5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:03

LDRD, dan nog. Stel je houdt hem thuis, je training thuis gaat door neem ik aan, dus je werkt je paard thuis ook op hoger niveau. Dan kun je hem in het L starten als 8-jarige maar als hij thuis al verzameld ed loopt zit je toch nog op dezelfde belasting?
Dressuur is bedoeld om je paard zijn fysiek te verbeteren, ik neem niet aan dat je hem dan te lang op de voorhand laat bungelen omdat hij toevallig nog geen 6 is.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:04

een paard wat nog niet is uitgegroeid mag imo geen z starten tenzij je hem als 8 a 10 jarige al met pensioen laat gaan omdat hij dan op is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:08

BORIS01 schreef:
LDRD, Ik heb net een 2 jarige gekocht dus daar moet ik in iedergeval nog lang mee wachten maar ik zie nu nog niet zo het probleem. Ik heb er echt zin om lekker met hem aan de gang te gaan, gewoon rustig. Wat is tegenwoordig nog een jaar, het gaat zo snel allemaal. Helaas kan ik nu niet meer reageren want ik ga naar huis. Zit op mijn werk nl. Ik wil je langs deze weg in iedergeval veel succes wensen en neem gewoon lekker de tijd. Als het goed is wil je er nog lang plezier van hebben en door het rustig aan te doen, maar wel trainen en soms een wedstrijdje, hou je hem uiteindelijk het best!

Dat is ook helemaal de intentie, maar meneer zelf gaat zo hard. Haha!
En uiteraard doen we ons uiterste best om hem heel te houden, want dit paard is bij de Z nog niet klaar met zijn kunnen en een kapot paard komt in ieder geval niet veel verder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:10

Urielle schreef:
LDRD, dan nog. Stel je houdt hem thuis, je training thuis gaat door neem ik aan, dus je werkt je paard thuis ook op hoger niveau. Dan kun je hem in het L starten als 8-jarige maar als hij thuis al verzameld ed loopt zit je toch nog op dezelfde belasting?
Dressuur is bedoeld om je paard zijn fysiek te verbeteren, ik neem niet aan dat je hem dan te lang op de voorhand laat bungelen omdat hij toevallig nog geen 6 is.

Helemaal eens en zoals ik al zei, ik wil hem zeker niet thuishouden en dan voor de leeuwen gooien.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:12

lammie2701 schreef:
een paard wat nog niet is uitgegroeid mag imo geen z starten tenzij je hem als 8 a 10 jarige al met pensioen laat gaan omdat hij dan op is.

Dus in jou opinie mag je dus wel een paard op jonge leeftijd naar de **** rijden als je hem maar vroeg met pensioen doet?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:13

LDRD schreef:
Oké, maar nu even het volgende Haha! .

Wat nou met een paard dat 3.5 jaar zadelmak gemaakt is en 4 jarig weer opgepakt is. Heeft het 1e jaar zo om de dag een half uur onder het zadel gelopen, de rest aan de longe of in de wei. Vijfjarig gestart in de L1. Met een gemiddelde van 1x per 4 weken gestart (eigenlijk alleen om wedstrijdervaring op te doen). De L binnen de kortste keren uit, de M binnen de kortste keren uit en nog geen 6 jaar en Z met winst.
Moet je zo'n paard met potentie tot veel dan nu terug de wei op doen of zeggen nee jongen ga jij je sommetjes die je al kan nog een keer maken want je gaat te snel?

Als het paard verder kan, het werk fysiek en mentaal aankan, en de ruiter ook, dan zou ik ook gewoon doorrijden. Dat de KNHS de regels heeft "aangescherpt" mbt de leeftijden, is een zet in de goede richting. Er moet gewoon een grens zijn. Dus als het genoemde paard in bovenstaand voorbeeld dus vanwege zijn leeftijd nog niet door mag stromen naar een volgende hogere klasse: dan maak je als ruiter toch een pas op de plaats en wacht je tot je weer officieel mag starten? Dat zie je nu toch ook gebeuren? Je ziet in de uitslagen sommige ruiters met regelmaat terugkomen, dan hoor je een tijdje niets van ze en ineens zijn ze er weer en dan ook weer een klasse hoger.

