één of meerdere ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

Re: één of meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 08:35

Deesiej schreef:
Ik zou zelf geen paard nemen als ik de helft van de tijd geen tijd heb voor het beestje, maarja dta moet ieder voor zichzelf bepalen.

Er bestaat nog altijd zoiets als onvoorziene omstandigheden?
Ongeval, zwangerschap,...
En ik heb mijn paard genomen toen ik nog studeerde en dan ben ik gaan werken : ik zou wel elke dag bij hem kunnen zijn maar ik heb ook nog een huishouden, vriend, sociaal leven,... en dan is een bijruiter wel welkom.

Ik vind dat je nogal heel zwart/wit reageert op heel die "bijruiter" situatie.

In mijn buurt vind ik eigenlijk niemand nee : iedereen heeft reeds een eigen paard en is niet geneigd de mijne er nog bij te nemen Knipoog .

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:40

DeniseES schreef:
Citaat:
Zwangerschap oid is toch iets anders? Ik heb het hier over vasten dagen! en dan nog meerdere per week.

Als je zwanger bent kun je gewoon niet de hele week rijden, paardrijden wordt je áfgeraden als je zwanger bent! Dan zit je toch echt 9 maanden zeker aan een verzorger vast hoor!

Dr staat toch dat zwangerschap oid iets anders is of ben ik nou blind? Slapen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:55

@ Deesiej, waarom zou dat anders zijn? Dan heeft de bijrijder ook vaste dagen... Als je een ongeval hebt gehad heb je ook een bijrijder voor vaste dagen tot je helemaal hersteld bent (en als het dan goed is gegaan mag 9 van de 10 keer de bijrijder blijven). En als je ineens geen tijd hebt (omdat je toch besluit die opleiding te gaan doen die tijd kost) moet je toch (voor je paard) iemand erbij halen die hem beweging geeft, dus ga niet lopen vertellen dat zwangerschap iets anders is

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:07

In principe komt er geen ander op mijn paard. Er is 1 iemand die ik hem toe vertrouw en die er op zou mogen rijden als ik wat mankeer oid.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:21

Ik heb zelf een bijrijdster, al moet ik wel zeggen dat ik het wel merk als zij op mijn paard heeft gereden. Ze is dan wat moeilijk in de mond e.d. voor mij (en ze is al niet makkelijk).

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:43

DeniseES schreef:
dus ga niet lopen vertellen dat zwangerschap iets anders is

Ik vind dat wat anders Knipoog
Zwangerschap is tijdelijk, wel voor een aantal maanden maar nog steeds met de bedoeling om het tijdelijk te houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:48

Bijrijder is een bijrijder, ongeacht de oorzaak. Een studie duurt ook niet eeuwig, maar kan wel een gegronde reden zijn waarom iemand hulp nodig heeft met zijn/haar paard. Hoeveel ouders zeggen niet: studie gaat voor het paard? Haha!
(studie in combi met werken voor levensonderhoud is niet ideaal als je ook nog een paard hebt. je kan nu eenmaal niet alles Lachen )

Alles is tijdelijk: geen bijrijder is eeuwig bijrijder van een paard. Of het nou voor 2 jaar is of een maand: de aanstelling is niet voor eeuwig Knipoog en wat maakt het uit? er is geen verschil in definitie.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:54

Jaa okee dat is waar, en na een zwangerschap zit je natuurlijk ook met een kind dus heb je ook weer minder tijd Haha!

Maar ik zou er dus nooit aan willen beginnen, ik zeg niet dat het niet gebeurt. Het kan natuurlijk altijd maar stel dat ik morgen mn been breek dan heb ik hier gewoon genoeg mensen om me heen doe mn paardje voor me kunnen doen en die ik gewoon 100% vertrouw en dan heb ik gewoon geen "bijrijdster" nodig. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:00

Toen ik mijn been had gebroken, liep mijn bijrijdster ook op krukken Nagelbijten / Gniffelen konden we samen naar het paard strompelen omdat wij beide alleen niets konden beginnen.
Ach mijn 'bijrijdster' is tevens en hele goede vriendin, ik zie haar ook meer als een gezellige aanwinst (heb haar ook destijds 'aangenomen' omdat ik het wel gezellig vond met zn tweeen. Thuis was er toch niemand die over de paarden wou praten Clown )

