Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:48

Samham schreef:
Ik vind dat soms echt onzin: kijk, als je nou een paard van 3 hebt kan ik het me voorstellen, maar als je het gewoon niet durft omdat je bang bent dat je je eigen paard niet kan houden! Scheve mond

Ik vind dat helemaal niet gek en zeker geen onzin.
Als je ergens in the midde of nowhere zit zal het misschien niet zoveel uitmaken als je paard er tussenuit gaat, zolang je er nog min of meer op kunt blijven hangen.
Die stukken zijn er alleen bijna nergens meer.
Bijna overal moet je over de weg waar je paard onder een auto zit zodra hij ook maar 1 sprong opzij maakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:50

DandySgatJ schreef:
dat vind icc ook heel oneerlijk voor het paard die wil ook een lekker wild doen

Hij mag 23 uur per dag wild doen wat mij betreft, maar als ik erop zit wordt er gewerkt.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:23

Met Urielle eens!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:41

Met mijn oude paard ging ik op een gegeven moment niet meer naar buiten omdat ze verschrikkelijk druk was en voor vrachtwagens wou springen. Voor die tijd was dat ook zo, maar toen had ik nog wat meer lef/puf.
Met mijn jonge pony rij ik hooguit eens in de maand in de bak. Verder rijden we alleen maar buiten, de ene keer hard aan het werk, de andere keer aan een lang teugeltje.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:47

inderdaad gaan er bij ons ook steeds minder mensen naar buiten,het komt gedeeltelijk door de omgeving[rotterdam] en gedeeltelijk door angst, heel veel mensen krijg je niet mee, omdat ze elkaar aansteken zo van , ik naar buiten oh nee, vindt ik best wel eng, ik zelf gaat veel naar buitenm erop maar ook ga ik wandelen, heb ik trouwens altijd vanaf het begin gedaan , en ik denk dat , dat het euvel is, dat de mensen het te weinig doen, ga mee met een ervaren persoon/paard en waag het erop, voor je paard en jouw een hele frisse kijk op het bestaan van mens en dier succes allemaal. Tong uitsteken

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:18

Als het een keer lekker weer is ga ik gewoon lekker op het veldje in het bos rijden, en daar eigenlijk het zelfde doen als ik in de bak zou doen. Ik zie dat mijn pony daar echt van geniet! Vaak stap ik ook na het rijden even uit in het bos.

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:24

als we naar de manege gaan rijden moeten we eerst een stuk buiten
we pakken ook daar om de zoveel tijd een andere weg zodat er afwisselijng blijft
ook rijden we vaker gewoon buiten of lekker even langs het kanaal crossen
nu gaan we ook springen duss afwisseling genoeg !
en ondanks dat rick voor veel dingen bang is en erika gewoon geen geduld heeft om stil te staan langs een weg gaan wij gewoon rijden !
want het is voor de paarden ook eens wat anders !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:58

Marije1984 schreef:
Huertecilla schreef:
Volgens wetenschappelijk onderzoek hoort een paard 24-7 buiten in een groep te leven en dan is waar je ríjdt niet echt de crux.

HC

Ja sorry kan hett verband niet vinden hier. Het een heeft niks met het ander te maken. Het een gaat over het rijden en het ander over huisvesting

'...en dan is wáár je rijdt niet echt de crux.' Causaal verband. De niet-huisvesting maakt dat het niet uitmaakt waar je rijdt.

HC

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:43

Dank je HC. Ik snap hem. Maar dan nog denk ik dat mijn paard het lekkerder vindt in het bos te trainen dan in de bak. Ondanks dat hij
nauwelijks binnen staat.

Maar misschien komt dat ook wel weer door mij...

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:46

Als ik met mijn verzorg ijslander in de buitenbak rij dan stp ik hem meestal uit langs de weg en dat vind ie lekker.. ook maak ik welleens een buitenrit met hem en dan is hij echt lekker fris in zijn hoofdje

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:49

buiten rijden is geweldig lekker ontspanning voor paard en ruiter mijn paard gaat er ook lekker van lopen ze vind het geweldig !

