ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:01

maaitjuh schreef:
Ik heb trouwens wel altijd het idee dat als je voor opvangt wat je achter erin stopt en je blijft dat voelen in je handen, dat je paard dan alleen maar op de voorhand en op jou handen aan het hangen is?
Dit kan natuurlijk in ergere en in minder ergere mate maar ik vind het geen fijn gevoel.

Het verschil is het verende, of juist het duwende en natuurlijk wat doet die ah. In dat laatste geval is het paard idd op de voorhand en zal de ah in tokio lopen.

Ik merk bij mijn paard als ze enthousiast wordt en met meer impuls loopt, ze iets zwaarder wordt maar wel elastischer zeg maar. Ze gaat dan met haar hals vanuit de schoft naar voren met die neus, dat voelt goed.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:04

Mja, iets drammerig bedoel je?
Dat heeft mijne ook en dat is inderdaad een ander gevoel dan het duwen op de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:07

Starbreeze schreef:
runningkawa schreef:
Maar ook geen kilo Lachen

Nee das ook wel veel Haha!

Maar ik wil de ruiters de kost niet geven die zitten te fitnessen op een paard.
Blaren krijgen van het houden
Spierballen kweken en spierpijn hebben in de armen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:08

Ik bedoel dat je paard gewoon iets meer druk geeft, maar die niet nog verder opbouwd, dus niet dat het loodzwaar wordt, maar heel verend blijft.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:12

Ik las al een tijdje mee en heb een vraag. (hopelijk niet teveel off-topic)
Misschien ben ik oliedom, maar hoe en waaraan kan je eigenlijk zien als toeschouwer (= relatieve leek) of vanaf een foto dat het niet klopt. Op welke dingen let je?
Er worden hier foto's van een GP-ruiter aangehaald en die worden bestempeld als 'fout', Maar waaraan kun je dat nu eigenlijk zien in een proef?
Want voor mij is het allemaal eenheidsworst. Bloos
Hoe het moet 'voelen' weet ik (en anders vertelt m'n instructie wel wanneer het juist of fout is) maar hoe zie je het?
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 13-04-07 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:13

van de GP ruiter had ik het ook niet door, maar het verschil tussen hangen (ofwel duiken) en aan de teugel lopen zie je wel degelijk. Totdat ze zeiden dat het paard zijn rug wegdrukt..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:16

Luckystory schreef:
Ik las al een tijdje mee en heb een vraag. (hopelijk niet teveel off-topic)
Misschien ben ik oliedom, maar hoe en waaraan kan je eigenlijk zien als toeschouwer (= relatieve leek) of vanaf een foto dat het niet klopt. Op welke dingen let je?
Er worden hier foto's van een GP-ruiter aangehaald en die worden bestempeld als 'fout', Maar waaraan kun je dat nu eigenlijk zien in een proef?
Want voor mij is het allemaal eenheidsworst. Bloos
Hoe het moet 'voelen' weet ik (en anders vertelt m'n instructie wel wanneer het juist of fout is) maar hoe zie je het?

Aan het feit dat, even simpel gezegd, z'n achterhand hoger is dan z'n voor- en middenhand, z'n achterbenen eerst naar achter gaan bij het optrekken ipv ondertreden en aan het feit dat de rug hol ipv bol is.

Maar vero, hangen kan ook zonder duiken. Kijk maar in mijn profiel. Staat een heel rijtechnisch verkeerde foto van mij op die Gribaldi. Beest was ook super moeilijk te rijden, heel zwaar op been en hand en loopt hier dus echt op de voorhand te hangen.
Zo zie je maar, ik kan ook niet rijden hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:17

Ik heb een paard liever voornamelijk lopen zoals op de 2e foto dan als op die eerste foto... Die eerste foto is mooi voor in de proef, maar het is super moeilijk om je paard zowel over de rug te houden als fijn nagevelijk, als zo opgericht... En om hem zo opgericht te krijgen terwijl hij over de rug loopt, heb ik zelf in elk geval meestal eerst een half uur laag gereden en daarin steeds geprobeerd het achterbeen actief te krijgen zodat ik hem met behoud van een losse rug meer naar boven kon rijden...

hoe rond en diep je je paard rijd hangt af van wanneer je paard zijn rug los laat. Sommigen moeten eerst heel laag en/of rond lopen, andere paarden lopen als los en fijn als je ze meer horizontaal rijdt...

Paardrijden draait om het ruitergevoel. Gevoel komt bij mij voor het gewenste plaatje...
Met een mooi plaatje kun je veel juryleden foppen, maar fijn rijden en controle heeft te maken met het gevoel wat je paard je geeft... Dus laat mij maar vanuit een fijn gevoel werken aan een beter (jury-gericht) plaatje...

