Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Elisa2 schreef:Als je echt weet wat trainen is en je kunt het in de praktijk brengen dan weet je waar bepaalde problemen vandaan komen.En kun je ze van het begin af aan oplossen,een goede instructeur erbij helpt ook.Die zou dat ook moeten weten en kunnen zien,en dan heb je echt niet zo'n waardeloos ding voor nodig.

vera23 schreef:Je weet zelf niet hoe je hem moet gebruiken dus zeg je maar dat haast niemand weet hoe die een slof moet gebruiken
Het lijkt me niet zo heel moeilijk hoor..... je kan hem op bepaalde manieren omdoen... naar mijn menig is dat je zo n ding alleen maar verkeerd kan gebruiken als je hem helemaal strak trektdat is idd niet goed voor de rug nee omdat ze dan helemaal gespannen lopen...
Vb als jij een paardje heb waar je al zo lang mee bezig bent elke dag een gevecht heb of loopt te kl oten voordat het uiteindelijk lukt.. die tijden met een weg gedrukte rug loopt... nee dat is goed ?!
Als je dan even van een slof gebruik maakt zodat hij mss weet wat de bedoeling is en dan niet meer zo gespannen loopt lijkt mij beter... ook al hangt dat ding erom(niet helemaal strak getrokken uiterraard)
Ik ben er ook geen voorstander van van een slof maar nu tijdelijk gebruik ik hem ook omdat ik even op een lastig punt zit met mn paard... en ja mss houd idd die kunde van het rijden even op... maarja niet iedereen is een top ruiter die alles zomaar voor elkaar krijgten ik vind best dat een slof dan even kan helpen...
Die van mij zit idd niet strak... hangt meer los dus zie daar het kwade niet in.. en op het moment helpt het wel nou ja prima toch... en halverwege of eerder gaat ie er zeker af... want wil het toch zelf doen want ik heb het idee als ie er om hangt dat je toch niet écht rijd zeg maar...
Nou ja dan gaat ie eraf en gaat het prima
) Dat voel je als ruiter dus al niet eens, of gebruik omdat je paard te wild is.... tja.
, zie ik ook wel jonge meiden direct naar de slof grijpen en er vrijwel altijd mee rijden. Paard wordt dan ook volledig op de slof gereden en dat vind ik persoonlijk dus niet fijn. Mijn merrie had wat moeite met het laatste knikje in de rechter galop, haar moeilijke kant. Drie keer de slof er aan gehad en het was goed, inmiddels lukt het zonder slof ook prima. Daarvoor is in mijn ogen zo`n hulpteugel voor bedoelt: even mee rijden tot de oplossing geboden is. Esperanza schreef:Maar ik heb gelukkig goede instructie, dus het zal nooit zo ver komen dat we de slof nodig gaan hebben.
Waarom pak je dan geen Thiedeman? Kun je me dat uitleggen? En de "hulp" van de teugel die je dus krijgt, help dat echt? Ik denk dus van niet.
echt niet bij ALLE paarden, maar als je er op de goede manier mee rijdt kun je er goede resultaten mee krijgen.. 
Casca schreef:Ik denk dus van welecht niet bij ALLE paarden, maar als je er op de goede manier mee rijdt kun je er goede resultaten mee krijgen..
dat is nou juist het punt, veel mensen trekken de slof even hard (of soms nog wel harder :'( ) aan dan de teugel... Maar als je hem goed hebt werkt de slof alleen in wanneer het paard tegen het bit op komt...
en het werkt. 
wil altijd uitsluiten of ze geen pijn of etc hebben dat vind ik het allerbelangrijkste
......
..

(niks is mss een groot woord) 
Elisa2 schreef:Hier ben ik het volledig mee eens. Rijtechnische problemen komen altijd door de ruiter. Als een paard goed gereden ordt, en goed begrepen in de omgang, is het dier altijd werkwillig, en probeert hij er niet onderuit te komen.Paarden zitten niet vast,ze gaan vasthouden bij een harde,onkundige ruiterhand,en een ruiter die niet goed inwerkt...paarden stoten zich vaak op de slof,omdat je niet ff je hand naar voren kunt doen.Paarden proberen niet onder het werk uit te komen,ze worden alleen gespannen/verzetten zich als ze negatieve ervaringen ermee hebben,omdat paarden alleen kunnen associeren.Een goede instructrice die aanraadt om met slof te gaan rijden,is geen goede instructrice in mijn ogen.En paarden hebben geen problemen,mensen hebben problemen met paarden en paardrijden.
Esperanza schreef:Die teugel beperkt ook de bewegingsvrijheid van het hoofd net als de slof, alleen deze stopt met inwerken als het paard de goede houding heeft. Mits correct afgesteld is deze teugel vriendelijker en makkelijker te bedienen als de slof. Dus geschikter voor een minder ervaren ruiter.
en deze bijgevolg helemaal strak kwamen te staan, ze kwam toen behoorlijk omhoog.
maar over het algemeen is een slof vaak niet nodig)

Lara_Silver schreef:Nee rugproblemen waren het niet, de paarden op die manege werden toch goed behandeld, en dat soort problemen kwamen niet voor.
(zij was het enige paard met een hulpteugel, en ik geloof dat er nog ene was met een martingaal maar die ging er na een tijd af)
kan het dat een paard juist door fout/oneerlijk gebruik van een hulpteugel gaan protesteren? daar leek het meer op (bij mij is dit ook eens gebeurd toen ik haar tijdens het leiden v/d stal naar de bak per ongeluk aan de touwtjes v/d thiedeman vastpakteen deze bijgevolg helemaal strak kwamen te staan, ze kwam toen behoorlijk omhoog.
)

Esperanza schreef:Maar het omhangen van zo´n hulpteugel is gewoon de weg van de minste weerstand...