Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:42

Ik snap niet waarom je er nu 1x per maand een slof aan hangt dan?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 07:45

Elisa2 schreef:
Als je echt weet wat trainen is en je kunt het in de praktijk brengen dan weet je waar bepaalde problemen vandaan komen.En kun je ze van het begin af aan oplossen,een goede instructeur erbij helpt ook.Die zou dat ook moeten weten en kunnen zien,en dan heb je echt niet zo'n waardeloos ding voor nodig.

Ik gebruik hulpteugels helemaal niet om problemen op te lossen maar om het paard te helpen in de training, dat is heel wat anders. Wat bedoeld je met waardeloos ding? Ik heb het over alle hulpteugels in het algemeen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:47

vera23 schreef:
Je weet zelf niet hoe je hem moet gebruiken dus zeg je maar dat haast niemand weet hoe die een slof moet gebruiken Clown

Het lijkt me niet zo heel moeilijk hoor..... je kan hem op bepaalde manieren omdoen... naar mijn menig is dat je zo n ding alleen maar verkeerd kan gebruiken als je hem helemaal strak trekt Bloos dat is idd niet goed voor de rug nee omdat ze dan helemaal gespannen lopen...

Vb als jij een paardje heb waar je al zo lang mee bezig bent elke dag een gevecht heb of loopt te kl oten voordat het uiteindelijk lukt.. die tijden met een weg gedrukte rug loopt... nee dat is goed ?!

Als je dan even van een slof gebruik maakt zodat hij mss weet wat de bedoeling is en dan niet meer zo gespannen loopt lijkt mij beter... ook al hangt dat ding erom Bloos (niet helemaal strak getrokken uiterraard)

Ik ben er ook geen voorstander van van een slof maar nu tijdelijk gebruik ik hem ook omdat ik even op een lastig punt zit met mn paard... en ja mss houd idd die kunde van het rijden even op... maarja niet iedereen is een top ruiter die alles zomaar voor elkaar krijgt Bloos en ik vind best dat een slof dan even kan helpen...

Die van mij zit idd niet strak... hangt meer los dus zie daar het kwade niet in.. en op het moment helpt het wel nou ja prima toch... en halverwege of eerder gaat ie er zeker af... want wil het toch zelf doen want ik heb het idee als ie er om hangt dat je toch niet écht rijd zeg maar...

Nou ja dan gaat ie eraf en gaat het prima Knipoog

Tuurlijk weet ik hoe zo´n ding om moet en hoe je er mee moet rijden. Maar ik weet niet, hoe je een slof echt goed kunt gebbruiken. Hoe je op een goede manier de spieren kunt trainen, en bij welke houding je bepaalde rugspieren kunt trainen.

Kijk je paard er mee naar beneden trekken (wat voor doel je daarmee dan ook mag hebben) kan ik ook wel, en dat is in mijn ogen de foute manier. Dat gebruik ik dus niet. Ook al hangt ie los. Maar ik heb gelukkig goede instructie, dus het zal nooit zo ver komen dat we de slof nodig gaan hebben.

Maar gebruik omdat je paard niet zo gespannen loopt (dat doet ie niet meer als je hem in de houdig dwingt dacht je Clown ) Dat voel je als ruiter dus al niet eens, of gebruik omdat je paard te wild is.... tja.

Geef dan idd toe dat je kunde van het rijden ophoud (ik ben ook geen topruiter, maakt ook niet uit) en geef dan aan dat je de slof daarom gebruikt. Maar ga niet vertellen dat je je paard er mee helpt, want dat is echte onzin.

