Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Showpony

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:25

flappp schreef:
En zo heeft ieder zijn of haar mening. Ik denk echt er (vandaar ethologie), dat mensen veels te veel bezig zijn hun emoties in hun dier te verplaatsen. het zijn paarden, geen mensen. Zo superintelligent zijn ze nou ook weer niet, hoor! En zwakte? dat laten ze echt wel zien!

Projectie van mens op dier vind idd vaak plaats, bijv. met dekens en zweet dekens (ga ik verder niet uitleggen, wil je hier een goede uitleg over lezen kijk op paardnatuurlijk.nl), met het dragen van teveel gewicht is het in mijn optiek precies het omgekeerde geweest. Men dacht zo`n groot paard moet wel veel kunnen dragen.
NIET dus, de wervel kolom van een paard is er niet op gebouwd om gewicht te dragen. Na onderzoek is dus gebleken dat het maximim gewicht wat een paard kan dragen (verschilt per type zie de eerder genoemde tabel) ligt veel lager dan men dacht.

Ik zie het als een positieve ontwikkeling dat steeds meer mensen zich bewust worden van de mogenlijkheden van het/hun paard.

Waarop baseer jij trouwens dat paarden hun zwakte 'echt wel' laten zien? Paarden hebben misschien niet de intelligentie van een mens, maar wel INSTINCT. het niet laten zien van een zwakte is een reactie uit instinkt.
Ik vind het nogal naief om te deken dat je paard het jou wel 'verteld' als hij ergens last van heeft.
in sommige gevallen zal de ruiter het misschien wel aan het gedrag van het paard kunnen merken dat het gewicht wat het paard moet dragen te veel is, in de meeste gevallen echter niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 12:14

Showpony schreef:
flappp schreef:
En zo heeft ieder zijn of haar mening. Ik denk echt er (vandaar ethologie), dat mensen veels te veel bezig zijn hun emoties in hun dier te verplaatsen. het zijn paarden, geen mensen. Zo superintelligent zijn ze nou ook weer niet, hoor! En zwakte? dat laten ze echt wel zien!

Projectie van mens op dier vind idd vaak plaats, bijv. met dekens en zweet dekens (ga ik verder niet uitleggen, wil je hier een goede uitleg over lezen kijk op paardnatuurlijk.nl), met het dragen van teveel gewicht is het in mijn optiek precies het omgekeerde geweest. Men dacht zo`n groot paard moet wel veel kunnen dragen.
NIET dus, de wervel kolom van een paard is er niet op gebouwd om gewicht te dragen. Na onderzoek is dus gebleken dat het maximim gewicht wat een paard kan dragen (verschilt per type zie de eerder genoemde tabel) ligt veel lager dan men dacht.

Ik zie het als een positieve ontwikkeling dat steeds meer mensen zich bewust worden van de mogenlijkheden van het/hun paard.

Waarop baseer jij trouwens dat paarden hun zwakte 'echt wel' laten zien? Paarden hebben misschien niet de intelligentie van een mens, maar wel INSTINCT. het niet laten zien van een zwakte is een reactie uit instinct.
Ik vind het nogal naief om te deken dat je paard het jou wel 'verteld' als hij ergens last van heeft.
in sommige gevallen zal de ruiter het misschien wel aan het gedrag van het paard kunnen merken dat het gewicht wat het paard moet dragen te veel is, in de meeste gevallen echter niet.

Helemaal mee eens! Lachen

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:15

Dat is echter een kwestie van alert zijn op je dier. Zwakte laten zien is afhankelijk van een paard, de een laat het eerder zien dan de ander; omdat het echter vlucht/loopdieren zijn, kunnen ze idd doorgaan, maar paarden weten soms ook heel goed wanneer het Het is dus niet naief, een paard vertelt veel, heel veel! En het is aan ons om te niet meer gaat en laten dat zien. Kwestie van kijken!

En luisteren...

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:17

ff ter verduidelijking: Kijken en luisteren naar je paard is neit naief; het paard probeert je ALLES te vertellen maar wij zien een hoop niet. Ik ben gaan vertrouwen op mijn beoordelingsvermogen en heb tot nu toe nog geen problemen gehad mbt het rijden c.q. verzorgen van mijn dieren.
Ieder zn heug en meug!

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:21

Flapje,
idd.
What you is what you get Haha!

