Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

Re: Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:30

Jennyxx schreef:
Judje: denk je dan dat de zenuwen beschadigd raken of reageren ze niet meer op de vele prikkels van dat moment. Dat zou beteken dat als je begint met rijden, en er dus nog niet veel prikkels zijn, dat ze dan geen harde mond hebben.

Overigens heeft de harde-mond-aan-1-kant te maken met het vast zitten van het paard aan 1 kant. Elk paard heeft een makkelijke en een moeilijkere kant. Aan de moeilijke kant buigt het paard minder makkelijk en treedt het achterbeen minder onder. Dit voel je in de mond. En kan je ook verhelpen door het betreffende achterbeen te activeren.

Precies daar gaat het soms al fout bij jonge paarden die gereden worden na het prof ingereden te zijn. Ze komen soms bij mensen die niet aan rechtrichten denken en het paard dan met kracht vasthouden waar het idd veel sterker of harder van wordt.Elk paard loopt scheef en als die niet rechtgericht en losgemaakt worden dan krijgen je niet alleen problemen van in de mond maar ook overbelastingen aan de benen.

Je kan dit verbeteren maar is veel werk aan zeker bij oudere paarden.

Jonge paarden die durven ook wel hard zijn in de mond maar dit heeft eerder dan te maken omdat het geen gewoonte is om iets te vragen in hun mond en dus een late reaktie op hetgeen je vraag dan komen er ook nog eens balansproblemen bij en dan gaat een jong paard nog schever gaan lopen omdat het zo makkelijker gaat met alle gevolgen vandien. Als de ruiter daar dan niet doorzet om te corrigeren dan krijg je weer een harde mond. Als een jong paard sterker wordt in de rug en benen en de buigen en stelling makkelijker te corrigeren.

Alles heeft te maken met een paard die rechtsgebogen is in het lichaam en links gebogen in de hals, bij elk paard loopt de lijn van voor naar achter in een S. Dus kan ook linksgebogen zijn in het lichaam en rechtsgebogen in de hals.

Er zijn paarden die soms gewoon minder gevoelig zijn in de mond en je hebt er dus dan veel meer rijtechnish werk mee. Ze hebben een hoger pijngrens en zijn niet altijd echt van iets van onder de indruk. DAn heb je ook nog paarden die gaan gaan vechten van het minste druk en die kunnen zich dan ook hard maken en dit heeft dan meer te maken met karakter. Dan heb je ook nog rennerige paarden die op panieksituaties helemaal niets meer voelen en dit geeft niet altijd dan met vertrouwen te maken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:22

Citaat:
Overigens heeft de harde-mond-aan-1-kant te maken met het vast zitten van het paard aan 1 kant.

Een paard dat niet ontspannen, niet los en niet soepel is, vertoont spanning of stijfheid. Dat komt onder meer tot uiting via de nek en de onderkaak, maar ook in het kaakgewricht, de hals, de rug, de ledematen, gewrichten en/of spieren. Om het te beperken tot het vastzetten van het paard aan één kant , dat komt tot uiting via de mond.
Dat voelt misschien hard aan, maar dat heeft niets met een harde mond te maken, zoals dat in de dressuur bedoeld wordt. Dat wordt er tegenwoordig in het spraakgebruik van gemaakt. Het begrip harde mond, is eenduidig bepaald. We geven aan dezelfde kreet gemakshalve een eigen betekenis. Daarom kan je heel lang met gebruik van dezelfde termen langs elkaar heen kletsen, omdat je ieder iets totaal anders bedoeld.
Citaat:
Elk paard heeft een makkelijke en een moeilijkere kant. Aan de moeilijke kant buigt het paard minder makkelijk en treedt het achterbeen minder onder. Dit voel je in de mond. En kan je ook verhelpen door het betreffende achterbeen te activeren.

De moeilijke of probleem kant kan je voelen via de mond van het paard. Dat wordt vaak een harde of dode mond genoemd, dat is het in essentie niet. De holle kant van het paard is de kant waar het probleem zit.....

sate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:21

Paarden hebben geen harde monden, dit probleem ligt bij de ruiter ( sorry ). Meer van achter naar voor rijden en niet in de druk in de mond op zoeken daar ligt het probleem niet. Het paard moet van achter meer geaktiveerd worden meer onder treden zolang die dat niet doet blijf je met dit probleem zitten.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:12

De meeste mensen die in dit topic gereageerd hebben, zeggen dus dat een harde mond 'tijdelijk' is. Dat het veroorzaakt wordt door rijtechnische fouten zoals het niet van achter naar voren rijden, het niet rechtrichten van het paard of het terugtrekken van het paard door teveel teugeldruk. Een enkeling zegt dat het van blijvende aard is en aangeboren. Dat het ene paard een hogere pijngrens heeft dan het andere, dat het sterker is in zijn hals/kaak. Twee keer heb ik gelezen dat het niet aangeboren is, maar wel blijvend namelijk dat de zenuwen beschadigd raken door een te harde hand van de ruiter. Heb ik het zo goed samengevat? Met name de laatste oorzaak vind ik een enge.. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:29

