Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:33

RK, ze zullen nooit overstappen, want het zijn absolute dressuurmutsen (sorry als ik hiermee weer op lange tenen ga staan, maar het is gewoon zo Haha! ).

En Griebels, jij doet geen grondwerk, he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:34

Ik denk dat een echt renpaard, dus 1 zoals hij die op de baan heeft gelopen ook wel anders is dan de meeste paarden Ja

Verder ben ik wel van mening, op een enkele uitzondering na dan, je elk paard bitloos moet kunnenr ijden.
En dat je daar als ruiter weinig tot geen verschil in mag weken itt tot het bit
Anders doe je het met bit ook niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:34

Die ik kende waren juist buitenrijders, die het vertikte les te halen... niet nodig in het bos en ze wisten het zo ook allemaal wel

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:36

Nadya schreef:
RK, ze zullen nooit overstappen, want het zijn absolute dressuurmutsen (sorry als ik hiermee weer op lange tenen ga staan, maar het is gewoon zo Haha! ).

En Griebels, jij doet geen grondwerk, he?

Ik heb het geprobeerd maar werkte averechts... Meneer ging dingen eisen Ja

Het is niet dat ik jullie niet wil geloven, maar het lukt mij gewoon niet. Ik wil dolgraag bitloos rijden, zeker met mijn wedstrijden (endurance) maar hij ziet dat als een mogelijkheid om zijn liefste bezigheid te doen en dat is hard lopen, zo hard mogelijk, in stap, draf en galop...
Aangezien ik nog niet levensmoe ben doe ik alleen op de weg terug naar huis (jawel, door het verkeer Ja ) als ik alleen nog maar hoef te stappen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:39

Griebels, jij hebt een renpaard, misschien is dat een ander verhaal...
Of kost het gewoon meer tijd.... Bij het grondwerken hoort 'ie niet van jou te eisen, hoor...

Hoe dan ook, ik ben niet voor het bit, maar ik weet dat het gros in NL nou eenmaal wel zo rijdt.
In mijn omgeving kijkt iedereen me meteen raar aan nu ik met een bitloos hoofdstel rondloop.
Je snappen er niets van. Geloof me, niet iedereen weet dat het kan. Daar wordt over maneges niets over verteld, he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:40

wat leer je nu wel op een manege (gemiddeld gesproken)
links is links trekken
ho is beide teugels flink aanhalen
harder is flink aanhalen met het been

zit, gewicht?
Doe je daar iets mee?

nee, dan kun je bitloos wel vergeten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:42

runningkawa schreef:
wat leer je nu wel op een manege (gemiddeld gesproken)
links is links trekken
ho is beide teugels flink aanhalen
harder is flink aanhalen met het been

zit, gewicht?
Doe je daar iets mee?

nee, dan kun je bitloos wel vergeten...

Ja, dan wordt het pas echt gevaarlijk.... Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:42

Ik heb indd een renpaard, die leeft echt om te rennen. Ik heb er buiten een scherper bit inhangen, durf ik best te zeggen... Ik kan hem anders echt niet terug krijgen. Je eigen zwaar maken en diep gaan zitten is een drijvende vorm (al geloven veel mensen dat niet, je gaat immers de beweging voortduwen Ja )
Ik heb nog een merrie die ik aan het inleren ben maar hier durf ik (nog) niet bitloos te gaan omdat het mij te onbekend is en ik te weinig daarvan af weet.
Ik zou graag zien dat jullie mijn paard (de hengst dan) wel bitloos kunnen rijden, want dat betekend dat ik het ook kan leren Ja
Dus mijn uitnodiging blijft staan Schijnheilig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:46

PS ik heb het trouwens ook met de hackamore van RK geprobeerd in de bak en dat was geen lolletje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:46

Hahaha, Griebels, ik geloof niet dat ik bitloos op jouw hengst ga rijden. Clown
Ik heb een kind en wil nog wat langer van mijn leven genieten. Heb er ook geen tijd voor, want ik steek vrijwel al mijn vrije tijd in mijn eigen paard.

Nee effe serieus, het kost een hoop tijd en werk om met je paard (of in elk geval met bepaalde paarden) zo'n vertrouwen op te bouwen dat je relaxt bitloos over de weg kan. Ik weet dat ook bij die van mij en dat is gewoon een grote pony met een fijn karakter, maar hij kan ook heel gek doen op zijn tijd, want hij heeft wel pit. Maar ik ben echt bereid om het voor elkaar te krijgen, want dat is mijn grote droom. Samen bitloos door de bossen (moet ik eerst een drukke weg over) en zo'n vertrouwen krijgen, dat dat gewoon kan. Dat we samen echt een eenheid zijn, zeg maar.....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:47

Ik heb het wat verkeerd uitgelegd... Die van mij is superbraaf maar is zo sterk dat hij niet terug te nemen is... DAt is alles, je valt er zeker niet af hoor
Maar ik begrijp het wel dat je het niet doet Ja
Vertrouwen is er trouwens door en door, van beide kanten Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:49

Oh ok, Griebels... Knipoog
Als je maar met zachte hand rijdt, dan ben ik ook blij, hoor.

