Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:58

JoyCiej007 schreef:
KiWiKo schreef:
schuren mag van mij ook niet... bijten ook niet

maargoed nu heb ik er een die mij graag vastpakt, ik heb hem er echt op aangepakt.. en mensen die mij hier kennen weten dat als ik aanpak, ik echt aanpak..... maar beessie wil het niet laten.

nu laat ik het maar, het valt hem niet af te leren met een klap voor zn bakkes.......

hij is wel voorzichtig, dat zeker wel gelukkig........

Sommigen zijn hardleers he, al geef je ze nog zón optater, luisteren, ho maar Clown En dan staan ze je vaak ook nog zo aan te kijken van 'nou, denk je nou echt dat die tik van jou helpt?! Mooooi niet! ' Vork Koe

dat is dus het banketstaaf ge hij staat gelijk achterin zijn stal als hij hapt, hij weet dat het niet mag..................... maar hij kan het niet laten. Lachen Lachen

Ik gooi het er maar op dat het zijn manier van liefde uiten is Haha! Haha! Haha! een heel oncourante manier dat wel............ Hij doet het ook nooit naar, alleen heb ik niet zo een dikke huid als een paard Lachen

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:01

toen ik mijn paard pas kochte, stond ze ook niet stil met opstijgen, ik ben daar heel streng mee bezig geweest want ik vind het ook gevaarlijk als ze gewoon aanlopen met het opstijgen, elke keer als ik op wilde stijgen en ze liep dan aan stapte ik weer af net zolang tot dat ze stil stond, en dat heeft goed geholpen!!:D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 22:04

KiWiKo schreef:
maargoed nu heb ik er een die mij graag vastpakt, ik heb hem er echt op aangepakt.. en mensen die mij hier kennen weten dat als ik aanpak, ik echt aanpak..... maar beessie wil het niet laten.

nu laat ik het maar, het valt hem niet af te leren met een klap voor zn bakkes.......

hij is wel voorzichtig, dat zeker wel gelukkig........

Dat doet Levi ook en hij is daarin net zo hardleers als Toronto *zucht*

Soms heeft hij mijn duim beet in plaats van mijn jas of halster, dan krijgt hij echt een gigantische optater met wat ik dan ook maar in mijn handen heb of voor het grijpen heb.
Ondanks dat hij mij niet bijt, want er staan na afloop geen tandafdrukken of iets dergelijks in mijn duim.
Maar hij leert het maar niet af om te spelen met spullen Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:06

Toronto bijt ook niet............. ik heb slechts eenmaal in al die tijd een blauwe plek over gehouden aan zijn happen......

maar hij pakt me wel graag vast, en dat is niet grappig in de zomer maanden, want hoe voorzichtig hij ook is....... die tanden doen verdomd pijn

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:09

KiWiKo schreef:
JoyCiej007 schreef:

Sommigen zijn hardleers he, al geef je ze nog zón optater, luisteren, ho maar Clown En dan staan ze je vaak ook nog zo aan te kijken van 'nou, denk je nou echt dat die tik van jou helpt?! Mooooi niet! ' Vork Koe

dat is dus het banketstaaf ge hij staat gelijk achterin zijn stal als hij hapt, hij weet dat het niet mag..................... maar hij kan het niet laten. Lachen Lachen

Ik gooi het er maar op dat het zijn manier van liefde uiten is Haha! Haha! Haha! een heel oncourante manier dat wel............ Hij doet het ook nooit naar, alleen heb ik niet zo een dikke huid als een paard :)

En dáar denken de meeste paarden niet aan Clown

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 22:10

In de zomermaanden als ik geen jas aan hebt, pakt ie mijn t-shirt ofzo... Soms ook een hele tijd doet ie dat allemaal niet (behalve zijn halster vastpakken als je hem om wil doen, grapjas Tong uitsteken ) Maar hij zal mijn velletje niet pakken gelukkig Lachen
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 28-02-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:11

hij heeft een favo trui Lachen Lachen ik heb een trui van een soort fleece en daar is hij helemaal weg van.... die moet hij in zijn mond hebben Lachen Lachen

gek peerd

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:20

tja mijn bodywarmer is niet egt veilig vooral voor de veulens niet Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:29

Soet schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat jonge nerveuse paarden zo vlug mogelijk naar hun bak gaan, of paarden die alleen maar eten. En ik ken er zo en paar, en dat leer je ze echt niet af. T'ligt maar in het karakter natuurlijk.

