Allemaal rotzooi op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Allemaal rotzooi op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 06:17

ik rijd nooit met beenbescherming, alleen met springen en in het bos
ik heb van verschillende ruiters en instructeurs geleerd dat ze er juist hard van worden, en dat idee heb ik ook absoluut

ik vind het gebruik van pads en die onnodige bontjes, die beide voornamelijk voor de show zijn, ook onzin.
hoe meer er tussen je paard en jou zit, hoe minder gevoel je hebt

over boomloos kan ik niet meepraten, ik vind het jammer dat die zadels er zo raar uitzien, heb er nooit mee gereden dus kan ndaar niets over kwijt, maar ze hadden meer de vorm van bijvoorbeeld een dressuurzadel mogen hebben, zou je er wedstrijden mee willen rijden

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 08:36

Ik rijd altijd met peesjes. Mijn paard is jong en heeft voor ijzers om zijn hoef stand te verbeteren. Daarbij heb ik teveel been problemen gezien de afgelopen twee jaar. Wel is waar wat niet door de peesjes kwam.

Ik vindt het dus onzin dat een paard er hard van wordt. Het is puur onbelans en of geen kracht genoeg. Denk je echt dat jouw paard bij bijvoorbeel het aanleren bij het wijken. Zich vreselijk aantikt en zich zeer de volgende keer zegt pijn is fijn? Hup er weer tegen aan? Ik denk het echt niet hoor. Hij zal eerder denk, oe voorzichtig zijn de vorige keer deed het zeer. Met het gevolg dat je paard minder scherp en goed doorwijkt. Pas als er kracht genoeg is zal je paard zich niet meer aantikken, maar dan is er wel weer een nieuwe oefening waar je mee gaat beginnen.

Nee ik heb altijd peesjes. Je hebt nu ook peesjes met luchtgaatjes. Dat zou toch een stuk koeler moeten zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 08:54

Ach, ik vind een slechte ruiter op een paard storender dan een bontje, pads, bandages beenbescherming, ijzers etc.

Die spullen zijn er niet voor niets en wellicht heeft het een meer toegevoegde waarde dan het ander, maar de meeste zullen het toch wel met een rede gebruiken. En ja, een dekje voor de mooi is ook een reden. Ik snap eigenlijk niet waar TS en degene die het met haar eens zijn zich druk over maken? Let niet zo op een ander. Gebruik de spullen die je zelf nuttig/prettig vind en laat een ander lekker in zijn waarde.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 08:55

Sterk, zo´n openingspost. Bekritiseren dat anderen ´rotzooi´gebruiken terwijl je zelf moet toegeven dat je een borssttuig gebruikt om te compenseren dat je zadel niet echt goed ligt..

Er zijn al vele discussies over geweest. In de natuur hebben paarden ook niet zulk soort bescherming, maar in de natuur doet een paard bepaalde oefeningen niet.

Rekening houden met je paard is niets mis mee. Overbezorgd zijn lijkt me dan ook weer niet goed. Onderbezorgd/ onverschillig ook niet.

Ieder zijn eigen opvatting, wat voor het ene paard wel noodzakelijk is kan voor de ander weer overbodig zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 08:59

Bienotje schreef:
Sterk, zo´n openingspost. Bekritiseren dat anderen ´rotzooi´gebruiken terwijl je zelf moet toegeven dat je een borssttuig gebruikt om te compenseren dat je zadel niet echt goed ligt..

Gestoord Dat komtinderdaad wel een beetje hypocriet over Gestoord

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:06

ik vind dit een beetje een raar topic sorry

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:18

Inderdaad een beetje raar dat je erg negatief doet over bandages en hoefijzers, terwijl je zelf TROEP gebruikt zoals een voorsingel.
Als je zadel verschuift, is dit een teken dat je zadel niet goed zit.

Daarbij ben ik zelf ook van de simpele middelen, ik rijdt zelden met peesbeschermers en strijklappen. Hoefijzers voor moesten, omdat het paard arthrose heeft. Hij heeft een poosje op 4 hoefijzers gestaan, in verband met een week vakantie met het paard. zonder hoefijzers was er niks meer van zijn hoeven over gebleven. Toen moest ie achter strijklappen, omdat hij opeens wondjes kreeg van het strijken.

