rechtrichten is iets waar je langere tijd mee bezig bent, is ook iets waar je mee bezig behoort te blijven. of je nu b, of Prix rijd. Maar bij adb blijft men inderdaad hangen. Denk dat zijn manier van rijden, ook niet aansluit op de verdere sportcarriere. Imo word het toch lastig om met zo'n hoge halshouding, goede wissels te springen, appuyementen te rijden, en andere oefeningen.
Bovendien heb ik met die hoge handhouding eerder het idee dat het paard op de achterhand geheist word. En suprise, een paard op de achterhand zetten, kan ook zonder zo'n hoge handen. En bovendien vraag ik me af, waarom je in hemelsnaam die hoge handhouding nodig hebt, en het belangrijkste; waarom eerst mensen dingen aan gaan leren, die ze later weer af moeten leren?

En inderdaad weten ook veel ruiters het beestje niet bij z'n naam te noemen. Ze hebben de klok horen luiden, maar de klepel niet zien hangen, zou mijn oma zeggen Knipoog

En het is echt niet zo dat je hiermee het HKO geneest, helaas niet. En het blijft me steken dat AdB zelf inderdaad echt lijkt te menen dat hij het allemaal weet. Verrassing, you don't. Maar waarschijnlijk blijft dit toch een eindeloze discussie. Maar hoe dan ook; mijn paard en ik zijn Soederhuizen Haha! Clown

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:23

DresslOver schreef:
@mwm; dat was een foutje, maar bedoelde inderdaad het zelfde.. Knipoog oeps..

@Betteke; klopt ook, ik zeg ook niet dat adb niets goeds verteld, want hij doet goede dingen, en helpt veel ruiters en paarden. Maar ik snap de hype eromheen alleen gewoon écht niet. alsof hij iets nieuws verteld, de enige reden waarom hij nu zo in de schijnwerpers staat, is omdat hij er hko aan verbind, en in de commercie treed. En dat kan natuurlijk ook een plus zijn, steeds meer mensen horen ervan. Maar toch blijf ik er een onderbuik gevoel bij houden.

@Siria; contrastelling zal bij rechtrichten áltijd aan de orde komen, dus dat is ook niets nieuws! een scheef paard heeft een holle en een bolle kant. en houd vrijwel altijd één teugel vast, en weigert de andere aan te nemen. En dan zal er altijd contrastelling genomen worden om het paard op beide teugels na te laten geven. Dit zal niet op beide kanten zijn, maar net de kant waarop het paard hol of bol is. Teugel die hij vast heeft, proberen los te laten, en andere losse teugel, aan proberen te nemen. dát doet adb, en dát verteld iedere goede instructeur jouw. Dus niks nieuwe manieren, niks nieuwe methode's, niks nieuw rechtrichten, en niks nieuwe denkwijzen.

En tussen rechrichten via adb en rukken en plukken (op losrijterrein of daarbuiten) zit nog een heel hoop tussen. Het is niet het één of het ander.

AdB als persoon ken ik overigens niet.

Daar kan hij zelf niet veel aan doen. Het is namelijk zo dat de laatste jaren veelste jonge paarden aan gort gereden word. En wat doen die mensen, zitten met paard die HKO/spat/kissing spine of wat dan ook hebben en ja paniek want paard is eigenlijk afgeschreven, willen er niet vanaf dus gaan ze zoeken en komen dan vaak bij hem terecht.
Je hebt gelijk dat er te weinig goeie instructeurs zijn, te weinig goeie ruiters (let wel op de combi ruiter+instructeur moet ook wel klikken en vaak zie ik ook dat het geenzins klikt! dus komt de info ook niet over) en natuurlijk moeten we allemaal eraan werken om paard rechtgericht te krijgen. Maar praktijk wijst andere dingen uit, dat teveel paarden in klinieken komen met problemen. En ook niet elke ruiter/instructeur krijgt dan voor elkaar om paard weer rad te krijgen. Dus komen ze bij AdBt terecht.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, ben ik met je eens. Ik heb het zelf ook ontdekt en blijf open staan voor nieuwe dingen. Maar veel mensen zien Anky als voorbeeld, gaan ze helaas nadoen, terwijl ze niet weten hoe zij te werk gaat of hoe het systeem in elkaar zit. Daardoor krijg je dus vaak dat paarden teveel op voorhand gereden worden (door helaas verkeerde informatie die ruiter weet of instructie die niet juist weet uit te leggen of de info ook nauwelijks weet) en dan komen na tijd die paarden in de problemen. Van mij zul je niet horen dat Anky niet kan rijden, want zij kan wel presteren, maar wil niet zeggen dat ik dat ook zo uit kan voeren of in systeem kan werken. Maar dat moet je wel willen zien als ruiter!!!!!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:25

runningkawa schreef:
Je paard zal gewoon recht moeten zijn voor een zo'n gelijk mogelijke belasting over alle benen.