Je hebt het goed samengevat. Die laatste is ook een enge, maar wel waar. Des te meer reden om heel voorzichtig met de mond van het paard te zijn. Het meeste wordt idd veroorzaakt door rijtechnische fouten, met name het "in de krul trekken" is een van de grootste factoren.
Die laatste is er een die je bij manegepaarden en wanna-be Anky's paarden vaak ziet. Die paarden zijn zo in de mond getrokken dat de zenuwen kapot zijn. Maar het merendeel (maar dat is een 75%) is te corrigeren, met correct rechtrichten, en een zeer zachte ruiterhand, waarbij het paard eerst goed voorwaarts gereden moet worden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:44

Paarden worden ongevoelig zelfs voor harde druk, op het einde. Je mag dan zoveel trekken als je wil, het heeft geen effect meer...Zelfde met beendruk. Paarden wennen zeer snel aan hogere druk, en incasseren zeer veel van sommige ruiters.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:54

in mijn ogen bestaan een harde mond niet. dat een paard niet na wil geven e.d heeft vaak met rijtechnische problemen te maken en met het niet willen loslaten van de rug e.d

er is niet 1 paard met een harde mond

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:33

Ik denk dat een hard mond betekend dat hij sterk is tegen je hand in.

je moet het niet letterlijk gaan nemen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:53

Een harde mond betekend voor mij het ongevoelig worden voor de druk van het bit en zo ook de ruiterhand. Dat daarbij zenuwen beschadigt kunnen raken kan best zijn. Ook kunnen er botwoekeringen plaatsvinden door verkeerd gebruik van het bit. (kan de link wel eens doorzenden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:02

Wil je dat doen? Ik vind het wel interessant.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:35

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:56

De term "harde mond" wordt vaak gebruikt door ruiters. Ze willen ermee zeggen dat hun paard niet nageeflijk is of moeilijk nageeflijk te rijden is. Dat is echter een verzamelnaam voor verschillende oorzaken:
1: Wat ik de "echte harde mond" vind: een paard of pony die hele platte lagen heeft en meestal ook nog een dikke tong waardoor die behoorlijk ongevoelig is voor ophoudingen op het bit (komt vaker voor bij bijv. Haflingers en Friezen), dit in tegenstelling tot de hele scherpe lagen (puntiger) zoals bijv. arabieren die hebben. Deze paarden kunnen wel nageeflijk gereden worden maar het kost meer moeite, ze drammen ook vaak meer door.
2. Verreden paarden die verkeerd gereden zijn en verkeerde spieren ontwikkeld hebben, geen échte harde mond hebben maar hun hals en kaakspieren in de strijd gooien.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 14:28

Dat is een nieuw argument, van die platte en scherpe lagen. Hoe zien die er uit dan? Kan je wat meer uitleggen?
En is een tong, dik of dun, niet juist ook erg gevoelig? Dat dacht ik altijd. Bij sommige beschrijvingen van bitten lees je ook dat het op de tong inwerkt en dat het paard daardoor beter regeert. Bv bij een stang. Toch?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 14:30

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:56

Ja, dat vraag ik me ook af, in hoeverre werkt een bit in op de tong?

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:11

Ik denk ook gewenning aan pijnprikkels. Jammer genoeg.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:02

Een door de mens gecreërd nadeel... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:07

Triest genoeg.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 21:48

Is het gewenning aan de pijnprikkel of afsterven van de zenuwen?

En de tong dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:56

Afsterven van de zenuwen. De tong is ook gevoelig, maar minder dan de lagen, er zitten minder zenuwen in.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:23

horseyfries schreef:
De term "harde mond" wordt vaak gebruikt door ruiters. Ze willen ermee zeggen dat hun paard niet nageeflijk is of moeilijk nageeflijk te rijden is. Dat is echter een verzamelnaam voor verschillende oorzaken:
1: Wat ik de "echte harde mond" vind: een paard of pony die hele platte lagen heeft en meestal ook nog een dikke tong waardoor die behoorlijk ongevoelig is voor ophoudingen op het bit (komt vaker voor bij bijv. Haflingers en Friezen), dit in tegenstelling tot de hele scherpe lagen (puntiger) zoals bijv. arabieren die hebben. Deze paarden kunnen wel nageeflijk gereden worden maar het kost meer moeite, ze drammen ook vaak meer door.
2. Verreden paarden die verkeerd gereden zijn en verkeerde spieren ontwikkeld hebben, geen échte harde mond hebben maar hun hals en kaakspieren in de strijd gooien.

