Rijden op een te kleine pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Rijden op een te kleine pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:55

@ruth91, zo groot ben je toch niet voor die pony, of zie ik het nou verkeerd?
heb je mischien ook een foto van het totaal plaatje, dus niet alleen je benen, want je benen vind ík niet te lang hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:03

Marigold schreef:
ik denk dat de redenen kunnen zijn:

de pony niet kwijt willen, maar zelf groeien,
niet een grotere verzorgpony kunnen krijgen, en wel willen rijden,
en soms onwetendheid.
en ook hoor je soms dat de pony niet naar kleinere ruitertjes luisteren.

En dat vind ik toch echt de ergste smoes die ik helaas te veel heb gehoort Nagelbijten / Gniffelen
Tuurlijk luister je als pony eerder naar iemand die zwaarder is en je veel makkelijker uit evenwicht brengt, als je dan als pony zijnde gaat bokken is je ruiter uit evenwicht, en jij dus ook, dan leer je dat wel af lijkt me! Nagelbijten / Gniffelen

En het luisteren ohz licht niet aan de grote van de ruiter, maar aan de rijkunst van de ruiter, en passende ruitertje's voor kleine pony's zijn nu eenmaal meestal nog beginnertje's en als de pony sterke hulpen is gewent stellen de hulpen van zo'n kind natuurlijk niet zo veel voor, maar ik ben van mening dat elk paard naar de lichtste hulpen moet kunnen leren luisteren en dat elke pony onder een kleine ruiter kan lopen, als er maar wordt doorgezet!

seahorse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:14

Ik ben van mening dat je best wat groter mag zijn als je op een pony rijdt, als je maar meegaat met de bewegingen van de pony en niet achter blijft in het ritme van je pony.
Je kan klein en licht zijn maar als je dan je pony stoort in zn bewegingen ( mond trekken, achter blijven met lichtrijden bv ) en balans kan je beter iets groter en zwaarder zijn,en wel mee kunnen rijden met je pony
denk dat je pony dat ook liever heeft?

seahorse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:16

en idd shanna, er zijn teveel pony's die niet geschikt zijn voor kleine kindjes omdat ze niet meer naar de lichtste hulpen luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:23

seahorse12 schreef:
en idd shanna, er zijn teveel pony's die niet geschikt zijn voor kleine kindjes omdat ze niet meer naar de lichtste hulpen luisteren.

Niet geschikt is fout, ze zijn wel degelijk geschikt nog, ze moeten het alleen weer leren om naar de hulpen van een kind te luisteren, en helaas meestal als het ''fout'' gaat, wordt er te vroeg al weer ingegrepen door een sterker persoon waardoor de pony niet de kans krijgt zich aan te passen, er wordt dus niet doorgezet om de pony weer kind-makkelijk te krijgen en dat is juist zo zonde vind ik..

En ik vind de reactie van zo'n pony zeer logisch! Hij is gewent om naar een sterke ruiter te luisteren, dan zit er plots iets op zijn rug wat amper iets weeg, wat hem niet met de kleinste bewegingen uit balans brengt en welke de hulpen veeeeel zachter doorgeeft, dan zou ik ook denken van: ''wat is dat op mijn rug? dat is veel fijner!! eens kijken wat ik bij deze allemaal kan doen! *LOL*''
En daar haken de meeste mensen bij af, maar als je daar juist doorheen gaat krijg je de beste combinatie's!!
Dat is gewoon puur uitproberen namelijk!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:05

Marigold schreef:
@ruth91, zo groot ben je toch niet voor die pony, of zie ik het nou verkeerd?
heb je mischien ook een foto van het totaal plaatje, dus niet alleen je benen, want je benen vind ík niet te lang hoor.

ik heb eerlijk gezegd expres niet het gehele plaatje gedaan, dan zie je t nog erger omdat mn bovenlichaam er dan ook niog bovenuit steekt Bloos ik ben donderdag weer thuis dan zal ik er eentje van het totaalbeeld plaatsen Knipoog

ik ben nu in groningen en pas op de pony van de dochter van de vriendin van me moeder, ik rij lekker buiten met m, is ook geen paard, maargoed, voor een weekje Tong uitsteken

seahorse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:17

Er zijn teveel pony's die wel luisteren naar grotere lees sterkere kinderen, de kleintjes cq beginners zijn daar de dupe van vind ik
Mijn mening is zodra de beginners of kleinere kinderen daar aan toe zijn niet meer op de 'beginnerspony's 'laten rijden, zodat ze langer gebruikt kunnen worden voor de kleintjes
En weet wel het zijn nog steeds vluchtdieren en de meest brave kan er vandoor gaan of een bokje geven.
Maar wat dan vaak gebeurd, wordt er een groot kind opgezet op hem even mak te maken...wat resulteert in een race en of vechtpartij met die pony waar die pony uiteindelijk niks aan kan doen, alleen maar omdat hij schrikt...
Maar geloof dat ik off topic ga nu...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:48

