Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Re: Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:05

Laat ik het anders vragen dan; Wat is precies de reden waarom je een paard geen deken zou geven?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:14

SuperPepeijn schreef:
Laat ik het anders vragen dan; Wat is precies de reden waarom je een paard geen deken zou geven?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Wat kan een deken nu 'verslechteren' (Lekker nederlands) aan het leven van een paard? Ik neem aan dat we hier allemaal nog het beste voor ons paard willen?

(Ik kom even binnen vallen, excusses. Knipoog )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:23

SuperPepeijn schreef:
Nadya schreef:
Ja, vind ik ook, maar ik lees hier op bokt wel eens dat bepaalde mensen het afschuwelijk vinden. En het is zo paards, het hoort er gewoon bij. Dat kan ik echt niet begrijpen. Verward

Niet iedereen rijdt maar een beetje recreatief. Kan je je voorstellen dat als een paard 4x per week flink getrained wordt dat het nogal warm is met een schapevacht? Knipoog

Dan heb je het over wat je handiger vindt, omdat JIJ op een bepaalde manier wilt trainen.
Ik heb het over mensen die zeggen dat ze het lelijk vinden. En dat vind ik nou lelijk, want een wintervacht hoort bij een paard die buiten staat en ik ben blij dat die van mij een enorme vacht krijgt 's winters. Niets mis mee, daardoor kan mijn paard tenminste lekker buiten blijven en genieten van zijn 'paardse' leventje. Iets wat ik heel wat belangrijker vindt, dan mijn eigen wensen.

Verder vind ik je opmerking van 'beetje recreatief rijden' wat denigrerend overkomen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:35

SuperPepeijn schreef:

Omdat een paard zijn lijf gewoon het beste functioneert als je het laat zoals het is. Met wintervacht kan hij veel beter zelf zijn temperatuur regelen. Vooral als ze buiten staan is dit voor het paard veel funcioneler als een deken.
En wat ik al eerder genoemd heb, ik vind niet dat mijn paard 23 uur per dag met een deken om hoeft te staan voor het ene uur dat ik rij. Gewoon je eigen vacht lijkt me veel lekkerder zitten dat een deken.

Nogmaal voor de duidelijkheid, ik vind niet dat het perse het elven van een paard verslechterd, ik maak gewoon een andere keus.

Misschien is het handig om nu weer ontopic te gaan Haha! Iedereen heeft er een andere mening over, wat ook helemaal niet uit maakt. Waar het om gaat, is dat het MOGELIJK is je paard is je paard te trainen met wintervacht.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:21

Ik denk dus dat je het je paard moeilijker maakt, ik zeg niet dat het niet kan, maar het is voor het paard minder fijn. Ik zie het als sporten met winterkleding aan. Das niet fijn. Een paard wordt gehinderd als hij zijn warmte niet kwijt kan. Dus maak ik het hem makkelijker door die vacht korter te houden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:29

Dat is dus maar net hoe het bekijkt. Imo maak je het je paard de hele rest van de dag moeilijker. Verder hoe ik gewoon goed rekening bij het rijden, dat ze de warmte wel goed kwijt kan, o.a. door dus veel af te wisselen met oefeningen in stap. Ik merk asbsoluut niks van ongemak aan mijn paard, en het is best een muts die het direct aangeeft als iet haar niet zint. Alleen voor mezelf is het minder gemakkelijk omdat ik er extra rekening mee moet houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:38

Vraagje; staan jullie paarden 24/7 buiten?

Bij ons staan de paarden (behalve die van mij en nog 7 anderen) 's winters op stal, velen met dekens op. En die worden dan nog geschoren, terwijl ze nauwelijks een wintervacht krijgen (zeker vergeleken bij die van mij).
Ik persoonlijk vind dat echt onzin, maar ja, het zijn mijn paarden niet en ik maak me er verder ook niet druk over.

Hoe zien jullie dat dan?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 15:45

Die van mij komt 1 a 2x per dag een uur in de stapmolen en gemiddeld een uur per dag trainen. Hij krijgt een deken om te voorkomen dat hij dik in de vacht kruipt en zodra hij slecht droogt door het weer, wordt hij geschoren.

Maar.. ik heb dit topic geopend om te horen hoe je dressuur met NH kunt combineren en dan doelde ik op het rijtechnische verhaal en niet op de verzorging... Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:47

Creool: Waarom zou het niet kunnen? Het geeft je alleen nog meer afwisseling en dat is (zeker in het leven van een dressuurpaard) altijd welkom!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 16:03

Ik denk dat het kan maar ik vraag me af hoe.

