een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:04

nee, ik vind dat geen garantie. Als je paard het kan geeft geen garantie dat de ruiter het kan Cool

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:23

Mijn eigenste paard loopt M2 en is Z klaar, spring ook al een wisseltje.
Ik weet zeker dat iedereen die een beetje gevoel heeft er met gemak een super goede B proef mee kan rijden.
Ik heb er meerdere keren iemand opgezet die nog nooit hoger dan L hadden gereden, en met behulp van mijn uitleg konden ze schouderbinnenwaards, travers, en keertwendingen rijden. Ook stap galop en galop stap ging goed, terwijl deze ruiters dit nog nooit eerder gedaan hadden.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik het uitzonderlijke paard heb wat zelf geen proeven uit zijn hoofd leert. Dus als ik 3 maanden dezelfde proef moet rijden dan moet ik nog zelf de hulpen geven voor dat hji iets doet.
En hij denkt zelf ook niet na, als ik contra galop rijd, dan blijft hij in de contra totdat ik een andere hulp geef!

Conclusie:
Een Z paard garantie voor een goede proef?
Een fijn afgericht Z paard wat goed aan de hulpen staat is idd een garantie voor een goede proef. (als er een ruiter met een beetje gevoel op zit)
Een Z paard wat maar in 1 houding kan lopen en helemaal vastgereden is en uitzichzelf van alles gaat doen is imo geen Z paard, ookal heeft ie een wp.
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 05-04-07 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:45

..mwwaa...er vanuitgaande dat je een lekker lopend Z paardje onder je kont heb, heb je ten eerste een goudmijntje tussen je benen..kan je zeggen van oww, dan doet ie een wissel..dan doe jij het fout!..je heb namelijk het geluk dat je een geweldig leerpaard heb, die het JOU vertel wat je fout doen...dus gaat ie contra of dergelijke..dan ben jij degene die de hulpen niet goed aangeeft..echt mega wat je van zo'n paard kan leren...loop je dan ook makkelijker een proefje??..denk het wel..er vanuit gaande dan je evenveel tijd in training steekt als met een "b paardje"...je kan veel beter op je eigen fouten letten, op je houding..je bent niet eerst bezig om je paard netjes te laten lopen dan eens op je eigen houding te letten.

zelf heb ik het geluk gehad om ook een Z paard te mogen rijden en ik vond het een fanstastische ervaring en ben er naar mijn idee beter van gaan rijden, vooral omdat je het goed 'moet'doen..dus geen getob meer..waar ik later op andere paarden veel aan heb gehad.

en zitten er mensen te zeuren, laat ze toch lekker..dit is een kans die heel veel mensen willen..en zal het ook vooral veel jaloezie zijn

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:48

Farouche schreef:
nee, ik vind dat geen garantie. Als je paard het kan geeft geen garantie dat de ruiter het kan Cool

maar met een lager afgerichte pony/paard zou het dan helemaal niets worden!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:52

asjemenou schreef:
Conclusie:
Een Z paard garantie voor een goede proef?
Een fijn afgericht Z paard wat goed aan de hulpen staat is idd een garantie voor een goede proef.
Een Z paard wat maar in 1 houding kan lopen en helemaal vastgereden is en uitzichzelf van alles gaat doen is imo geen Z paard, ookal heeft ie een wp.

Precies!

En @Nadina, ik reageerde zo omdat met name Pashon naar mijn idee wel een beetje zielig zit te doen, terwijl die zelf M geklasseerd is en met een Z geklasseerd paard in de B rijdt, waar ze dus niet thuishoort. En dat vind ik dus echt geen kunst!
Een onervaren ruiter met een Z paard is nogal een heel ander verhaal, die hoort gewoon in de B thuis, maar die heeft (mits het paard gewoon fijn afgericht is zoals Lielle al aangeeft en niet met trucjes de Z doorgeworsteld is) wel het voordeel van een paard waarvoor het allemaal in ieder geval niet nieuw is. Als je zelf de correcte hulpen geeft zou je zo'n paard dan dus toch redelijk eenvoudig (maar dus niet vanzelf!) een B proef door moeten kunnen sturen. En vergis je niet, ik heb echt helemaal niets tegen zulke leerpaarden of zulke combinaties, die zie ik namelijk liever dan dat een onervaren ruiter een goed maar groen paard naar de vaantjes gaat rijden.

