Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BORIS01 schreef:LDRD, Ik heb net een 2 jarige gekocht dus daar moet ik in iedergeval nog lang mee wachten maar ik zie nu nog niet zo het probleem. Ik heb er echt zin om lekker met hem aan de gang te gaan, gewoon rustig. Wat is tegenwoordig nog een jaar, het gaat zo snel allemaal. Helaas kan ik nu niet meer reageren want ik ga naar huis. Zit op mijn werk nl. Ik wil je langs deze weg in iedergeval veel succes wensen en neem gewoon lekker de tijd. Als het goed is wil je er nog lang plezier van hebben en door het rustig aan te doen, maar wel trainen en soms een wedstrijdje, hou je hem uiteindelijk het best!
Urielle schreef:LDRD, dan nog. Stel je houdt hem thuis, je training thuis gaat door neem ik aan, dus je werkt je paard thuis ook op hoger niveau. Dan kun je hem in het L starten als 8-jarige maar als hij thuis al verzameld ed loopt zit je toch nog op dezelfde belasting?
Dressuur is bedoeld om je paard zijn fysiek te verbeteren, ik neem niet aan dat je hem dan te lang op de voorhand laat bungelen omdat hij toevallig nog geen 6 is.
lammie2701 schreef:een paard wat nog niet is uitgegroeid mag imo geen z starten tenzij je hem als 8 a 10 jarige al met pensioen laat gaan omdat hij dan op is.
LDRD schreef:Oké, maar nu even het volgende.
Wat nou met een paard dat 3.5 jaar zadelmak gemaakt is en 4 jarig weer opgepakt is. Heeft het 1e jaar zo om de dag een half uur onder het zadel gelopen, de rest aan de longe of in de wei. Vijfjarig gestart in de L1. Met een gemiddelde van 1x per 4 weken gestart (eigenlijk alleen om wedstrijdervaring op te doen). De L binnen de kortste keren uit, de M binnen de kortste keren uit en nog geen 6 jaar en Z met winst.
Moet je zo'n paard met potentie tot veel dan nu terug de wei op doen of zeggen nee jongen ga jij je sommetjes die je al kan nog een keer maken want je gaat te snel?
karijn schreef:vanwege het commerciele belang.
.
dierfysio schreef:als je doel 'hogere sport' is, is het ook je belang om je paard zo lang mogelijk heel te houden. door 'm zo zwaar te belasten op jonge (niet uitgegroeide) leeftijd, ookal gaat het prima en pakt het dier fijn aan, neem je een risico. een grotere kans op (ernstige, sportbelemmerende) blessures in de toekomst.
dus ik snap dat je enthousiast bent over de voorspoedige resultaten die je dier nu al laat zien, maar... dnek ook enes aan over tien jaar vanaf nu. dan wil je ook nog fijn rond kunnen sturen met 'm, lijkt me.
denk daar maar eens over na! groetjes
dierfysio schreef:als je doel 'hogere sport' is, is het ook je belang om je paard zo lang mogelijk heel te houden. door 'm zo zwaar te belasten op jonge (niet uitgegroeide) leeftijd, ookal gaat het prima en pakt het dier fijn aan, neem je een risico. een grotere kans op (ernstige, sportbelemmerende) blessures in de toekomst.
dus ik snap dat je enthousiast bent over de voorspoedige resultaten die je dier nu al laat zien, maar... dnek ook enes aan over tien jaar vanaf nu. dan wil je ook nog fijn rond kunnen sturen met 'm, lijkt me.
denk daar maar eens over na! groetjes
.
essie79 schreef:Maar goed, laten we wel wezen:
Het gros van de mensen die dat grote zo ongeveer dierenmishandeling vind om op 5 jarig leeftijd Z te rijden zal daar nimmer aan toe komen, omdat de rijkunst of het paardenmateriaal ontoereikend is.
En mocht dat wel zo zijn; dan waren de meningen misschien weer anders.
. LDRD schreef:Wat nou met een paard dat 3.5 jaar zadelmak gemaakt is en 4 jarig weer opgepakt is. Heeft het 1e jaar zo om de dag een half uur onder het zadel gelopen, de rest aan de longe of in de wei. Vijfjarig gestart in de L1. Met een gemiddelde van 1x per 4 weken gestart (eigenlijk alleen om wedstrijdervaring op te doen). De L binnen de kortste keren uit, de M binnen de kortste keren uit en nog geen 6 jaar en Z met winst.
Moet je zo'n paard met potentie tot veel dan nu terug de wei op doen of zeggen nee jongen ga jij je sommetjes die je al kan nog een keer maken want je gaat te snel?
Urielle schreef:Wat is jouw idee bij het rustig verantwoord werken van een paard als Ubid'or (want het gaat toch over Ubi LDRD?) die alles al zelf aanbiedt op heel jonge leeftijd? Wat kun je daar thuis mee doen zonder hem te overbelasten?
. LDRD schreef:essie79 schreef:Maar goed, laten we wel wezen:
Het gros van de mensen die dat grote zo ongeveer dierenmishandeling vind om op 5 jarig leeftijd Z te rijden zal daar nimmer aan toe komen, omdat de rijkunst of het paardenmateriaal ontoereikend is.
En mocht dat wel zo zijn; dan waren de meningen misschien weer anders.
Dit is zondermeer een feit. Bovendien zijn dat ook de kwijlers langs de kant bij diezelfde 5 jarige.
dierfysio schreef:en maak eens een sprongetje (reuzefijn voor de handigheid en coordinatie), eens een fijne bosrit. laat ze een keer een sprintje trekken. allemaal nodig voor een goede, gelijkmatige ontwikkeling. een goede instructeur, desnoods een dierenfysio die veel met paarden werkt, kan je hier indien nodig in adviseren.
succes, veel werkplezier gewenst!
.
dierfysio schreef:haha, dat zal best wel inderdaad! ik kwijl gelukkig nog steeds het hardst bij mijn eigen, L2-gerechtigde (en daar dankzij mijn beperkte capaciteiten ws. nooit bovenuit komende) superpaardje. meekwijlen? zie profiel. grote vos.
. Doet me heel erg denken aan mijn voormalige maatje
. 

).