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:20

Ik heb zelf ooit als bijrijder heel veel geleerd en daar ben ik het baasje van het paard (een goede vriendin van mij) nog steeds dankbaar voor. Pling

Voor mijn vorige paard heb ik een maand of 5 een bijrijdster gehad, wat ik werkelijk een geweldige oplossing vond in een periode van tijdgebrek. Een voorwaarde hiervoor is denk ik wel dat je een goede klik hebt met de persoon die je paard bij rijd, je dezelfde manier van rijden hebt en dat er goede afspraken gemaakt zijn.

Het vinden van een goede bijrijdster is verschrikkelijk moeilijk (hoor ik aldoor om mij heen) maar gelukkig had een kennisje van mij de tijd en ik het paard. Op deze manier was het in ieder geval voor mij een fantastische oplossing. Haha!

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:00

Ik ben zelf een bijrijder. Ik ben erg blij met mijn bijrijdpaardje en heb het idee dat zij ook blij met mij is. Zij heeft het zelf heel erg druk met haar school waardoor ze doordeweeks bijna niet toekomt aan haar paard. Ik vind dat je gewoon goed moet zoeken naar een goede bijrijdster. Betalen hoef ik ook niet. Ik haal zelf wel een een nieuw halster en betaal bijna elke keer de hoefsmit uit mezelf. Verder les ik ook 1x in de week prive, ook omdat ik dat zelf wilden. Met de spullen daar ga ik ook netjes mee om, ruim altijd na gebruik netjes op en maak het bit schoon.
Ik ben volgens mij zowat nog netter dan de eigenaresse zelf.

Ik heb in ieder geval nog geen klachten van haar gehad. Dus naar mijn idee gaat het wel met een bijrijder.

(al moet ik toegeven; al had ik een eigenpaard gehad had ik pas een bijrijder genomen als het echt niet anders kon. dan werd het wel een bekende van me of ik trommel me zus op;))

.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:05

Heb een paard, druk gezin ( kids, een vent en een labrador) en werk. Rijden doe ik voor mijn ontspanning en persoonlijk plezier. Zonder mijn bijrijdster zou ik geen paard kunnen houden, het zou niet eerlijk zijn voor het dier. Nu hebben we er beiden plezier aan en mijn paard heeft twee baasjes die hem gruwelijk verwennen. We zijn er goed bevriend door geraakt en ik zou haar voor geen goud willen missen, ze is net zo betrokken bij hem als ik en we kunnen uren over hem kletsen, heerlijk! Voor mij doet het er niet toe of de bijrijder beter kan rijden dan ik, mijn paard komt lekker buiten, is in beweging en anky worden we toch niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:18

anshrop: zo zie ik en heb het dus ook! Haha!
(alleen dan zonder kinderen en hond, maar wel met een drukke studie en een andere zooi dieren). De bijrijdster is een goede vriendin geworden Lachen en een hele dierbare!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:24

ik ben zelf bijrijdster, maar wel de enige die op het paard rijd. eigenaar rijd zelf ook niet op het paard, dus wat dat betreft ben ik de enige ruiter die erop rijd...

zou zelf ook niet zo snel een bijrijder nemen voor een eigen paard (als ik die zou hebben)
ze rijden toch anders, en houden zich niet allemaal even netjes aan jou regels... maar dat is mijn mening

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:53

ik wil geen bijrijd(st)er.. Ik ben zo iemand die alles zelf wilt doen, op mijn eigen manier: die is ten slotte het beste (zo zie ik het zelf dan natuurlijk he Clown )
Er rijdt wel eens een meisje van mijn stal op, maar dan ben ik er altijd bij. Niet om haar nou te controleren hoor, maar ik ben dan toch altijd al op stal. Dan gaat zij af en toe even lekker hobbelen op uitstappen ofzo.
Ik heb het wel eens geprobeerd. Een stalgenoot haar paard had een blessure dus kon al langere tijd niet rijden. Had toen met haar afgesproken dat ze hem 1 dag in de week zou gaan rijden. Nou ik kon dat dus mooi niet aan he.. Ik wist dat ze goed met m om zou gaan hoor, maar ik kan gewoon geen andere mensen bij mijn paard zien, behalve mij zelf Haha! *Misschien heb ik daarom altijd zo'n moeite om op vakantie te gaan Cool *