Je geeft aan dat de jouwe niet strak zit en dat je daar het kwade niet van in ziet. Prima, maar je hebt dus blijkbaar geen idee waar je mee werkt. Waarom pak je dan geen Thiedeman? Kun je me dat uitleggen? En de "hulp" van de teugel die je dus krijgt, help dat echt? Ik denk dus van niet.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:49

Een hulpteugel geeft eigenlijk al aan dat je het gebruikt als extra hulp. Niet als definitief middel om je paard er doorheen te rijden. In mijn directe omgeving, en dan heb ik het nog niet eens over bokt Bloos , zie ik ook wel jonge meiden direct naar de slof grijpen en er vrijwel altijd mee rijden. Paard wordt dan ook volledig op de slof gereden en dat vind ik persoonlijk dus niet fijn. Mijn merrie had wat moeite met het laatste knikje in de rechter galop, haar moeilijke kant. Drie keer de slof er aan gehad en het was goed, inmiddels lukt het zonder slof ook prima. Daarvoor is in mijn ogen zo`n hulpteugel voor bedoelt: even mee rijden tot de oplossing geboden is.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:44

Esperanza schreef:
Maar ik heb gelukkig goede instructie, dus het zal nooit zo ver komen dat we de slof nodig gaan hebben.

Waarom pak je dan geen Thiedeman? Kun je me dat uitleggen? En de "hulp" van de teugel die je dus krijgt, help dat echt? Ik denk dus van niet.

Ik heb ook een zeer goede instructrice, we doen ook niks als het niet echt nodig is.. Maar ZIJ kwam met het idee om met slof te gaan rijden (ik gebruikTE hem ook alleen in de lessen).. Omdat meneertje precies wist wanneer ik les kreeg en wanneer hij dus zwaarder geschut moest inzetten om onder het werk uit te komen.. (lees: keihard de andere kant op rennen, kaak compleet vasthouden en steigeren wanneer het hem uitkomt/kwam)

Wij pakten geen thiedeman omdat die precies dezelfde werking heeft! Maar eigenlijk (IMO) onvriendelijker is omdat je het niet per minuut kunt instellen als je je paard even zonder de inwerking wil rijden.. Het zit vast en je hebt er niet constant de controle over zoals met een slof..

en de hulpt die je er van krijgt is ECHT hulp; Een paard heeft een ontspannen hand als een beloning op een ontspannen kaak/ruglijn.. Als het paard tegen het bit komt rij je met been en gesloten hand weer bij elkaar.. Als het paard niet weer bij elkaar wil blijf je de hele tijd daarmee bezig ipv dat je toekomt aan andere oefeningen. Als het paard weer ontspant krijgt het een ontspannen hand/arm/schouder. Dit gaat het dier als een beloning zien, maar de beloning kan niet worden gekoppelt aan het goede gedrag als het goede gedrag niet getoond wordt. Daarom help je hem met een slof wat begrenzen zodat hij wat moeilijker tegen het bit inkomt en dus meer beloning (ontspannen hand/arm/schouder) krijgt.. Als het paard ontspannen is blijft de slof ook als nutteloos gewicht om de hals hangen..

Ik denk dus van wel Knipoog echt niet bij ALLE paarden, maar als je er op de goede manier mee rijdt kun je er goede resultaten mee krijgen..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:21

Casca schreef:
Ik denk dus van wel Knipoog echt niet bij ALLE paarden, maar als je er op de goede manier mee rijdt kun je er goede resultaten mee krijgen..

Maar dat is nou net het punt, wie rijdt er hier zo goed dat je er goede resultaten mee verkrijgt? Het is nl zo dat veel ruiters niet eens goed kunnen voelen wanneer een paard onstpannen en zuiver loopt. Dat is niet erg, maar wat wel erg is is een vals idee van dat het goed gaat.

Net als de oplossing voor het probleem in je les. Met een slof rijdt je je paard er door heen zeg maar. Zonder te kijken naar waarom hij zo vlucht voor het werk. Paarden zijn niet te beroerd om te werken, maar vluchten voor onangename of pijnlijke dingen. Je zou dit probleem makkelijk rijtechnisch op kunnen lossen.

