Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperPepeijn schreef:Laat ik het anders vragen dan; Wat is precies de reden waarom je een paard geen deken zou geven?
SuperPepeijn schreef:Nadya schreef:Ja, vind ik ook, maar ik lees hier op bokt wel eens dat bepaalde mensen het afschuwelijk vinden. En het is zo paards, het hoort er gewoon bij. Dat kan ik echt niet begrijpen.
Niet iedereen rijdt maar een beetje recreatief. Kan je je voorstellen dat als een paard 4x per week flink getrained wordt dat het nogal warm is met een schapevacht?
SuperPepeijn schreef:Laat ik het anders vragen dan; Wat is precies de reden waarom je een paard geen deken zou geven?
Allegra schreef:De mijne staan idd 24/7 het hele jaar buiten. Daarom vind ik het ook belangrijk dat ze zoveel mogelijk van hun eigen, uhh, resorces, gebruik kunnen maken. Ik vind het prima als mensen hun paard scheren en een deken op doen. Alleen de hele dag op stal staan vind ik zegmaar niet paardwaardig, maar soms kan je ook niet anders. En ook dat is voor iedereen verschillend.
Esperanza schreef:Ik snap deze opmerking ook niet zo. Trainen met een wintervacht gaat lang niet zo goed. De beperkende factor voor een paard is de mogelijkheid tot afgifte van warmte. Dus leg ik optijd een deken op om vacht te beperken en in de zomer koel ik mijn paard met water zodat hij zijn warmte kwijt raakt.
Ik vind dit echt weer zo ´Natural´ opmerking waarin de mensen die kiezen op te sporten met hun paard een douw krijgen omdat het niet in het plaatje van de Natural past. Omdat ik sport met mijn paard ben ik nog niet slecht voor hem hoor!
Ik zie dus niet in waarom ik mijn paard niet zou helpen door er voor te zorgen dat hij zijn warmte kwijt kan. Alleen maar omdat jullie zeggen dat het niet natuurlijk is?
Esperanza schreef:Ik vind Natural ook klinken als mensen die dressuur verafschuwen, terwijl ieder paard het nodig heeft, ongeacht de dicipline. Helaas zijn er nog steeds mensen die vinden dat je gewoon maar op je paard kan stappen zonder hem terug in balans te brengen. (resultaat, paard dat op de voorhand loopt en uit elkaar loopt.)
creool schreef:Maar.. ik heb dit topic geopend om te horen hoe je dressuur met NH kunt combineren en dan doelde ik op het rijtechnische verhaal en niet op de verzorging...
Esperanza schreef:Ik vind Natural ook klinken als mensen die dressuur verafschuwen, terwijl ieder paard het nodig heeft, ongeacht de dicipline. Helaas zijn er nog steeds mensen die vinden dat je gewoon maar op je paard kan stappen zonder hem terug in balans te brengen. (resultaat, paard dat op de voorhand loopt en uit elkaar loopt.)
Citaat:hij gaf aan dat ze dressuurmatig echt veel beter aan het werk moest omdat het zoals ze nu bezig was niet goed was voor haar paard.
arno8 schreef:Jij doet alsof een paard zeker de vernieling in wordt geholpen als je geen dressuur rijdt. Een paard zou zelf niet weten hoe hij moet dragen.
Als je een paard van jongs af aan in alles beperkt, worden ze inderdaad zo duf dat ze er zelf niet meer uitkomen. Maar zelf weet je toch ook wel hoe je een rugzak moet dragen? Als iemand anders daar een ander idee over heeft en je met allerlei touwen in een positie dwingt die HEM goed lijkt, dan schiet het niet echt op. Uiteindelijk lukt het op die manier misschien ook wel, maar een paard de boel zelf uit laten zoeken werkt veel efficienter.
Ik denk dat veel mensen daar niet aan willen, want dan kunnen ze niet hoog van de toren roepen dat het paard dankzij hun eigen inspanning goed kan lopen, omdat het paard het dan gewoon aan zichzelf te danken heeft.
Kijk eens naar de hele western sport, hoe de paarden daar lopen. Ziet er niet echt uit als dressuur, toch vallen die paarden niet bij bosjes neer. Kijk eens binnen de dressuur zelf, het gaat er daar niet om wat goed is voor het paard, maar om wat een mooi 'plaatje' oplevert.