En je hebt zeker gelijk! Al zou je alleen maar voor de afwisseling grondwerk doen of iets dergelijks.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:19

De mijne staan idd 24/7 het hele jaar buiten. Daarom vind ik het ook belangrijk dat ze zoveel mogelijk van hun eigen, uhh, resorces, gebruik kunnen maken. Ik vind het prima als mensen hun paard scheren en een deken op doen. Alleen de hele dag op stal staan vind ik zegmaar niet paardwaardig, maar soms kan je ook niet anders. En ook dat is voor iedereen verschillend.

Creool, idd, ik doe mijn best weer on-topic te gaan Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:20

Allegra schreef:
De mijne staan idd 24/7 het hele jaar buiten. Daarom vind ik het ook belangrijk dat ze zoveel mogelijk van hun eigen, uhh, resorces, gebruik kunnen maken. Ik vind het prima als mensen hun paard scheren en een deken op doen. Alleen de hele dag op stal staan vind ik zegmaar niet paardwaardig, maar soms kan je ook niet anders. En ook dat is voor iedereen verschillend.

Ik ben het eens met wat je zegt over de hele dag op stal staan. Ben ook blij dat die van mij de hele dag buiten mag staan. Haha!
Maar goed, het is misschien wat off topic idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:12

Esperanza schreef:
Ik snap deze opmerking ook niet zo. Trainen met een wintervacht gaat lang niet zo goed. De beperkende factor voor een paard is de mogelijkheid tot afgifte van warmte. Dus leg ik optijd een deken op om vacht te beperken en in de zomer koel ik mijn paard met water zodat hij zijn warmte kwijt raakt.

Ik vind dit echt weer zo ´Natural´ opmerking waarin de mensen die kiezen op te sporten met hun paard een douw krijgen omdat het niet in het plaatje van de Natural past. Omdat ik sport met mijn paard ben ik nog niet slecht voor hem hoor!

Ik zie dus niet in waarom ik mijn paard niet zou helpen door er voor te zorgen dat hij zijn warmte kwijt kan. Alleen maar omdat jullie zeggen dat het niet natuurlijk is?

Esperanza, ik snap jòu niet zo. Verward

Blijkbaar vind je mij helemaal passen in het hokje 'natural'. Dat jij me in een hokje stopt, is prima, maar dat zegt nog niks over mij. Ik pas helemaal niet in een hokje en wil ook niet als zodanig aangesproken worden en al helemaal niet in de vorm van "jullie". Boos!

En waarom zou mijn post over trainen/rijden met wintervacht een typische 'natural opmerking' zijn. Het is mijn opmerking, mijn mening.
Bovendien: ik 'sport' ook met mijn paard (vandaar dat ik ook in dit topic zit, want de klassieke dressuur interesseert mij enorm en hou me daar ook mee bezig).

Dus graag on topic blijven en die hokjesgeest en het ge-wij en ge-jullie doe je dan maar ergens anders.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 02:07

Ik las laatst nog dat online boek over klassieke dressuur waarin gezegd wordt dat wintervacht bij een paard met een goede conditie geen enkel punt is en dat ze juist AFRADEN te gaan werken met dekens en scheren etc.

Als je dát nodig hebt, is er iets mis met je paard.

En dat was niet eens een 'natural' boek Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 02:13

Esperanza schreef:
Ik vind Natural ook klinken als mensen die dressuur verafschuwen, terwijl ieder paard het nodig heeft, ongeacht de dicipline. Helaas zijn er nog steeds mensen die vinden dat je gewoon maar op je paard kan stappen zonder hem terug in balans te brengen. (resultaat, paard dat op de voorhand loopt en uit elkaar loopt.)

Verward

Het is niet de dressuur an sich die ze verafschuwen als wel de wereld die er nu bij ontstaan is. Punten rijden, een jong paard zsm naar de Z etc Ziek

Je hebt díe dressuur, maar ook dressuur waar ze pas met 10 jaar een paard laten verschijnen in de ring. Klassieke dressuur. Het is niet voor niets dat Wim Vonck zo populair is bij veel 'naturals' om maar even met jouw hokjesgeest te spreken.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:13

creool schreef:
Maar.. ik heb dit topic geopend om te horen hoe je dressuur met NH kunt combineren en dan doelde ik op het rijtechnische verhaal en niet op de verzorging... Haha!

