Steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djerey

Re: Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:02

ik zou het persoonlijk niet doen. het staat prachtig en als je echt weet wat je doet zal het ook wel goed gaan. maar stel je voor dat het een keer mis gaat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:23

_miracle__ schreef:
ik heb niets meer aan je toe te voegen je haalt me de woorden uit de mond

waarom in godsnaam Nors opkijken

Waarom zou je een paard over een hindernis van 2meter laten springen?
Of zo hard mogelijk over een baan laten draven?
Of huppelpasjes laten maken in de dressuurbaan?
Of 100 kilometer laten lopen?

Allemaal dingen die wij leuk vinden en vanuit het oogpunt van het paard tamelijk onzinnig zijn hoor.

Geldt voor steigeren (of liggen zitten enz,) net zo.

Trouwens springen is ook best een risico voor ruiter en paard. Ook maar niet meer doen dan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:58

Iedereen zegt toch altijd iets over omklappen eh: als een paard in vrijheid steigert dan is hij perfect in balans, de kans dat ze omklappen is veel groter omdat wij ruiters ze uit balans brengen, hoe goed je ook mee gaat.
Kwam even in me op. Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:14

Lara_Silver schreef:
Iedereen zegt toch altijd iets over omklappen eh: als een paard in vrijheid steigert dan is hij perfect in balans, de kans dat ze omklappen is veel groter omdat wij ruiters ze uit balans brengen, hoe goed je ook mee gaat.

Bij het aanleren van steigeren is dat risico vele malen kleiner omdat het ongedwongen gaat en in samenspel met het paard. (Áls je tenminste een normale methode gebruikt Knipoog )
Een paard dat uit protest steigert zal meestal veel heftiger zijn. Maar een paard dat om wat voor reden protesteert of onder gedwongen wordt is toch altijd al gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:36

randalinpony schreef:
Lara_Silver schreef:

Bij het aanleren van steigeren is dat risico vele malen kleiner omdat het ongedwongen gaat en in samenspel met het paard. (Áls je tenminste een normale methode gebruikt Knipoog )
Een paard dat uit protest steigert zal meestal veel heftiger zijn. Maar een paard dat om wat voor reden protesteert of onder gedwongen wordt is toch altijd al gevaarlijk.

Dat is het ook. Zo gevaarlijk is het helemaal niet, al je maar weet waar je mee bezig bent, ongedwongen en het leuk houdt. Het moet iets leuks blijven voor het paard. Ik gaf al eerder als voorbeeld dat ik mijn hond heb geleerd om op commando te bijten (in colaflessen). Tja, dat is ook tamelijk onzinnig, maar ik weet precies waar ik mee bezig ben, de band met het dier is zo goed dat ik zeker weet dat hij het nooit tegen me zal gebruiken, en we vinden het allebei vreselijk leuk, hij is veel meer in de hand te houden.
Paard zelfde verhaal, maak het leuk. Beloon het. Maak er een leuk spel van, een paard dat op commando steigert, komt heus niet zo hoog als een die uit protest steigert. Buiten dat hebben paarden ook nog eens een verschrikkelijk goed balansgevoel, dus dat achterover klappen ben ik niet zo bang voor. Het gebeurt idd alleen als de ruiter ze uit balans brengt.

En natuurlijk is het geen vreselijk goed plan als een 14-jarige dat met haar verzorgponietje gaat proberen. Die ziet het gevaar niet, begrijpt het "straf en beloningssysteem" niet en is niet in staat om dat consequent uit te voeren.
Maar ik vind het ook niet goed als een meisje van 14 mijn hond uitlaat. Hondje is nl. 3 keer zo sterk en luistert beroerd naar kinderen. En nogmaals: een kind van 14 ziet geen gevaar. Maar honden en paarden zijn ook geen kinderspeelgoed.
Er zit wel wat in dat het gevaarlijk is, maar het is vooral gevaarlijk als je niet weet wat je doet, als de rangorde niet bevestigd is, als er geen vertrouwen is, en als je het conditioneringssysteem niet snapt, of niet consequent kunt uitvoeren.
Maar als die basisvoorwaarden er niet zijn, is alles met paarden gevaarlijk.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:37

Verschilt per paard denk ik, als ik dat aan Whoopy leer dan krijg ik problemen, met mijn pony zou het weer wel kunnen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:37