Maar in dit topic sloegen mensen naar mijn idee wel enigszins door want volgens een aantal mensen is het ineens veel moeilijker om een Z paard een B proef te laten lopen, en daar ben ik het dus niet mee eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:11

Citaat:
Maar in dit topic sloegen mensen naar mijn idee wel enigszins door want volgens een aantal mensen is het ineens veel moeilijker om een Z paard een B proef te laten lopen, en daar ben ik het dus niet mee eens.

Moeilijker, dat zeker niet!
Maar makkelijker, dat hoeft ook zeker niet.

Je ziet gewoon veel Z-paarden die "in de houding" lopen en vast gereden zijn.
Dan mag je ooit M geweest zijn en het paard ooit Z, dat wil niet zeggen dat het gelijk makkelijker is.

Zelf rij ik niet graag onder m'n niveau een wedstrijd. Als je dan slechte punten rijdt, rij je echt beroerd Haha!
En om te winnen, vind ik ook niet echt iets om vreselijk trots op te zijn.
Zou graag weer terug gaan naar 5 winstpunten om hogerop te komen en dan wat strenger gejureerd.

Niet dat ik geweldig hoog heb gereden, maar dat komt ook doordat ik weinig wedstrijden heb gereden. Nu met dit relatief jonge paard rij ik ook "hoge" punten in de L1, zonder veel oefening. Ik heb geen zin meer in die laatse wedtrijdjes op dit niveau, ik wil naar de l2, wat meer uitdaging.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:15

Ik vind ook van niet, Het is een combinatie van jou en het paard jullie doen iets samen. Voor de 1 gaat het makkelijker dan een ander. Vriendin van mij heeft ook een Z paard maar rijd al 2 jaar in de B zonder resultaat eigelijk, dus het zegt niks!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:34

Niet dat ik persee heel jaloers zou zijn, maar ik zou toch wel flink balen als ik straks begin met wedstrijden (voor mij voor het eerst) op het groene paard, je heel goed gaat en toch het oranje lintje voor je neus weggekaapt wordt door iemand die minstens 2 klasses te laag rijdt. Je roept wel: het gaat toch om de punten, niet om de prijzen, maar dat is wel heel makkelijk gezegd als je zelf thuis waarschijnlijk een plank vol bekers en linten hebt.

Als het jou niet om de prijzen gaat, waarom probeer je dan alsnog niet in de l2 of m1 uit te mogen komen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:12

Als je goed rijdt, krijg je vanzelf veel bekers en lintjes Pling

Ik ben liever laatste met en winstpunt, dan eerste met een beker, zonder winstpunt Knipoog

(zo was ik met judo eens 3e van de 3 en nog kreeg ik een beker. Dat vond ik echt niet leuk! Schaamde me dood)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:51

Nog even los van het feit of ik het als startend B ruiter leuk zou vinden om jou tegen te komen.

Ik zou het zelf echt niet willen. Ben zelf M2 en bezig met diverse Z oefeningen. Ik zou met een verder doorgereden paard echt niet weten wat ik zou moeten doen in een B proef. Dat zijn 'oefeningen' die bij mij dienen als warming up. Dat doe je met 2 vingers imn je neus.
Ik zou helemaal geen zin hebben om mijn, mijn geld, de tijd van de jury en de organisatie te verdoen met te demonstreren dat mijn paard de basis hulpen kent.

Ook al heeft dat paard 7 jaar stil gestaan. Hij zal zijn spieren weer op hebben moeten bouwen en zijn geheugen moet even worden opgefrist maar dan zou ik kiezen voor een paar opstartwedstrijden en vervolgens naar de L2 zijn gegaan. Oei oei oei, daar moet een paard wijken... Wow!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:44

Lielle schreef:
En als je een B paard een "andere" hulp geeft, doet die het wel?

