paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:20

LDRD schreef:
Let wel, ik ben zeker geen NH'er mocht dit indruk misschien ontstaan.

Ik ook niet Haha!

Ik moet eerlijk gezegd ook altijd erg lachen om NH en NH'ers die denken dat ze het wiel uitgevonden hebben. Wat nu als "nieuw" geprogandeerd wordt in bv grondwerken, leerden wij dik 30 jaar geleden al. Maar toen hoefde het nog geen naam te hebben of een stroming te zijn. Dat was normaal met paarden omgaan. In de tijd dat je op de manege nog leerde hoe je moest longeren, en WAAROM. Dat is tegenwoordig (helaas) niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:22

Je ziet ook geen mensen meer aan de kant staan kijken bij een les, zodat ze daar wat van leren.
ja om te roddelen misschien, maar niet om zelf wat op te steken

Idd Sonja, zijn boerenfluitsjes bestaat als zo lang Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:23

Sonja schreef:
LDRD schreef:

Ik ook niet Haha!

Ik moet eerlijk gezegd ook altijd erg lachen om NH en NH'ers die denken dat ze het wiel uitgevonden hebben. Wat nu als "nieuw" geprogandeerd wordt in bv grondwerken, leerden wij dik 30 jaar geleden al. Maar toen hoefde het nog geen naam te hebben of een stroming te zijn. Dat was normaal met paarden omgaan. In de tijd dat je op de manege nog leerde hoe je moest longeren, en WAAROM. Dat is tegenwoordig (helaas) niet meer.

Haha! Haha! Haha!

Kan niet anders dan het helemaal eens zijn met dit verschil dat het voor mij 40 jaar geleden is. Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:23

runningkawa schreef:
Je ziet ook geen mensen meer aan de kant staan kijken bij een les, zodat ze daar wat van leren.
ja om te roddelen misschien, maar niet om zelf wat op te steken

Idd Sonja, zijn boerenfluitsjes bestaat als zo lang Lachen

Of over welke kleur setjes aan te schaffen Haha! .

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:31

Sonja schreef:
Ja

Ook eens wat theorie over hoe een paardenlijf in elkaar zit, en de theorie van dressuurmatig rijden.

Ik mis dat zo bij de ruiters van nu, dat stukje theoretische kennis en het vermogen om theorie en praktijk bij elkaar te brengen.
Bij instructie ook trouwens.

papieren voor instructie kan nu te makkelijk gehaald worden naar mijn idee...half paardrijdend nederland pikt een orun cursusje mee Ach gut en hoppa er is weer een instructie geboren Clown
maar over theorie... ik weet nog wel dat ik eerst alle mogelijke paardenboeken echt verslond... en ik vraag ook altijd super veel aan mijn iedereen (hoefsmid DA instructeurs enz enz) over dingen die ik zelf nog niet weet over het hoe en waarom... niet alles komt zo aangewaait, en je moet gewoon moeite doen om aan juiste info te komen...niks mis mee op zich, maar diegene die de weg niet weten te vinden zullen ook niet super ver komen Ach gut
en waarschijnlijk is het ook zo dat tegenwoordig bijna iedereen lijkt pony/paard te rijden Ach gut toen ik begon waren de maneges nog niet zo groot en waren er nog niet zo veel paarden met bijbehorende stallen enz enz...en naar mijn idee hoe meer mensen er paard rijden die het niet met 100 % passie doen om het zo maar te zeggen (de zogenaamde meelopers) die zullen ook niet 100 % gemotiveerd zijn om alles goed te doen of zie ik dat nou verkeerd?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:38

Sonja schreef:

gef het beestje een naam en verdien er dik geld mee Clown makkelijk toch? iets wat anderen al jaren doen schrijven ze in een boekje of zetten ze op dvd en vervolgens vangen ze er 10 of 20 euro het stuk voor Haha!
ik ben ook niet opgegroeit met alle nieuwe termen om het zo maar te zeggen, maar stom genoeg gebruik ik er heel veel als ik uit nieuwsgierigheid eens verhalen lees uit een boek of op i-net Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:17