Maar waar het dus eigenlijk op neerkomt: waarom moeten sommige paarden op 5 jarige leeftijd al Z klaar zijn? Dus even los van het feit of er nu wel of niet mee gestart wordt op wedstrijden. Goofy44 somt het eigenlijk wel goed op als ik zijn woorden goed begrijp: vanwege het commerciele belang.
Kijk, wat is namelijk interessanter voor de verkoop? Een 5jarig paard dat Z klaar is en dus nog jaren voor de boeg heeft om hogerop te komen of een 13jarig paard dat Z loopt? Vaak wordt dan nog gedacht: een oud(er) beest kun je moeilijk nog iets nieuws leren?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:20

karijn schreef:
vanwege het commerciele belang.

Uiteraard zal dit vaak een grote rol spelen. In mijn geval is daar echter geen sprake van. Ons doel is zo hoog mogelijk uitbrengen tzt in de sport en niets anders. Als we commercieel gegaan waren was hij al met 2.5 zadelmak gemaakt en dan was het probleem alleen nog maar groter dan nu Haha! .

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:24

als je doel 'hogere sport' is, is het ook je belang om je paard zo lang mogelijk heel te houden. door 'm zo zwaar te belasten op jonge (niet uitgegroeide) leeftijd, ookal gaat het prima en pakt het dier fijn aan, neem je een risico. een grotere kans op (ernstige, sportbelemmerende) blessures in de toekomst.

dus ik snap dat je enthousiast bent over de voorspoedige resultaten die je dier nu al laat zien, maar... dnek ook enes aan over tien jaar vanaf nu. dan wil je ook nog fijn rond kunnen sturen met 'm, lijkt me.

denk daar maar eens over na! groetjes Lachen

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:26

Wat versta je dan onder zwaar belasten?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:28

Maar goed, laten we wel wezen:

Het gros van de mensen die dat grote zo ongeveer dierenmishandeling vind om op 5 jarig leeftijd Z te rijden zal daar nimmer aan toe komen, omdat de rijkunst of het paardenmateriaal ontoereikend is.
En mocht dat wel zo zijn; dan waren de meningen misschien weer anders.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:31

dierfysio schreef:
als je doel 'hogere sport' is, is het ook je belang om je paard zo lang mogelijk heel te houden. door 'm zo zwaar te belasten op jonge (niet uitgegroeide) leeftijd, ookal gaat het prima en pakt het dier fijn aan, neem je een risico. een grotere kans op (ernstige, sportbelemmerende) blessures in de toekomst.

dus ik snap dat je enthousiast bent over de voorspoedige resultaten die je dier nu al laat zien, maar... dnek ook enes aan over tien jaar vanaf nu. dan wil je ook nog fijn rond kunnen sturen met 'm, lijkt me.

Wat is jouw idee bij het rustig verantwoord werken van een paard als Ubid'or (want het gaat toch over Ubi LDRD?) die alles al zelf aanbiedt op heel jonge leeftijd? Wat kun je daar thuis mee doen zonder hem te overbelasten?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:36

dierfysio schreef:

Uiteraard denk ik over 10 jaar na nu, maar juist daarvoor zal hij ook doorgetraind moeten worden.

De gulden middenweg is nog altijd de beste gebleken, maar die weg vinden is soms even lastig Tong uitsteken .

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:38

Maar als je hem gevonden hebt, kan je ook weer verder. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:38

essie79 schreef:

Het gros van de mensen die dat grote zo ongeveer dierenmishandeling vind om op 5 jarig leeftijd Z te rijden zal daar nimmer aan toe komen, omdat de rijkunst of het paardenmateriaal ontoereikend is.

Dit is zondermeer een feit. Bovendien zijn dat ook de kwijlers langs de kant bij diezelfde 5 jarige Knipoog .

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:39

niet hoger doorwerken, noch thuis, noch op concours (want dat is imo hetzelfde) dan L-M niveau. Z staat voor ... juist: zwaar! dus dat is zwaar belastend voor paarden.
ik weet niet hoe oud Ubi is (ken dat dier niet), maar paarden zijn dus pas vanaf 8 jaar uitgegroeid (grote exemplaren nog later zelfs), dus tot die tijd vind ik dat je ze niet zwaar mag belasten. zijgangen zijn bijv. best pittig voor de rug, en die sluit juist als laatste. ik zou daar zeer terughoudend mee zijn, of een dier het nou zelf 'aanbiedt' of niet. beschermen tegen zichzelf.

net als dat je een jonge hond geen trappen laat lopen, of teveel laat stoeien met andere honden: dat vinden ze oh zo leuk, maar je wilt je dier toch heel houden op latere leeftijd? nou, dit is precies zo.
algemeen bekend, alleen verdienen we met paarden geld, en houden we honden als huisdier.

