Wel of Geen les??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Wel of Geen les??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:46

Ik vind 1x per week zeker niet per definitie nodig. Veel hangt af van het niveau van zowel lesklant als lesgeefmens en de gewenste vooruitgang.
Wat mij betreft heeft het meer waarde om als gemotiveerde ruiter 4x per jaar van een echt goed lesgeefmens les te krijgen, dan dat je elke week bezigheidstherapie krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:50

Ja, ik vind regelmatig een lesje doen zeer zeker nuttig. Maar ik ben wel zeer kritisch over de instructeurs/-ices en ik vind er een hoop 3x niks. Clown
Inmiddels ben ik blij met de twee meiden die ik gevonden heb en die dezelfde visie hebben over omgang met paarden e.d. Anders zou het echt niet werken bij mij. Haha!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:51

Ligt eraan. Als jij verder geen wedstrijden wilt rijden, gewoon beetje recreatief vind ik het persoonlijk niet nodig. Maar iedereen kan les gebruiken. Ik les 2x in de week, vind het leuk en leer er nog steeds genoeg!

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:37

Ik neem wel altijd les, altijd handig zodat iemand naar je houding kan blijven kijken etc. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:38

Ik neem 2 keer in de week les en vind het wel erg belangrijk,
iedere keer leer ik weer iets nieuws. Of kan ik werken aan bepaalde aandachtspunten...Voor je het weet sluipt er weer een foutje in...dat kan je het snelst oplossen met een goede instructie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:10

Ik heb een bijrijdpony, maar rijd ook manegelessen. Misschien ga ik over een tijdje ook met die pony lessen. Als je les hebt leer je steeds meer, en word je ook gewezen op dingen die je fout doet, en dat vind ik toch wel belangrijk Lachen

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:18

Ik zou geen lessen gaan nemen als je er niet zo'n behoefte aan hebt.

Ik rij B-niveau (L1-startgerechtig) met een vrij pittige pony, ik heb zelf echt de behoefte om te presteren en steeds te verbeteren. Ik heb een keer in de 2 weken les van iemand die Z2 rijdt en de resultaten mogen er zeker zijn! Ik merk echte vooruitgang en zit altijd in de top bij de uitslagen. Ik denk dat ieder voor zichzelf moet kijken of hij of zij les nodig heeft. Bij kinderen (of andere echte beginners) vind ik les altijd een goed ding, die moeten toch nog veel leren.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:26

Ik heb vroeger een jaar of 5 op de manege gereden en toen ik mijn fjord kreeg ben ik gestopt. met als gevolg dat ik scheef ging zitten, mn houding zwaar belabbert werd en ik een hele eigen rijstijl had gekregen. heb toen weer een aantal lessen genomen van een meisje van stal en toen was het scheef zitten weer opgelost, en ben toen weer 'vrolijk' verder gaan rijden. maarja. je snapt wel.. mn rijhouding ed werden weer flut, gelukkig ging ik dit keer niet weer rechtzitten.
ben in die tijd verhuist en van de winter heb ik 10 lessen op de manege gereden, die instructrice was héél erg aan het letten op mn houding en kan wel zeggen dat ik in die 10 lessen van beginner naar grand prix ruiter ben gebracht(bijna Clown) echt de eerste lessen was er zóveel af te kraken op mn houding, het was werkelijk verschrikkelijk! maar dan ook zó erg dat ik mn paard ook gewoon in de weg zat en die slimme manegepony's vertikte het dus ook gewoon om aan te springen in galop als ik weer is helemaal verkeerd zat. (wie zegt er dat manegepony's maar hobbelpaarden zijn heeft het in deze gevallen dus hélemaal fout, dit waren werkelijk leermeesters). zo rond mn 8e les heb ik een nieuw paard erbij gekocht en hiermee was ik nog erg bang, daarom heb ik nu iemand gevonden die mij thuis les komt geven. het aanspringen in galop blijft af en toe nog wel wat aanklooien, maar ik ben gewoon al zoveel verbeterd en ook de combinatie met mijn paard wordt veel netter. ook op mijn fjord zit ik nu veel netter en dat is voor hem natuurlijk ook fijner, júist omdat ik er zo lang mee op buitenrit ga..

dus ik raad wel iedereen aan; gá nou toch wél op les, ook al doe je enkel maar buitenritjes. juist wanneer je zo lang te paard gaat is het toch ook wel prettig voor je paard als je hem niet in de weg gaat zitten.. en houd je paard niet van rijden in de bak, ga dan lessen op een manegepaard, daar leer je heus wél van..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:38

ik heb echt te lang al geen les meer gehad en ik merk dat zelf ook, maar zie maar eens een goede instructeur te vinden die ook nog eens het liefst thuis wil komen op de tijd dat ik tijd heb Tong uitsteken
maar goed de planning is minder werken en meer paarden doen en dan heb ik ook meer tijd om te lessen Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:35

Ik vind dat je nooit uitgeleerd bent Knipoog En op welk niveau je ook rijdt, het is soms wel goed dat iemand eens kijkt hoe je erop zit, wat fout gaat en wat beter kan. Vaak heb je zelf niet eens door wat je allemaal fout doet. Dus wanneer je nooit les hebt zal je dit ook fout blijven doen. Ik vind les dus erg nuttig Ja