Leg mij dan eens uit waarom dressuur en NH elkaar in de weg zouden zitten? Dingen als gehoorzaamheid en wijken voor druk, komen toch in beide disciplines voor. Ook respect voor elkaar en plezier in het werk horen daarbij. Dus ja... wat is het probleem? Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:33

Esperanza schreef:
Ik vind Natural ook klinken als mensen die dressuur verafschuwen, terwijl ieder paard het nodig heeft, ongeacht de dicipline. Helaas zijn er nog steeds mensen die vinden dat je gewoon maar op je paard kan stappen zonder hem terug in balans te brengen. (resultaat, paard dat op de voorhand loopt en uit elkaar loopt.)

Esperanza, jammer dat je het zo stelt. Ik hou ook helemaal niet van dat typische dressuurwereldje, nee, dat klopt! Heb er veel te lang in gezeten (het is hier een grote dressuuromgeving) om er inmiddels van te Misselijk , maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik in de toekomst geen dressuur met mijn jonge paard ga doen (thuis in de bak) om hem te gymnastiseren!

Alles wordt hier altijd zo in hokjes geplaatst. Ik heb er totaal geen problemen mee dat iemand dressuur doet, mits het maar paardvriendelijk is en men geen gebruik maakt van (te) scherpe bitten, wat ik helaas om me heen niet bepaald zie. Verdrietig
Daarbij opgeteld hoe er met paarden omgegaan wordt vaak, hoe ze gehouden worden en hoe die mensen op anderen neerkijken en ja, daardoor ben ik er echt helemaal klaar mee. Met dat wereldje dus, niet zozeer met de dressuur an sich. Al kijk ik persoonlijk liever niet naar een Anky, maar ja, da's mijn mening.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:14

Nou, ik vind zelf ook dat ik er op een andere manier mee bezig ben en dan nog wordt je onderuit geschopt omdat ik wel kies voor het gebruik van ijzers, deken, bit en boomzadel. Ik heb mijn paard gekocht kapotgerden (KS tussen de 18 en 23e wervel) en nu, ruim een jaar later is hij door dezelfde kliniek weer gezond verklaard. Ik gebruik de dressuuroefeningen niet als doel, maar als middel om mijn paard te trainen, mijn doel is een fijn lopend, goed getraind paard. En dan nog heb je Naturals die blijven schoppen, simpelweg omdat je niet aan hun denkbeeld wilt voldoen. Daarom zullen de verschillnde groepen nooit samen gaan vinden ben ik bang.

Ik heb ook een hekel aan die trektrutten die hun paard in de vernieling helpen, sterker nog, ik moet me vaak inhouden omdat ik ze het liefste zelf in de vernieling zou helpen. Maar daarom verafschuw ik de klassieke dressuur niet. Het kan zo mooi zijn en je kunt er zo veel goeds mee doen, zie mijn paard en zo hoop ik er nog veel meer te kunnen redden.

Arno, jij hebt het over Wim Vonck, ik zou vandaag weer bij hem gelest hebben als ik niet tuis zat met een kapotte knie. Ik vraag me alleen af waarom jouw vriendin er niet meer heen gaat. Ze is er een keer geweest en had daar erg veel van kunnen leren, hij gaf aan dat ze dressuurmatig echt veel beter aan het werk moest omdat het zoals ze nu bezig was niet goed was voor haar paard. En vervolgens gaat ze nooit weer heen. Maar ik heb het idee dat jullie alleen maar willen horen wat je leuk vind om te horen. Alles wat niet 'leuk' is om te horen wordt genegeerd. Je houdt zo vast aan je eigen hokjesgeest en vergeet daarbij (imo) het welzijn van je paard. Het is pima dat jij zo verder wilt, maar stop met het naar beneden schoppen van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:32

@Esperanza: Zo te lezen word je door een paar mensen (die jij natural noemt of die zichzelf natural noemen) onderuit geschopt, of ervaar je dat als zodanig. Dat is erg vervelend voor je, maar reageer dan niet op mij als zijnde "typisch natural" alleen omdat ik een quote aanhaalde over het rijden met wintervacht in de winter.