Ik ben wel een echte NHer Lachen , maar ik heb het eigenlijk nu gewoon een naam kunnen geven. In de jaren 70 en 80er leerde ik als klein meisje al over het opbouwen van een band met het paard en dat er veel meer is dan rijden en longeren. Ik verdiep me vooral in het wezen paard, zijn natuurlijke behoeftes en hoe je hem kan beleren etc. Dressuur vind ik belangrijk voor het versoepelen van zijn lijf, maar wedstrijden en hoge niveaus interesseren mij niet zo. Ik lees geen boeken over de diverse disciplines in de paardensport. Wel lees ik veel over gezondheid, het gedrag, voeding, jonge paarden en diverse stromingen in NH en dat soort dingen.

Ik vind het jammer dat veel mensen met paarden alleen maar willen rijden en verder geen weet hebben van wat er allemaal nog meer kan. Ze staan soms raar te kijken als ik Sam los werk of met de dubbele lange lijnen aan de slag ga ('gaat 'ie voor de kar?' Nee dus, want ik hou niet van mennen Tong uitsteken ).

En Rianneke, ik ben bij mijn jonge paard gewoon consequent. Dus niet consequenter/strenger dan anders. Hij krijgt bij mij de kans om zelf het initiatief te tonen om met me samen te werken. En hij is een paard wat juist heel graag wil werken, als je maar eerlijk bent voor hem. Ik wil dat hij met plezier en vertrouwen 'werkt', zeg maar. Ik dwing hem nergens toe, maar 'vraag' en krijg het. Snap je? Ik vind dat een paard erg snel leert overigens. Sneller dan de gemiddelde mens. Haha! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:32

Sonja schreef:
LDRD schreef:

Ik ook niet Haha!

idd! ik ook niet.
Voor mij is die "omgang" ook gewoon normaal.

Ben wel blij dat het er is, voor degene die het niet "vanzelf" geleerd hebben.
Voor veel paarden een beter leven....
Je moet er toch niet aan denken dat je nooit begrepen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:33

Sonja schreef:
Toch vind ik het wel belangrijk dat een paard leert om voor meerdere ruiters te werken. Met "eenkennigheid" ben ik helemaal niet blij. Misschien erg goed voor je eigen Pennygevoel, maar errrrreg onhandig.

Sonja, waarom vind je het belangrijk dat er meerdere mensen op het paard (kunnen) rijden?
(even een vraagje tussendoor Knipoog )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:57

JoviBan schreef:
Sonja schreef:
Toch vind ik het wel belangrijk dat een paard leert om voor meerdere ruiters te werken. Met "eenkennigheid" ben ik helemaal niet blij. Misschien erg goed voor je eigen Pennygevoel, maar errrrreg onhandig.

Sonja, waarom vind je het belangrijk dat er meerdere mensen op het paard (kunnen) rijden?
(even een vraagje tussendoor Knipoog )

Ik voel me zo vrij te antwoorden..
Omdat het erg onhandig is, als die eenkennig is.
Wanneer je ziek bent, voor langere tijd, of wat voor reden dan ook is het handig dat er iemand op je paard kan stappen. Maar ook als je situatie ineens veranderd en je moet 'm ineens verkopen.
Het hoort bij de opvoeding vind ik. Het is voor het paard zelf veel beter,voor het geval de situatie voor hem veranderd.