Nog sterker, ik weet dat ik een correcte middendraf kan rijden want uit de verder opgeleide paarden krijg ik het wel gereden. Maar ik ben met mijn vierjarige bezig ermee en als hij niet aanspringt in galop krijg ik een nog wat onregelmatige "middendraf" tussen aanhalingstekens omdat hij de kracht nog niet heeft om te gaan zitten en de schouder genoeg vrij te maken.
Laat staan als ik zelf door spanning ook nog eens iets andere hulpen geef en mijn jonkie snapt het helemaal niet meer. De oudere paarden hier proberen dan wel wat in het kader van 'bedoel je dit misschien?'
Geef mij dat Z-paard dan maar onder mijn kont hoor! Vork
als jullie ze niet willen, ik maak wel een stalletje vrij!

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:23

We willen ze best hoor! We willen er alleen niet mee in de B gaan rijden Haha!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:39

Zelfs toen ik begon met de wedstrijden (ik groen en een groen paard) reed ik dikke 2 wp (tuurlijk ook niet altijd maar wel overheerstend) en ook toen werd er kei hard geschreeuwd dat het niet eerlijk was omdat mijn niveau toen volgens een aantal al te hoog was, ondanks dat ik toen nog nooit wedstrijden had gereden, maar omdat ik al op meerdere stallen als stalruiter had gewerkt. Dus ik zie het meer als jaloezie als wat anders (ongeacht of ik nu wel of niet thuis hoor in deze klasse)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:48

Ik vind dat echt wel erg hoor Pashon.
Snap niet dat die mensen zo moeilijk doen.

De enige x dat ik me kan opwinden is wanneer iemand bij het "los"rijden z'n paard "mishandeld" en dan wint.
(gebeurd natuurlijk niet vaak, dat die winnen, maar het komt wel voor, zeker dat ze winst rijden)

Eigenlijk zou er iemand moeten kijken bij het losrijden,zodat deze ruiters niet beloond worden met hun rijgedrag.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:52

dat vind ik dus ook superwomen, ik heb zoiets moge de beste winnen en ben ik het niet dan is een ander het wel. Ik rij ook niet altijd even netjes ik heb mijn dag niet altijd mijn paard net zo goed. Zo werkt dat bij anderen ook en tja kan ik het helpen dat ze hun paarden niet goed genoeg voor elkaar hebben om op wedstrijden hebben. Ik ga simpel weg pas op concour als ik vind dat mijn paard daar klaar voor is (ben nogal een perfectionist [wat paarden betreft]).

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:56

OK, maak ik er even een vergelijkbare situatie van....
Je doet straks mee om kringkampioen te worden in het Z , hebt super gereden en dicht jezelf een behoorlijke kans op een prijs toe... blijkt je tegenstander Anky te zijn die voor de gein Bonfire nog even van stal gehaald heeft en sinds een paar maand weer in training heeft! Zou je dan niet balen?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 19:02

ja tuurlijk zou ik dan balen. Maar ik rijd voor mezelf en mijn eigen punten, niet voor die van een ander. En als ik een goed gevoel over mijn proef heb, ben ik het gelukkigste mens op deze aarde en dat kan geen laatste plaats mij afnemen. Haha! ik vind gewoon ongeacht wat voor paard anderen bij zich hebben de beste mag winnen. en ja tuurlijk is het mooi als je eerste wordt, maar ik ga heen voor de winstpunten en wat heb ik aan een eerste plaats zonder winstpunt (bwv), zolang het allemaal maar terecht is. Ik rij ook heus niet elke wedstrijd de sterren van de hemel, maar ik doe mijn best en meer kan ik niet doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 07:19

Een paar jaar geleden (een heleboel) is er iets dergelijks gebeurd. De schoonzus van Anky heeft toen Prisco nog een tijdje uitgebracht en is er NKB kampioen in het Z2 mee geworden. Daar kwam oa in de paardenpers veel commentaar op, en dat heb ik altjd erg hypocriet gevonden, omdat er nog nooit iets is geroepen over Z2 paarden in het B.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:19

Pashon schreef:
ik vind gewoon ongeacht wat voor paard anderen bij zich hebben de beste mag winnen.