Nou heb ik de ervaring dat het niet jonge dieren zijn die door je heen denderen, maar oude, ervaren manegepony's met een enorme voerobsessie, die hun jonge berijders meestal gewoon meeslepen naar de voerbak Haha!

Maar ook die kun je weerhouden van op het eten aanvallen. Je moet op blijven letten - het stadium dat die pony's automatisch wachten tot ik het goed vind bereik ik niet. Maar ja, da's ook niet zo vreemd want het doordenderen levert ze immers maar al te vaak resultaat op... (En waarschijnlijk ontbreekt het me daar ook nog net aan vaardigheid.) Maar je kunt daar wel degelijk veel invloed op hebben. Bij jonge paarden die vaak veel minder vasthoudend zijn lijkt me dat soms zelfs nog makkelijker te doen.

Over het opstappen moet ik bekennen, daar smokkel ik soms wel wat mee: ik ben manegeruiter en rij dus maar een uurtje, en soms tijden niet op hetzelfde paard. Dan ga ik toch eerder voor de praktische oplossing, en niet voor de principiele. (Dat betekent niet dat ze vrijelijk weg mogen lopen, wel dat ik niet door ga oefenen tot het perfect gaat. Als ik zit en ze lopen weg, dan zet ik ze stil en soms weer een pasje terug, maar ik stap niet af om het nog eens te herhalen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:29

JoyCiej007 schreef:
KiWiKo schreef:
ik moet wel zeggen dat ik een paard rust gun als het eet.... doe het halster af en ga dan de stal uit. Deken ed doe ik later wel als ze uitgegeten zijn

Dat doe ik ook hoor; gaat hij eenmaal eten, dan ben ik de stal uit en ga spullen opruimen oid. de rest doe ik wel als hij klaar is Knipoog

Dat doe ik ook
Hij hoeft echt niet 5 min te wachten met eten
Alleen wel dat ik zijn halster of hoofdstel af kan doen.
Dus dat hij niet met zijn kop direct in de bak vliegt, maar wacht tot ik het af heb

zweetdeken wil ik nog wel opgooien zo nodig
Maar dat is een ding zonder singels.
Maar dan mag hij gewoon eten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:31

precies RK, ik ga het dier echt niet in de weg zitten

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:32

Mijn pony moet ook ook stilstaan, deed hij altijd.. maar nu niet meer.. Koe Gaat niet altijd goed maarja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:33

Nee, dat noem ik dan pesten.
Maar ff geduld opbrengen moet kunnen

Vind het overigens ook zonde als ze met een goed hoofdstel over de benen schuren, de bak in duiken en zo blijven haken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:35

Ik eis dat ze gewoon allemaal stilstaan tot ik aangeef dat ze weg mogen stappen
Ook toen mijn 3 jarige net zadelmak was moest ze stilstaan(pasje bijzetten ivm balans mag ze dan nog net als jonkie maar meer ook niet) en pas wegstappen als ik been gaf.
Stapte ze zelf aan kon ze er op rekenen dat ze gecorrigeerd werd!
Is een kwestie van gehoorzaamheid en duidelijk+consequent zijn

Hier staat dus alles stil tot ik zit, zelfs als ik eerst nog mn beugels op maat ga maken of wat dan ook, wegstappen gebeurd pas als ik been geef en niet eerder.
en zo hoort het ook vind ik

Zo ook met stilstaan bij het opzadelen, hoofd stil houden bij het hoofdstel vastmaken, netjes wachten tot de deken weer vast zit etc etc

Zijn allemaal maar kleine dingetjes maar het is een belangrijk deel van het respect van je paard naar jou toe, hoort bij de opvoeding vind ik.

en of ze nu 3 of 23 zijn, leren kunnen ze het altijd!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 22:36

Soet schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat jonge nerveuse paarden zo vlug mogelijk naar hun bak gaan, of paarden die alleen maar eten. En ik ken er zo en paar, en dat leer je ze echt niet af. T'ligt maar in het karakter natuurlijk.

Juist die jonge en nerveuse paarden hebben behoefte aan duidelijkheid en consequent zijn. Bovendien als je je paarden niet op jonge leeftijd al manieren leert, dan doen ze het toch zeker niet voor je als ze ouder zijn? (Ja met heel wat meer moeite Knipoog )
Dat is het zelfde als kleuters hun zin maar geven en een snoepje krijgen zodat ze ophouden met huilen... Wat krijg je dan???