Maar als jou paard artrose heeft kan het natuurlijk zo zijn dat hij nietmeer recht kan, omdat hij door pijn bijv 1 been totaal wil ontlasten, maak je hem dan recht zal hij dat been moeten belasten, wat hij door de artrose niet meer kan.

Dat is net het gekke, als paard recht op 2 teugels loopt, is het absoluut geen punt. Cirkels 10 m etc, nageefelijk paard en de takt en beenzetting blijft correct. Maar als paard nog niet recht genoeg is, en ik zou haar op een grote volte proberen rechtrichten (en tegelijkertijd paard laag nageeflijk proberen rijden, zoals je de meeste mensen ziet proberen) dan komt dat echt niet goed.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:28

runningkawa schreef:
Ik hou niet van de AdB manier
Hij zal het zo niet bedoelen, maar het resultaat is mensen die teveel winkelen met de hand.
En mensen die gewoon de juiste les hebben gemist, doen al zo vaak te weinig met het been en teveel met de hand.

Rechtrichten is niks nieuws
En dat doe je voornamelijk met je zit en benen, niet met je handen
Het paard is scheef in zijn lijf, niet aan de voorkant.

Dat is vaak het geval inderdaad, maar er zijn uitzonderingen dat echt een voorhand enorm naast de achterhand staat, maar ook dan geldt: plaats de voorhand voor de achterhand. Maar ik weet wel wat je bedoeld hoor Runningkawa hihi

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:33

runningkawa schreef:
Dat is voor mij zeker ook een positief punt, mensen na laten denken Ja
Maar vind het wel vreemd dat mensen dat pas dan gaan doen Lachen
En ik vind gewoon dat er teveel van voor gewerkt word, terwijl mensen als zo geneigd zijn teveel van voor te doen.
En omdat hij verder weg zit, gaan veel ruiters thuis weer aan de slag met als gevolg dat ze nog meer van voren gaan winkelen als het gevoel van de les weer wat weggeebt is

Waarom mensen niet uit zichzelf gaan nadenken? Ehmmm, ja dan kom je op een van de grote vragen des levens Haha! Als je daar een antwoord op weet hoor ik ´m ook graag!

Kijk als er te veel aan voor gesleuteld wordt kan ik dat ook niet super vinden. (maar dat weet ik dus niet). En ja, die ruiters moeten thuis goede instructie zoeken, dan kunnen ze aan een echte, blijvende oplossing werken. Maar dat is het nou net, vind maar eens goede instructie met veel ervaring en echte kennis van zaken. Iedere miep kan tegenwoordig een orun diploma halen en die is dan gediplomeerd instructrice. Clown

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:33

Spot schreef:
Esperanza schreef:

En hier zeg ik 20.000 X AMEN!!!!!!! op.