Een Thiedeman is zeker niet hetzelfde als een slof! Een Thiedeman verliest zijn inwerking zodra het paard `goed´ loopt. Een Thiedeman is veel vriendenlijker, hij werkt alleen in als het nodig is dus geschikter voor de meeste ruiters!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:26

Een slof verliest ook zijn werking als het paard goed loopt hoor Knipoog dat is nou juist het punt, veel mensen trekken de slof even hard (of soms nog wel harder :'( ) aan dan de teugel... Maar als je hem goed hebt werkt de slof alleen in wanneer het paard tegen het bit op komt...

enneh, dat rijtechnisch? mijn lastige puber was echt lastig!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:36

Je hoeft echt geen grand prix ruiter te zijn om verantwoordelijk met hulpteugels te kunnen werken hoor. Ik heb als jong meisje bijna allemaal al voorbij zien komen enit omdat de paarden problemen hadden maar om te leren hoe ze werken wat hun doel is en waarvoor je ze kunt gebruiken. In de jaren daarna leer je steeds bij. Mijn paarden hebben geen problemen en tochgebruik ik zo af en toe hulpteugels gewoon dus als hulp bij de trainingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:39

Paarden zitten niet vast,ze gaan vasthouden bij een harde,onkundige ruiterhand,en een ruiter die niet goed inwerkt...paarden stoten zich vaak op de slof,omdat je niet ff je hand naar voren kunt doen.Paarden proberen niet onder het werk uit te komen,ze worden alleen gespannen/verzetten zich als ze negatieve ervaringen ermee hebben,omdat paarden alleen kunnen associeren.Een goede instructrice die aanraadt om met slof te gaan rijden,is geen goede instructrice in mijn ogen.En paarden hebben geen problemen,mensen hebben problemen met paarden en paardrijden.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:19

Ik vind het allemaal wel erg makkelijk gezegt hoor... paarden zitten niet vast etc etc... je bent toch altijd met zn 2e en geloof niet dat het áltijd maar aan de uiter ligt zeker niet.... haha ik zou jou dan wel is op een aantal paarden willen zien rijden Knipoog

Bij mij werd er aangeraden... door een zéér goede en bekende top ruiter om met slof te rijden Clown en het werkt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:36

Ga er vanuit, dat de meeste problemen 99% echt van de ruiter afkomstig is. Scheefheden die er verder in gereden worden, gespannen spieren die niet losgemaakt worden enz.

Natuurlijk ben je met zijn tweeen, maar je moet er altijd vanuit gaan dat de fout bij jou ligt en niet bij het paard. En luister goed naar wat je paard je aangeeft. Een paard dat onder het werk uit probeerd te komen wil je wat vertellen, hij voelt zich niet goed. Een paard dat zijn rug weg drukt doet dat om een goede reden, waarom zou je daar niet naar luisteren?

Mijn paard komt van een zeer goede en redelijk bekende amazone, maar toch is hij volledig in de soep gereden door haar! Het zegt niet altijd wat......

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:58

Gelukkig luister ik echt heel erg naar mn paard Bloos wil altijd uitsluiten of ze geen pijn of etc hebben dat vind ik het allerbelangrijkste Bloos ......

Mijn paardj is ook beetje tegen de draad tijdje terug was het heel erg.... dus heb alles na laten kijken... tanden, zadel , rug etc niks aan de hand... maar toch nog beetje het idee hebben van ja ze doet het idd niet voor niks zou je zeggen Bloos ..

Meerdere mensen laten kijken hoe ze reageerd met het rijden andere erop gezet om te voelen of het pijn kan zijn of echt gewoon aan het etteren zijn Bloos

We zijn het er toch over eens dat ze echt flink aan het puberen is .... en ga ik er nu aan het werk zetten (heb eigenlijk al die tijd rustig aan gedaan) dus is mij aangeraden om een slof er ook om te doen... en het helpt goed je zou zeggen dat als ze echt ergens last van heeft ook dan tegen de draad moet zijn maar is ze dus niet ... en ze word niet gedwongen door de slof... dus gaat dde slof er even aan en dan erweer af en dan gaat het al een stuk beter...