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:04

Ik kies er toch voor om grotendeels zelf mijn pony te berijden. Ik vind dat je het altijd voelt als iemand anders met je pony heeft gereden. Geen 2 ruiters hebben identiek dezelfde rijdstijl, dat kan gewoonweg niet en dat is een beetje wat mij afremt. Zelfs als die bijrijder nog 100 x beter rijdt als jezelf, dat talent en dat kunnen neem je toch niet vanzelf over. maar je pony staat dan wél gereden naar die persoon zijn kunnen & of dit nu beter of slechter is dan jouw eigen kunnen, het blijft àltijd anders. Ik laat wel af & toe eens iemand anders rijden met de mijne, maar nooit voor langere periode. Dit is natuurlijk maar een mening Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:10

M_K schreef:
ik wil geen bijrijd(st)er.. Ik ben zo iemand die alles zelf wilt doen, op mijn eigen manier: die is ten slotte het beste (zo zie ik het zelf dan natuurlijk he Clown )
Er rijdt wel eens een meisje van mijn stal op, maar dan ben ik er altijd bij. Niet om haar nou te controleren hoor, maar ik ben dan toch altijd al op stal. Dan gaat zij af en toe even lekker hobbelen op uitstappen ofzo.
Ik heb het wel eens geprobeerd. Een stalgenoot haar paard had een blessure dus kon al langere tijd niet rijden. Had toen met haar afgesproken dat ze hem 1 dag in de week zou gaan rijden. Nou ik kon dat dus mooi niet aan he.. Ik wist dat ze goed met m om zou gaan hoor, maar ik kan gewoon geen andere mensen bij mijn paard zien, behalve mij zelf Haha! *Misschien heb ik daarom altijd zo'n moeite om op vakantie te gaan Cool *

Dat heb ik dus ook, ik vind het geen fijn gevoel om iemand anders op mijn paard te hebben dan mezelf. Eigelijk een beetje egoistisch Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:50

Dan ben ik weer een ander uiterste. Haha! Haha!

Ik bén een bijrijdster, maar ben de enige die het paard rijdt. Kan haar in principe als eigen paard beschouwen. Knipoog

De andere pony heeft een iegen bijrijdster en die neemt wel eens een vriendinnetje mee, die mag dan best op mijn bijrijdpaard hoor (ook van de eigenaar trouwens). Knipoog

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:23

Deesiej schreef:
M_K schreef:

Dat heb ik dus ook, ik vind het geen fijn gevoel om iemand anders op mijn paard te hebben dan mezelf. Eigelijk een beetje egoistisch Haha!

Waarom egoistisch Tong uitsteken Je moet natuurlijk geen dingen gaan doen waar je jezelf niet goed bij voelt, alleen om anderen te helpen
(in sommige situaties moet dat overigens wel, maar in deze situatie vind ik dat niet zo noodzakelijk hoor Knipoog)

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:08

Het hangt helemaal af van hoe goed je bijrijden kan rijden en wat ze allemaal met je paard doet. Als dit aansluit bij wat jij doet geen probleem Als je niet voldoende tijd hebt, een oplossing.
Als je echt wedstrijden wilt rijden, moet je zelf trainen!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:46

Ik rijd liever mijn paarden zelf. Of ik moet dan iemand kennen waarvan ik weet dat hij/zij normaal met spullen om kan gaan, en met mijn paard(-en), en een beetje kan rijden ook.
Er zijn gewoon te veel nadelen waar ik niet eens aan wil denken, waarom iets laten doen als je er geen goed gevoel over hebt, als je het zelf doet dan hoef je ook geen verantwoording te stellen van anderen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:05