Me too

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:34

@Bets; Klopt. Ieder paard vraagt om een andere aanpak, en iedere ruiter vraagt om een andere aanpak, daarom is de klik ook zo belangrijk. En dat je goed kan rijden wil inderdaad niet zeggen dat je het ook kan overbrengen. Want rijden en instrueren zijn 2 heel verschillende dingen.
En ja, er worden helaas veel jonge paarden aan gort gereden, simpelweg omdat iedereen tegenwoordig denkt dat als ze 3 rondjes op een manege hebben gereden, ze wel aan een jong dier kunnen beginnen. jong op jong lijkt leuk te zijn.
Echter denk ik niet dat AdB niets kan doen aan die hype eromheen. Ik denk dat hij daar behoorlijk bewust mee omgaat. Hij is duidelijk bewust in de commercie getreden met zijn zogenoemde 'methode' ( Rolleyes ) en heeft er commercieel gezien heel slim aan gedaan dit met HKO te verbinden. men weet nog te weinig over hko en de bestrijding ervan. En dat neem ik in het algemeen. óók AdB weet er nog té weinig van om te beweren dat hij het kan oplossen, want dit is simpelweg niet zo.
Verder heeft hij er bewust voor gekozen clinics te geven, een website op te zetten, en in de publiciteit te treden.
Maargoed, hij wil iets overbrengen, dan doe je dat niets mis mee. En hij opent ook de ogen van vele 'ruiters' en 'amazones' (en dit zet ik heel bewust tussen aanhalingstekens) en daar is ook niets mis mee. Wat mij echter wél steekt is dat hij bijna claimt dat hij zíjn methode is, zíjn idee, zíjn manier van rijden en zíjn denkwijze. Maar dat is het niet. Hij verklaard zichzelf bijna heilig als je hem hoort praten. Maar nogmaals, er zijn vele instructeurs die jouw dit óók vertellen. en die dit dan ook samen met jouw en je paard op kunnen lossen, zónder hoge handhoudingen, en zónder dat het hele verhaal eindigt bij het rechtrichten. Wat bij adb wel zo lijkt te zijn.

en inderdaad, al is de voorhand voor de achterhand. De achterhand is altijd juist. die moet je altijd aanhouden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:36

DresslOver schreef:
en inderdaad, al is de voorhand voor de achterhand. De achterhand is altijd juist. die moet je altijd aanhouden.

en dat is al jaaaaaaren bekend, en toch wordt het vergeten Haha! (niet door iedereen hoor,)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:46

Luckystory schreef:
runningkawa schreef:

Dat is net het gekke, als paard recht op 2 teugels loopt, is het absoluut geen punt. Cirkels 10 m etc, nageefelijk paard en de takt en beenzetting blijft correct. Maar als paard nog niet recht genoeg is, en ik zou haar op een grote volte proberen rechtrichten (en tegelijkertijd paard laag nageeflijk proberen rijden, zoals je de meeste mensen ziet proberen) dan komt dat echt niet goed.

Wat bedoel je met rechtrichten op een volte?
Op een volte moet een paard dus de buiging in zijn lijf bewaren zo groot als de wending is, om het zom aar uit te leggen

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:52

MyWishMax schreef:
Al de klinieken waar ik kom, laten je ook rijden om te kijken of het daar niet vandaan komt Lachen

Dit vind ik inderdaad heel erg goed!!
Veel problemen liggen niet bij het paard, maar bij de ruiter!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:53

runningkawa schreef:
Wat bedoel je met rechtrichten op een volte?
Op een volte moet een paard dus de buiging in zijn lijf bewaren zo groot als de wending is, om het zom aar uit te leggen

Ik bedoel wat jij met dat kromme-lijn prentje schreef. (Ik ben niet zo goed met al die termen) Als je paard op een volte hebt en beest loopt weg over buitenschouder, om dan de buitenkant te gaan begrenzen. Of valt naarbinnen, en dan toch op die volte blijven en stelling aanhouden/proberen te verkrijgen. En het paard er zo proberen door te rijden.
Dat zie je zo vaak, ook op bokt. Dan zie je foto's waar bij staat, "lekker laag over de rug op 2 teugels", met vrij veel stelling en een paard waarvan de beenzetting een soepje is. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:55

dat lijntje is een paard recht uit, niet een paard in de wending
In de wending moet een paard buigen, anders gaat hij als een robot de wending door Lachen

Ik heb het dus over stelling, idd niet over een binnenhand die een paard zijn nek naar binnen trekt Lachen
Want er zijn idd teveel ruiters die teveel doen met de binnehand Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:59

Nou ja wat je zegt inderdaad dat hij zelf commercieel is dat is ook wel zo. Maar ik bedoelde meer aan de hype eromheen. Dat krijg je zelf niet voor elkaar als je geen mensen kunt overtuigen of de ogen kunt openen, dat doen toch de mensen eromheen voornamelijk. Moet eerlijk bekennen ik heb het ook gedaan maar ik ben ook andere wegen gaan bekijken en ik heb een combi van verschillende takten kunnen maken en daar voel ik me goed bij. Zal niet zeggen dat ik daar bij blijft, want ik blijf mijn ogen open houden en open staan voor nieuwe dingen.