Opstappen aan beide kanten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: Opstappen aan beide kanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:36

Nooit over nagedacht, maar wel goed plan!! Maar wat ik dan nog beter vind....... afwisselend links en rechts opstappen via een bankje/opstapje........ daarmee ontzie je je paard behoorlijk. heel wat ruiters/amazones hijsen zich echt omhoog en dat kan volgens mij niet goed zijn voor je paard..... misschien off topic, sorry.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:14

texelse schreef:
Nooit over nagedacht, maar wel goed plan!! Maar wat ik dan nog beter vind....... afwisselend links en rechts opstappen via een bankje/opstapje........ daarmee ontzie je je paard behoorlijk. heel wat ruiters/amazones hijsen zich echt omhoog en dat kan volgens mij niet goed zijn voor je paard..... misschien off topic, sorry.

Dat ligt dan aan dr ruiter, je klimt toch niet altijd met een bankjes ofzo op je paard? Je móet gewoon op een goede manier op een paard kunnen klimmen.

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:15

dacht dat je alleen maar rechts op mocht stappen..

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:16

bedoel links..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:19

Ik doe het ook wel eens alleen, is wel lastig als je het bijna nooit doet. maar ik merk het aan haar dan staat ze ineens stil en als ik het links doe niet want dan weet ze wat er komt.
Hoe bedoel je beetje vreemde pony Tong uitsteken

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:20

Volgens mij is dat links opstappen gewoon een algemene regel overal, ik kan me niet voorstellen dat er iets medisch ofzo aan verbonden zit, aangezien niet elk paard links is ingesteld (ook veel rechts), maar net als een paar linkshandige mensen zal je ook wel een paar linksbenige paarden hebben ofzo, ik heb geen flauw idee waarom dat overal hoort, maar je hoort wél dat het goed is om ook aan de rechterkant op te stappen.

Maar ik denk, als je gewent bent om op de manege (vroeger toen je klein was, weet ik veel) gewent bent links op te stappen, het lastig is om ineens aan de andere kant op te stappen, je bent het niet gewent zeg maar.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:26

paardenfan2 schreef:
LisaenNatan schreef:
ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. ik ga het eens proberen dalijk lukt het niet eens

Inderdaad doordat je zo gewend bent links op te stappen, lukt het mij volgens mij ook niet haha maar misschien valt het wel mee.. Haha!

ik ga het ook maar eens proberen Tong uitsteken best wel een goed idee hoor Haha!

Karin_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:28

ja op de manege moeten we ook altijd links opstappen anders krijgen we gescheld :S

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:34

Karin_Horses schreef:
ja op de manege moeten we ook altijd links opstappen anders krijgen we gescheld :S

mss moet je het eens voor stellen aan je instructrice als een goede oefening voor jullie en jullie paarden

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:34

Wha! Ik heb zojuist dé perfecte vergelijking gevonden!!!

Als iemand linkshandig is en rechtshandig moet schrijven (dat moest vroeger, verder niet op ingaan) dan ziet dat er in het begin écht niet uit (probeer maar), maar oefening baart kunst!

En zo is dat ook met rechts opstappen als je links gewent bent Knipoog

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:42

Nog nooit gedaan maar ik ga het eens proberen Haha!.En opstappen doe ik eigenlijk niet,de lesgever geeft me gewoon een zetje.Hij vindt namelijk dat je door op te stappen de rug van je paard scheef trekt,en dat dat helemaal niet goed is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:24

DeniseES schreef:
texelse schreef:

Dat ligt dan aan dr ruiter, je klimt toch niet altijd met een bankjes ofzo op je paard? Je móet gewoon op een goede manier op een paard kunnen klimmen.

Ik gebruik anders wel altijd een opstapje, hoor. Haha!
Wie zegt er trouwens dat je het MOET kunnen via hangen aan die (linker) beugel? Ik vind die Engelse gewoonte om via een "mounting block" op te stappen absoluut een aanrader voor maneges. Is een stuk paardvriendelijker dan al dat gehang van onhandige mensen aan die paarden.