Ik heb zelf dus een eenkennig paard gehad, zo eenkennig dat hij zich niet liet vangen op het land, dat hij in staat was om vreemden uit z'n stal te slaan (angst) wat wer vervelend was voor degene die ging mesten op stal.
(half pension wou hij niet) De hoefsmid deed hem niet zonder mij, omdat hij anders ging flippen.
Voor mijn vakantie had ik gelukkig iemand gevonden.
Met rijden hield ik m'n hart vast, omdat ik wist dat hij blinde paniek kon krijgen. (als je blijft hangen ben je zwaar de l#l ) Nogmaals, hij wás al eenkennig
Ik heb 'm weggegeven , vanwege te weinig tijd. Verkopen vond ik geen optie. Ik deed hem weg voor hém, zeker niet voor mezelf. Het geld was ook geen probleem.
Daarna nog een paar x langs geweest en weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt.Door die ervaring heeft hij weer een stukje meer vertrouwen gekregen. Ik was toch wel wat beschermend, maar heb ook genoeg meegemaakt.
(hoefsmid-gekneusde ribben- D.A nock out en de aparatuur vernield toen hij al erg verdooft was en nog wat kleinere probleempjes gehad dat ik het wit in z'n ogen zag)
Ik was zo bang dat hij zichzelf wat aan deed, door die angst. Op dat moment was het voor hem het beste om 'm weg te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:16

Wat de omgang betreft, kan ik het ook wel zo zien.

Wat rijden betreft, zie ik de belangrijkheid echter niet zo. Wanneer ik langere tijd niet zou kunnen rijden, is er geen man overboord en mogen mijn paarden vakantie vieren. Haha!

Maar dat anderen hen bijv. kunnen verweiden, er bij zijn als ze bekapt worden en bij DA-bezoek (wanneer ik dat beslist niet zelf zou kunnen vanwege ziekte oid), ja dan is het toch wel belangrijk dat ze ook vertrouwen hebben in (een paar) andere mensen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:20

Maar mochten ze toch verkocht moeten worden.
Ik heb ineens CVS gekregen en kon toen niet eens meer stofzuigen...
Het is maar een voorbeeld. Een auto-ongeluk kan ook, je man(?) een ongeluk of ziekte. Zeg nooit: "hij gaat nooit meer weg" , soms kun je niet anders. Dan is het belangrijk voor het paard om met iedereen overweg te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:50

Toch zit ik wat rijden betreft ook niet zo mee.
Bij een ongeluk gaat hij maar lekker met vakantie Lachen
Bij evt verkoop zien we wel.
Ga niet meteen van het slechtste doem scenario uit Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:00

Nee, maar het hoort gewoon bij de opvoeding.
Je krijgt er een makkelijk paard van. Al laat je 1 x je instructeur erop op 3 jarige leeftijd, dan als hij zich netjes gedraagd, is het al goed.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:01

Toch zie ik het nut er ook wel van van meerdere handen aan je paarden.

Ik heb er één gehad waarmee ik kon lezen en schrijven. Jammer genoeg heb ik dat paard moeten verkopen. Als er potentiele kopers kwamen deed hij alles netjes en superbraaf, achteraf blijkt omdat ik erbij stond.
Nog nooit op de trailer geweest, liep er zo in. Keurende veearts maakte zelden zo'n brave 3 jarige mee. Maar ja, daar was ik nog bij.

Zes weken nadat hij weg was werd ik gebeld dat ze er niets meer mee aan konden vangen en als ik hem niet kwam halen ging hij naar een handelaar, want ze wilden er niet mee verongelukken. Verdrietig

Tsja, het blijft koffiedik kijken waarom dit paard van een sul (heb zelfs mensen over de vloer gehad die het niet vertrouwden en dachten dat hij gesedeerd was zo braaf!) in 6 weken omgeslagen is in een agressief dier natuurlijk, maar ik denk achteraf dat het voor hem niet slecht geweest zou zijn als hij vooraf eens vaker in andere handen was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:05

Mijn instructrice reed ook zo op Kawa weg
Maar die heeft zo'n goed paarden gevoel, wist wat ze wel en niet kon.
Al was kawa duidelijk niet blij met een andere ruiter toen.

Andere heeft hij eraf gebokt, terwijl hij nog nooit gebokt had.

Maar een ander meisje wat op die stal regelmatig rond liep en hem wel eens gevlochten had enzo, reed er dan weer zo mee weg en daar was hij super voorzichtig mee. Ze kon er mee springen en hij deed alles. Terwijl het gewoon een beginner was.