en wat je thuis dan met je paard kunt doen? zoveel mogelijk afwisselen; dressuur niet te lang trainen, niet te moeilijk. simpel werken aan aan de hulpen staan, gehoorzaamheid, losheid, rechtrichten. daar komen nog geen M/Z oefeningen aan te pas, en je hebt zat om aan te werken.
en maak eens een sprongetje (reuzefijn voor de handigheid en coordinatie), eens een fijne bosrit. laat ze een keer een sprintje trekken. allemaal nodig voor een goede, gelijkmatige ontwikkeling. een goede instructeur, desnoods een dierenfysio die veel met paarden werkt, kan je hier indien nodig in adviseren.

succes, veel werkplezier gewenst!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:41

LDRD schreef:
Wat nou met een paard dat 3.5 jaar zadelmak gemaakt is en 4 jarig weer opgepakt is. Heeft het 1e jaar zo om de dag een half uur onder het zadel gelopen, de rest aan de longe of in de wei. Vijfjarig gestart in de L1. Met een gemiddelde van 1x per 4 weken gestart (eigenlijk alleen om wedstrijdervaring op te doen). De L binnen de kortste keren uit, de M binnen de kortste keren uit en nog geen 6 jaar en Z met winst.
Moet je zo'n paard met potentie tot veel dan nu terug de wei op doen of zeggen nee jongen ga jij je sommetjes die je al kan nog een keer maken want je gaat te snel?

Uit dit voorbeeld blijkt dat je het resultaat van proeven als maatstaf gebruikt in de progressie van je paard. Het ziet er inderdaad goed uit wat het paard laat zien. Een goede ruiter kan niet alleen goed sturen en de puntjes sprokkelen, een goede ruiter weet ook wanneer hij/zij met het paard gas moet terugnemen. In dit voorbeeld zou ik voor de methode van kalm-aan kiezen. Het beste resultaat, zeker op lange termijn, als je met een paard wilt doorgaan, krijg je als het paard geen gebreken krijgt of heeft, die het prestatie vermogen nadelig kunnen beinvloeden. Te snel op deze leeftijd doorgaan, heeft onvermijdelijk gevolgen voor de langere termijn. Er zijn al tal van blije en trotse ruiters/amazones voorbij gekomen met klinkende resultaten, waarvan het schip voortijdig strandt.
Als het paard aanleg heeft en goed gereden wordt op het juiste moment wat betreft leeftijd en ontwikkeling dan voorkom je in ieder geval schade en problemen aan het paard als gevolg van het "het gaat zo goed gevoel" waar heel wat ruiters op zijn stukgelopen, of liever hun paard.
Ik ga ervan uit dat de bedoeling is het paard zo lang mogelijk als eigen rijpaard aan te houden om daar zo goed mogelijk mee te kunnen rijden / dressuur te kunnen rijden. Als de bedoeling is handel, van hand tot hand, dan vind ik het ethisch naar het paard toe een onjuiste aanpak. De koper is zo dom om de fout te maken en deze progressie aan aanleg toe te schrijven. Het goed scholen, opleiden, trainen en berijden van een paard gaat verder dan de rondjes rijden in een zandbak om wat winstpunten te halen en daar de conclusie aan te verbinden dat je een paard op de goede manier africht, traint en berijdt. Voor mij staat het welzijn van het paard voorop, als het paard gezond is, kan een volwassen paard die dressuur oefeningetjes normaal gesproken zo doen na enige training. De beperkingen en de problemen worden veroorzaakt door degene die erop zit of de omgeving die de ruiter beinvloedt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:42

Urielle schreef:
Wat is jouw idee bij het rustig verantwoord werken van een paard als Ubid'or (want het gaat toch over Ubi LDRD?) die alles al zelf aanbiedt op heel jonge leeftijd? Wat kun je daar thuis mee doen zonder hem te overbelasten?

Ik ben van mening dat hij niet overbelast wordt, integendeel. Minder belasten en toch doortrainen is niet mogelijk.
T wordt dus toch doorgaan op de ingeslagen weg en maar zien waar we uit komen Knipoog .

