Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abby_Snow

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:39

Een keer op vakantie waren er van die Nou ja zeg maar bredere mensen en die konden er niet op komen dus moesten ze met een krukje. en toen vroegen ze of ik ook met een krukje wou en ik zei nee bedankt en hipte er zo op Clown

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:41

Ik stap altijd op met zo'n halve blauwe ton op de kop Tong uitsteken
Niet dat ik er anders niet op kom, maar anders als ik opstap, loopt Misty weg, en dan hang ik maar aan een kant van haar enzo, Dat vind ik heel eng, en ik heb ook niet altijd ieamnd om haar vast te houden. dus dan maar zo.. Dan heb ik ook het idee onder het rijden dat het veel fijner gaat! Gaaaap

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:44

Ik stap altijd zo op eigenlijk. Heb wel eens gehoord dat het beter is voor de rug van het paard om met een krukje of zo op te stappen, maar gaat zonder ook prima. Heb niet zo veel moeite met opstappen en ik heb ook niet het idee dat mijn paarden er last van hebben als ik er zo op stap.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:48

Ik stap gewoon zonder op, maar merk wel dat het bij ons op de manege op dit moment hip is.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:49

Ik stap op mijn paard ook bijna altijd op met opstapje.
Ze is niet erg groot, 1.65m. Maar ik ben ook niet erg groot, 1.58m Schijnheilig
Ik vind het een heel stuk gemakkelijker, en eerlijk gezegd kom ik er ook moeilijk op zonder opstapje met mijn korte beentjes Bloos
Zeker met mijn springzadel..

Met het opstapje kom ik er heel elegant op haha!
Is ook een stuk fijner voor het paard dan dat ik er aan zit te hangen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:53

VeerenAshley schreef:
jiehaaa schreef:
In Engeland stapt volgens mij niemand vanaf de grond op, daar hebben ze opstapblokken.

Op de Veluwe staan ze ook bij hekken, erg handig. Van die boomstammen met een ruitjespatroon erin gesneden zodat je ze kunt herkennen. En op de pensionstal waar mijn pony nu tijdelijk staat ook. Van die hele handige 'tafeltjes' van bielzen, ingegraven in de grond zodat ze niet kunnen omvallen.

Niet overal op de Veluwe. Mijn paard staat in Otterlo maar bij geen van de hekken daar is zoiets hoor.

Ik stap wel met opstapje op. Op stal gebruik ik een Ikea krukje en in het bos maar net wat voorradig is.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:24

OK, ik had moeten zeggen: Veluwezoom.

Die IKEAkrukjes zijn inderdaad superhandig hiervoor. Ik neem aan dat je zo'n krukje met 2 treetjes bedoelt en zo'n gleuf als handvat op de bovenste? Die staan heel stabiel, vind ik.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:41

Mmm ze zouden het wel op de rest van de veluwe ook mogen doen...
En ja die krukjes bedoel ik.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:27

Ik stap ook bijna altijd op vanaf een krukje. Zonder gaat meestal wel (of ik moet een slechte dag hebben vanwege mijn reuma), maar er komt gewoon veel meer kracht op de rug van het paard te staan als je 'normale' gewicht. Waarom dan niet even de moeite nemen om via een krukje op te stappen als je daarmee je paard kunt ontlasten.
Verder stap ik ook altijd aan wisselende kanten op, ook om de belasting te verdelen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:28

Een krukje? En hoe krijg je die dan uit de bak weg als je er eenmaal opzit? Clown

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:34

Dniesjj117 schreef:
Een krukje? En hoe krijg je die dan uit de bak weg als je er eenmaal opzit? Clown

voor als je in de bak gaat opstappen Knipoog misschien?..

heb ook een krukje neergezet voor mijn 3 jarige maar als ik toevallig naar de bak loopt ofzo gewoon zonder maakt mij niet echt uit doe het voor het paard &zadel blijft mooi recht liggen..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:38

Gewoon laten staan Haha! Zet hem meestal in één van de hoeken neer, parkeer mijn paard er naast, en laat hem gewoon in de hoek staan.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:31

Dniesjj117 schreef:

die hoeft er niet uit
ik stap op in een hoek, of rand vande bak waar toch al de mestschep staat of de stoel van de lesgever en het krujkje staat niet in deweg
en anders vraag je iemand om het krukje even weg te halen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:08

fjordenfan schreef:
Dniesjj117 schreef:

die hoeft er niet uit
ik stap op in een hoek, of rand vande bak waar toch al de mestschep staat of de stoel van de lesgever en het krujkje staat niet in deweg
en anders vraag je iemand om het krukje even weg te halen ?

