Elke dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lodo

Re: Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:54

Ik ben al blij als ik mijn paarden 2 keer in de week kan rijden.... Wel longeer ik ze daarnaast twee keer in de week.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:57

Ik rijd meestal 5/6 keer in de week.. Waarvan 2x ponyclub en 1 keer les. (allemaal dressuur). Daarnaast nog een paar keer voor mezelf rijden en natuurlijk af en toe een keer naar buiten of springen.. Maar mijn pony maak er niet gelukkiger op om een dag niet te rijden.. Als je dan gaat wandelen ofzo, wordt ze helemaal gek, en als je de dag erna met een zadel aankomt, zie je gewoon dat ze er zin in heeft.. Dus het is denk ik voor elk paard anders...

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:41

mijn paard heeft sowieso 2 dagen in de week vrij en de rest rij ik of in de bak, of buiten, of longeer ik hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:22

Als het kan, rijd ik gewoon iedere dag Lachen
Maar meestal gun ik mijn paard ook gewoon een dag (of een aantal daagjes) rust Lachen
Ook veel afwisseling ; dressuur, springen, naar het bos, longeren, alleen wassen/borstelen, losgooien, alleen even langskomen ..
Dus ik denk dat ik eigelijk nooit 7 dagen rijd Knipoog
Maar het liefste wel Haha!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:28

Mijn paard loopt Z1 dressuur, en ik rij 2 - 3 dagen en dan krijgt ie een dag vrij.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:41

Ik rijd 2 à 3 keer per week, heel af en toe 4 keer.
Zou wel meer willen (zeker in de vakanties), maar mijn paard wordt heel snel te mager (ribben zien enzo). En als ik vaker rijdt dan kan ik hem gewoon niet rond houden. Nu zijn z'n ribben niet meer te zien en dat wil ik graag zo houden, zal wel moeilijk zijn van de winter...
In de zomer maakt dit voor hem ook minder uit, omdat hij dan altijd op de weide staat. In de winter komt hij meer op stal en moet hij wat meer bereden worden (of onze ritjes zijn gewoon iets sneller dan anders Tong uitsteken)

Meestal is het een buitenrit. Heel af en toe (in de laatste 7 maanden 1 keertje) een lesje in de bak (dressuur dan wel, heb nog nooit met hem gesprongen maar wil dat ook eens gaan doen).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:48

Ik laat mijn pony rustig een weekje stil in de wei staan Lachen maar goed enige wat ik met hem doe zijn af en toe een kwartiertje dressuur in de wei en meestal een rustige buitenrit.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:57

Ik rij meestal om de dag. Nu even niet omdat ze aan het herstellen is van een wond. Maar ik ga ook gerust een week op vakantie, en dan rij ik dus een week niet. Vind Malou niet zo erg, heeft ze ook een weekje vakantie.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:40

Ik rijd 4 tot 5 keer per week, maar ik ben elke dag wel bij de pony's. Of ik ze nou verzorg, ermee ga wandelen, vrijheidsdressuren, bijna elke dag doe ik iets met mijn pony. Als ik echt niet kan komen laat ik haar ook gerust een dagje staan op het land, dat vind ze eigenlijk helemaal niet erg.

Sophiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:45

Normaal rijd ik 4,5,6x per week, maar de laatste tijd is heel erg druk geweest met andere dingen, dus dan echt maar 2-3x in de week. Mijn pony staat wel 24-7 op het land, en ik merk wel dat ze wat drukker is met rijden, maar erg vind ze het zeker niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:49

Elke dag rijden doe ik niet aan, elke dag de paarden beweging geven wel omdat als ze een dagje stil staan, ze daar helemaal vervelend van worden ookal mogen ze wel de wei in e.d.
Vooral mijn fries is nu in zo'n conditie dat als ze een dagje stil staat en ik ga wandelen met haar langs de weg dat ze dan van elke auto schrikt terwijl ze anders normaal altijd 99 % verkeersmak is! Mijn kwpner is ook al zo'n zenuwpees dus ze krijgen allemaal elke dag wel beweging, als ik niet ga rijden dan ga ik ze wel longeren Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:55

Ik heb 1 x per week dressuurles en 1x per week springles.
Dus dat zijn al 2 dagen. Dan oefen ik vaak thuis nog 3 dagen en dan 1 x
longeren, buitenrit, losgooien of iets anders maar wel beweging.
En dan die laatste dag is het vaak een rustdag. soms ga ik dan een klein stukje wandelen
en soms niet...
Hij staat wel elke dag van 9 tot 10 op de wei. Lachen
En over een maand ben ik 2 weken op vakantie en dan staat ie gewoon lekker in de wei.
Dus dan heeft ie 2 weken rust en daarna weer lekker opbouwen.. Lachen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:33