Verder een (goedpassend) zadel en hoofdstel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:26

ik rijd nooit met bandages noch peesbeschermers, vind het maar onzin.

tenzij je paard die bescherming nodig heeft bv. bij het springen of samengestelde wedstrijd, in de wei met een jolige bui of een andere reden bv. strijken.

bandages voor de sier: wat is het nut daarvan? Ja het ziet mooi uit maar het paard heeft ze niet nodig.
ik veronderstel toch dat ieder paard kan rondlopen zonder zichzelf te verwonden?

ik denk persoonlijk dat door het dragen van beenbescherming een paard op termijn juist niet meer zonder kan, dat het de benen zwakker maakt.

ik ben wel van plan hoefijzers eronder te laten zetten want we rijden nu steeds vaker over asfalt.
hulpteugels hangen er bij mij zeker niet aan, maar hier heb ik niks op tegen zolang ze correcht worden gebruikt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:08

Citaat:
ik denk persoonlijk dat door het dragen van beenbescherming een paard op termijn juist niet meer zonder kan, dat het de benen zwakker maakt.

Ik heb mijn paard vanaf zijn 3e en hem (nagenoeg) altijd met beenbescherming gereden, gelongeerd, losgegooid, in de molen gezet.
Hij is inmiddels nog kerngezond en 17 en loopt nog steeds op ZZ-niveau....

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:27

eerst lag het goed zoals bolletje al zei maar hij is afgevallen en dus ging het een beetje schuiven en ik heb het over ALS HET NIET NODIG IS WAAROM DOE JE HET DAN OM? voor het mooie ? omdat het zin heeft
niet dat het altijd slecht is want sommige paarden hebben het gewoon nodig.
maar waarom allemaal dingen erop gooien voor het mooie?
Bandages heb ik zovaak gezien dat ze te los of te strak zitten dit is alleen maar slecht voor ze en dan zeggen mensen mensen ook nog dat het alleen voor het mooie is
kijk als je goed kan bandageren kan het nog wel maar anders. vindt ik het niet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:28

Dus ligt je zadel niet meer goed en moet je daar iets aan doen, ipv een lapmiddel te gebruiken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:33

quera schreef:
ALS HET NIET NODIG IS WAAROM DOE JE HET DAN OM? voor het mooie ? omdat het zin heeft
niet dat het altijd slecht is want sommige paarden hebben het gewoon nodig.

Waarom denk jij dan voor iedereen te kunnen bepalen of ze iets nodig hebben? Ik snap het doel van je topic niet zo. Bemoei je gewoon niet met andere mensen en wat voor spullen ze gebruiken. Ten eerste gaat het jou niks aan ten ten tweede heb jij de wijsheid ook niet in pacht om voor anderen te kunnen bepalen of iets wel of niet nodig is.

quera schreef:
Bandages heb ik zovaak gezien dat ze te los of te strak zitten dit is alleen maar slecht voor ze en dan zeggen mensen mensen ook nog dat het alleen voor het mooie is

Nou en? Get a Life!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:35

Lielle schreef:
Dus ligt je zadel niet meer goed en moet je daar iets aan doen, ipv een lapmiddel te gebruiken.
'
We weten de oorzaak waardoor die zo mager is geworden en daar wordt nu aan gewerkt en hij is niet veelste mager maar iets magerder dan eerst.
en hij moet met dit soort zadel gereden worden anders blijf je er gewoon niet opzitten. en een nieuwe kopen is ook geen optie

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:36

quera schreef:

Nou en? Get a Life![/quote]

het is slecht voor ze als je het niet goed omdoet en als je persoonlijk in discussie met me wil gaan pb dan maar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:37

en weet jij van alle paarden die met bandages, peesbeschermers, etc gereden worden wat hun achtergrond is?

Je vindt het zelf ook niet leuk om hier commentaar te krijgen dat je zadel niet past Knipoog

Waarop baseer je het trouwens dat bandages slecht zijn?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:39

[quote="Lielle"]en weet jij van alle paarden die met bandages, peesbeschermers, etc gereden worden wat hun achtergrond is?