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:17

Een tijdje geleden zag ik zit topic al staan. En ik vind het een heel goed idee!!
Een paar dagen later ging ik dus aan de rechterkant opstappen bij mijn verzorghaflinger.
*We zijn nu bezig met haar in te rijden!
Het lukte eigenlijk best wel goed!! Niet zo goed als vanaf de linkerkant natuurlijk, maar het lukte!!! Haha! Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:56

Ja, maar als er iets gebeurd is het toch makkelijk als je gewoon weer op je paard kan stappen Knipoog als je onderweg wat verliest ofzo, of er om de 1 of andere reden even af moet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:53

Negen van de tien keer is er best een opstapje te vinden, je wordt vanzelf beter in het ontdekken ervan Haha!

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:57

Beide kanten opstappen is idd erg goed:).. al gaat het de rechter kant een stuk onhandiger... maar de eerste keer dat ik op mijn 3 jarige nietskennende paard ging zitten heb ik dat via beide kanten gedaan;) ze wist niet beter dus het was dan ook geen probleem

notalowed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:15

ik stap ook op beide kanten op waarom zou je dat niet kunnen dus
............maar ja je wordt geleerd altijd aan de kant op te stappen wat normaal wordt gezien mmmmm wel raar he dat je dat doet....een gewoon naloper die doet wat de leraar zegt hihihi

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:19

Ik doe het zelf nooit, maar het schijnt voor vanalles goed te zijn.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:29

ik stap ook regelmatig aan de rechterkant op en af Haha! veel beter voor je paard ze rug!!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:37

Ik wissel al jaren beide kanten af, maar meestal stijg ik via de rechterkant op. Op de een of andere manier blijven mn zadel dan beter liggen.

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:52

Goede redenen. Ik zelf zou het niet zo snel doen, maar je hebt goede redenen.

10us

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:13

Het is juist goed om van beide kanten op en af te kunnen stappen. Het is echt onzin dat het een "regel"is dat het links zou moeten. Met het inrijden van mijn paard hebben we het ook bewust aan beide kanten gedaan, ga maar na hoeveel gewicht je aan je paard hangt als je opstapt, ook als je dat heel rustig doet, je hangt toch even met je volle gewicht aan zijn rug, als hij dat altijd aan de linkerkant krijgt..da's niet zo heel best. Maar niet alleen het op en af stappen, je moet eigenlijk alles aan beide kanten kunnen doen. Wie heeft er ooit bedacht dat je je paard altijd rechts van je moet laten wandelen? onzin, dat is ook juist goed om zowel links als rechts van je paard te lopen.
is toch eigenlijk een kromme gedachte; hij moet wel alle 4 zijn hoeven op kunnen tillen als we de hoeven uitkrabben, als we rijden moet ie perse links als rechts even soepel zijn, zo niet dan doen we alles aan om dat voor elkaar te krijgen..maar opstappen dat zou dan alleen links mogen..en met wandelen zou hij alleen rechts van je mogen staan? Gestoord

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:07

Ik wil ook altijd de ene dag rechts opstappen en de andere links, maar ik vergeet het altijd en dan stap ik alsnog links op. Haha!

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:06

Bij mij glijd het zadel heel erg naar links, ondanks hij goed genoeg is aangesingelt, dus dan is het zoieso handiger om er vanaf de rechterkant op te stappen zodat het zadel niet nog meer naar links valt Clown

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:12

mijn dochter stapt ook vaak rechts op .
Maar die is pas 6 en heeft niet altijd in de gaten waar erop en eraf .

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf altijd links opstap en nog nooit in mijn leven rechts op gestapt ben .
Maar ik ga het toch eens proberen bij mijn paard .
Soms is links opstappen al moeilijk genoeg maargoed Bloos ik ga het proberen .