Mocht ze echt ergens last van hebben dan moet het er op een geven moment toch uitkomen na het doorrijden en zo niet dan is het echt even de puber periode geweest Knipoog

En ik vraag me altijd af of idd aan mij ligt... want een merrie is altijd toch wel erg gevoelig.. dus als ik bv sago ben en het lukt niet weet ik dat het door mij komt Knipoog

Ik vraag ook heel vaak aan mn instructrise wat doe ik nou fout... als ze echt tegen de draad is.... ja dan zegt ze .. je doet niks fout Bloos (niks is mss een groot woord)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:41

Je mag me best volgen op een dagje hoor,want ik rijd iedere dag een heel aantal verschillende paarden.Maar ik weet niet precies wat bij jou tegen de draad is,ik rijd o.a. ook een paard nu wat heel erg aan het puberen is,hij heeft enorm veel energie,en dat ging zich onder het zadel uiten door schrikken en kijkerigheid. Hem neem ik nu iedere week het bos in en 1x in de week los in de bak waar hij zich helemaal uit kan leven,en onder het zadel is er niks meer aan de hand. Tuurlijk probeert hij het soms even,maar ik zet hem gewoon aan het werk.En dan is er niks meer aan de hand. Dus er zijn verschillende manieren om dingen op te lossen,maar goed ik weet niet wat bij jou tegen de draad is en wat je paard doet.Ik wil je ook niet veroordelen,maar je moet wel goed weten of het de juiste oplossing is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 11:34

Bij ons op de manege werd er 1 pony vaak gereden met een Thiedemann, wat is de werking van deze teugel?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:47

Die teugel beperkt ook de bewegingsvrijheid van het hoofd net als de slof, alleen deze stopt met inwerken als het paard de goede houding heeft. Mits correct afgesteld is deze teugel vriendelijker en makkelijker te bedienen als de slof. Dus geschikter voor een minder ervaren ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:03

Elisa2 schreef:
Paarden zitten niet vast,ze gaan vasthouden bij een harde,onkundige ruiterhand,en een ruiter die niet goed inwerkt...paarden stoten zich vaak op de slof,omdat je niet ff je hand naar voren kunt doen.Paarden proberen niet onder het werk uit te komen,ze worden alleen gespannen/verzetten zich als ze negatieve ervaringen ermee hebben,omdat paarden alleen kunnen associeren.Een goede instructrice die aanraadt om met slof te gaan rijden,is geen goede instructrice in mijn ogen.En paarden hebben geen problemen,mensen hebben problemen met paarden en paardrijden.
Hier ben ik het volledig mee eens. Rijtechnische problemen komen altijd door de ruiter. Als een paard goed gereden ordt, en goed begrepen in de omgang, is het dier altijd werkwillig, en probeert hij er niet onderuit te komen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 18:22

Esperanza schreef:
Die teugel beperkt ook de bewegingsvrijheid van het hoofd net als de slof, alleen deze stopt met inwerken als het paard de goede houding heeft. Mits correct afgesteld is deze teugel vriendelijker en makkelijker te bedienen als de slof. Dus geschikter voor een minder ervaren ruiter.

Aha, ja want als er een minder ervaren ruiter op moest ging die thiedemann altijd op het loste.
Regelmatig vroeg de manege-eigenaar me, haar even goed door te rijden. (een les goed aanpakken, ook met springen, zorgen dat ze haar grenzen verlegde)
Dan maakte hij em altijd op het strakste vast, ook om te zorgen dat ik kon voelen wanneer het goed was (alleen twijfel ik of je dat wel kunt "voelen" met een hulpteugel) ze kon aardig aan de teugel lopen, actieve achterhand enzo.
Maar bij anderen heb ik haar heel vaak zien protesteren: ondanks de thiedemann omhoog komen, bokken en alles.
Kan dit zijn (ik wil echt niet opschepperig ovekomen) omdat ik beter met de hulpteugel kon omgaan, ik was altijd heel bang haar pijn te doen daarmee en probeerde zo weinig aan de teugels te zitten: bij mij liep ze uiteindelijk toch altijd heel goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:44

Ja,want zulke dingen kun je niet "afdwingen",maar ik denk ookwel dat ze andere problemen had.Rugproblemen etc.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 22:26

Nee rugproblemen waren het niet, de paarden op die manege werden toch goed behandeld, en dat soort problemen kwamen niet voor.
(zij was het enige paard met een hulpteugel, en ik geloof dat er nog ene was met een martingaal maar die ging er na een tijd af)
kan het dat een paard juist door fout/oneerlijk gebruik van een hulpteugel gaan protesteren? daar leek het meer op (bij mij is dit ook eens gebeurd toen ik haar tijdens het leiden v/d stal naar de bak per ongeluk aan de touwtjes v/d thiedeman vastpakte Nagelbijten / Gniffelen en deze bijgevolg helemaal strak kwamen te staan, ze kwam toen behoorlijk omhoog.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:47