Moet je zelf aanvoelen denk ik.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:39

Ik leer mijn paarden niet steigeren omdat ik het nut er niet van in zie.
Welk voordeel heeft het als je paard kan steigeren?
Het kan i.m.o. alleen maar nadelig werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:45

Voordelen zijn dat je paard het veel minder zal doen uit protest, dat als hij het doet je ook een commando hebt om hem weer omlaag te krijgen.
Je hebt iets leuks om samen te doen
Je hebt je paard beter onder controle

Nadelen zie ik niet echt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:24

Ik zie eigenlijk ook geen nadelen. Wat echter wel zo is: Als er stress is bij een paard tijdens het steigeren (normaal gesproken is daar sprake van als hij het uit vrije wil doet) kun je het commando ömlaag"wel geven maar het dier zal het dan niet oppakken; zie eerst maar dat er rust in komt. En tja- dan staat hij weer stil, he?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:33

Hmm ik heb geen commando voor omlaag, die van mij gaat even staan trekt zijn benen op zijn borst en komt na 3 of 4 seconden weer na beneden

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:05

Ik denk dat het heel moeilijk is om te zeggen ja, of nee.
Ik heb de meest makkelijke en logische uitkomst: Soms!

Elk paard is anders, hun karakters zijn dus anders, de meeste hun bedoelingen zijn anders. Het ene paard reageert er goed op en vind het mischien leuk , het andere ziet het als een straf en vind het helemaal niet prettig om te doen.

Meestal zegen ze dat paarden het niet zo leuk vinden, ze doen het omdat een koekje te krijgen bv (bij VD) of omdat jij hun baas zijt, uit dominantie of spelen in de wei.

Maar verder vind ik dat je zelf moet beslissen of jeje paard genoeg onder controle hebt, de band er is en vooral het respect!
Als je paard je durft om duwen om bij z'n bak voer te komen... dat is al reden genoeg om het niet te doen en dan zijn uitvluchten zoals "och hij zal honger hebben" uit den boze.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:12

Een paard hoef je geen steigeren te leren een paard kan het al. Als je een betrouwbaar rijpaard wilt hebben, voorkom je bij de africhting dat een paard gaat steigeren. Ook een verder geschoold paard mag onder geen enkele situatie steigeren. Dat moet bij wijze van spreken de tweede natuur van het paard worden. Het merendeel van paardrijdend NL beheerst paardrijden in uiterst beperkte mate. Dus als iemand met een verhaal komt dat hij/zij het paard heeft leren steigeren, dan geeft dat alleen maar aan hoe weinig begrip er voor het paard als veilig rijdier is. Het is gewoon dom en levensgevaarlijk. Als je op een speelse wijze een paard de weg omhoog aanleert, dan zal het paard in rijomstandigheden waarin je de controle over het paard kan verliezen, niet naar hulpen luisteren. Het paard komt omhoog met alle mogelijke gevolgen. Als je goed kan rijden naast dressuur en springen en daarnaast nog in het terrein je op een paard gemakkelijk kan verplaatsen en je weet dat het paard onvoorwaardelijk en onder alle omstandigheden aan de hulpen is, dan kan je een paard aanleren op commando op de achterhand te gaan, niet om te steigeren, maar als scholing naar oefeningen die na het GP niveau liggen. Als je daar nog niet aan toe bent, leer het niet aan. We hebben ter correctie tal van zogenaamd goed afgerichte rijpaarden gecorrigeerd. De praktijk is dat als je een warmbloedpaard te vroeg laat of leert steigeren en dat toestaat en niet onmiddelijk weet te corrigeren, dat je een paard krijgt dat voor een spring- of dressuur wedstrijd moet steigeren. Het staat misschien stoer, maar het is niet stoer, het is onkunde, een grove fout die niet hoort en mag optreden. Er zijn situaties waarin elk paard omhoog komt, het moet geen gewoonte worden.
Je kan je beter focussen op normaal en goed rijden, want daar schort het bij de meesten van ons aan. Hoe goed we ons zelf ook vinden en laten vinden. Steigeren aanleren op commando is in 99% van de gevallen verkeerd. Het is gewoon onverstandig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:58

