Hoe goed vind je deze ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x__Ellis

Re: Hoe goed vind je deze ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:45

ze doen maar, ik HAAAAAT stierenvechten!

_justlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:21

Mooie paarden. (zie punt)

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:25

x__Ellis schreef:
ze doen maar, ik HAAAAAT stierenvechten!

Zeker mee eens, ze doen het goed maar heb een hekel aan die gevechten!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:26

Moschino schreef:
Prachtige paarden en die mannen kunnen vast goed rijden.
Alleen het hele stierengevecht-aspect vind ik minder..

Ben ik het mee eens

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:31

wel stoer hoor, maar wel sneu voor de stieren Huilen Huilen Huilen

Saskia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:30

Beetje druk maken over de rijstijl van deze mensen. Ik zou me meer druk maken om die stierengevechten.

Als daar mensen heen blijven gaan, leren die spanjaarden het nooit af!

Saskia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:35

Chocotof schreef:
Moet me er toch even mee bemoeien:

Ik woon nu 6 maanden en spanje en
ben me een beetje geschrokken van de paarden
cultuur in Spanje.
Het hebben van paarden is hier in Spanje een status
en daar zijn alle prijzen ook naar.
Ik heb in 6 maanden tijd op 4 verschillende pensionstallen
gestaan.
Wat ik overal zag waren stallen volgepropt met de meest
uit één lopende PRE's. Er zaten mooie tussen maar 9 van de 10
kon iedere idioot aan zien dat er iets aan mankeerde.
De eigenaren van zo'n paard komen 4 a 5 keer per jaar bij hun
paard op bezoek. Deze paarden staan 24 uur op stal en worden
er een paar keer per jaar uitgetrokken om een Feria (festival)te lopen.
Tijdens zon festival komt de complete lokale bevolking en toeristen
naar de stad om te kijken naar de mensen met geld (paarden).
Tijdens zon Feria die een paar dagen tot een week duurt rijd je minstens
6 uur per dag. Daarna worden de PRE's weer terug de stal ingezet om
vervolgens de volgende dag te vergaan van de spierpijn.

Inmiddels sta ik op een pensionstalling x hengstenhouderij
Ik heb deze hengsten een tijd gereden maar wat viel
me dat tegen..

Er staat hier een cremello PRE op stal met ontiegelijk
kromme benen. Hij is ook niet geschikt om op te rijden
of zelfs om los te draven of galloperen.
Maar omdat cremello gewild is fokt de stal eigenaar ermee op los.
Uiteraard lopen er nu al 5 veulens rond met kromme benen.

Een PRE paard zoals de spanjaarden het graag zien:
Stijl/kort gekoot met vlakke gangen.
Precies het tegenover gestelde van wat wij juist graag
zien in een paard.

Wanneer de paarden hier 2 zijn worden ze ingereden
met pelham. Teugels in de onderste ring.
Wanneer ze 3 zijn word verwacht dat ze de piaffe, passage
en spaanse pas onder de knie hebben.

De paarden die ik gereden heb waren WC eendjes.
Je zadelt zo'n paard op en zodra je er naast gaat
staan om op te stappen knikken ze al in een valse krul.
De rest van de tijd dat je ze rijd heb je compleet geen
aanleuning, ze lopen op de voorhand en je voelt gewoon
dat het paard een holle rug heeft.
Voorwaarts voor het been ammehoela.

De manier waarop ze hier in Spanje met paarden om gaan
maakt me zo ontzettend kwaad en daarom heb ik ook besloten
om aan het einde van de zomer terug naar Nederland te gaan
met mijn pony.
De paarden cultuur shock is me gewoon te groot.

Volgens mij zijn spanjaarden voor geen enkel dier aardig.

Gerko18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:08

Ik heb bijna een jaar in het noorden van Spanje gewoond en heb verschillende stierengevechten (en ook stierenrennen) mee gemaakt. Wat mij opvalt in de foto's is dat deze paarden niet beschermd zijn. De paarden die ik heb gezien waren allemaal ingepakt en beschermd. (Ik heb alleen de mooi versierde paarden buiten de ring gezien.) Misschien zit hier een groot verschil in. Ondanks dat ik daar een jaar heb gewoond heb ik mij eigenlijk nooit verdiept in dit gedeelte van de Spaanse cultuur, het was al schokkend genoeg. Wij hadden daar paarden voor de jacht staan die gelukkig goed behandeld werden.

