@mwm; dat was een foutje, maar bedoelde inderdaad het zelfde..

oeps..
@Betteke; klopt ook, ik zeg ook niet dat adb niets goeds verteld, want hij doet goede dingen, en helpt veel ruiters en paarden.
Maar ik snap de hype eromheen alleen gewoon écht niet. alsof hij iets nieuws verteld, de enige reden waarom hij nu zo in de schijnwerpers staat, is omdat hij er hko aan verbind, en in de commercie treed. En dat kan natuurlijk ook een plus zijn, steeds meer mensen horen ervan. Maar toch blijf ik er een onderbuik gevoel bij houden.
@Siria; contrastelling zal bij rechtrichten áltijd aan de orde komen, dus dat is ook niets nieuws! een scheef paard heeft een holle en een bolle kant. en houd vrijwel altijd één teugel vast, en weigert de andere aan te nemen. En dan zal er altijd contrastelling genomen worden om het paard op beide teugels na te laten geven. Dit zal niet op beide kanten zijn, maar net de kant waarop het paard hol of bol is. Teugel die hij vast heeft, proberen los te laten, en andere losse teugel, aan proberen te nemen. dát doet adb, en dát verteld iedere goede instructeur jouw. Dus niks nieuwe manieren, niks nieuwe methode's, niks nieuw rechtrichten, en niks nieuwe denkwijzen.
En tussen rechrichten via adb en rukken en plukken (op losrijterrein of daarbuiten) zit nog een heel hoop tussen. Het is niet het één of het ander.
AdB als persoon ken ik overigens niet.