Als mijn pony het zat ik gaat ze staken en dan nok ik ermee; dan is het nog maar de vraag of de oorzaak mijn gewicht of lengte is. Pfffffffff!....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:23

Ook al kijk en luister je goed dan nog zijn er exemplaren tussne die je niet laten zien als ze pijn hebben. Dus dat gaat echt neit altijd op

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:27

Dan laten ze het wel zien, maar dan zie jij het niet! Daarom : Oogjes open!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:32

Nou dat is dus echt niet zo. Echt gelof mij ik heb paarden zien lopen die gewoon liepen en waar echt wat mee aan de hand was. Ik ken mijn paarden door en door maar een van de twee is bikkelhard voor zichzelf en laat niet merken als hij pijn heeft

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:43

Dat si dus de vraag: Misschien zie jij het niet maar een ander wel?...

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:53

Ik vind dat het een beetje aan de ruiter en paard ligt. Bijvoorbeeld: Een kleine dikke Fjord. Ze zijn klein, maar door hun dikte zijn ze supersterk gebouwd. Daar kun je bijna niet te groot voor worden..

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:26

flappp schreef:

nou sorry hoor maar er zijn genoeg paarden waar je het echt niet aan ziet gewoon keiharde doorbijters! pas als het heel erg is zullen ze het je laten zien.
Maar wat jij hier allemaal zegd is echt de grootste onzin

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:34

pfff sorry hoor, maar het gebeurt de beste dat een paard ergens last van heeft en het niet bij tijds wordt opgemerkt.
Ten eerste verschilt het heel erg per paard en de aard van het probleem. paarden hebben een hele hoge pijn grens en maken meer endorfine aan dan mensen, ze kunnen dus veel langer door lopen met klachten zonder dat te laten merken. Op het moment dat het gesignaleerd wordt door de ruiter loopt het paard er vaak al langer mee.

Verder heb ik NERGENS gezet dat ik het naief vindt om goed je paard in de gaten te houden (krijgen mensen geen begrijpend lezen meer op school??), TUURIJK is het belangrijk dat je goed op de singalen let die je paard/pony geeft, maar ik vind het nogal naief om te denken dat je de singalen altijd en optijd opmerkt en dat je paard het altijd kenbaar maakt.

@ Flapp: joh jij zou een dieren kliniek moeten beginnen ,met die 'open ogen' van je! pas je wel op dat ze er niet uitrollen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:53

Venix schreef:
Ik vind dat het een beetje aan de ruiter en paard ligt. Bijvoorbeeld: Een kleine dikke Fjord. Ze zijn klein, maar door hun dikte zijn ze supersterk gebouwd. Daar kun je bijna niet te groot voor worden..

Vergeet niet dat als een paard (fjord in dit geval) dik is, je dat overgewicht vrolijk bij je eigen gewicht mag optellen. En vergeet het gewicht van het zadel niet, komt er ook bij op (scheelt ook weer een kilo of 8). Ook voor een Fjord is 90 kilo de max. Tel je het zadel erbij op, kom je dus op een maximum gewicht van de ruiter van 82 kilo. Dus ook daar kun je te groot voor worden.

jumperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:59

ik rij ook op een veeeel te kleine pony van de manege voor mij mijn voete komen tot aan zijn knieen en da is pak een halve meter iets meer boven de grond maar ik rij er op omdat ik hem een shat vind omdat niemand op hem wil rijden omdat hij te snel is ik en nog een meisje rijden er op eigelijk wel zielig rijd heel goed

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:03

Ik ben wel een beetje te lang, maar volgens de eigenaar zit het nog niet in de weg en kan het nog best. En ik en Destiny rijden nog met plezier en het gaat ook steeds beter.

Als ik te zwaar zou zijn dan zou ik er ook niet meer op rijden, maar stoppen met verzorgen doe ik niet zomaar. Misschien iemand anders op laten rijden en zelf af en toe longeren ofzo.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:04

Oja, maar als het te lang ook schade aan kan brengen, waarom rijden er dan volwassene op Ijslanders? Die zijn toch ook klein? Brengt dat dan geen schade aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:08

jumperke schreef:
ik rij ook op een veeeel te kleine pony van de manege voor mij mijn voete komen tot aan zijn knieen en da is pak een halve meter iets meer boven de grond maar ik rij er op omdat ik hem een shat vind omdat niemand op hem wil rijden omdat hij te snel is ik en nog een meisje rijden er op eigelijk wel zielig rijd heel goed

Dat snap ik niet. Je vindt hem een schat, maar je rijdt er wel op, ondanks dat je veel te groot bent voor hem? En je wéét het gewoon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:09

Dess schreef:
Oja, maar als het te lang ook schade aan kan brengen, waarom rijden er dan volwassene op Ijslanders? Die zijn toch ook klein? Brengt dat dan geen schade aan?