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:06

ik zou juist wel les nemen,als je geen wedstrijd rijdt mag je toch wel lessen ?:P want soms leer je jezelf de verkeerde dingen aan.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:54

ik heb geen les...tenzij je een cursus telt.
geen les omdat ik dat ten eerste niet kan betalen, en ten tweede omdat ik bezig ben met het leren van dingen met me paard die ik belangrijker en beter vind.
wel lees ik heel veel boeken en doe ik een zelfstudiecursus

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:11

ik heb les wanneer ik wil dat is de ene keer 2x in de week maar ook wel eens 1x in 2 weken . Ik neem les omdat ik vind dat je het fijn moet houden voor jou en je paard. jij kan wel zeggen ik rijd lekker maar misschien ziet het er vanaf de zij lijn niet uit.

verder heb ik ook een slechte rug waardoor ik naar voren kantel. Altijd fijn als iemand je corrigeerd.Het is ook leuk om nieuwe dingen te leren in een lesje.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:46

Ik zou zeker les gaan nemen! Mocht je tegen problemen aan lopen of weet ik veel wat dan is voorkomen beter dan genezen. Verder heb ik 1x per week les van mijn vaste trainer en 1x per 2 weken gaan ik en vincent bij piet of een andere springruiter in de buurt beetje bij trainen zodat je elkaar kan corrigeren

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:42

Ik heb 2 keer in de week les. Omdat ik het hele goed les vind, ik leer steeds meer nieuwe dingen, het gaat steeds beter, soepeler, ontspannener, de instructrice kan van de zijkant veel beter zien wat er fout gaat dan ik, en daarbij wil ik als het lukt na de zomer wedstrijden gaan rijden. Lachen

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:41

wel les! ik vind les heel belangrijk want mensen die ernaast staan zien het vaak beter

peterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:44

ik rijd op een manege. ik heb geen eigen paard of verzorgpaard, maar het lijkt me geweldig om een paard te hebben om ook eens in je eentje te rijden Tong uitsteken

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:34

Ik heb op dit moment geen les gehad. Ik had tot voor kort altijd les maar mijn instructrice is gestopt. Ik rijd op een verzorgpony samen met een ander meisje en wij zien elkaars zwakke punten en kunnen elkaar daar op wijzen. maar toch mis ik de echte les wel. Maar dan wel van een goede instructrice. want dat viel van mijn vorige nie te zeggen. Ik vind namelijk dat wanneer je het idee hebt dat je zelf paardvriendelijker rijd dan je instructrice dat les van haar overbodig is. maar over het algemeen ben ik volledig voor het krijgen van les.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:40

Ik vind les wel heel belangrijk omdat het je eigen ontwikkeling stimuleert. Daar hebben dan zowel het paard als de leerling baat bij, denk ik.

De frequentie vind ik een moeilijk onderwerp omdat ik denk dat dat geheel afhankelijk is van een combinatie en de instructie. Is de instructie duidelijk en wordt er veel inzicht gegeven en uitgelegd wat je moet voelen en waarom je bepaalde dingen juist zo moet doen en op dat moment....dan denk ik dat een combinatie ook genoeg kan hebben aan bijvoorbeeld eens in de 2 weken les. Een dergelijke combinatie heeft dan genoeg stof om te oefenen mee gekregen.

Maar het is eigenlijk helemaal niet belangrijk omdat het iets heel persoonlijks is. De ene voelt zich prettig bij 1x in de week de ander bij 1 keer in de maand.

Voor mij persoonlijk blijft het plezier van de ruiter en het paard het belangrijkste. En dat plezier is niet afhankelijk, denk ik, van het wel of niet rijden van wedstrijden.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:42

wel les.. rijd zelf elke week les, en ik rij ook geen wedstrijden.. (ben ik wel van plan maarja)
het is gwoon makkelijk als je iemand hebt die even objectief kan kijken wat je allemaal goed en fout doet

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:11

Ik heb elke week lekker een half uur intensief les. In mijn eigen training houdt ik het zoveel mogelijk bij, maar in de les loopt ie meestal wel beter, maar hij is dan ook nog maar 4 dus moet eigenlijk niet zeuren

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:12

ik heb als ik les heb een uur keihard werken. Aangezien ik een heerlijke pittige fries onder mijn kont heb voel je haar helemaal blij worden onder je.

HEERLIJK GEVOEL Knipoog

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:32

El_vis schreef:
ik heb geen les...tenzij je een cursus telt.
geen les omdat ik dat ten eerste niet kan betalen, en ten tweede omdat ik bezig ben met het leren van dingen met me paard die ik belangrijker en beter vind.
wel lees ik heel veel boeken en doe ik een zelfstudiecursus

wat betreft de kosten dat is jammer wat betreft de zelfstudie .. wie verbetert jou als je iets niet goed doet?

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:10

Ik heb ook les omdat ik wedstrijden rijd maar ik vind het normaal ook wel belangrijk.. Het hoeft natuurlijk geen 2 keer in de week maar bijv. 1 keer in de 2 weken of 1 keer in de maand. Persoonlijk vind ik dat les er gewoon bij hoort.. je weet maar nooit Knipoog

Soofjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:34

Ik vind wel les. Andere mensen zien veel meer, en instructrices hebben er in het algemeen meer verstand van en kunnen je op verschillende dingen wijzen. Ook als je geen wedstrijden rijd is dat belangrijk!