3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Darktears

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:03

Wat ben ik blij dat mijn Fries van 3 nog lekker een jaartje tussen zijn leeftijdsgenootjes staat Haha!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:04

Voor de voorstanders van jong beleren: denk alleen al aan al die gevallen van spier- en gewrichtsproblemen, artrose, HKO e.d..

Ik ken persoonlijk een paard waarmee al heel jong gesprongen werd. Dat paard is met 6 jaar ingeslapen . Artrose. Geeft toch te denken niet?

Ik heb trouwens zelf ook een paard dat met 2,5 is ingereden (niet door mij dus). En ik kan alleen maar hopen dus dat hij niet vroeg versleten zal zijn (maar ik denk dat dat nog weleens tegen kan gaan vallen)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:07

Dressuur en springen is niet echt vergelijkbaar of wel soms?
Dit paard wordt echt niet mee gesprongen en ook geen balkjes lopen.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:08

Ik heb er eentje die net 4 is geworden. Hij wordt ong. 3 x per week gereden en 2 x gelongeerd. Ik vind het erg verschillend per paard. De mijne heeft nog veel moeite met zijn balans en daardoor doen we het rustig aan, het is een laatbloeiertje. Hij mag daarom deze zomer nog lekker genieten op het weiland en pas in het najaar gaat hij vaker aan het echte werk.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:11

En balkjes lopen hoort nu net wel bij de basisdingen. Zonder ruiter, welteverstaan. De belasting bij dressuur en springen is wel te vergelijken, want hoe wil je vanuit de achterhand springen als he tpaard niet verzameld gaat? Ok, de klap op de voorbenen vind je bij dressuur niet, maar het meeste werk, ook bij springpaarden, is toch dressuur.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:12

Precies, je moet ook kijken wat je paard aankan, en of je paard al helemaal volgroeit is, dat wil ook nog wel is verschillen.
Zelf heb ik een fokmerrie ingereden toen ze 6 jaar was. En die reed ik vrij vaak, maar dat kwam ook omdat ze al longe werk had gedaan, en ik gewoon kon zien dat ze het makkelijk kon om even te rijden. Het is dus per paard veschillend. En dit paard is gewoon netjes op zijn 3 jarige leeftijd beleerd Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:20

Karoliefje_ schreef:
Sorry ik had beter een ouder paard kunnen kopen?
Ik heb een ouder paard en dit is ons eigen fok product.
Moet ik dat verkopen omdat ik volgens jullie teveel rijd?
hahaha. sorry maar ieder zn eigen methode toch,

Misschien zou je je methode eens moeten overleggen met een D.A?
Die kan jou uitleggen welke risico's je neemt met "deze" methode.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:22

Mag ik vragen waarom dit topic geopent is bij discussies? Lachen
De tegenreacties zijn fout in jullie ogen. Dan vraag ik me af waarom je een discussie opent over een standpunt waar jullie van overtuigd zijn. Een paard is een werkdier eens het zadelmak is en dus moet het paard maar werken. Nuja zo komt het in ieder geval bij mij over. Knipoog

Jammer genoeg kunnen paarden niet spreken, daar zouden heel wat mensen wijzer van worden Clown

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:24

Ik moet roosbananas toch gelijk geven.
Als je toch zo overtuigd bent van iets,is het zinloos om er een discussie over te openen.

En ja,het zou inderdaad nogal wat problemen oplossen als paarden konden praten. Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:25

De meeste paarden vinden het leuk om te werken, dus....
met pratende paarden kom je soms niet verder... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:25

waarom is dit topic gestart?
Bij de antwoorden als hij is beleerd dus hij moet maar werken gaan mijn haren echt overeind staan
Bah wat naar en wat gevoelig voor het dier...ikke ikke ikke en het beest kan stikke? zo komy het mij over...hoop dat jullie me nog van het tegendeel kunnen overtuigen, maar hoe verder in het topic hoe minder

Tussen een aan de gang en helemaal op de wei zit ook nog wat tussen, namelijk RUSTIG aan de gang
Maar het is duidelijk, dat willen jullie niet...

ow, gemiddelde leeftijd van een paard in NL is 7..

en zo zie je hoelang het duurt voordat een paard uitgegroeid is
De rug en de sprong die je zoveel bealst met rijden dus nog lang niet
Afbeelding