Wat ik wel op wil merken is dat deze ruiters een band hebben met hun paarden waar ik jaloers op zou kunnen zijn. Ik ben het absoluut niet eens met het geruk en gepluk aan die paarden (het inrijden al helemaal niet). Maar vraag je eens af wat jou paard zou doen wanneer hij door een stier wordt aangevallen??? Die van mij zou heel hard wegrennen of verstijven van angst en dus gewond raken. Ik zie hier dus pluspunten maar ook veel minpunten.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:49

Spanje (en meer middelandse zee gebieden) is gewoon niet alleen maar bezig met het welzijn van dieren. De training lijkt er (zoals ik hoor) op gericht om te showen en niet om je paard goed te doen. Dat is echt jammer. Natuurlijk zullen hier ook nuance verschillen in zitten, maar over het algemeen is het minder goed voor elkaar dan hier in ons landje!!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:54

Gerko18 schreef:
... Wat mij opvalt in de foto's is dat deze paarden niet beschermd zijn. De paarden die ik heb gezien waren allemaal ingepakt en beschermd. (Ik heb alleen de mooi versierde paarden buiten de ring gezien.) Misschien zit hier een groot verschil in.

Wat jij denk ik gezien hebt is de picadore die fungeert als slachtoffer, waarop de stier moe gemaakt wordt voordat de matadore (stierenvechter te voet) met de stier gaat vechten.
Dat is pas echt zielig. Dat zijn vaak afgeschreven, vaak verdoofde paarden waarop de stier kan inbeuken. Het paard van de rejoenador moet juist de stier aanvallen en zo laat mogelijk ontwijken. Als het goed gaat worden die paarden dus niet geraakt. Ze zijn ook niet volgehangen met zware harnassen, want dat zou ze minder wendbaar maken.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:08

Saskia99 schreef:
Chocotof schreef:
Moet me er toch even mee bemoeien:

*Tekst*

Volgens mij zijn spanjaarden voor geen enkel dier aardig.

Inderdaad, ik zie iedere dag die honden aan de kettingen, ook geen fijn beeld

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:43

ik vind het echt geweldig die paarden ik vind ze mooi!!
ze kunnen ook wel goed rijden alleen met die stier vind ik niet nodig ik vind het ook zielig!!!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:13

Hahaha Don, wel lef om dit hier te plaatsen. Al die sielughe Spaanse paardjes en hun brute ruiters!
De teugels zo kort, daar moet wel flink aan getrokken worden!

Gelukkig weet ik hoe het wel zit en is de Spaanse rijkunst iets waar Hollandse maneges nog een puntje aan kunnen zuigen Vork

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:09

Het is typisch de manier van rijden in Spanje, stang erin,sporen eraan en dribbelen maar, hoe meer actie met de benen, hoe mooier de spanjolen het vinden, er wordt in Spanje alleen met hengsten gereden op Feria's, die showen gewoon mooier en dat is voor de trotse spanjolen waar het om draait.
Mijn P.R.E (andalusier) heeft zijn jeugd in de spaanse bergen doorgebracht, gelukkig ingereden in Nederland, in Spanje hangen ze er direct een stang in, paarden die daar zijn ingereden hebben hier vaak problemen met onze manier van rijden,daar worden ze met haast geen druk gereden, niks in je handen, dat is hier weer anders, ook een trensje is voor hun vreemd.
Ik vind het een fantastisch gezicht, bijzonder hoe de trots voor het land en paard uitgestraald wordt, helemaal in stijl, mooie hengsten, mooie mannen( en vrouwen), alleen of het allemaal rijkunstig even mooi en aardig is, is een andere vraag..............

Stierengevechten vind ik trouwens barbaars, jammer dat ze bestaan!

DIK MEE EENS !!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:24

Suelza schreef:
Die "rijkunsten" zijn vanaf deze foto's helemaal niet te beoordelen...

Bovendien is het makkelijk praten als men paarden beoordeeld vanaf een minimale hoeveelheid foto's die gedurende een dergelijk (barbaars) tafereel zijn genomen. Door het showelement, het publiek en de energie die deze uitstraalt, resulteerd dit in paarden die zich, opgezweept door het showelement, de hectiek etc, anders tonen en ook anders gereden worden, dan normaal gedurende de dagelijkse training.

Vanaf deze foto's gezien valt mij eigenlijk voornamelijk de scherpe inwerking met de stangteugel op en het op de VOORhand gereden zijn van de paarden.

Alsof je bezig bent met het paard op de achterhand zetten terwijl je een stier moet ontwijken?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:35

Toch kan het op de achterhand zijn verdraaid handig zijn als je wendbaar wil zijn Knipoog

Wat ik op de filmpjes meer terug zie, is het hit-and-run principe, met soms een hele rare zijwaartse galop, die er in mijn ogen niet uitziet als één die goed is voor de benen en de rug van het paard.

Op het tweede filmpje is wel een hele mooie Terre-a-Terre te zien op de plaats, met een (niet erg goed) gereden Courbette erachteraan.