Ik schrik van de negatieve ervaringen die veel bokkers hebben met bijrijders. Ik ben zelf (sinds anderhalf jaar) een bijrijder, en tot nu toe gaat het helemaal top! Als de eigenaresse terug komt van vakantie, kan ze zo weer op haar dressuurniveau verder rijden (dit terwijl ik niet op dit niveau rijd, en ik toch ook vaak naar buiten ga of met touwhalster rijd).
Nu ik er over denk om mijn eigen paardje te kopen, is zij misschien zelfs van plan om een sponsor te zoeken, opdat ze geen andere bijrijdster hoeft te zoeken (ik betaal iedere maand 75 euro).
Ik ben altijd voorzichtig met haar spullen, zij vertrouwt erop dat ik niets vreemds uit haal met haar paard, en dat alles zonder opgesteld contract.

Tuurlijk is het even zoeken, het belangrijkste is dat je iemand kan vertrouwen. Maar dat is toch ook volkomen logisch??

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:07

ik heb altijd mn paarden zelf gedaan kwa rijden en verzorgen. alleen als ik naar mn vriend ben verzorgt mn pa ze of de verzogster. heb nu sinds 10 maanden een verzorgster voor mn pony zodat we lekekr samen kunnen gaan buitenrijden want dat gaat wat moeilijk met 2 paarden.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:20

Ik ben zelf een tijd een bijrijdster geweest, maar nu sinds 4 maanden niet meer omdat ze naar Friesland verhuisd zijn en dat vanuit Amsterdam echt te ver is haar te blijven rijden Haha!
Ik reed op 3 vaste dagen per week en nam minimaal 1x in de week les. Nieuwe dingentjes(zoals dekje, peesje, halster enz) kocht ik ook wel eens en de hoefsmid deden we ook altijd samen. Ik hoefde geen bijdrage te betalen, want de eigenares vond dat ik haar juist uit de brand hielp omdat ze het doordeweeks erg druk had met haar studie. Ik rij zeker niet op het zelfde niveau als zij(M2) maar ik heb nog nooit gehoord dat ik het paard in de weg zat. Ik ben nu weer op zoek naar een bijrijdpaard, maar die zijn er op fietsafstand vanuit Amsterdam bijna niet. Als ze er al zijn willen ze iemand van 18 jaar of ouder. Op zich wel logisch, want volwassenen zijn in het algemeen verstandiger en verantwoordelijker, maar er zijn ook genoeg 'kinderen' met verantwoordelijkheidsgevoel. Soms erg jammer dat dat zo in hokjes wordt geplaatst.

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:47

Ik ben zelf van 3 paarden bijrijdster geweest. Ze waren tevreden over me, maar waarom ik ze nu niet meer heb is of omdat de eigenaar ze hebben verkocht of omdat het paard met eigenaar verhuist is naar een hele andere provincie.

Ik ben sinds zondag weer bezig met het verzorgen en rijden van paarden en morgen ga ik ook nog op een andere stal kijken of het daar ook klikt. Ik ben bereid om een bijdrage te betalen mits het een 'normale' prijs is. Niet dat je bijvoorbeeld €60 in de maand moet betalen om alleen maar 1x per week een paard te poetsen. Ik ben altijd heel voorzichtig met de spullen en leg het precies terug waar het hoort. Mocht ik perongeluk iets stuk maken meld ik het eerst aan de eigenaar en daarna vergoed ik het. Ook ben ik bereid om af en toe is een nieuw chabrak voor het paard te kopen of een nieuwe deken. Stallen uitmesten vind ik ook altijd leuk om te doen. Dat is voor mij ook een soort ontspanning. En ik ben ook absoluut niet beroerd om eventueel te helpen met andere klusjes op stal etc. En als de eigenaar graag heeft dat ik bijvoorbeeld 1x per week een les neem ben ik bereid om dat te doen.

En ik ben het er wel mee eens dat mensen tegenwoordig al niet op advertenties reageren, omdat er een bijdrage wordt gevraagd. Of dat ze spullen kwijt raken of zelfs stelen, maar denk er wel aan ze zijn niet allemaal zo.. Lachen