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:50

sinds mijn VZpony is verhuist naar een andere stal heb ik volgens mij al meer buiten gereden of gewandeld dan dat ik in de bak heb gereden. je merkt aan haar zelf ook dat ze het veel fijner vind!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:49

Lielle schreef:
Ik las ook nog ergens dat 1 * in de week buitenrijden veel te weinig is Verward Volgens mij geef je je paard net zo min afwisseling als je alleen maar buiten rijdt Knipoog De kern zit er voor mij in dat je paard in het werk dat je van hem vraagt voldoende afwisseling aangeboden krijgt en dat kan dus ook in het dressuurwerk zelf zitten door oefeningen anders te combineren zodat je paard alert blijft en niet een nummertje afraffelt. Ik rijd heel weinig buiten, en doe vooral dressuurtraining thuis maar de paarden stralen Ja

Het kan wel zijn dat ik dat heb gezegd over 1 keer per week buitenrijden (weet het niet meer, te lui om het na te zoeken), maar ik ben het er in ider geval mee eens! Dat wil zeggen: als dat betekent dat het paard de andere dagen van de week alleen in een bak moet dressuren. Kijk, als er ook regelmatig mee gresprongen, gelongeerd, ge-NH't, gewandeld etc. mee wordt, ligt het anders.

Verder denk ik dat het erg paardafhankelijk is: mijn pony zou zeker weten niet gaan stralen als ze vaker dan 2 keer per week moest dressuren, en ze verveelt zich nooit in het bos, ook niet als ik er 7 dagen per week rij. Maar misschien als je elke dag een vast rondje rijdt in het bos, dat dat anders ik. Ik heb het geluk dat ik elke dag een andere route kan rijden. Bovendien kun je nog variatie aanbrengen in manier van rijden in het bos: aan een lang teugeltje een rustig ouwe-dames-ritje, een snelle rit, korte rit/lange rit, met/zonder dressuurtraining, springen, grazen onderweg etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:17

Marije1984 schreef:
Dank je HC. Ik snap hem. Maar dan nog denk ik dat mijn paard het lekkerder vindt in het bos te trainen dan in de bak. Ondanks dat hij
nauwelijks binnen staat.

Maar misschien komt dat ook wel weer door mij...

Die van mij staan alleen maar buiten, 24-7 en in een familiegroep, dus merries hengst en veulens. Ze staan te dringen om mee te mogen en zouden binnen rijden inderdaad minder leuk vinden.
Wat hier op dit topic een kritisch punt is, is de zin van het paard waardoor de ruiters zélf niet durven en dát is geen enkel aspect als de paarden buiten staan. Voor hun 'uitje' is rijden dan geen enkel punt.

HC

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:57

Ik rijd vrijwel alleen maar buiten, en probeer 1x in de week naar de buitenbak te gaan, en als het regent een binnenbak.
Op mijn stalling is er niet eens een bak aanwezig. Soms mis ik dat toch wel, maar ik zou nooit 7x per week alleen maar dressuur rijden!
Mocht ik naar de buitenbak gaan, rijd ik ook nog een heel stuk door de velden!
Laatst bijgewerkt door Nicky_ op 06-03-07 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:58

Lenneke_ schreef:
Ik rij alleen maar buiten. Heb niet eens een bak, dus dressuur doe ik ook buiten.

Ik ben het echt met je eens. Alleen in de bak rijden vind ik niks.

Hey, dat heb ik dus ook... krijg van de zomer dan wel eindelijk een bak... maar buitenrijden zal toch boven aan staan

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:25

Buitenrijden vind ik heerlijk om te doen Ja! Ik durf eindelijk weer te crossen met mijn pony (nadat ze acht jaar geleden flink op hol is geslagen), voorheen durfde ik alleen maar te stappen en te draven (oké, dat was ook een flink tempo). Helaas vindt mijn pony het buitenrijden de afgelopen tijd niet meer leuk en daardoor wil ik me meer gaan concentreren op dressuur.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:04

Huertecilla schreef:
Die van mij staan alleen maar buiten, 24-7 en in een familiegroep, dus merries hengst en veulens. Ze staan te dringen om mee te mogen en zouden binnen rijden inderdaad minder leuk vinden.
Wat hier op dit topic een kritisch punt is, is de zin van het paard waardoor de ruiters zélf niet durven en dát is geen enkel aspect als de paarden buiten staan. Voor hun 'uitje' is rijden dan geen enkel punt.

