flappp schreef:En zo heeft ieder zijn of haar mening. Ik denk echt er (vandaar ethologie), dat mensen veels te veel bezig zijn hun emoties in hun dier te verplaatsen. het zijn paarden, geen mensen. Zo superintelligent zijn ze nou ook weer niet, hoor! En zwakte? dat laten ze echt wel zien!
Projectie van mens op dier vind idd vaak plaats, bijv. met dekens en zweet dekens (ga ik verder niet uitleggen, wil je hier een goede uitleg over lezen kijk op paardnatuurlijk.nl), met het dragen van teveel gewicht is het in mijn optiek precies het omgekeerde geweest. Men dacht zo`n groot paard moet wel veel kunnen dragen.
NIET dus, de wervel kolom van een paard is er niet op gebouwd om gewicht te dragen. Na onderzoek is dus gebleken dat het maximim gewicht wat een paard kan dragen (verschilt per type zie de eerder genoemde tabel) ligt veel lager dan men dacht.
Ik zie het als een positieve ontwikkeling dat steeds meer mensen zich bewust worden van de mogenlijkheden van het/hun paard.
Waarop baseer jij trouwens dat paarden hun zwakte 'echt wel' laten zien? Paarden hebben misschien niet de intelligentie van een mens, maar wel INSTINCT. het niet laten zien van een zwakte is een reactie uit instinkt.
Ik vind het nogal naief om te deken dat je paard het jou wel 'verteld' als hij ergens last van heeft.
in sommige gevallen zal de ruiter het misschien wel aan het gedrag van het paard kunnen merken dat het gewicht wat het paard moet dragen te veel is, in de meeste gevallen echter niet.