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:29

Ik heb nu een 3 jarige en die moet idd ook nog ingereden worden..
het liefst rij ik hem in als ze 3,5 jaar zijn maar ik heb zoveel meegemaakt dat ik graag een keer weer wilt paardrijden(daar gaat het helemaal niet om maar na 2,5 jaar begint het te kriebelen..) nu ben ik idd ook bang dat het te snel gaat hij heeft nu vakantie en ik longeer hem zo'n 3 keer per week en 1x per week erop hij heeft na de zomervakantie weer een maand vakantie en zo wil ik het gaan doen vind het nog vroeg maar kan wel genoeg spelen staat de gehele dag op het land en s'nachts binnen, had hem liever in de opfok gehad maar daar was de koopleefdtijd net niet slim voor..

veel succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:30

superwoman schreef:
Karoliefje_ schreef:
Sorry ik had beter een ouder paard kunnen kopen?
Ik heb een ouder paard en dit is ons eigen fok product.
Moet ik dat verkopen omdat ik volgens jullie teveel rijd?
hahaha. sorry maar ieder zn eigen methode toch,

Misschien zou je je methode eens moeten overleggen met een D.A?
Die kan jou uitleggen welke risico's je neemt met "deze" methode.

Als die DA weet hoe het zit met de groeischijven en skeletrijpheid, want dat weten ze helaas ook lang niet allemaal. 3 jaar is te jong om te rijden. De basis zit erin begrijp ik, dus zet je paard lekker de rest van de zomer op het land en ga op halve hoeveelheid arbeid verder zo tegen oktober. Daarnaast kan je tig dingen op de grond met je paard trainen waarvan je in het zadel alleen maar profijt van hebt, zowel door de spieropbouw als doordat het paard dan alles kan uitzoeken zonder ook te moeten compenseren voor het ruitergewicht.
artikel over skeletrijpheid en groeischijven staat trouwens hier : http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:37

Karoliefje,ik weet niet precies hoeveel je rijd,maar een paar keer per week is al voldoende voor een jong paard.
Ik zeg niet dat je haar weg moet doen,zeker niet als het jullie eigen fokproduct is.
en een ouder paard is niet altijd een beter paard.
Maar ik weet dus niet hoeveel je rijd,maar misschien,als je elke dag rijd,dat je gewoon iets kunt minderen?.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:49

lees het topic dan eens door, ik rijd 4 keer per week en longeer een keer. volgens de bokkers één keer teveel.
Maar nee ik vind niet dat ik hoef te minderen, binnenkort heeft meneer een week vrij en nu houd ik het op 5 dagen lichte arbeid per week.

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:51

Karoliefje_ schreef:
lees het topic dan eens door, ik rijd 4 keer per week en longeer een keer. volgens de bokkers één keer teveel.
Maar nee ik vind niet dat ik hoef te minderen, binnenkort heeft meneer een week vrij en nu houd ik het op 5 dagen lichte arbeid per week.

Sorry hoor,ik bedoelde het goed,net als iedereen hier.
Je kunt het ook houden op 3 dagen per week,dat zou ook niet te weinig zijn.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:53

Ik weet dat jullie het goed bedoelen, maar laat mensen met een andere mening dan ook in hun waarde? Na één keer weet ik ook wel dat dit jullie mening is, prima toch? ieder zijn eigen manier

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:54

Ik weet niet wat je bedoeld,hoezo zou ik andere mensen niet in hun waarde,ik geef je tips,en ik deel de mening van sommigen in dit topic.
en ook ieder zijn eigen mening,daar heb ik alle respect voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:56

waarom dan dit topic openen om er niets mee te doen???

5x werken voor een 3 jarige is gewoon te veel....maar goed, doe wat je niet laten kan, maar over een paar jaar geen topics openen over een zielig paard met van alles en nog wat aub...dan kan ik de link hier naar toe nog wel gevonden krijgen...

Ik ben weg uit dit topic...heeft toch geen nut

succes en alvast sterkte met je paard Lachen

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:57

Amen . Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:01

Ben blij dat ik mijn 3-jarige nog helemaal niet ingereden heb. Zeker als ik sommige posts hier lees en al helemaal de post van TS. Sorry hoor, maar dat paardje is 3 jaar, net ingereden en nu mag 'ie al werken, omdat 'ie het zo fijn vindt'????