Je vindt het zelf ook niet leuk om hier commentaar te krijgen dat je zadel niet past Knipoog

Waarop baseer je het trouwens dat bandages slecht zijn?[/quote]
Het heeft alleen ondersteuning als ze goed worden aangebracht
en vaak gebeurt dat niet(lees:te strak of los )
en dan is het slecht Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:41

maar dat zeg je niet in je openingspost, verderop wel overigens. Maar zie jij op afstand of een bandage te strak zit?

Maar goed, mijn punt is wel duidelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:43

quera schreef:
Ikzelf hou zo veel van puur natuur maar mijn paard moet voor op kunststofijzers en moet ook een borstuig om anders gaat het zadel schuiven

Hoe denken jullie hierover

Als ik jou was zou ikzelf eerst voor een passend zadel zorgen voordat ik iemand anders commentaar zou leveren.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:43

ik vind het belangrijk dat mijn pony niks overkomt. en daar zo ik dan alle middelen voor gebruiken om dat te voorkomen..
idd: quellian..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:45

Quellian schreef:
quera schreef:
Ikzelf hou zo veel van puur natuur maar mijn paard moet voor op kunststofijzers en moet ook een borstuig om anders gaat het zadel schuiven

Hoe denken jullie hierover

Als ik jou was zou ikzelf eerst voor een passend zadel zorgen voordat ik iemand anders commentaar zou leveren.

als je hebt gelezen heb ik de rede gezegt waarom ik het gebruik en waarom het zadel op dit moment niet helemaal meer past

daar wordt aan gewerkt
Zoiets heet goed lezen Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:46

Dus goed passende bandages zijn oké. Alleen slechtpassend doen ze kwaad. Is dat ook niet met een zadel exact hetzelfde?

Sowieso zijn er genoeg mensen niet op de hoogte van evt. kwaad wat slechtpassende attributen kunnen doen. Onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet zullen er vele zijn die met bescherming rijden.

Zo is het nu eenmaal. Mogelijk kun je iemand erop aanspreken om te proberen uit te leggen dat bv de bandages niet goed zitten. Misschien dat iemand dan begint na te denken en zelf bedenkt dat het misschien inderdaad beter is zonder. En als iemand daar niet open voor staat, dan houdt het nu eenmaal op. Je kunt iemand niet jouw mening opleggen/ dwingen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:46

quera schreef:
als je hebt gelezen heb ik de rede gezegt waarom ik het gebruik en waarom het zadel op dit moment niet helemaal meer past

daar wordt aan gewerkt
Zoiets heet goed lezen Knipoog

Maakt niet uit, je rijdt momenteel met een niet passend zadel.

Ik lees prima, jij komt met argumenten die geen argumenten zijn. Beter nadenken voordat je iemand denkt te kunnen pakken op iets Knipoog

Erg nutteloos topic dus.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:47

Kijk, en nu snap je waarom het vervelend als mensen steeds ongevraagd commentaar leveren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:47

Maar weet jij de reden waarom andere ijzers onder hebben dan?
Of peesbeschermers omdoen?

En wat pas rommel en slecht is, dat is een slecht passend zadel

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:47

Bienotje schreef:
Dus goed passende bandages zijn oké. Alleen slechtpassend doen ze kwaad. Is dat ook niet met een zadel exact hetzelfde?

Sowieso zijn er genoeg mensen niet op de hoogte van evt. kwaad wat slechtpassende attributen kunnen doen. Onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet zullen er vele zijn die met bescherming rijden.

Zo is het nu eenmaal. Mogelijk kun je iemand erop aanspreken om te proberen uit te leggen dat bv de bandages niet goed zitten. Misschien dat iemand dan begint na te denken en zelf bedenkt dat het misschien inderdaad beter is zonder. En als iemand daar niet open voor staat, dan houdt het nu eenmaal op. Je kunt iemand niet jouw mening opleggen/ dwingen.

ik was ook niet van plan iemand te dwingen en dit topic was alleen wat jullie ervan vonden