Idem hier. Clown

Verder ook voor het behoud van de rug van mijn paard,
opstappen lukt me sowieso met mijn 1.75 & haar 1.60 Haha! .

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:14

Ik stap ook op met een krukje! Klein meisje, groot paard. Waarom zou je de rug, het zadel en jezelf extra belasten? Toen ik 3 weken geleden voor het eerst in tijden weer eens zonder krukje opstapte scheurde ik mijn enkelbanden! dus voortaan weer met krukje...

ps. niet alsof ik hele zwakke spieren heb ofzo.. was gewoon een ongelukje Knipoog

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:20

Ik hijs me ook niet meer aan het zadel naar boven.

Gewoon een krukje omdat dit beter is voor het paard en voor het zadel. Bovendien ben ik zelf zo lenig als een bos uien, dus kruk stapt met kruk op!

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 01:16

Heb ik een hele tijd geleden eens geprobeerd... Lekker zonder zadel rijden! "O, daar staat een plastic stoel" Fleur op de stoel en KRAK!! weg zitgedeelte.. Paard schrikt zich een ongeluk en Jihaa!! Daar ging ik met het restant stoel nog om mijn benen de bak door!!

Ik ben dan ook fel tegen krukjes! Bloos hahaha..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 06:40

ik stap op casper altijd met een krukje, ik ben 1.78m en hij 1.65m Bloos
dan gaat mijn zadel niet scheef, en hoef ik niet zo veel moeite doen om erop te komen Schijnheilig
Hij heeft ook de gewoonte als je net afzet ineens snel linksom te draaien.
Als ik met een krukje opstap doet hij dat niet, en het is natuurlijk veeeeeel makkelijker erop komen Schijnheilig

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 07:59

Flurry schreef:
Heb ik een hele tijd geleden eens geprobeerd... Lekker zonder zadel rijden! "O, daar staat een plastic stoel" Fleur op de stoel en KRAK!! weg zitgedeelte.. Paard schrikt zich een ongeluk en Jihaa!! Daar ging ik met het restant stoel nog om mijn benen de bak door!!

===
beetje kort door de bocht, niet?
stevige kruk is natuurlijk wel vereiste

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:03

hihi mijn paard is 1.73 en ik 1.65 Ik probeer het wel eens met een krukje maar hij vind dat ding altijd zo interresant dat hij er allemaal rondjes om gaat draaien en ik niet zo handig op kan stappen

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:18

fjordenfan schreef:
Flurry schreef:

===
beetje kort door de bocht, niet?
stevige kruk is natuurlijk wel vereiste

Hehe..., begrijp je de context niet??? of ben je vergeten "haha"erachter te zetten...?

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:47

mijn dochters!
Ik heb de gewoonte om ze allebei even een voetje te geven bij het opstappen. Ze kunnen het allebei ook gewoon, ook de jongste die nog geen 1.40 meet en op een pony van 1.41 moet stappen. Maar voor zijn rug is dit beter. Onderweg stappen ze wel gewoon op als het moet.
Zelf stap ik altijd op met een opstapje, want ik ben vrij zwaar en niet al te lenig, dat doe ik mijn paard dus niet aan. Wel moet ik hem dan in de maling nemen en vanaf de verkeerde kant opstappen. als ik hem langs het bankje parkeer gaattie altijd nèt ff te ver ervandaan staan. (met een grote Haha! op zijn gezicht) Zet ik hem de andere kant op dan blijftie netjes staan, en is dan altijd heel verbaasd dat ik ineens op zijn rug zit. Hij kijkt dan altijd heel beledigd om: hij vindt dat ik vals speel! Clown

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:27

Als het kan stijg ik via het hek op. Maar ze loopt meestal weg dus moet ik alsnog via de stijgbeugels. Lijkt me wel beter voor de rug om via opstapje te doen, ook omdat je meestal vanaf één kant opstapt en dus die kant helemaal belast. Nu ik dit topic heb gelezen zal ik toch proberen om meestal vanaf het hek te gaan (ze is maar 1.43m).

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:12

ik stap gewoon zonder krukje op, zwaai mijn been zo snel mogelijk om. zodat ik niet teveel hang op een kant

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:30

In een duits tijdschrift Cavallo heeft eens een bericht gestaan over welke belasting zelfs iemand van 45 kg een paard geeft wanneer hij opstapt. Ook al ben je lenig genoeg om gewoon op te stappen. Dat heeft niets met stoer te maken maar meer met gezond verstand. Wanneer er geen belemmering is om gewoon met behulp van een krukje of iets anders op te stappen waarom dan je paard pesten door toch van de grond op te stappen.