Ja, die van mij barst ook van de energie. Die kan uren werken en bewegen, daar heeft hij echt de energie wel voor. Maar ik bedenk me dan dat hij nog maar 3 jaar is, nog in de groei en nog jong. Ik word zo langzamerhand stapelgek van de mensen die maar vragen of ik er al op zit. Blijkbaar is het heel normaal dat een 3-jarige al ingereden zou moeten zijn.
En als dat al het geval is, maar veel rijden, want de conditie moet nog beter en bla bla bla.

Nee hoor, , ik zie het heel anders. Het zou zo fijn zijn als mensen eens denken aan het jonge paard zelf, aan de overbelasting, zijn welzijn en aan de groei. Als je dan echt van je paard houdt, dan ga je er vanzelf wel anders mee om. Tenzij je alleen voor je eigen pleziertjes gaat. Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:12

aerdenhout1 schreef:
RK en SW doe geen moeite ...TS laat zich toch niet ompraten.
Jammer genoeg is deze amazone niet de enige die het op deze manier doet. Je moet eens weten hoeveel paarden op de (ook ) duurdere handelsstallen door de achterdeur verkocht worden omdat het allemaal zo snel moet! Jammer....maar waar!

Ja, is ook zo. Kijk maar eens wat er vaak op MP aangeboden wordt. Ik zie zoveel 3-jarigen die al van alles kunnen. Ik zou zo'n paard echt niet willen hebben. Joost mag weten wat je er later nog voor ellende mee krijgt aan gezondheidsklachten. En waarom het alleen maar om dat rijden moet gaan, daar snap ik niets van. Je kunt al zoveel andere leuke dingen doen met een jong paard zonder ze zo te overbelasten. Maar ja..... dan zit je er niet op, he? Scheve mond

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:51

ik vind dat jullie wel overdrijven, jullie doen alsof wij onze paarden mishandelen. alsof we ze uren afranselen en net zo lang rijden tot ze niet meer kunnen. nou volgens mij valt dat wel mee Knipoog . denk ook niet dat het beest ineens als die 8 is stokkreupel moet zijn. en als wij dan écht zoveel bezig zouden zijn met ons paard. zou er op de mange dan niet gezegd worden dat het wat minder mocht? dat wij hem te fanatiek aan het werk zette. ik vind dat we ineens dit paard 2/3 dagen per week vrij mogen geven. maar jullie moeten niet doen alsof wij het zwaarste arbeid van hem verwachten. want dat valt echt wel wat mee Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:55

Oh, jij luistert naar het advies van de manege waar je staat. Jaaaaajaaaaaa...... Verward
Ik wens je paard sterkte toe in elk geval. Het is me duidelijk dat je totaal geen rekening met het beestje wil houden.
Echt jammer. En triest voor je zeer jonge paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:08

lotjj92 schreef:
als ik het zo lees, vind 'bokt' dat je een paard van 3 op het land moet gooien en vooral niks mee mag doen. hij is niet voor niets beleerd. dus ik neem aan dat de bedoeling is dat je ermee gaat rijden. hij moet namelijk leren wat 'berijden' is. dat leert ie niet door hem op het land te gooien. en dan hoef je hem heus niet te belasten door uren te rijden. maar net zoals een bosrit, dat kan heus niets kwaad Knipoog

Dat is het ene uiterste met het andere uiterste vergelijken lotjj92. Persoonlijk zou ik niet op een 3 jarige gaan zitten en zou hij mij idd in het land staan, maar als jij graag wilt rijden moet je dat wel met beleid doen. Het is een jong dier of het nou een Fries, Fjord of een sjeesezel is, rijden moet je op deze leeftijd gewoon met beleid doen. En wat berijden is leren ze ook wel door rustig te rijden, ze moeten er nl. ook nog plezier in houden en met zo vaak als jij rijdt, rijd je 'm gewoon naar de knoppen. Het is voor hem harstikke veel om te verwerken en het kost enorm veel energie. Met beleid rijden, dus niet te vaak en dan heb je er veel langer plezier van.