Goofy44 schreef:
Een paard hoef je geen steigeren te leren een paard kan het al. Als je een betrouwbaar rijpaard wilt hebben, voorkom je bij de africhting dat een paard gaat steigeren. Ook een verder geschoold paard mag onder geen enkele situatie steigeren. Dat moet bij wijze van spreken de tweede natuur van het paard worden. Het merendeel van paardrijdend NL beheerst paardrijden in uiterst beperkte mate. Dus als iemand met een verhaal komt dat hij/zij het paard heeft leren steigeren, dan geeft dat alleen maar aan hoe weinig begrip er voor het paard als veilig rijdier is. Het is gewoon dom en levensgevaarlijk. Als je op een speelse wijze een paard de weg omhoog aanleert, dan zal het paard in rijomstandigheden waarin je de controle over het paard kan verliezen, niet naar hulpen luisteren. Het paard komt omhoog met alle mogelijke gevolgen. Als je goed kan rijden naast dressuur en springen en daarnaast nog in het terrein je op een paard gemakkelijk kan verplaatsen en je weet dat het paard onvoorwaardelijk en onder alle omstandigheden aan de hulpen is, dan kan je een paard aanleren op commando op de achterhand te gaan, niet om te steigeren, maar als scholing naar oefeningen die na het GP niveau liggen. Als je daar nog niet aan toe bent, leer het niet aan. We hebben ter correctie tal van zogenaamd goed afgerichte rijpaarden gecorrigeerd. De praktijk is dat als je een warmbloedpaard te vroeg laat of leert steigeren en dat toestaat en niet onmiddelijk weet te corrigeren, dat je een paard krijgt dat voor een spring- of dressuur wedstrijd moet steigeren. Het staat misschien stoer, maar het is niet stoer, het is onkunde, een grove fout die niet hoort en mag optreden. Er zijn situaties waarin elk paard omhoog komt, het moet geen gewoonte worden.
Je kan je beter focussen op normaal en goed rijden, want daar schort het bij de meesten van ons aan. Hoe goed we ons zelf ook vinden en laten vinden. Steigeren aanleren op commando is in 99% van de gevallen verkeerd. Het is gewoon onverstandig.

Je haalt me de woorden uit de mond Cool

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:58

Goofy44 schreef:

Wat maakt dit uit, men hoeft het paardrijden niet te beheersen om plezier te hebben.

Sommige mensen zijn nu eenmaal niet actief in de dressuur, en toch is hij perfect aan de hulpen en daarmee bedoel ik niet de beenhulpen, nee mijn pony kan ik perfect met mijn mond rijden. Dat terwijl hij verre van een africhting heeft gehad, ik ben er zelf nog 2 maanden mee bezig geweest voordat hij mij uberhaupt tolereerde.
Je zegt dat je een paard kan aanleren op de achterhand te gaan, maar niet te steigeren, dit is een hoogst eenzijdige uitspraak, er zijn namelijk ook mensen die er geen bal om geven of hij wel genoeg gaat zitten. (op de achterhand gaan)

Hun paard mag gewoon lekker lopen zoals hij wil. Ik dacht "vroeger" ook ik krijg dat beest ooit iets aangeleerd en ik zal je vertellen een paard dat in geen tijden zijn voorbenen in de lucht heeft gehad leer je niet zo makkelijk steigeren, dit is mij dus wel gelukt en ik ben hier trots op en daarbij komt dat ik uitermate subtiel ben met het oefenen van het steigeren, ik weet wat ik doe.

Tuurlijk alle professionele africhters in de Spaanse rijschool zijn onkundig en maken grove fouten, uhu...

Ja 99% penny's die de rode draad van jou verhaal zijn, en trouwens definieer onverstandig, wat is er volgens jou dan zo onverstandig? O ja er kunnen ongelukken gebeuren door vb. omklappen --> paard uit evenwicht door ruiter, verwondingen ---> tja niet te dicht bij gaan staan eh, en het laatste en populairste argument: hij kan het tegen je gebruiken ---> ernstige deuk in de verstandhouding paard - ruiter/verzorger, heeft niks met steigeren te maken maar met respect.

