Rengalopje, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_

Re: Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:14

In een soort van bos (waar ook een fietspad naast is of een wandelpad) laat ik mijn shetlander op 2 paden ook lekker keihard naar huis crossen want ik weet zeker dat er geen kuilen zitten en zo wel zie ik dat ruim van te voren want ik zit toch niet zo hoog van de grond Knipoog en hij is ook makkelijk terug te krijgen Lachen

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:12

saskiakefie schreef:
heeft je pony uberaubt een goede aanleuning, dat is wel belangrijk voor de balans ook

Wat bedoel je precies?? Waarom is dat zo belangrijk dan??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:02

Dat een paard niet veilig voluit kan gaan zonder druk op het bit.. daar zoekt hij zijn steun op....
Dus losse teugels en vol gas is gevaarlijker dan met teugels op maat Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 05:39

MMM, als je paard het bit nodig heeft voor steun, hoe doet hij dat voluit galopperen dan in de vrije natuur denk je???

Ik denk eerder dat het vaak de RUITER is die steun zoekt op het bit en die druk nodig heeft.

In de tijden dat ik nog voluit kon gaan met mijn paard in het bos (kan nu niet meer vanwege zijn leeftijd en niet goed meer in conditie zijn) had hij echt geen druk op het bit nodig hoor. Ik liet de teugels omwille van de veiligheid natuurlijk niet slingeren, maar heb nooit gemerkt dat hij ook maar enige druk nodig had op het bit.

Voorwaarde is wel dat je paard ook gewend is aan het ontbreken van die druk. Als je altijd MET druk op het bit rijdt, went je paard daar natuurlijk aan. Haal je dan die druk weg heb je dik kans dat hij op z'n giechel gaat omdat hij niet geleerd heeft goed op z'n eigen benen te lopen. Maar paarden die dat WEL goed geleerd hebben, hebben m.i. ECHT geen druk nodig hoor!

Daarentegen ken ik maar weinig ruiters die hun paard voluit kunnen laten gaan, zonder ZELF geen druk nodig te hebben op de teugel, ze gebruiken dan de teugel als steun. Ben ik minder voor, je hindert daarmee juist je paard en hij kan niet een optimale balans vinden.

Maar "druk op het bit" vind ik dan wel weer iets anders dan "teugels op maat" (dus vraag me wel af dan wat je helemaal precies bedoelt, misschien bedoel je niet echt "druk")

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:39

Dan denk ik ook nog dat er verschil zit in voluit laten gaan met een 'normaal' paard of een ex-renpaard Knipoog
Die geven zich echt helemaal... En nee die kunnen niet lopen zonder druk. In de natuur gaan ze wel hard maar niet zo hard als op de renbaan

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:35

Weet ik eigenlijk niet.
Voluit is voluit toch Knipoog Knipoog.
Harder dan op z'n hardst kan een paard toch niet, anders is het toch geen rengalop?

Bedoelde je met dat ex-renpaard mijn paard? Of je eigen? (heb even in je profiel gespiekt). Grappig: jouw paard heeft best veel weg van mijn paard.

Renpaarden worden toch ook met de teugels in contact gereden, en gaan zeker niet alleen maar voluit?

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:42

ik vind het ook wel kunnen hor, zo op zn tyd. je kent het pad en je pony ook.tjaa het kan gevaarlijk zijn, maar dat kunnen zoveel dingen zijn Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:43

ben het helemaal met griebels eens, altijd aanleunign houden. Daamee houd je ze meer op het achterbeen en verklein je de kans dat ze op hun b*k gaan als er ets mis gaat.

In de cross zul je de ruiters ook nooit met een losse teugel zien rijden, ook niet als ze voluit naar de finish gaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:39

Lielle schreef:
ben het helemaal met griebels eens, altijd aanleunign houden. Daamee houd je ze meer op het achterbeen en verklein je de kans dat ze op hun b*k gaan als er ets mis gaat.

In de cross zul je de ruiters ook nooit met een losse teugel zien rijden, ook niet als ze voluit naar de finish gaan.

Ja inderdaad Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:46

ZoekStalling schreef:
Weet ik eigenlijk niet.
Harder dan op z'n hardst kan een paard toch niet, anders is het toch geen rengalop?

In rengalop lopen is niet per definitie op topsnelheid van het paard lopen. Rengalop is een aparte gang waarin je ook in tempo kunt varieren.
Overigens laat ik de teugels in boogjes als mijn paard haar dingetje doet, het is vooral haar lolletje en zij mag daarbij met de door haar gewenste snelheid lopen, mits ik dat als veilig inschat. Ik drijf niets en haal pas terug als ik vind dat dat nodig is, het is haar feestje, ik lift alleen mee als toezicht. Clown

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:49

Voluit op het strand (L)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:57

ZoekStalling schreef:
Weet ik eigenlijk niet.

Bedoelde je met dat ex-renpaard mijn paard? Of je eigen? (heb even in je profiel gespiekt). Grappig: jouw paard heeft best veel weg van mijn paard.

Renpaarden worden toch ook met de teugels in contact gereden, en gaan zeker niet alleen maar voluit?