Hallo

ik ben 1.68m, weeg 56kg en rij op een D-pony van 1m41.

Persoonlijk vind ik haar iets te klein. Maar ik doe er ook geen gekke dingen mee. Ik ga 1x per week stappen en voor de rest staat ze gelukkig te wezen op de wei. Niet dat ik iets ondervind tijdens het rijden hoor. Maar ik 'voel' me gewoon te groot voor dat beestje. En voelt ook zo raar als ik tussen paarden rijd..

De reden waarom ik haar onlangs wél heb gekocht en haar nog steeds berijd.. Ik ben gek op grote paarden maar door een slechte ervaring ben ik er momenteel bang van. De aankoop van de pony is bewust gebeurd omdat ik terug vertrouwen wilde krijgen in 'paarden' en belachelijk genoeg maken die enkele centimeters voor mij wél een verschil uit.

Laat me wel duidelijk zijn. Ik kocht deze pony niet als 'tussendoortje'. Wel met de bedoeling dat ik er een grote bij koop als ik er aan toe ben en dan is de pony voor de kindjes.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:11

Ik vind het geen rare smoes dat er geen kleinere kinderen op kunnen. Er zijn toch ook kleine ponys die heel wild/druk zijn? IK denk niet dat je een klein kind op een steigerende pony kan zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:15

Dess schreef:
Ik vind het geen rare smoes dat er geen kleinere kinderen op kunnen. Er zijn toch ook kleine ponys die heel wild/druk zijn? IK denk niet dat je een klein kind op een steigerende pony kan zetten!

Maar dat is een beleer-fout van de pony!
En je hebt ook dappere passende ruitertje's die je er best op kan zetten hoor Ja Is ook weer een kwestie van doorzetten Ja

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:48

Mijn verzorgpony is heel schrikkerig maar ook heel lief. En het ligt niet aan heel beleer-fout, want haar vader was ook heel druk. Hij heet Fabian, en het is een new forester, ik weet niet of hijin het stamboek ofzo staat, maar we hebben hem nooit meer terug kunnen vinden..

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:53

Dess schreef:

Destiny steigerd heus niet zomaar hoor Clown Heb ook nog nooit gehoord dat ie steigerd

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:08

Nee, heb het ook niet over Destiny. Ik heb het erover dta er kleine ponys zijn die dat zouden kunnen doen, en dat je daar geen klein kind op kan zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:11

Je hebt ook iets grotere kleine ruitertje's van een jaar of 8/9 hoor! Op die leeftijd reed ik al 3/4 jaar en dan kan je echt wel dingen uitzitten, geloof me..

Dus dat is echt onzin wat je nu zit te zeggen dat dit niet kan en er dus maar te grote ruiters opmoeten..

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:13

Ik zag het net ook weer een meisje dat bijna haar knieen in haar nek moest leggen om op het ponytje te passen en dan maar galopperen zo zielig vind ik dat...
Ze was zeker 14 en er stonden ook een hoop grote pony's en paarden ga daar op rijden..

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:14

Weet je wat ik nu geen gezicht vind?
Van die volwassenen (of lange ruiters) op een IJslander. Bloos
Die paarden zijn meestal al zo klein en zit er zon lang iemand op.
Ze zullen het vast makkelijk kunnen dragen, maar vind het zo slungelig staan. Clown

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:23

Shanna schreef:
Je hebt ook iets grotere kleine ruitertje's van een jaar of 8/9 hoor! Op die leeftijd reed ik al 3/4 jaar en dan kan je echt wel dingen uitzitten, geloof me..

Dus dat is echt onzin wat je nu zit te zeggen dat dit niet kan en er dus maar te grote ruiters opmoeten..