Een paard dat diep loopt is niet per definitie daar naar toe getrokken. Een pony die ik rijd kan heel licht zijn als ze rond en laag loopt, zelf zo licht dat ik bijna geen contact meer heb. Dan moet ik haar echt naar die teugel toerijden om haar meer op te spannen zodat ik een gevoel van aanspanning heb van achter naar voor. Bij het activeren kan ze dan ook wel eens uit protest gaan zwiepen met haar staart of een bokje geven, tot ik haar lekker los en op het achterbeen heb, dan is het goed.
Als ik haar meer opricht zonder dat ik die lossigheid kan bewaren en die rug los kan houden wordt ze juist strakker tot zeer sterk of loopt ineens boven de teugel, dus voorbij het omslagpunt van een bolle, losse rug, naar een hollere, strakkere rug waar je niet meer fijn in kunt zitten. De kunst is haar dus over de rug te houden, licht in de hand en actief van achteren als je haar steeds meer bergop wilt rijden en in oprichting wilt hebben

Een hand kan ook sterk zijn als er niet gezaagd wordt. Een strakke hand die passief weerstand biedt kan een paard ook vreselijk sterk op worden. Dat heb ik bij mezelf ook wel gemerkt als ik zelf strak wordt. Je kunt beter los zijn met je hand en je paard naar binnen of buiten stellen, hand naar voren, hand weer terug naar de plaats, dan dat je vast blijft houden met druk als je paard zelf ook daaraan blijft trekken/hangen.

En inderdaad, ook in de Z zie je paarden die erg sterk zijn of worden gereden. Vaak hangen mensen er dan liever een stang in zodat ze er minder last van hebben...

De kunst is wel die kracht, uitstraling, impuls en swung op te kunnen wekken, maar toch je paard los en licht te kunnen houden aan de hulpen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-04-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:18

@maaitje: hihi ik ben ook maar een B ruiter. De theorie weet ik heel goed, maar het zelf nadoen zal een hele klus worden Nagelbijten / Gniffelen aan de teugel rijden vind ik persoonlijk helemaal niet belangrijk Clown
maar ik ga even in je profiel kijken. Even mezelf testen of ik de fout zie. Je kan er altijd wat van bijleren

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:25

als ik zo in je profiel spiek denk ik dta je vladimir bedoelt? ik zie daar echt niets verkeerds aan Nagelbijten / Gniffelen er zal vast wel iets zijn wat niet hoort, maar ik zie een mooi opgericht paard lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:30

Kijk bij die gp ruiter eens naar de achterbenen van het paard.
Een paard dat zich draagt plaatst de achterbenen onder de massa.
Dat wil zeggen ongeveer onder het midden van zijn eigen lijf.

http://www.horsemanpro.com/articles2/di ... and200.jpg
http://www.priorydressage.com/images/ko ... kintro.jpg
http://horsecitystore.com/Merchant2/gra ... 288545.jpg

dit komt niet eens voorbij de flank.
http://www.telusplanet.net/jhm/i/GestionLingh.jpg

Ook kun je 3 hoekjes tekenen tussen de achter benen en de voorbenen
Dan moeten deze ongeveer even groot zijn

Verder is een paard over de rug als hij deze opbolt
Ik vind dat wat moeilijker om ff vlug een voorbeeld te laten zien, maar bij de gp ruiter hier zie je wel duidelijk dat de rug juist doorgezakt lijkt naar beneden.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het beter ken, maar ik rij dan ook geen GP
Vind dat ze daar dan toch het goede voorbeeld moeten geven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-07 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:33

bedankt voor de uitleg Lachen weer wat bijgeleerd. Nu zie je idd het verschil.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:45

Teken op die eerste foto maar eens 3 hoekjes
Dan zie je dat die ongeveer even groot zijn, wat dus goed is Ja
Niet achter een heel klein hoekje en voor een grote Lachen

Maar er zijn mensen die dat nog honderd keer beter uit kunnen leggen hoe je dat ziet Lachen
Maar zo heb je ff een idee.
Het totaal plaatje klopt tegenwoordig gewoon vaak niet meer Lachen
Wat voorbenen in de lucht en dat is het Lachen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:47