Mensen die 1 paard rijden en een slof gebruiken, kunnen beter investeren in goede les. (hier zijn uitzonderingen op de regel Haha! maar over het algemeen is een slof vaak niet nodig)

Ik kan alleen begrijpen dat als je veel paarden van anderen rijd, dat je dan liever dat extra stukje controle wilt en er een slof omhangt.

Een slof gebruiken om aanleuningsproblemen te verhelpen heeft imo geen zin, het enige wat he bereikt is een valse knik die er lastig uit te rijden is Knipoog

maar ja das mijn mening

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:00

Lara_Silver schreef:
Nee rugproblemen waren het niet, de paarden op die manege werden toch goed behandeld, en dat soort problemen kwamen niet voor.
(zij was het enige paard met een hulpteugel, en ik geloof dat er nog ene was met een martingaal maar die ging er na een tijd af)
kan het dat een paard juist door fout/oneerlijk gebruik van een hulpteugel gaan protesteren? daar leek het meer op (bij mij is dit ook eens gebeurd toen ik haar tijdens het leiden v/d stal naar de bak per ongeluk aan de touwtjes v/d thiedeman vastpakte Nagelbijten / Gniffelen en deze bijgevolg helemaal strak kwamen te staan, ze kwam toen behoorlijk omhoog.

Tuurlijk kan dat, het is zelfs zeer waarschijnlijk. Helaas doen paarden dat veel te weinig (protesteren) en de gene die het wel doen worden geslagen of uiteindelijk in de worst gestopt. Mijn paard steigerde tegen de pijn in zijn lijf. Zo´n paard wordt onverkoopbaar en beland normaal gesproken in de worst, want wie wil nu zo´n paard? (Ik zei de gek Haha! )

Kijk het is simpel, je kunt een bepaalde houding wel afdwingen, maar zo werkt het gewoon niet. Je paard krijgt spierpijn of erger en het resultaat wat je wilt bereiekn krijg je toch niet. Het is alleen maar een korte termijn effectje. Maar je wilt toch op de lange termijn resultaat? Investeer in goede instructie en laat die hulpteugels achterwege.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 10:45

ja daar ben ik het mee eens, wat ik niet snap is dat sommige lesgevers hun leerlingen ook echt advieseren "ja hang er maar ff een weekje een slof om , dan loopt ie beter"
tja en als de leerlingen er zelf een slof (of iets dergelijks) om hangen moet je als lesgever kijken: heeft het paard het nodig? nee; eraf ermee (en hier ook voor zorgen) ja; zorgen dat het fatsoenlijk wordt gebruikt

edit: bij deze pony was het wel nodig omdat ze anders de hele tijd sterren keek, en als manege eigenaar heb je de tijd niet om zo een pony rustig te laten corrigeren, dat kost te veel tijd en geld dus vandaar die thiedeman.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:31

Da tis onkunde van de lesgevers, ze weten gewoon niets beters. En ja, je leerlingen moeten wel vooruit (van de B naar de Z) want daar worden ze voor betaald. Maar toch werk het gewoon niet zo. Het is gewoon de weg van de minste weerstand.

De pony in mijn profiel is ook een sterrenkijker, maar ik (en nu mijn bijrijdster ook) kunnen haar gewoon normaal laten lopen. Is geen makkie, maar mijn instructrice lost dit toch op zonder hulpteugel, daar heb je echt geen maanden voor nodig.

Maar het omhangen van zo´n hulpteugel is gewoon de weg van de minste weerstand...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:38

Esperanza schreef:
Maar het omhangen van zo´n hulpteugel is gewoon de weg van de minste weerstand...

Ja helaas wel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:45

Lara_Silver en Esperanza: Dna hebben jullie blijkbaar nooit geleerd waarvoor hulpteugels zijn als jullie er zo over denken