Wat dat eerste betreft, kan ik me wel in vinden, maar anatomie van rassen, daar ben ik niet zo goed in.
Dat tweede klopt naar mijn mening helemaal. Ik rijd met een verreden paard, om het zo te zeggen. Ze heeft een hele tijd gelopen met pessoabitten, kettingbitten, speelbitten, dubbele monstukken enz.. Daarbovenop had ze al een enorme onderhals gekweekt. En dan komt er nog bij kijken dat het paard een zwaar type bouw heeft.
Dus daarbij kom ik dan terug op punt 1, wat aansluit op de bouw. Het lijkt me logisch dat een paard van een zwaardere bouw, die hun hals en kaakspieren in de strijd gooien, nog een 'harder' effect geven. In mijn handen vertaald is het eigenlijk een enorme last, ik kan haar met moeite 'doorrijden', totdat ze ontspant, want tegen dan doen m'n schouders zo veel pijn dat ik constant even moet stoppen en weer doorrijden. Het zou wel moeten goed komen, maar gezien de periode dat het paard verreden is geweest, heb ik nog een lange taak voor de boeg ....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:07

Maar als ze hun hals en kaakspieren in de strijd gooien, is het een kwestie van op de juiste manier leren te ontspannenen en te geven, dat heb je ook zo bij fijnere, zenuwachtige paarden die moeilijk willen hun bovenlijn ontspannen. Dat heeft weinig met een zware, harde mond te maken volgens mij...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:39

Als mijn net zadelmake paard geen zin heeft of de andere kant op wil, dan doet hij zijn mond open en reageert hij haast niet meer op het bit. Zijn mond lijkt dan ook even hard. Zou hij het bit, doordat hij zijn mond ver open doet, tegen zijn kiezen aan leggen waardoor het geen pijn doet? Of kan hij met zijn mond open zijn tong opkrullen, zodat zijn tong geen druk meer voelt?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:43

Citaat:
2: Verreden paarden die verkeerd gereden zijn en verkeerde spieren ontwikkeld hebben, geen échte harde mond hebben maar hun hals en kaakspieren in de strijd gooien[/b].

Dit is de moderne vereenvoudigde uitleg die we er aan geven. Aan wat er in werkelijkheid in veel gevallen aan de hand is, wordt volledig voorbij gegaan. Dit is wat je als ruiter in bepaalde situaties kan ervaren.

Een bit kan inwerken op lagen, tong, mondhoeken.
De lagen zijn bij een ongereden paard zeer gevoelig. De tong is ook gevoelig.

Als het paard een bit heeft dat op de lagen (en de tong) ligt en het paard daar niet op reageert dan is er heel wat anders aan de hand. Dan heeft het paard beschadigde lagen, de mond wordt hard en de gevoelsprikkels die normaal van de lagen komen zijn er niet of nauwelijks. Het paard heeft dan een echte harde mond. De mond wordt ook wel als dood aangegeven.
Een paard met dit probleem, kan nog steeds nageven. Alleen moet de ruiter dan wat anders op het paard inwerken. Het paard reageert niet meer fysiologisch op de manier waarop het bit zo moeten werken. Dat anders inwerken wordt tegenwoordig gemakshalve al direct aangeleerd..... Verdrietig

Wat door deze inwerking vaak beschadigd wordt, is het Hyoid apparaat (tongbeenskelet). Dat is de fijne constructie in het hoofd waar het tongbeen vrij is opgehangen. Daar zit de tong aan vast. Het Hyoid apparaat is bij veel paarden beschadigd, er kan niets aan gedaan worden en medisch gezien wordt er niet of nauwelijks aandacht aan besteed. Het belang van het onbeschadigd Hyoid apparaat of het tongbeen skelet gaat verder dan alleen de tongbeen ophanging. Voor correct rijden is een onbeschadigd tongbeen skelet uitermate belangrijk. Ook voor de inwerking van het bit op het paard als het bit correct gebruikt wordt.

De meeste ruiters redeneren alleen vanuit rijtechnisch optiek. Als je fysiek en psychologisch begrijpt hoe een paard in elkaar steekt en hoort te reageren, dan begrijp je hulpen, en in dit topic het gebruik van het bit (het hoe en waarom veel beter).

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:44

Jennyxx schreef:
Wat een interessante verhalen! Als ik het goed begrijp vinden jullie dat een harde mond veroorzaakt wordt door rijtechnische fouten zoals onvoldoende ontspanning en onvoldoende de achterhand er onder. Toch kan je het ene paard, als die er van door gaat, makkelijker op het bit terugnemen dan het andere paard. Vaak zijn die laatste ook paarden met een harde mond. Misschien is het een combinatie van factoren? Dat ook zenuwen ongevoelig kunnen worden, een onderhals gekweekt kan worden ect.

Nu heb je zelf je defenitie gevonden Knipoog Een paard wat zacht is in de mond, is aan de hulpen (en dus nageeflijk) en is dus ieder moment terug te nemen. Een paard wat hard in de mond is, is niet aan de hulpen, niet nageeflijk, niet met de ruiter bezig en is dus ook niet terug te nemen.