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:42

LDRD schreef:
essie79 schreef:

Dit is zondermeer een feit. Bovendien zijn dat ook de kwijlers langs de kant bij diezelfde 5 jarige Knipoog .

haha, dat zal best wel inderdaad! ik kwijl gelukkig nog steeds het hardst bij mijn eigen, L2-gerechtigde (en daar dankzij mijn beperkte capaciteiten ws. nooit bovenuit komende) superpaardje. meekwijlen? zie profiel. grote vos.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:48

dierfysio schreef:
en maak eens een sprongetje (reuzefijn voor de handigheid en coordinatie), eens een fijne bosrit. laat ze een keer een sprintje trekken. allemaal nodig voor een goede, gelijkmatige ontwikkeling. een goede instructeur, desnoods een dierenfysio die veel met paarden werkt, kan je hier indien nodig in adviseren.

succes, veel werkplezier gewenst!

Sprongetje gaan we niet aan beginnen, we willen hem graag binnen de houten heining houden Haha! .

Goede instructeur aanwezig, fysio ook. Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:51

dierfysio schreef:
haha, dat zal best wel inderdaad! ik kwijl gelukkig nog steeds het hardst bij mijn eigen, L2-gerechtigde (en daar dankzij mijn beperkte capaciteiten ws. nooit bovenuit komende) superpaardje. meekwijlen? zie profiel. grote vos.

Lekker ding Kwijl . Doet me heel erg denken aan mijn voormalige maatje Ja .

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:52

ha, die is goed: over de heining springen zit niemand op te wachten. Bloos!
gelukkig heeft mijn ex-jachtpaard dat maar 1x geprobeerd...

maar je hoeft niet gelijk anderhalve meter, toch? een huppeltje van 35cm is ook leuk voor de afwisseling. Ja

fijn dat je samenwerkt met een fysio; daar gaan de meeste serieuzen toch naar toe in de toekomst, denk ik. mag ik weten welke collega? (pure nieuwsgierigheid hoor)

en dankjewel voor je lieve compliment over m'n knapperd Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:15

Zo''n geval als wat LDRD beschrijft ken ik dus ook. Liep met zijn 5 jaar 3 winstpunten per proef in het M2 en was eigenlijk nog maar een halfjaar onder het zadel (ruiter kon versneld promoveren en was in de L2 begonnen). Voor zulke dieren staat de Z niet voor Zwaar. Die lopen van nature al zo bergop in balans dat ze je zo een M/Z proef in kan sturen. Die draven en galoperen door de wei en je denkt goh neus iets meer op de loodlijn en het plaatje is af. En die kunnen best als 5-jarige Z lopen. Die hoeven ook niet langdurig en vaak te trainen om Z niveau te halen (al denk ik dat maar weinig paarden 6x per week training nodig hebben daarvoor, dat is meer voor de ruiters).
Toch vind ik de nieuwe regeling zeker niet verkeerd. Met de veranderde leeftijden gaan denk ik best een aantal ruiters hun paard pas met zijn 3,5-4 zadelmak gaan maken. Want ze mogen toch pas L1 starten in april van het jaar dat ze vier worden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:20

blijft het feit dat ook die getalenteerde paarden nog lang niet uitgegroeid zijn, dus dat het risico op ernstige blessures blijft.
maakt niet uit hoe makkelijk het gaat; belasten is belasten, en Z is Z.
of ben ik abuis, en zijn er Z-proeven zonder verzameling, zijgangen etc.? Tong uitsteken

en Z op concours betekent doorgaans dat ze thuis Z2 of hoger lopen. dus nog zwaardere oefeningen. meer belasting op onvolgroeide lichaam.

ik snap een ieders argumenten (economisch of 'hij gaat zo fijn') best, maar wetenschappelijk gezien is het gewoon niet verstandig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:33

maar je kunt een paard toch ook moeilijk expres op de voorhand zetten als hij van nature wil verzamelen? Dat lijkt me fysiek toch ook niet aan te raden? Dat je dat appuyement nog even laat zitten, okay, maar verzameling is toch bijna niet te doen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:38

met mate oefenen dan. dier afwisselend belasten, dus ook een keer naar buiten, ook een keer een stukje de benen laten strekken. een laag huppeltje maken (over iets wat ze niet aan je houten heining doet denken uiteraard Haha! ).
niet hameren op houding en verzameling nog. dat komt wel.
paarden lopen echt niet uit zichzelf alleen maar verzameld.

goed longeren is ook een kunst, en dan zit je er in ieder geval een keer niet bovenop (ook wel eens fijn).
niet trainen op oefeningen, figuren, verzamelen, maar juist op loslaten, paslengte, symmetrie, scherp luisteren (hulp verfijnen); dan heb je zat te doen!
succes, veel rijplezier gewenst.