HC

Klopt!! Maar dat ligt grotendeels aan de ruiters, gebrek aan ervaring. Of gebrek aan opvoeding. Als de mijne 24 uur binnen heeft gestaan ( wat niet gebeurd) dan zou ik hem zou mee naar buiten nemen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat hij even wat sneller gaat dan anders, maar dat is in de bak dus niet anders.

Dus mensen naar buiten!! Haha!

Chennai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:17

Mijn verzorgpony gaat het liefst het bos in, zijn vorige eigenaresse deed ook niet anders, dus hij is niet anders gewend... Nu ik hem beter ken ga ik dus ook eigenlijk altijd het bos in! Voor hem het leukst & de bak vind ik eigenlijk ook maar boring Lachen

Maarja, het is ook alleen maar recreatief voor mij, als je iets wilt met je paard/pony is dat natuurlijk iets makkelijk in een bak dan in het bos Lachen

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:13

Ik rijd helaas niet buiten met de pony.
Met de vorige pony stapte ik regelmatig uit op de oprijlaan, dat vond hij geweldig (ging ook wel eens harder dan geplanned, maar daar kon ik om lachen en ik vertrouwde hem gewoon onder het zadel)
De pony die ik nu rijd vertrouw ik wat dat betreft niet onder het zadel.
Hij kan van een tamelijk ontspannen pony ineens veranderen in een opgefokt bommetje. Daar komt nog eens bij dat het een hengst is en de merries in de wei wel veel interessanter zijn dan dat ik ben.
Ik stap hem wel eens aan de hand uit op de oprijlaan, maar dan let hij ook alleen maar op de merries en loopt hij te snuiven en te spannen.
Longeren doen we wel regelmatig.

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:15

Ik rijd bijna altijd in de buitenlucht in het bos of stranden,
de bak? wasda Knipoog
groetjes nancy

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:56

Ik vind het ons zin .
Ieder zijn eigen maar , Ik vind het ook heerlijk om lekker alleen of met meerdere naar buiten te gaan !
& mijn paard natuurlijk ook Clown

groetjes.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:37

ik vind dit eigenlijk niet heel belangrijk hoor.
Mijn paard is absoluut NIET verkeersmak, springt echt heen en weer.
Toch heeft ie denk ik een goed leven hoor! Ik denk dat het belangrijker is Hoe je met je paard omgaat, Hoe je hem rijdt etc. Lachen

Edit: m'n paard staat wel elke dag 10 uur buiten en ik doe veel grondwerk etc. met hem Lachen

Daarnaast vind mn paard het simpelweg niet leuk om buiten te rijden/wandelen omdat hij het gewoon eng vind, zich niet op z'n gemak voelt daar

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:41

Anoniem schreef:
maar ik ken ook best veel mensen (persoonlijk) die gewoon altijd met dressuur bezig zijn . en als ik dan zit te kijken dan zie ik eigelijk altijd een paard die zich dood ver veeld en alleen rondjes rijd. nou lijkt mij echt geen bal aan. om altijd alleen de bak de wei en de stal te zie Tong uitsteken. en dan kijken die mensen op hoe braaf mijn paarden buiten zijn en hoe "springerig die van hun. maar dat komt alleen omdat die paarden gewoon nooit buiten komen.

Maar dat heeft toch niet te maken met buiten/in de bak rijden?
Dat heeft met de omgang te maken, m'n paard loopt echt wel happy door de bak hoor,
ik wissel gewoon veel af. Ik rijdt, maar ik doe daarnaast heel veel grondwerk. Knipoog
Daarnaast denk ik toch niet dat paarden zo denken van: wat saai dat ik alleen dit stukje van de wereld zie.
Zoals ik al zei voelt m'n paard zich veilig op dit stukje wereld, daarbuiten niet

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:42

Ik rijd áltijd buiten.
Dit omdat we geen bak ter beschikking hebben bij huis en anders best een stukje moeten rijden. Dan is meestal óf die bak bezet óf hij ligt super zwaar. En aangezien ze al 25 is en al jaren geen bak meer gezien heeft, blijven we lekker door de bossen crossen of over het strand!
Gelukkig is ze wel 100% bomproof, dus ik hoef me nergens zorgen over te maken.