Ja, ik heb het over de rijervaring. Als er zo´n kind 8 is en ze rijd net, dan zet je die toch niet op een wilde pony?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:27

Ik vind het er totaal niet uitzien; een te grote ruiter op een te kleine pony. (met te groot bedoel ik als de voeten van de ruiter op kniehoogte van de pony zitten)

Ook al kan de pony het makkelijk aan, ik zou het niet doen. Je weet nooit...

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:48

Ik ben zelf ook te lang voor mijn stevige pony (ik 1.78 m en mn pony 1.43 m) maar hij kan het prima houden hij is het ook gewend. Ik stop wel zodra ik meer ga wegen... Ik vind eerlijk gezegd namelijk gewicht meer een probleem dan je lengte. Gewicht heeft meer invloed op de gezondheid van je paard. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je pony eruit ziet, een iel dier met een lang persoon ziet er al 'zieliger' uit dan een stevige gespierde pony met een lang iemand erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:20

Dess schreef:
Shanna schreef:

Ja, ik heb het over de rijervaring. Als er zo´n kind 8 is en ze rijd net, dan zet je die toch niet op een wilde pony?

Maar dit topic gaat niet over de rijervaring maar over de lengte van de ruiters! Vork

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:29

Ja, maar die kleine ruitertjes rijden misschien niet lang genoeg voor een drukke pony. De vader van mijn verzorgpony was zo wild, dat er amper een volwassene op kon rijden..

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:36

[quote="Ilzjuh"][quote="Marjo_x"]
Ik heb es gehoort dat je schouders niet boven de schoft van je pony/paard mag komen. Dan heb je goede/passende lengte
dat slaat nergens op hoor ik kom makelijk boiven me verzorg pony uit

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:41

Ik denk ook inderdaad dat het "erger" is als je teveel weegt dan als je te lang bent voor een pony.
En daarbij komt kijk maar naar ijslanders die kunnen met gemak iemand van 1.80 m houden hoor. En dus heeft dat niks met de lengte te maken. Er zijn natuurlijk zat mensen die vinden dat het er niet uitziet, maar zolang je pony nog met plezier met je rijd dan is er toch niks aan de hand?
Ik heb zelf jarenlang op een ijslander gereden die nog niet eens zo heel erg fors was (het was echt een mooie slank paard).
Dat paard is 1.28 als ik het goed heb en zelf was ik 1.65m en woog ik dikke 55 kg. Nou en ik denk als je goed bekijkt of je pony er zich nog prettig bij voelt (let op lichaamstaal van je paardje) is er niks aan de hand.
Tevens heeft op deze ijslander ook de eigenaar jarenlang op gereden en zij was ietsjes langer als ik maar woog wel 10 kg meer denk ik zo.
En het ging altijd goed, niks aan het handje dus.
Maar inderdaad als je en te lang en te zwaar bent voor je pony dan moet je gewoon iets anders verzinnen om je pony te kunnen houden, dus longeren, grondwerk, lekker langs de straat in het bos wandelen. Kleine kindjes erop laten rijden en zelf begeleiden en ga zo maar door. Genoeg opties dus Knipoog

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:00

Mijn pony is eigenlijk ook te klein. Waarom ik erop rijd? Omdat ik gewoon zo'n goede band met hem heb en alles zo lekker gaat. We hadden hem eigenlijk gekocht als D pony maar hij is helaas gewoon te klein gebleven (hij is nu een C). Tja.. ik rij hem nu nog door omdat ik door mag naar de Overijsselse.. en ik weet zelf heel goed dat ik te groot voor hem ben maar ik kan echt geen afscheid van mijn moppie nemen.. ik heb al vanalles met hem gedaan.. om hem weg te doen wil ik echt niet.. maar wss moet hij na de zomer toch echt weg. Ik had liever gehad dat het niet zo was maargoed..

Ook hebben wij een A pony gehad die ik moest beleren voor mijn kleine broertje, daar reed ik dus ook 5 x in de week op.. nu is ze verkocht naar een 7 jarige meisje Lachen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:09

Ik steek ook een klein stukje met mijn benen onder mijn IJslander uit. Ik vind het absoluut niet mistaan en mezelf niet te groot en dan krijg je het inderdaad, ik ben zeker niet te zwaar. Bij IJslanders zie je 9 van de 10 keer dat de mensen er met hun benen onderuit komen, zelfs volwassene mannen berijden ze. Al vind ik dat soms wat minder mooi.
Maar ik denk dat het bij een IJslander ook een andere kwestie is. Lachen