Je verwijt arno8 nu van hokjesgeest en schoppen naar anderen (en ik laat in het midden of dat wel of niet gebeurt, want dat weet ik niet). Maar ik zie dus wel dat jij zelf ook behoorlijk hokjesgeest hanteert (zie jouw post die je aan mij gericht hebt over rijden met wintervacht en jouw termen als "typisch natural" en "jullie", en nu weer het "daarom zullen de verschillende groepen nooit samen gaan vinden ben ik bang") en zelf ook aan 't schoppen bent (zie je persoonlijk gerichte post aan arno8).

Wij hebben iig al twee overeenkomsten: klassieke dressuur en een boomzadel. Zo zie je maar. Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:38

Ach, je wilt niet weten wat ik naar mijn hoofd gelingerd gekregen heb, alleen maar omdat ik ijzers voor wilde. Ik wil zijn voeten beschermen en wordt uitgemaakt voor dierenmishandelaar. Ben daar een beetje zat van.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:40

Van wat ik van de les van Wim Vonck heb gehoord, kwam het neer op het paard in de krul zetten en ook nog 's avonds op stal "omdat hij anders uit balans raakt". Ik kan me goed voorstellen dat hij voor mijn vriendin toen van zijn voetstuk viel.

Jij doet alsof een paard zeker de vernieling in wordt geholpen als je geen dressuur rijdt. Een paard zou zelf niet weten hoe hij moet dragen.

Als je een paard van jongs af aan in alles beperkt, worden ze inderdaad zo duf dat ze er zelf niet meer uitkomen. Maar zelf weet je toch ook wel hoe je een rugzak moet dragen? Als iemand anders daar een ander idee over heeft en je met allerlei touwen in een positie dwingt die HEM goed lijkt, dan schiet het niet echt op. Uiteindelijk lukt het op die manier misschien ook wel, maar een paard de boel zelf uit laten zoeken werkt veel efficienter.

Ik denk dat veel mensen daar niet aan willen, want dan kunnen ze niet hoog van de toren roepen dat het paard dankzij hun eigen inspanning goed kan lopen, omdat het paard het dan gewoon aan zichzelf te danken heeft.

Kijk eens naar de hele western sport, hoe de paarden daar lopen. Ziet er niet echt uit als dressuur, toch vallen die paarden niet bij bosjes neer. Kijk eens binnen de dressuur zelf, het gaat er daar niet om wat goed is voor het paard, maar om wat een mooi 'plaatje' oplevert.

'Dressuur' zoals jij hier bedoelt is niet de enige theorie over wat goed is voor een paard. Zelf zie ik veel meer logica in de theorie van Strasser. Ik heb geen harde wetenschappelijke bewijzen dat het 'beter' is, maar er zijn evenmin wetenschappelijke bewijzen dat dressuur 'beter' is. Daarom doe ik wat mij het beste lijkt.

Citaat:
hij gaf aan dat ze dressuurmatig echt veel beter aan het werk moest omdat het zoals ze nu bezig was niet goed was voor haar paard.

Dat is dus zijn visie, zij heeft daar over nagedacht en besloten dat het onzin was. Er zijn genoeg mensen die zullen zeggen dat ze wel goed bezig is. Er zijn ook heel veel mensen die zeggen dat het niet verstandig is om te gaan springen met een paard dat herstellende is van KS en er zijn ook vast veel mensen die zeggen dat dat juist goed is, jij kiest toch ook net degene uit die er niks van zegt? Dat mijjn vriendin niet met alle winden meewaait maar er eerst over nadenkt, vind ik heel logisch.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:23

Pardon? Denk je echt dat hij dat soort dingen aanraad? Ik ben er het hele uur bijgeweest en dat heeft hij echt niet gezegd. Het enige wat zij na die les over hem heeft gezegd is dat hij zulke mooie ogen had. Als hij zulke slechte dingen verkondigd, waarom ben je er dan nog zo positief over door te zeggen dat zijn manier van omgaan met paarden populair wordt?

Dat je geen flauw idee hebt waarove je het hebt blijkt wel weer. Je brengt een paard uit balans door er op te gaan zitten. Heb dan in ieder geval het fatsoen om hem weer in balans te helpen. Een paard weet niet hoe hij met het ruitergewocht om moet gaan. Gevolg, een op de voorhand lopend paard. Kijk eens goed naar jullie eigen topic. Arabesk staat er bij als een berggeit. Denk je dat dat gezond is? Hij hangt in zijn eigen lijf. Er zijn dus mensen die je veel kunnen leren op het gebied van paarden en balans, die er veel meer van weten als jullie, maar wat je niet uitkomt negeer je gewoon.