Uiteraard wordt er ook met contact gereden...
Contact wil niet zeggen dat ze voluit moeten...
En ik bedoelde renpaarden in het algemeen. Die weten wat het betekend om zich helemaal te geven aan een tempo. Aan het einde worden ze nog aangemoedigd, dus ze kunnen nog meer geven dan dat ze al dede Knipoog

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:03

Ik vind het wel kunnen hoor. Met m'n verzorgpony's doen we het ook altijd Lachen

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:07

ok vind dat het well! kan k hou ook wel van een rengalopje!!
maar!!!!!
ik was laats aan het buitenrijden met de les en toen mochten we vooruit galoperen! toen schrok ze van ietss en zijn we samen onderruit gegaan...
ik had toen wel een gebroken knieschijff! en kon 2 weken niet rijden!! :S
dr zitten dus wel risicoos aan maar dat heb je met alle sporten vind ik Knipoog

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:12

Ik doe dit echter altijd als ik naar buiten ga, Even lekker galloperen paar pasje harder en weer terug. Paarden weten precies tot hoeveer ze kunnen gaan bij mij dus dat is absoluut geen probleem.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:16

Ik vind dat het wel moet kunnen. Ik zelf doe ook alleen galop op een stuk dat ik weet dat het een goed overzichtelijk pad is.

Zodra ik twijfel galopeer ik niet. Wel heb ik altijd gewoon mijn teugels op maat, en een iets verlichtere zit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:32

Het gaat hier over rengalop, niet over "gewone" galop.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:04

Een paard kan in draf ook struikelen en dan kan je ook een flinke smak maken (spreek uit ervaring Clown )

Overigens doe ik een galop/rengalop alleen op een recht overzichtelijk pad. Het liefste doe ik dat dan nog op een zandpad (zonder boomwortels) want op het gras heb je aardige kans op kuilen, tenzij je dat van tevoren geinspecteerd hebt Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:12

XxjayYxX schreef:
jaa zeker in op het strand is het super om lekker hard te gaan Haha!

moet je wel opletten op die kuilen die sommige daar graven Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:14

XxjayYxX schreef:
jaa zeker in op het strand is het super om lekker hard te gaan Haha!

Dan moet er alleen niet net zo'n duiter in een gat zitten Tong uitsteken
[edit] he, iemand heeft mijn grapje gejat :'( Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Qimm op 10-05-07 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:14

whaha ja dat bedoel ik Clown

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 12:55

Ben het met ZoekStalling eens...
Ook is het zo dat je je paard eerder in weg zit als je druk op het bit houdt dan dat het beter is. Ik ben er niet voor om je paard opeens los te gooien want dat kan hem zo enthousiast maken dat ie te snel en ongecontroleerd weg rent. Het beste lijkt mij vanuit een rustige gecontroleerde galop overgaan in rengalop. Met buitenrijden heb ik mijn teugels losser dan dat ik in de bak aanleuning vraag, dit omdat ik vind dat buitenrijden voor beide ontspannen moet zijn en geen 'werk' is, daarbij is de bodem buiten zo verschillend dat ik het belangrijk vind dat mijn paard zelf de beste weg zoekt en dus goed kan rondkijken, met de teugels flink op maat of zelfs aan de teugel lukt dit niet.
Verder is het zo... als je paard struikelt zal hij zijn hoofd naar beneden 'gooien' om dit op te vangen als jij je teugels flink op maat hebt trek je of zijn mond kapot of je word zover naar voren geworpen dat je er afvalt of je paard uit balans brengt en beide vallen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:12

als een paard je zo uit je zadel trekt moet je eens nadenken over je eigen balans en het vooruit kijken als ruiter. Nogmaals, als met een losse teugel galopperen zoveel beter is, waarom zie je dat dan niet in Badminton en Kentucky?

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 13:16

Omdat dat wedstrijden zijn en niet een gezellig buitenritje waar ik het over heb. En jij blijft wel netjes zitten dan als je paard bijna op zijn knieen ligt vanuit een galop??? Jij trekt dan niet perongeluk in zijn mond omdat hij je mee naar beneden trekt??
Dit heeft toch niks met balans te maken en naar voren kijken? Volgens mij heb ik een beter balans omdat ík óf mijn paard geen aanleuning nodig heeft, dan iemand die zijn teugels op maat houdt om hieraan vast te houden bij elk misstapje, kuil of bobbel je paard neemt??
....nog even voor de duidelijkheid wij rijden ook dressuur en springen waar mijn paard wél aanleuning nodig heeft want dan zijn we aan het 'werk' en moet elke stap die mijn paard neemt onder mijn controle staan.
Laatst bijgewerkt door Mea op 10-05-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:21

Die eerste opmerking snap ik niet, ook (juist?) in een wedstrijd wil je toch optimaal rijden.

Ik probeer met een zodanige aanleuning te rijden dat mijn paard me niet voorover eraf trekt als hij een keer struikelt. Juist door ze wat opgericht te houden en dus op het achterbeen, liggen ze niet zomaar op hun knieeen als ze een keer struikelen. En in een verlichte zit met steun op je beugels, word je niet zomaar uit balans getrokken.