Ik wil zelf graag bitloos, maar bijvoorbeeld al mijn vriendinnen met paarden rijden ook gewoon met bit. En we maken daar geen ruzie over, ieder zijn ding. Mits je maar weet hoe ermee om te gaan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:52

Griebels,dat gaat niet van de een op de andere dag..
Als je paard alleen op het bit remt,kan je niet verwachten dat ie bitloos ineens wel remt.
Daar moet je grond werk voor doen,en het is een training op zich.
Je paard leert te stoppen op hele andere comando's,en leert te wijken voor druk.
(niet als je erop zit,maar als je ernaast staan,door bijv. je houding of een blik)
Pas als het wijken voor druk er goed inzit,kan je rop,en dan kan je bitloos gaan proberen.
Maar de meeste mensen hebben geen zin om dat allemaal te doen,die willen rijden,en wel vandaag nog.
(en wat een onzin om er naast vanalles te gaan doen,op een paard hoor je te rijden,niet ernaast te lopen..)
Helaas denken de meeste er zo over.

Maar mocht je de tijd hebben en het gedult,dan raad ik je zeker aan om te gaan grondwerken,en volg dan een programma,zodat je weet wat je doet.

Echt,ook jou paard kan bitloos bereden worden,met de juiste training en begeleiding! Pling

ps. ook ik maak geen problemen als iemand anders wel met bit rijd.
Ik ben alleen maar weer trots als ik dat wel kan,en de ander strest omdat haar paard weer eens gek doet,en niet te houden is..
Dan ben ik blij dat ik het wel rustig en bitloos kan,en dat ik niet hoef te trekken om mijn paard zover te krijgen..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:53

Nadya schreef:
Oh ok, Griebels... Knipoog
Als je maar met zachte hand rijdt, dan ben ik ook blij, hoor.

Ik wil zelf graag bitloos, maar bijvoorbeeld al mijn vriendinnen met paarden rijden ook gewoon met bit. En we maken daar geen ruzie over, ieder zijn ding. Mits je maar weet hoe ermee om te gaan.

Buiten maak ik scherpe ophoudingen met een scherp bit... Maar... gebruik ook mijn stem en mijn knieen.. In de hoop dat hij het ooit zonder mijn handen kan en dus bitloos Schijnheilig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:54

En geloof me, Tinkerloos rijdt overal met haar paard, drukke weg of niet. Echt knap!
Moet ik nog zien te bereiken.

Ik doe nu 'pas' 9 maanden grondwerk met mijn paard en ik rij ook nog niet zo bitloos met hem weg, hoor.
Kost heel veel tijd, training en geduld. Maar dat heb ik er voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:56

Maar per paard is er ook wel wat verschillend hoor Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:56

Tinkerloos schreef:
Griebels,dat gaat niet van de een op de andere dag..
Als je paard alleen op het bit remt,kan je niet verwachten dat ie bitloos ineens wel remt.
Daar moet je grond werk voor doen,en het is een training op zich.
Je paard leert te stoppen op hele andere comando's,en leert te wijken voor druk.
(niet als je erop zit,maar als je ernaast staan,door bijv. je houding of een blik)
Pas als het wijken voor druk er goed inzit,kan je rop,en dan kan je bitloos gaan proberen.
Maar de meeste mensen hebben geen zin om dat allemaal te doen,die willen rijden,en wel vandaag nog.
(en wat een onzin om er naast vanalles te gaan doen,op een paard hoor je te rijden,niet ernaast te lopen..)
Helaas denken de meeste er zo over.

Maar mocht je de tijd hebben en het gedult,dan raad ik je zeker aan om te gaan grondwerken,en volg dan een programma,zodat je weet wat je doet.

Echt,ook jou paard kan bitloos bereden worden,met de juiste training en begeleiding! Pling

ps. ook ik maak geen problemen als iemand anders wel met bit rijd.
Ik ben alleen maar weer trots als ik dat wel kan,en de ander strest omdat haar paard weer eens gek doet,en niet te houden is..
Dan ben ik blij dat ik het wel rustig en bitloos kan,en dat ik niet hoef te trekken om mijn paard zover te krijgen..

Maar wat als je paard gewoon niet terug WIL komen? dan helpt bitloos of grondwerk ook niet lijkt me...
Daarbij is het een paard wat niemand boven zich laat, mij ook niet. Ik ben zijn maatje en hij doet alles voor me... Behalve als hij echt niet wil, en dan komthij mijn hand dus tegen, ook aan de grond.

Ik rijd ook overal met mijn paard, aan een lange teugel Ja
Ik heb mijn bit puur als rem, meer niet...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:58

tinkerloos, als je tips/huiswerk voor me hebt ben ik echt wel bereid dat te proberen...
Feit blijft wel dat wij een relatie hebben gebouwd op compromissen Ja
Dat werkt heel goed... Ik vind niet dat IK de baas moet zijn, er moet samenspel zijn.
Mijn andere paard is meer op mij gericht. Laatst kreeg ik de vraag of ik grondwerk met haar deed, omdat het daar heel erg op leek.. Nee dus, maar dat is gewoon mijn manier van met mijn paarden omgaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:59

runningkawa schreef:
1. en de titel dan?
wat wordt daar gezegt?