Shadow als je zelf geen paard hebt en steeds maar op verschillende manegepaarden rijd, dan kan ik het mij voorstellen dat je het op die manier oplost.
Ik zelf reed toen ik nog op manegepony's reed, had ik meestal wel dezelfde. Dan kun je het alweer sneller aanleren om stil te staan Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:37

Renske er zijn driejarige die anders zijn dan in het boekje en ook met die driejarige moet je kunnen dealen..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:42

weet ik, heb op een stal gewerkt als ruiter met allemaal jong spul Knipoog
maar als die niet netjes stilstonden werd dat wel goed geoefend, desnoods met iemand erbij die ze vasthield
pasje bijzetten mag, ze raken al zo snel uit balans die jonkies, maar meer dan pasje bijzetten mochten ze van mij niet, en dat duurde soms een tijdje voor het ook echt helemaal zelf lukte maar er werd wel aan gewerkt.

Verkoopt ook fijner, als ze stilstaan terwijl de klant op wil stappen Knipoog

Moet zeggen dat de mijne het opstappen als snel braaf deed het afstappen vod ze eng, verandering van plaats waar t ruitergewicht was, raakte ze uit balans en kwam ze omhoog, dat heeft even geduurd voor dat netjes ging maar t is een kwestie van geduldig maar consequent zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:47

helemaal waar, maar als het dier het nodig heeft, heeft het dier het nodig........... en kan ik als begeleider van het dier op mijn kop gaan staan, maar daarbij is het stilstaan OP DAT MOMENT niet gebaat.

dan kan ik het beter laten gaan, en later aan het stilstaan werken

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:52

Dat is helemaal waar!
Zo deden wij inderdaad ook, er waren er bij die stegen bijna op als je ging zitten en was je blij dat je je beugels inhad voor ie vertrokken was
waren ze wat gekalmeerd oefenden we tijdens het uitstappen het op&afstappen nog een paar keer voor het paard weer naar stal mocht, gaat vanzelf steeds beter.
Vind dat ook geen probleem, als er maar aandacht aan besteed wordt, niet zoals je zo vaak ziet van opstappen-paard begint t e lopen-geen correctie-ruiter gaat verder met rijden-uitstapen-paard naar stal-klaar
dus totaal geen oefening om dat stilstaan bij het opstappen te verbeteren, dat vind ik dan zonde, want zo'n paard zal dat als ie 10 is nogsteeds zo doen omdat hij simpelweg niet beter weet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:55

de correctie is er, want ik wil dat alles stil staat Lachen maargoed...... de correctie moet wel in evenwicht zijn met het wezen paard, en uiteindelijk vind ik het heel fijn als het paard gewoon stil staat..... en daar gaan we voor Haha! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:56

KiWiKo schreef:
de correctie is er, want ik wil dat alles stil staat Lachen maargoed...... de correctie moet wel in evenwicht zijn met het wezen paard, en uiteindelijk vind ik het heel fijn als het paard gewoon stil staat..... en daar gaan we voor Haha! Haha!

Helemaal mee eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:58

yep
Niet niks aan doen
Maar je paard overeind treken want hij moet en zal stilstaan heeft geen nut.
Dan leren ze alleen maar stress.

Maar dat wel meenemen, dat zeker
Uiteindelijk kan elk paard leren stil te staan Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:02

Mijn paard wandeld ook wel bij het opstijgen, maar ik ben er nu zat van Clown Ben het nu aan het afleren, moet nog wel even de bijrijdster inlichten want anders helpt het niet.
Paard mag mij niet als schuurpaal gebruiken en trappen van ongeduld tegen de staldeur is er nu wel bijna afgeleerd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:03

runningkawa schreef:
Citaat:
Nog zoiets; het schuren na het afstappen. Ik ben géén schuurpaal, en al helemaal niet de één of andere doek waar je je slijm en kwijl maar aan af kan vegen. Wordt er ruig geschuurd na het afstappen, dan kunnen ze een knal op hun neus verwachten. Ook dit vind ik een kwestie van respect; ga maar aan een paal schuren, of in de stal, maar niet aan de ruiter....

Idd ook zoiets
Als het hoofdstel af is mogen ze aan hun eigen benen schuren.
Eerder niet

Of paarden die direct in de voerbak vliegen voordat je het halster of hoofdstel af hebt.
ook zo'n hekel aan
Allemaal hele goede voorbeelden. Nog iets waar ik ook een hekel aan heb: paarden die het hooi al uit je handen proberen te trekken voor je het over de staldeur kunt gooien.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:03

KiWiKo schreef:

Dan is het helemaal goed toch Haha!
Zolang er aan gewerkt wordt dat t paard uiteindelijk stilstaat is het gewoon goed, of dat nu in een week of in een paar maanden lukt dat is dan bijzaak Lachen