Heel duidelijke uitleg RK. Ik denk dat ik het begrijp Ja

Maar dit is het ideaal-beeld neem ik aan?
Als je paard niet zo loopt, is het dan in essentie verkeerd?
Ik begrijp best dat dit in een GP-proef (of Z proef niet wenselijk is) Maar ik las hier nog andere dingen, over hangen en zwaar op de hand zijn.
Maar zelfs als je paard (nog) niet voldoet aan dit ideaalbeeld, hoeft dat toch niet te betekenen dat hij zwaar op de hand is?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:48

ow oke, nee ik wilde dit graag weten aangezien ze vroeger last heeft gehad van rug problemen. Nu had ik geen les en was de 1e keer weer in 3 maanden omdat ze hoefproblemen had, maar ik ben dan dus erg blij als ze automatisch zonder gepluk zelf ontspannen kan lopen Lachen dan kan ik deze foto ook vergelijken met over een paar maanden. En ik vind de uitleg idd heel duidelijk

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:50

en dus loopt ze op de 2e foto minder ontspannen omdat het achterste hoekje kleiner is Lachen ik snap het nu helemaal

edit: heb even heel goed gekeken en op de 2e foto lijkt haar rug ook boller te staan. op de 1e foto zie ik een net bijna recht lijntje terwijl de 2e een bolling naar beneden heeft. (klopt dit?)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:52

Als je van het achterste puntje van de bil een lijn loodrecht naar beneden trekt zouden de hakken binnen die lijn moeten vallen, als dat niet is, dan lopen ze uit het frame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:52

Als jij je paard netjes aan het been hebt en je rijd hem over de rug naar een zachte hand. Dan zul je zien dat hij ook zijn achterbeen onder die massa brengt Ja

Je hoeft dan bijv nog geen super uitgestrekte draf te kunnen laten zien, zoets geldt ook in gewonde draf.

Maar ook in de andere gangen Lachen

Licht in de hand wil ik persoonlijk een paard altijd hebben.
Ze moeten maar op eigen benen lopen en hun eigen hoofd dragen Lachen

2e foto is een net wat onduidelijker moment Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:56

joyce B schreef:
Ik heb een paard liever voornamelijk lopen zoals op de 2e foto dan als op die eerste foto... Die eerste foto is mooi voor in de proef, maar het is super moeilijk om je paard zowel over de rug te houden als fijn nagevelijk, als zo opgericht... En om hem zo opgericht te krijgen terwijl hij over de rug loopt, heb ik zelf in elk geval meestal eerst een half uur laag gereden en daarin steeds geprobeerd het achterbeen actief te krijgen zodat ik hem met behoud van een losse rug meer naar boven kon rijden...

hoe rond en diep je je paard rijd hangt af van wanneer je paard zijn rug los laat. Sommigen moeten eerst heel laag en/of rond lopen, andere paarden lopen als los en fijn als je ze meer horizontaal rijdt...

Paardrijden draait om het ruitergevoel. Gevoel komt bij mij voor het gewenste plaatje...
Met een mooi plaatje kun je veel juryleden foppen, maar fijn rijden en controle heeft te maken met het gevoel wat je paard je geeft... Dus laat mij maar vanuit een fijn gevoel werken aan een beter (jury-gericht) plaatje...

Een paard dat diep loopt is niet per definitie daar naar toe getrokken. Een pony die ik rijd kan heel licht zijn als ze rond en laag loopt, zelf zo licht dat ik bijna geen contact meer heb. Dan moet ik haar echt naar die teugel toerijden om haar meer op te spannen zodat ik een gevoel van aanspanning heb van achter naar voor. Bij het activeren kan ze dan ook wel eens uit protest gaan zwiepen met haar staart of een bokje geven, tot ik haar lekker los en op het achterbeen heb, dan is het goed.
Als ik haar meer opricht zonder dat ik die lossigheid kan bewaren en die rug los kan houden wordt ze juist strakker tot zeer sterk of loopt ineens boven de teugel, dus voorbij het omslagpunt van een bolle, losse rug, naar een hollere, strakkere rug waar je niet meer fijn in kunt zitten. De kunst is haar dus over de rug te houden, licht in de hand en actief van achteren als je haar steeds meer bergop wilt rijden en in oprichting wilt hebben

Een hand kan ook sterk zijn als er niet gezaagd wordt. Een strakke hand die passief weerstand biedt kan een paard ook vreselijk sterk op worden. Dat heb ik bij mezelf ook wel gemerkt als ik zelf strak wordt. Je kunt beter los zijn met je hand en je paard naar binnen of buiten stellen, hand naar voren, hand weer terug naar de plaats, dan dat je vast blijft houden met druk als je paard zelf ook daaraan blijft trekken/hangen.

En inderdaad, ook in de Z zie je paarden die erg sterk zijn of worden gereden. Vaak hangen mensen er dan liever een stang in zodat ze er minder last van hebben...

De kunst is wel die kracht, uitstraling, impuls en swung op te kunnen wekken, maar toch je paard los en licht te kunnen houden aan de hulpen...