En als je denkt dat ik niet leer van dingen die ik hoor en zie, dan heb je het echt mis. Ik heb een instructrice die al jaren en jaren ervaring heeft. Daar vertrouw ik op. Niet op iemand die net komt kijken. Zij heeft mijn paard gerepareerd. Hij is weer voor 100% goedgekeurd. Dat doet ze aan de lopende band. Daar durf ik mijn geld wel op te zetten. En als blijkt dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt, durf ik dat echt wel toe te geven hoor. Zo'n bord heb ik niet voor mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:21

arno8 schreef:
Jij doet alsof een paard zeker de vernieling in wordt geholpen als je geen dressuur rijdt. Een paard zou zelf niet weten hoe hij moet dragen.

Als je een paard van jongs af aan in alles beperkt, worden ze inderdaad zo duf dat ze er zelf niet meer uitkomen. Maar zelf weet je toch ook wel hoe je een rugzak moet dragen? Als iemand anders daar een ander idee over heeft en je met allerlei touwen in een positie dwingt die HEM goed lijkt, dan schiet het niet echt op. Uiteindelijk lukt het op die manier misschien ook wel, maar een paard de boel zelf uit laten zoeken werkt veel efficienter.

Ik denk dat veel mensen daar niet aan willen, want dan kunnen ze niet hoog van de toren roepen dat het paard dankzij hun eigen inspanning goed kan lopen, omdat het paard het dan gewoon aan zichzelf te danken heeft.

Kijk eens naar de hele western sport, hoe de paarden daar lopen. Ziet er niet echt uit als dressuur, toch vallen die paarden niet bij bosjes neer. Kijk eens binnen de dressuur zelf, het gaat er daar niet om wat goed is voor het paard, maar om wat een mooi 'plaatje' oplevert.

Een paard loopt van nature op de voorhand. (60% voorhand, 40% achterhand) En dat is prima, zolang er geen ruiter op gaat zitten. Want dan wordt de balans verstoord, en krijg je (zolang je er niets aan doet) rug- en nekklachten, ook gaat het ten koste van de rug. Als we de achterhand er onder krijgen, zodat het paard ons op de achterhand draagt, die veel sterker is dan de voorhand, herstellen we de natuurlijke balans. Dat levert idd een mooi plaatje op. Maar het belangrijkste is dat het echt beter is voor het paard. Als een paard goed in balans gereden wordt, levert dat aantoonbaar minder (20% t. o. v. paarden die alleen in de wei lopen, 40% t.o.v. paarden die op de voorhand rondsloffen) slijtage op.
De westernsport is een ander verhaal. De meeste Quarters (en de andere western-rassen) hebben langere achterbenen dan voorbenen. Maar een sliding-stop of een spin wordt wel vanuit de achterhand gereden. Dat het plaatje er anders uitziet, heeft te maken met de teugelvoering. Een western-instructrice legde mij uit dat, door bij een westernpaard meer lengte te geven in de hals, de achterhand er beter onder komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:23

Kleine correctie op je post, Yamcha Knipoog
Een paard loopt van nature niet op de voorhand; 2/3 van het gewicht van het paard zit in de voorhand. Dit betekent dat de voorhand 2/3 van het eigen gewicht loopt te dragen. De achterhand draagt van nature wel degelijk mee (kijk maar eens wanneer ze door de wei stappen, draven of galopperen).
Zodra er een ruiter op de rug gaat zitten, komt er extra gewicht bij op die voorhand. En dàt is extra gewicht op de voorhand en dàt, en ook alleen al de aanwezigheid van die ruiter, verstoort de balans en is het paard geneigd ook werkelijk op de voorhand te gaan lopen.
Vandaar dat je het paard moet helpen ons te dragen en de achterhand er weer (meer) bij te gebruiken, de buikspieren te gebruiken, etc.
Verder klopt je stukje wel. Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:30

Ik ben blij dat jullie dat ook zo zien, dan hebben we toch nog meer gemeen Joviban... het is niet zo dat ik jou graag een labeltje opplak(sorry daarvoor), het omschrijft het voor mij gewoon makkelijker.

Helaas blijft het voor Arno zo dat wij onze paarden duf rijden en ze er dus zelf niet meer uitkomen. Dus doordat wij ze duf rijden moeten ze worden gecorrigeerd. Arno rijd zijn paard niet duf en dus redt die zich. Tja, het is maar hoe groot het bord voor je kop kan zijn...