Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
driebergen schreef:en nog irritanter: Bij ons op stal moest een paard om zijn stal in te komen over een opstapje lopen. Dit ging even mis en door stomme pech hield hij er een blessure aan over, welke gelukkig na een paar weken over was. Zegt z'n bazin: "en ik zei nog wel dat hij uit moest kijken!" (dit meende ze dus serieus!!!)
Sorry, Naar mijn mening kan een paard wat hebben aan rustige woorden of net iets meer aansporing begrijpen, maar letterlijke woorden echt niet!!!
runningkawa schreef:Misschien je wat minder vlug ergeren, want wat is er nu mis mee je paard laten weten dat hij het goed doet?
Ze kunnen het niet ruiken wat wij mensen allemaal van ze verlangen...
Zo is het een stuk duidelijker voor ze om het te leren begrijpen...

driebergen schreef:Ik praat of maak geluid (klakken met je tong) echt alleen als het helpt en op het goede moment zin heeft. Als hij iets goed doet, beloon ik dat met mijn stem en dat begrijpt hij. Ook 'ho' of 'stap' snapt ie.
(en heel soms, als het niet gaat, kan ik soms mijn geduld verliezen en 1x schreeuwen, waarbij mijn paard opeens braaf z'n hoofd naar beneden doet en heel schuldbewust loopt.... Grappig, maar als er zoiets gebeurd weet ik dat ik uit mijn slof geschoten ben en dat dat alleen MIJ aan te rekenen is. ik doe een stap terug in het rijden, dus ga terug naar de basis of stop er voor die dag helemaal mee).
Maar ik vind dat sommige mensen het echt overdrijven.
Ik reed ergens in de bak bij iemand die alles aan z'n paard ging uitleggen. zij had toevallig ook een harde stem en dat vind ik dus echt irritant!!! daar snapt je paard echt niks van.
en nog irritanter: Bij ons op stal moest een paard om zijn stal in te komen over een opstapje lopen. Dit ging even mis en door stomme pech hield hij er een blessure aan over, welke gelukkig na een paar weken over was. Zegt z'n bazin: "en ik zei nog wel dat hij uit moest kijken!" (dit meende ze dus serieus!!!)
Sorry, Naar mijn mening kan een paard wat hebben aan rustige woorden of net iets meer aansporing begrijpen, maar letterlijke woorden echt niet!!!
) maar dat zullen ze vast niet begrijpen 
runningkawa schreef:Ik kan juist niet onopvallend aaien
Want dan is toch de teugel in een boogje.
En praten, heeft geen 1 jury me ooit op bestraft.
Ik zit dicht genoeg bij de oren om niet hard op te schreeuwen.
. Citaat:nee indd.. als je af en toe zegt dat ze het goed doet, is niet erg . maar om de 5 sec word je er echt gek van

Nog even en je bent een frikadel, hoe kom je erop 

, dan neem ik er wat mee naar stal morge
en tsja,, ik heb er ook een keer wat van gezegt tegen iemand opstal. Die vrouw was maar aan het schreeuwen "KOM OP" "GA DOOR " "SCHIET OP!!!!!" nouuu daar word je helemaal gek van

__Robijn__ schreef:Beauty_yana0 schreef:Ik praat juist heel veel met me verzorgpaard!
Die is heel erg op de stem gereden!
hoe doe je dat dan als je wedstrijd rijd ?![]()
of rijd je geen wedstrijd