). En Griebels, jij doet geen grondwerk, he?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). 
Nadya schreef:RK, ze zullen nooit overstappen, want het zijn absolute dressuurmutsen (sorry als ik hiermee weer op lange tenen ga staan, maar het is gewoon zo).
En Griebels, jij doet geen grondwerk, he?

) als ik alleen nog maar hoef te stappen... runningkawa schreef:wat leer je nu wel op een manege (gemiddeld gesproken)
links is links trekken
ho is beide teugels flink aanhalen
harder is flink aanhalen met het been
zit, gewicht?
Doe je daar iets mee?
nee, dan kun je bitloos wel vergeten...
)

Nadya schreef:Oh ok, Griebels...![]()
Als je maar met zachte hand rijdt, dan ben ik ook blij, hoor.
Ik wil zelf graag bitloos, maar bijvoorbeeld al mijn vriendinnen met paarden rijden ook gewoon met bit. En we maken daar geen ruzie over, ieder zijn ding. Mits je maar weet hoe ermee om te gaan.
Tinkerloos schreef:Griebels,dat gaat niet van de een op de andere dag..
Als je paard alleen op het bit remt,kan je niet verwachten dat ie bitloos ineens wel remt.
Daar moet je grond werk voor doen,en het is een training op zich.
Je paard leert te stoppen op hele andere comando's,en leert te wijken voor druk.
(niet als je erop zit,maar als je ernaast staan,door bijv. je houding of een blik)
Pas als het wijken voor druk er goed inzit,kan je rop,en dan kan je bitloos gaan proberen.
Maar de meeste mensen hebben geen zin om dat allemaal te doen,die willen rijden,en wel vandaag nog.
(en wat een onzin om er naast vanalles te gaan doen,op een paard hoor je te rijden,niet ernaast te lopen..)
Helaas denken de meeste er zo over.
Maar mocht je de tijd hebben en het gedult,dan raad ik je zeker aan om te gaan grondwerken,en volg dan een programma,zodat je weet wat je doet.
Echt,ook jou paard kan bitloos bereden worden,met de juiste training en begeleiding!
ps. ook ik maak geen problemen als iemand anders wel met bit rijd.
Ik ben alleen maar weer trots als ik dat wel kan,en de ander strest omdat haar paard weer eens gek doet,en niet te houden is..
Dan ben ik blij dat ik het wel rustig en bitloos kan,en dat ik niet hoef te trekken om mijn paard zover te krijgen..

runningkawa schreef:1. en de titel dan?
wat wordt daar gezegt?
2. Ik zeg dus dat het onzin is, maar nu dram ik, jij plaatst zo'n dram stukje en nu heb ik het gedaan??

Citaat:Het wordt dan commercieel-wetenschappelijk van opzet en dat is wat anders als wetenschappelijk.
Goofy44 schreef:De wereld van het paard zal door met een bit of zonder bit te rijden niet veel veranderen.