Ja, de beste binnen jouw niveau.
Als een ruiter die nog nooit gestart is een Z-paard onder zijn kont krijgt hoor je mij helemaal niks zeggen daarover. Die ruiter moet het allemaal nog leren dus die hoort in de B.
En als die pas start als alle puntjes op de i staan en met 3 winstpunten naar huis gaat, nou, complimenten voor het management.

Maar een ruiter en een paard die beiden al ver boven je niveau zitten, wat hebben die nog in je eigen klasse te zoeken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:38

Pashon schreef:
ja tuurlijk zou ik dan balen. Maar ik rijd voor mezelf en mijn eigen punten, niet voor die van een ander. En als ik een goed gevoel over mijn proef heb, ben ik het gelukkigste mens op deze aarde en dat kan geen laatste plaats mij afnemen. Haha! ik vind gewoon ongeacht wat voor paard anderen bij zich hebben de beste mag winnen. en ja tuurlijk is het mooi als je eerste wordt, maar ik ga heen voor de winstpunten en wat heb ik aan een eerste plaats zonder winstpunt (bwv), zolang het allemaal maar terecht is. Ik rij ook heus niet elke wedstrijd de sterren van de hemel, maar ik doe mijn best en meer kan ik niet doen.

Dat heb ik nu ook.
Als ik dan Onder Anky kom, heb ik een waardige 2e plaats Tong uitsteken
Het wordt pas vervelend als je steeds verliest van dezelfde die op een lager niveau rijdt.
Nu gebeurd dat eigenlijk nooit bij mij Vork
Hoeveel mensen vinden het leuk om onder hun niveau te rijden?
(ik niet)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 10:08

Als het KNHS vond dat ik onder mijn niveau zou rijden dan hadden ze me echt wel naar een andere klasse geschopt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:10

Kennelijk ben jij dan toch de enige uitzondering, want voor iedereen geldt hoogst gemeenschappelijke klasse, en de KNHS heeft zelf toegegeven een fout te hebben gemaakt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 10:11

dat hebben ze ook toegegeven, eerlijk is eerlijk. En als ik eerder mocht promoveren of iets had ik dat ook echt wel gedaan. Maar aangezien het KNHS heeft gebaald dat ik alle klasses gewoon moet uitrijden, doe ik dat maar braaf!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:14

Er moet wel rekening mee worden gehouden dat een Z2 paard geen voorgeprogrammeerd wonderpaard is. Bovendien hebben Z paarden en hoger ook een enorme trukendoos om onder het werk uit te komen, dus vergis je daar niet in. Ik heb zelf een Z2 paard gehad waarmee ik in de B ben begonnen. Ik had immers zelf nog nooit gestart. Ik heb hier veel commentaar op gekregen, maar feit is wel dat de africhting zo goed was dat wanneer ik een foutieve hulp gaf, het paard ook beslist niet deed wat er van gevraagd werd, dus dat het makkelijker is ben ik het echt niet mee eens.

Hoe vaak ik wel niet in Travers over de A-C lijn ging terwijl ik een kaarsrecht lijntje naar het groeten had moeten doen.... Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:44

Toch hadden de paarden die ik naar het Z heb gereden geen truccendoos. Kan iedereen met een klein beetje gevoel zo op wegrijden!
Misschien goed afgericht?

Als je een Z paard koopt, koop dan een fijn Z paard!
En geen Z paard dat met hangen en wurgen naar de Z is gekomen en eigenlijk maar half zijn oefeningen kent, want dan is het idd wel moeilijk omdat het dan eigenlijk geen Z paard is.