Dat doet het ook. Maar niet iedereen wil dat onder ogen zien.

jumperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:18

Yamcha schreef:
jumperke schreef:

Dat snap ik niet. Je vindt hem een schat, maar je rijdt er wel op, ondanks dat je veel te groot bent voor hem? En je wéét het gewoon...

kon r miss bij zetten ik heb gevraagt aan eigenaar en manege ze zeiden dat het nog niet in de weg zat volgend jaar waarscheinlijk wel dan stop ik ook om op hem te rijden ik zou echt nooit een paard laten leiden maak ook vaak steigbeugels korter en zo ook wel zielig as r niemand op rijd mar ja beter dat dan leiden dus volgend jaar gewoon gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:23

Ik vind het nu eerlijk gezegd zieliger als je er wel op rijdt. Stijgbeugels korter maken maakt niks uit voor de pony, hè? Je kunt ook spelletjes doen met de pony, ermee gaan wandelen, longeren, vrijheidsdressuur. Veel poetsen is ook leuk.
Allemaal dingen waarbij de poby zich niet verveelt, maar je er niet op rijdt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:23

rossebol schreef:
flappp schreef:

nou sorry hoor maar er zijn genoeg paarden waar je het echt niet aan ziet gewoon keiharde doorbijters! pas als het heel erg is zullen ze het je laten zien.
Maar wat jij hier allemaal zegd is echt de grootste onzin

Als een paard ergens last van heeft, dan kan je dat vaak snel genoeg merken. Alleen bevestigd de uitzondering de regel weer... Er zullen er vast tussen zitten die dit niet laten zien. Maar jij komt over alsof de uitzondering is dat paarden het wel laten zien. Je kan vaak al aan kleine dingen merken dat er iets met je paard is. Ook altijd vertrouwen op de intuïtie van je paard!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:26

Even tussen door, ik vind het een beetje jammer dat er bij de fok vaak alleen gekeken wordt naar uiterlijk, en niet naar kwaliteit. De bouw gaat hier vaak van achteruit... Al heb je natuurlijk (zoals bij belgen) dat er juist op gelet wordt hoe sterk ze zijn. Maar arabieren bijvoorbeeld, die worden vaak echt voor de 'mooi' gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:32

DeniseES schreef:
Als een paard ergens last van heeft, dan kan je dat vaak snel genoeg merken. Alleen bevestigd de uitzondering de regel weer... Er zullen er vast tussen zitten die dit niet laten zien. Maar jij komt over alsof de uitzondering is dat paarden het wel laten zien. Je kan vaak al aan kleine dingen merken dat er iets met je paard is. Ook altijd vertrouwen op de intuïtie van je paard!

Dat het paard het laat zien ís ook een uitzondering. Paarden tonen geen zwakte. En op het moment dat ze het wel laten zien, ben je veel te lang doorgegaan en is de aangerichte schade al bijna onherstelbaar.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:12

Wat een onzin zeg, dat Ijslanders schade oplopen door volwassenen.. dat zijn juist enorme bikkels!

Ethologe M van Dierendonck (de deskundige bij uitstek) heeft heel lang onderzoek in Ijsland gedaan mbt het gedrag van paarden in kuddes. Ze werkt nu in NL, schrijft columns in de BIT, beantwoord vragen en helpt mensen (vooral die!) met het omgaan met gedragsproblemen van hun paard. Ze heeft een aantal Ijslanders mee genomen naar NL, woont vlakbij me. Aangezien ik een opleiding heb gevolgd waar ze les gaf ben ik wel eens bij haar thuisgeweest.

En daar gaf ze een Toltshowtje weg. Ze is volwassen en zwaar gebouwd. Denk je nou echt dat dat beestje er een sjogge om gaf? Wel nee! ...

Het zijn geen watjes hoor, zeker de koudbloeds niet! (En in die zin zal hun pijngrens hoger liggen dan die van warmbloeds en zeker de Volbloeds; die laten, als ze pijn hebben een stuk vlugger merken wat er is. Die rassen en hun kemmerken (en hun gebreken) hebben we zelf gekweekt!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:13

Yamcha schreef:
DeniseES schreef:

Dat het paard het laat zien ís ook een uitzondering. Paarden tonen geen zwakte. En op het moment dat ze het wel laten zien, ben je veel te lang doorgegaan en is de aangerichte schade al bijna onherstelbaar.

Overal op bokt zie je altijd staan als er problemen zijn "is het paard al nagekeken door een arts?" Als een paard lastheeft van een drukkend zadel, dan merk je dat, als een paard last heeft van zijn tanden, merk je dat, als een paard last heeft van een abces ofzo, dan merk je dat, maar dat kan je al veel eerder zelf ontdekken, als een paard last heeft van zijn hoeven, dan merk je dat, als een ruiter te zwaar is, dan laat hij dat ook wel merken (soms door gewoon geen stap te verzetten, door oren plat te leggen, doordat je zelf! aan de gangen merkt dat er iets mis is, maar je kan het vaak echt wel ergens aan zien).