En als laatste als mijn pony steigeren niet leuk zou vinden zou hij er niet zo uitzien tijdens het steigeren, dit is overduidelijk een blije pony die plezier heeft aan de dingetjes die zijn baasje hem vraagt, gewoon omdat hij heel leergierig en een behoorlijke werklust heeft. Een paard die dit niet heeft zal het steigeren idd nooit op een correcte manier kunnen aanleren.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:36

Als je het goed aan kan leren zie ik het probleem niet zozeer. Ik zou het zelf niet doen, puur omdat ik er geen ervaring mee heb en het voor mijn gevoel een paard niet op een correcte manier aan kan leren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:38

Imo is er geen correcte manier. Je moet gewoon de manier zoeken die voor jou en je paard het fijnste is, ene die geen stress bezorgd en ook wordt begrepen door je paard.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:40

Je geeft zelf aan dat je paardrijden niet hoeft te beheersen om plezier te hebben. Dat is juist, echter als je wilt paardrijden - in de openbare ruimte of in een ruimte met derden - dan zou eis nummer één moeten zijn dat je als ruiter controle over je paard hebt. De veiligheid voor jezelf, je rijdier en derden is de eerste prioriteit, niet hoe goed je een proefje rijdt..... Als je een paard niet africht, niet beleert maar wat trucjes leert, dan kan er nooit sprake van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van het paard zijn. Met een goede band alleen red je het niet als het erop aankomt.

Een paard leren steigeren stelt niets voor, een paard kan steigeren. Het enige wat je het paard moet duidelijk maken is dat als je aan "een oor trekt", of roept "op" of wat voor commando dan ook dat het paard omhoog moet komen. Als het paard heeft aangegeven, dat het commando begrepen wordt, hoeft het paard het commando alleen nog maar te bevestigen. Denk niet dat een goede band met je paard het bindmiddel is om een paard onder controle te kunnen houden. In tal van situaties gaat het instinct van een paard boven de goede band met de ruiter. Een goede band met een paard zoeken mensen, een paard zoekt een leider. Het accepteren van de leider, betekent voor het paard veiligheid. Omdat de meeste ruiters bij het rijden geen natuurlijke rijder zijn, nemen we toevlucht tot andere zaken. Wat de foto betreft, dat is waarschijnlijk een moment opname, dat is "een hupje" omhoog en is beslist nog geen steigeren. Als je met een paard de openbare ruimte ingaat of met anderen rijdt, dan is de basisvoorwaarde dat je als ruiter geacht wordt in de meeste situaties, controle over je paard te kunnen houden. Als je dat niet hebt, zou je niet met anderen en ook niet op de openbare weg mogen rijden. Wat je dan in je ééntje voor je plezier een paard in een begrensde ruimte aanleert, moet je dan zelf weten. Je moet op een paard dat op tilt gaat, ook kunnen blijven zitten en het liefst geleerd en geoefend moeten hebben, hoe je controle over het paard terugkrijgt. Als je dat in huis hebt, kan je aan kunstjes denken....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-06-07 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:42

Niet, omdat je paard hier misbruik van kan gaan maken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:47

KsVrPy schreef:

Als je paard (zoals de mijne) er al misbruikt van maakt, en afstraffen helpt niet.
Kan het erg handig zijn om er een commando aan te plakken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:52

Goofy44 schreef:
Je geeft zelf aan dat je paardrijden niet hoeft te beheersen om plezier te hebben. Dat is juist, echter als je wilt paardrijden - in de openbare ruimte of in een ruimte met derden - dan zou eis nummer één moeten zijn dat je als ruiter controle over je paard hebt. De veiligheid voor jezelf, je rijdier en derden is de eerste prioriteit, niet hoe goed je een proefje rijdt..... Als je een paard niet africht, niet beleert maar wat trucjes je leert, dan kan er nooit sprake van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van het paard zijn. Een paard leren steigeren stelt niets voor, een paard kan steigeren. Het enige wat je het paard moet duidelijk maken is dat als je aan een "oor trekt", of roept "op" dat het paard omhoog moet komen. Denk niet dat een goede band met je paard het bindmiddel is om een paard onder controle te kunnen houden. In tal van situaties gaat het instinct van een paard boven de goede band met de ruiter. Een goede band met een paard zoeken mensen, een paard zoekt een leider. Het accepteren van de leider, betekent voor het paard veiligheid. Omdat de meeste ruiters bij het rijden geen natuurlijke rijder zijn, nemen we toevlucht tot andere zaken. Wat de foto betreft, dat is waarschijnlijk een moment opname, dat is "een hupje" omhoog en is beslist nog geen steigeren. Als je met een paard de openbare ruimte ingaat of met anderen rijdt, dan is de basisvoorwaarde dat je als ruiter geacht wordt in de meeste situaties, controle over je paard te kunnen houden. Als je dat niet hebt, zou je niet met anderen en ook niet op de openbare weg mogen rijden. Wat je dan in je ééntje voor je plezier een paard in een begrensde ruimte aanleert, moet je dan zelf weten. Je moet op een paard dat op tilt gaat, ook kunnen blijven zitten en het liefst geleerd en geoefend moeten hebben, hoe je controle over het paard terugkrijgt. Als je dat in huis hebt, kan je aan kunstjes denken....