Ik kan er eerlijk gezegd maar moeilijk naar kijken. Hoe veel respect ik ook kan hebben voor iemand die zijn paard zo tot in de puntjes onder controle heeft...ik zie op dit filmpje toch vooral egotrippende macho's die voor een extra 'olé' van het publiek hun paard behoorlijk in gevaar brengen met gevaarlijke manouvres zo dicht mogelijk op de stier....en een stier die op heel barbaarse wijze wordt gedood.

Dus knap dat je een paard zo af weet te richten (ik zie mezelf mijn paard nog niet in de hand staan als er een dolle stier rondrent en duizenden mensen schreeuwen en klappen) maar nee, ik wordt er toch niet vrolijk van...

Moet wel toegeven dat ik het interessant vond om te zien. Ik had meer een aanvallende techniek verwacht, i.p.v. van dat er-net-voor-uit-blijven-rennen.

Bent Branderup noemde tijdens zijn clinic dat er nog opnamen van Oliveira tijdens een stierengevecht zijn. Die zou ik heel graag eens willen zien.

Ik geloof trouwens dat er in deze - erg schokkende - link nog een paard te zien is dat in een van de filmpjes te zien is. Voor de weekhartigen: dit is dus een foto van een palomino die op de horens is genomen. Kijk maar niet als je zoiets liever niet ziet
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.stieren.net/fileadmin/protestacties/images/Foto_Isabel_Marcoux_gewond_paard.jpg&imgrefurl=http://www.stieren.net/index.php%3Fid%3D22&h=315&w=472&sz=34&hl=nl&start=1&tbnid=vp6sZbBv5FdFwM:&tbnh=86&tbnw=129&prev=/images%3Fq%3DPaard%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DG

Of zijn er wel meer palomino's in de ring? Het lijkt me zo'n zeldzame kleur dat het amper toeval kan zijn.
*edit* storend typo verwijderd

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 21:30

De rejoneador is heel wat anders dan de picadore. De paarden van de picadore krijgen het inderdaad gruwelijk te verduren. Het paard van de Picadore dient als oefenmateriaal waarop de stier moe gemaakt wordt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 06:01

Wat walgelijk zeg! Arme beesten! Doen ze dat in Portugal ook zo?

Ik bedoelde overigens wel het paard onderaan de pagina, maar of dat nou een picadore is of niet, durf ik niet te zeggen.

Wat vind je er eigenlijk zelf van als ik vragen mag?

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:54

super mooie foto's wisten jullie dat je nog een ras hebt in spanje menorcaansepaarden (zijn super mooi)
en die worden ook voor die feesten gebruikt alleen vindt ik het jammer dat de sporen er lekker ingeprikt worden

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:56

mooie paarden zeker weten! Die mannen kunnen vast goed rijden hoor! Ja vind het stierenvechten ding wat minder hoor

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:58

tot zo ver ik het zo zie vind ik niet dat ze slecht/zielig rijden..
maar ik heb ook niet zo héél veel verstand van paardrijden:o
maar ik hou niet van stieren gevechten

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 22:45

BBreedveld schreef:
Wat vind je er eigenlijk zelf van als ik vragen mag?

Ik vind het jammer van de stier, maar...
In het stierenvechten vind je wel de oorsprong van de klasieke (hoge school) dressuur. Uit het vechten vanaf het paard is deze kunst onstaan en door het stierenvechten is deze kunst behouden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 06:05

Maar vind je dat je daar hedentendage nog veel van terugziet? Zo'n zijwaartse galop lijkt me niet erg goed voor de rug (je ziet het bekken van de ene naar de andere kant overhellen) en voor zover ik weet is dat ook geen klassieke oefening....

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:15

nuvel schreef:
Het is typisch de manier van rijden in Spanje, stang erin,sporen eraan en dribbelen maar, hoe meer actie met de benen, hoe mooier de spanjolen het vinden, er wordt in Spanje alleen met hengsten gereden op Feria's, die showen gewoon mooier en dat is voor de trotse spanjolen waar het om draait.
Stierengevechten vind ik trouwens barbaars, jammer dat ze bestaan!

DIK MEE EENS !!!

Gelukkig is deze manier van rijden stukje bij beetje aan het afnemen ook hier in spanje. Mijn paard word op dit moment natuurlijk ingereden (zonder bit) en deze manier van rijden spreekt (ondanks dat het onmogelijk lijkt voor de spanjaarden) een hoop spanjaarden aan en is erg in opkomst hier.

Wie weet zien we in de toekomst bitloos en spoorloos stierenvechten Haha! .

Toch blijf ik het prachtig vinden om te zien let wel gewoon op televisie zou nooit van mijn leven maar een arena gaan om dat live te bekijken.
Misschien ontloop ik zo een beetje de werkelijkheid Bloos .

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:30

Typisch spaanse rijstijl, niet mijn rijstijl.. maar, als hun het leuk vinden? waarom niet??