2. Ik zeg dus dat het onzin is, maar nu dram ik, jij plaatst zo'n dram stukje en nu heb ik het gedaan??

1. Welke titel heb je het over?

2. Lastig discussiëren wanneer er selectief gelezen wordt. Ik begin even opnieuw.
In dit topic werd beweerd - dat beweerd wordt - dat paarden niet kunnen slikken en ademhalen met een bit in.
Hierna gaf ik aan dat dit nièt beweerd wordt (ik zou niet weten door wie) en gaf ik aan dat er wordt gezegd dat het slikken en arbeid tegelijkertijd moeilijk samengaat. Met een verwijzing naar een website.
Hierna reageer jij doodleuk weer met "Maar niet kunnen slikken...echt zulke fabel".
Dus heb ik maar even twee stukjes tekst van een website gequoted. Dit om wederom duidelijk te maken dat er nièt beweerd wordt dat een paard met bit in niet kan slikken. Dit noem jij nu een "dramstukje".
En vervolgens zeg je wéér "het niet kunnen ademen en slikken is gewoon een verzinsel om te drammen".
Waarna ik aangaf, dat je nu zèlf zit te drammen.

Ook wat je nu vetgedrukt hebt in die quote van de site, daar staat nog steeds niet dat een paard met bit in niet kan slikken en ademhalen. Wel dat dit moeilijker is voor het paard.

Maar ik hou erover op, je leest dingen die er niet staan, houdt vol dat ze er wel staan, en dat maakt het discussiëren erg lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:03

titel
kijk eens naar de titel van het topic waar je in zit Haha!

dat is maar net hoe je dat stukje leest jovi
Ik dus anders dan jij (en daar gaat het mis)
Daar staat dat beide niet samengaat
en aangezien een paard blijkbaar?? als relfex gaat kauwen op een bit, zal hij moeten slikken, maar dat kan dan weer niet tegelijk met ademen...

Maar wat ik al aangaf, zou gauw jij mijn naam ziet moet je op me afvliegen..waarom, vraag ik me al maanden af??

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:29

Afbeelding

Het artikel waarnaar bij deze figuren verwezen wordt, heeft als doel ondersteuning van bitloos rijden. Op zich is met bitloos niets mis, maar je moet niet losse stukjes van de paarden fysiologie aan elkaar redeneren om een sluitend verhaal pro-bitloos te krijgen. Er zit ook een duidelijk commercieel belang bij het verhaal. Het wordt dan commercieel-wetenschappelijk van opzet en dat is wat anders als wetenschappelijk. Het verhaal is dichtgespijkerd met een bepaald doel. Het verhaal klopt op losse punten, niet in deze context.

[edit: typo]
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-05-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:05

@griebels: Ik begrijp heel goed waarom jouw paard niet bitloos zich laat sturen, en renpaard leert tegen druk in te rennen. Tijdens de rennen steunen ze als het ware op het bit om nog sneller te kunnen, dat is het tegenovergestelde wat een paard moet doen als je hem bitloos rijd. Je paard zal eerst moesten leren om te wijken voor druk, voordat je hem fatsoenlijk bitloos kan rijden. En waarschijnlijk kost het dan nog heel wat extra moeite dan bij een "gewoon" paard.

Citaat:
Het wordt dan commercieel-wetenschappelijk van opzet en dat is wat anders als wetenschappelijk.

Het onderzoek naar gezichtszenuw pijnen van Dr. Cook was puur wetenschappelijk, pas na dat onderzoek kwam hij met een bitloos hoofdstel op de markt. Deze tekst is trouwens niet afkomstig van het onderzoek maar is gewoon van paardnatuurlijk geplukt volgens mij. (ieder geval die hebben een gelijksoortig verhaal daarover)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:13

Ik ken het oorspronkelijke onderzoek. Ook de aanpassingen die gemaakt zijn voor bitloos door de auteur. Daarna wordt het bewerkt door andere lieden ....

Het kost weinig moeite om ook een artikel te schrijven waarin je aantoont dat je NIET bitloos zou moeten rijden. Niet alle bitloos is paardvriendelijk, maar dat is een ander topic. De wereld van het paard zal door met een bit of zonder bit te rijden niet veel veranderen.

Of een paard ontspannen gaat, is niet alleen af te leiden uit wel of niet schuimen van de mond.
Er zijn meerdere punten bij een paard die je daarbij moet betrekken. Het geheel geeft voldoende informatie om gespannenheid of ontspannenheid aan te geven.

Het wordt commercieel allemaal simpeler voorgesteld dan het in de praktijk en in de werkelijkheid is.
En paardrijden is handel in alle opzichten. Daar moet je geen moeilijk verhaal bij houden want dat verkoopt niet....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-05-07 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:18

Juist goofy
die commerciele bijsmaak enzo klopt niet
Proef je aan het hele stuk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:21

Goofy44 schreef:
De wereld van het paard zal door met een bit of zonder bit te rijden niet veel veranderen.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.