Ik rijd, als ik een wedstrijd heb (nagenoeg iedere week) 6 dagen in de week. Dat ligt per paard weer anders bij mij. Als ik te weinig rijd raak ik mijn ritme kwijt en kan ik niet steeds verder met waar ik gebleven ben. Daarbij komt dat mijn huidige wedstrijdpaard erg slungelig is met longeren dus dat heeft niet veel effect. Meestal in zo'n week rijd ik wel een keertje buiten. Daar wordt hij lekker soepel van en het houd hem fris!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:48

Zomers (dus overdag staat ze op land) rij ik zo'n 3x in de week. De rest staat ze zo lang mogelijk op land, en dan s'avonds naar binnen

In de winter rij ik 4 tot 5x in de week. De overige dagen dat ik niet rij longeer ik, of ga ik een uurtje wandelen zodat ze er zeker 1 uur uit is.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:11

Ik probeer zo vaak mogelijk op mijn verzorgpony te rijden, maar als ik bijv ziek ben dan heeft ze ook gewoon rust dag. Ze krijgt sowieso elke week 1 rustdag en als het warm is maak ik een buitenritje ofzo

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:47

hmm.. het licht er echt aan watt voor paard je hebt,, al het je nouw echt een heet hoofd dat na 1 dag stil staan compleet op hol slaat als je er op zit ( zoals een aantal paarden die ik ken) zou ik hem niet totale rust geven,, maar byv. rustig aan doen met rijden,, byv. als je altyd dressuur doet of altyd springen,, gewoon een keer een stap/sukkel draf dagje in lassen,, zodat hy tog zn energie kwijt raakt, maar tog niet veel hoeft te doen zodat jij de volgende dag gewoon weer kan op stappen,, Knipoog maar je kan natuurlijk ook gewoon als rust een keer met alleen halstertje om longeeren ( vrij longeeren) zodat alleen de energie er uit gaat.. en voor de rest dat je dan de volgende dag gewoon weer een rustig paard heb..

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 15:04

Focussed schreef:
Zomers (dus overdag staat ze op land) rij ik zo'n 3x in de week. De rest staat ze zo lang mogelijk op land, en dan s'avonds naar binnen

In de winter rij ik 4 tot 5x in de week. De overige dagen dat ik niet rij longeer ik, of ga ik een uurtje wandelen zodat ze er zeker 1 uur uit is.

Ja, maar dan krijgt ze toch elke dag lekker beweging, maar ook op de manier dat niet elke dag er een zadel opligt, dus ook lijkt mij prttiger voor het paard.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:12

kelliiee1993 schreef:
Focussed schreef:

Ja, maar dan krijgt ze toch elke dag lekker beweging, maar ook op de manier dat niet elke dag er een zadel opligt, dus ook lijkt mij prttiger voor het paard.

Inderdaad, mijn paard wordt er niet gelukkiger van om 24 op stal te staan Vork En elke dag rijden wordt ook een beetje eentonig Bloos

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 15:19

Nee inderdaad, ik vind dat ze sowiso elke dag buiten moeten komen.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:43

Ik vind dat elk paard wel een dagje rust nodig hebt. Misschien is dat voor hun ook wel een keertje lekker. Lachen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:50

Nicoleee schreef:
Ik vind dat elk paard wel een dagje rust nodig hebt. Misschien is dat voor hun ook wel een keertje lekker. Lachen

Heeft? Ach gut

Nou echt rust, daar wordt geen enkel paard blij van hoor (ik denk dat je hiermee een soort van 'boxrust' bedoelt of niet? Anders sluit ik me erbij aan hoor)

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:51

Ik vind dat je sowieso wel 1 dag in de maand je paard heel lang kunt poetsen en verwennen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:52

blacky4life schreef:
Ik vind dat je sowieso wel 1 dag in de maand je paard heel lang kunt poetsen en verwennen...

1 dag in de maand lijkt mij wel héél erg weinig Slapen
Jij gaat toch ook niet 30 dagen naar school en 1 dag vrij Dromen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:59

Ik rij ongeveer om de dag. Soms twee dagen niet ivm het weer of m'n werk. Maar hij komt wel elke dag buiten, dus kan z'n energie wel kwijt. Ik probeer het wel wat te verdelen over de week. Als ik een paar dagen niet gereden heb dan merk ik dat wel, dan is hij minder soepel. Dan rij ik wat meer basis en niet te lang. Dag voor de les rij ik ook wat minder intensief.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:58

mijn paard staat zo veel mogelijk buiten, in de wei of in een paddock. daarnaast rijden we maximaal 5 keer per week. maar hij is net 4 dus dat vind ik zelf wat veel. we proberen het een beetje in balans te houden. met ons vorige paard reden we 4 a 5 keer per week.ik vind dat zelf genoeg. maar ik vind wel dat het afhangt van je paard of pony.