Later hebben Steef en Kim van bokt er eens op gereden en hij deed weer alles.

Ik denk dat er ook gewoon een klik moet zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:55

Ja, ik denk ook dat het om die ene 'klik' gaat. Die van mij is een schat, maar hij is geen paardje voor iedereen. Gelukkig hebben wij die enorme klik wel samen en stel dat ik hem ooit weg moet doen (wat ik absoluut niet van plan ben!!!), dan weet ik zeker dat het goed komt bij een ander als die klik er ook is. Dus dan moet je zoeken naar zo iemand. Ik vind het niets om allerlei andere mensen op mijn paard te laten rijden. Vriendinnen mogen er heus wel op (als ze niet te lang of te zwaar zijn, hij is 1, 42 m en (nog) niet zo breed gebouwd), maar ik heb niet zo'n behoefte aan allerlei mensen aan en rondom mijn paard. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:50

Dat heb ik dus Idem Nadya
Voor zo een keer vind ik wel leuk. Maar voor mij hoeft niet iedereen
er alles mee te kunnen.
In omgang is wel fijn,maar daar moest je bij Kawa gewoon echt ff vertellen hoe het zat. Dan was hij braaf, deed je dat niet sleurde hij de mensen over het erf. Hij is gewoon dominant.
Zanda is daar makkelijker in. Dat is zo'n zacht gekookt eitje wat dat betreft Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:00

Buiten mij zijn er bij mij ook maar twee personen die op Warina mogen rijden... een vriendin van me die haar doet als ik ziek of op vakantie ben, en mijn instructrice.
Verder liever niet, ze is gewoon echt geen makkelijke en andere hebben erg de neiging bij haar erg hard met hun handen te worden... geen idee waarom, wellicht omdat ze zich soms sterk maakt als je d'r niet goed voor je been hebt... en dan gaan de meeste liever trekken dan drijven Huilen van het lachen maar ik heb het al een aantal keer gezien en dat doet riana meer kwaad dan goed, dan maar geen allemans paard Knipoog
Van mich en miran weet ik dat ze goed en eerlijk rijden, ook kunnen ze beide heel goed met mijn merrie-muts overweg Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:07

Ik heb een merrie die zo eenkennig is dat ze vreemden aanvalt als ze in de stal komen.Als ze je kent moet je nog oppassen voor haar,ze is enorm dominant.Maar als je erboven staat is er niks aan de hand,ze bluft alleen maar.Maar als je het halster om hebt dan verandert ze in een heel braaf paard{oke blijft wat neurotisch} maar dan kan iedereen er mee.En ook met rijden is dat geen probleem,alleen gaat ze bij mensen die niet zo goed kunnen rijden steeds harder lopen omdat ze het niet snapt en graag haar best wilt doen. Terwijl mijn jonge paard super makkelijk is in de omgang,kan iedereen mee en is een ontzettende allemansvriend.Maar als je onder het zadel per ongeluk met je been zit te schoppen{als je hem niet stil kunt houden bv} dan gooit ie je er zonder pardon af.En dan zou je zeggen dat ie eraan moet wennen,maar dat werkt dus niet want hij pikt het gewoon niet.Hij werkt graag voor je,maar je moet zo min mogelijk aan hem zitten,en dan is het een heerlijk licht te rijden paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:15

Bij mij rijdt er ook bijna niemand anders op mijn wedstrijdpaarden. Alleen mijn instructrice, die nu ook met 1 gaat starten.
Als ik ziek ben of met vakantie, zet ik ze liever "stil".
Maar ze zijn iig niet eenkennig. Dat is iets wat je (meestal) kunt voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:37