Dus jij zegt dat als je nog niet goed kan rijden je je paard niet onder controle kan houden, mijn zusje die pas de 2e keer op een paard zat heeft haar paard dat ervandoor ging namelijk wel kunnen stoppen en dat na 10 meter al, en die kon niet goed rijden met nadruk op niet.

Ik denk dat een goede band bestaat uit wederzijds respect maar ook uit de wetenschap van de ruiter die weet wanneer hij de leiderpositie moet innemen.

Uhm ja hupje, mischien kun aan de post zien dat dit ongeveer 1 dag is dat hij het kon, natuurlijk is het dan niet hoog, en als je goed kijkt zie je dat hij nog niet op het hoogste punt is. Ik kan er nu al bijna niet meer op blijven zitten zonder zadel zo hoog gaat hij, onder controle dat wel maar een rijbroek met gladde zomervacht zorgt voor een glijactie. Als je binnekort nog een keer in mijn topic kijkt zal er waarschijnlijk een update staan.

Geen dingen herhalen om tekst te winnen.

Dat lukt me, met mijn onafgerichte, op commando steigerende pony, en waarom omdat hij me vertrouwd liet hij zich zo snel terugnemen, een band hebben heeft dus heel degelijk iets met controle te maken.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 21-06-07 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:54

Een paard waaraan nooit arbeid is gevraagd, maar dat kunstjes wordt geleerd omdat het spelen zo leuk is, zal zodra het in de situatie komt dat het paard echt zal moeten werken, in de meeste gevallen de weg omhoog vinden. Dat is voor het paard de gemakkelijkste manier om onder werk uit te komen. Het is de ruiter die het paard dit dan heeft aangeleerd en daar zelf trots op is. Door er een commando aan te plakken heb je "de schijnindruk" dat het probleem is opgelost. Je begrenst iets met een gekoppeld commando, terwijl dat steigeren of de neiging daartoe niet mag (of hoort) voor te komen. Dat is ook de reden dat zo een paard direct retour vorige eigenaar kan als zo een paard wordt verkocht en steiger-gedrag vertoont. Een rijdier hoort bij normaal gebruik niet omhoog te komen. Het wordt beschouwd als ernstige fout in de opvoeding van een rijpaard. Dat heeft niets met niveau van rijden te maken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:59

Silver kan naast spelen en steigeren perfect goed werken, geen serieuze dressuur maar wel zijn rondje maken en oefeningen doen.Jou mening is duidelijk eenzijdig bedoeld op rijpaarden, maar je vergeet dat er mensen paarden dingen aanleren gewoon omdat ze het beide leuk vinden.
Wel vind ik dat als het paard steigergedrag vertoond het mag worden teruggebracht, is dit echter aangeleerd dan de nieuwe eigenaar altijd beslissen het paard te houden in de wetenschap hiervan of het paard alsnog terugbrengen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:17

Amber_ schreef:
KsVrPy schreef:

Als je paard (zoals de mijne) er al misbruikt van maakt, en afstraffen helpt niet.
Kan het erg handig zijn om er een commando aan te plakken.

Dus, is het nu helemaal over? Alleen als je zegt dat hij het moet uitvoeren doet ie het of ook als je het niet zegt?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:24

Citaat:
Jou mening is duidelijk eenzijdig bedoeld op rijpaarden, maar je vergeet dat er mensen paarden dingen aanleren gewoon omdat ze het beide leuk vinden.

Ik weet helaas maar al te goed dat er mensen zijn die dat denken. Ik wens je veel plezier met je paard.