Volledig mee eens.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:00

runningkawa schreef:
Licht in de hand wil ik persoonlijk een paard altijd hebben.
Ze moeten maar op eigen benen lopen en hun eigen hoofd dragen Lachen

2e foto is een net wat onduidelijker moment Lachen

ow oke, ja op eigen benen lopen kan ze wel want we rijden altijd met lange teugel buiten. Ze kan ook precies op slecht ondergrond haar eigen weg vinden. Alleen vind ze bakwerk oneerlijk want danwil ze ook lange teugel omdat ze weet hoe ze op haar eigen benen moet lopen. Nu is ze nog licht in de hand. Hoe ze aan de teugel zal lopen (als dat gaat lukken met die dikke nek) weet ik nog niet. Ze draagt zichtzelf nu tenminste en dat vind ik echt goed

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:03

Wel stoer hoor, je eigen foto's op zo'n forum zetten. Zag er inderdaad wel goed uit. Tof hoor zo'n stevige Belg die ook wat kan laten zien! (denk niet dat het meestal aan de Belgen ligt, maar meer aan dat de meeste mensen met Belgen dit soort dingen niet eens doen/proberen)
Achterbeentjes naar voren, zoals het hoort

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:08

oh haha bedankt. Vind er niets stoer aan eigenlijk Bloos een belg is ook een paard en kan precies hetzelfde als een normaal paard. Al dan niet dat het moeilijker is. Vaak zeggen ze ook dat belgen niet wendbaar zijn. Nou ga jij er maar eens opzitten als ze er vandoor willen gaan, dan draaien ze zich gewoon op hun achterhoeven op. Nagelbijten / Gniffelen Het enige verschil tussen een belg en een rijpaard zeg ik altijd is dat je er minder van mag verlangen omdat het gewoon meer moeite kost. En je mag ze nooit overvragen. Bij een normaal paard veroorzaakt dat al problemen maar bij een belg veroorzaakt dat nog veel ergere problemen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:20

runningkawa schreef:
Als jij je paard netjes aan het been hebt en je rijd hem over de rug naar een zachte hand. Dan zul je zien dat hij ook zijn achterbeen onder die massa brengt Ja

Ok, dat is inderdaad zo.
Maar waar ik over viel was iets wat 'Maaitjuh' schreef, dacht ik.
Ze schreef dat 'als zijn achterhand hoger is dan de middenhand en voorhand' het fout zou zijn.
Is dat een onmiskenbaar kenmerk?
Want nu was ik even wat hier gezegd werd, aan het toepassen op foto's van m'n eigen paard. Die bijlange nog niet perfect loopt, maar we leren bij. (En we zijn ook pas een maand of 4 een beetje dressuurmatig aan het werk, voordien gingen we alleen boshobbelen Knipoog )
Die 3-hoekjes en die bolle lijn hebben we precies wel voor elkaar en ze is ook redelijk licht in de hand. Maar als nageeft loopt ze vooraan redelijk laag en haar echterhand is wel altijd hoger dan haar voorhand. En toch trek ik haar niet bijeen.
Verkeerd of niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:03

Het is logisch dat als je begint met dressuurmatig rijden, dat je paard eerst nog wat op de voorhand loopt, of in horizontaal evenwicht. hoe sterker je paard wordt en hoe verder je komt hoe meer je paard leert om meer gewicht op de achterkant te nemen en hoe meer je paard van voren omhoog kan komen vanuit de schoft.

Ik heb het gevoel van op de voorhand lopen/horizontaal lopen pas een jaar of 3/4 geleden leren voelen toen ik ging rijden bij mijn huidige instructrice. Het gevoel van Bergop lopen weer de laatste 1 á 2 jaar. Vooral met de huidige pony die ik rijd kan ik het heel goed voelen, je hebt het gevoel alsof het paard van achteren omlaag komt en van voren omhoog klimt en ineens tientallen cms van de grond af komt met die voorbenen... Het veert, het zweeft meer en het voelt fantastisch als je zo weg kunt rijden naar een middendraf. (beetje het beeld van een speedboot die gas geeft Knipoog)En ook dit zijn momenten en gevoelens die je in je geheugen moet printen zodat je steeds opnieuw kunt proberen dat gevoel op te roepen en langer vol te kunnen houden...

Verwacht niet je paard even op de achterhand te kunnen rijden, dat kost veel tijd en training om je paard sterk genoeg te krijgen en als je te snel wilt heb je juist het risico dat je dat je ze van voor geforceerd omhoog wilt trekken in plaats dat je het er van achteraf in rijdt...