Ik hoop dat Zanda er dadelijk ook wat simpelerer in is hoor, daar niet van.
Maar ik ga niet speciaal meerdere mensen op hem laten rijden zodat hij dat leert.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:06

ik weet helaas alles van een eenkennig paard Ach gut
maar goed mijn paard heeft bij de vorige eigenaar het nodige mee moeten maken terwijl het echt een supergevoelig beestje is...
eenkennigheid verzwakt ook wel een beetje naar mijn idee! ging 5 jaar geleden een weekje weg met school, en wat denk je? paard had een week bijna niks gegeten! en mijn moeder het beest maar telkens schoon hooi geven en maar afvragen wat ze verkeerd deed Clown als ik nu wegga is het gelukkig geen probleem meer dat ze door een ander word gevoerd... dat er anderen op rijden hoeft van mij eerlijk gezegt ook niet zo! Bloos ligt er natuurlijk wel aan wie! aan sommige mensen zou ik haar namelijk zo meegeven, omdat hun weten wat voor paardje het is en hun echt goed rijden... en mijn buurmeisje en nichtjes mag erop Pling maar goed die zijn nog niet zo ver dat ze zelf willen sturen enzo Haha!

een tijdje geleden zei een oud paardenmannetje tegen mij een mooie zin ;
tegenwoordig rijden er helemaal niet zo veel mensen paard, de meeste zitten op hun paard Clown

er zijn gewoon teveel mensen die totaal geen aandacht meer hebben voor het paard, maar er alleen maar op willen gaan zitten...
even een voorbeeld; hoeveel mensen hebben hun paard op een geheel verzorgde stal staan, knallen het zadel op de rug van het paard, rijden er 45 minuutjes mee en zijn daarna meteen weer weg? en dan mag de pensionhouder ook nog het zweetdeken wisselen naar gewone staldeken Ach gut alles bij elkaar zijn ze dan een uurtje op die stal... wat is dan de lol van een eigen paard denk ik dan zo? maar goed ik ben misschien weer anders als anderen Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:46

Rianneke schreef:
een tijdje geleden zei een oud paardenmannetje tegen mij een mooie zin ;
tegenwoordig rijden er helemaal niet zo veel mensen paard, de meeste zitten op hun paard Clown

er zijn gewoon teveel mensen die totaal geen aandacht meer hebben voor het paard, maar er alleen maar op willen gaan zitten...
even een voorbeeld; hoeveel mensen hebben hun paard op een geheel verzorgde stal staan, knallen het zadel op de rug van het paard, rijden er 45 minuutjes mee en zijn daarna meteen weer weg? en dan mag de pensionhouder ook nog het zweetdeken wisselen naar gewone staldeken Ach gut alles bij elkaar zijn ze dan een uurtje op die stal... wat is dan de lol van een eigen paard denk ik dan zo? maar goed ik ben misschien weer anders als anderen Clown

Hahaha Haha! , hier nog zo'n typje die zeker niet met een uurtje klaar is met haar paard. En die van mij is nog geen eens ingereden!! Haha!
Ik ken ook veel mensen, die even rijden en meteen weer weggaan. Paard op stal, klaar. Of ze verhuizen naar de manege of een luxere pensionstalling, want daar wordt voor ze uitgemest en in de stapmolen gezet, als ze een dagje niet kunnen.

Nou, die van mij staat buiten, maar ik ga elke dag, soms meerdere keren. Ik denk dat sommigen me erg vinden 'tutten' met mijn paard, maar hij houdt van die aandacht en ik vind het heerlijk om met hem bezig te zijn of gewoon in het weiland te gaan zitten om naar de kudde te kijken. Je leert je paard zo goed kennen en het is zo gezellig samen. Vandaag ben ik met Sammy gaan wandelen en heb heerlijk op een bankje in de zon een boekje zitten lezen, terwijl hij lekker stond te grazen met zijn touwhalstertje. Was echt lachen, want je krijgt zoveel leuke reacties van mensen, die langs wandelen of fietsen. Laat mij dan maar die 'tut' zijn met haar wandelpaard. Sam vond het fantastisch en ik ook. Ben in totaal 4 uur weggeweest. Dat wordt nog wat als ik straks ook nog ga rijden...... Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:37

Alleen over het poetsen en mutsen doe ik al een uur Bloos
Borsteltje hier, doekje daar, vetje hier, knufje daar Clown