Buitenrijden slecht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: Buitenrijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:15

MissToseland schreef:
wat heeft mijn pony dan een slecht leven als dat waar is Clown

De mijne ook Clown Zoals ik al zei wat zou je zelf willen; constant gecorigïeerd worden, of ontspannen van de buitenlucht genieten.

Lonneke_Ivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:24

rare stelling

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:25

Ik denk zelf dat buitenrijden goed voor een paard is, het biedt afwisseling, houdt ze fris en als je op de juiste manier rijdt lekker los.
Vaak merk ik dat ze in de bak weer fijner lopen als ze de dag ervoor lekker naar buiten zijn geweest.
(ik rijd ze buiten wel redelijk dressuurmatig)

Ander verhaal is inderdaad een ruiter die zijn evenwicht nog slecht kan houden en het paard alleen maar hindert in bijv. het zware duinzand. Maar goed, die hindert het paard ook in een bak...

(wat ik eigenlijk echt te erg voor woorden vindt is dat ik soms groepen onervaren mensen op manegepaarden vanaf het strand omhoog zie galopperen achterover hangend aan de teugels om hun evenwicht te houden... dat zou verboden moeten worden...)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 00:37

atreyuevita schreef:
beginpost:
Alane schreef:
Of juist goed??
LET op dit is geen topic over Alexander Nevzorov of NHE maar puur over die stelling...
Alexander Nevzorov stelt dat buitenrijden slecht is voor het paard **, een paard moet verzameld zijn om een ruiter correct te kunnen dragen, daarom zou het rijden op een paard dat niet verzameld loopt slecht zijn... om het even onorthodox te zeggen.. een beetje door de bossen slenteren is slecht voor het paard.

** Dát klopt dus niet!
Maar dit topic heeft geen zin omdat de stelling niet duidelijk is. Gaat het om rijden in de bossen of onverzameld rijden?

LEZEN... er staat een komma en geen punt daar waar jij ** plaatst. Dit is geen topic om te gaan lopen kommakakken om je punt in een ander topic duidelijk proberen te maken. MAW verzoek ik je om inhoudelijk ontopic te reageren, en anders mij een pb te sturen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 00:40

atreyuevita schreef:
Nouks schreef:
Haha!

Enige probleem: hoe leert men "droog" hoe je een paard goed verzameld moet rijden alvorens op te stappen?

Goede les op een ervaren paard

en hoe weet je als leek dat het paard ervaren is??
MAW als een leek op een manege komt heeft die vaak geen benul van verzameling, voorwaarts op 2 benen, zijwaarts op 1 been, vwnw, ontspanning etc etc...

Waarbij: als je als leek niets weet, hoe weet je dan of je eigen paardje correct verzameld loopt en instaat is om je te dragen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:42

Ik vraag me af in welke mate een paard volgens AN verzameld moet zijn als je buiten gaat rijden. Het lijkt me trouwens een stuk gezonder als een paard in evenwicht loopt op lange tochten en niet verzameld. Je gaat zelf toch ook niet gehurkt een boswandeling maken?

Het oorspronkelijke doel van verzameling komt uit de militaire rijkunst. Een paard dat verzameld is, is stabieler en kan sneller draaien, dingen die op een slagveld bijzonder handig zijn. Vergelijk het met een verdediger bij het voetbal, die staat wat in elkaar gedoken om snel te kunnen reageren op een aanstormende aanvaller zonder om te vallen. Diezelfde aanvaller is juist uitgerekt om snelheid te kunnen maken.

Met een weggedrukte rug en een hertehals rijden is altijd slecht en dat heeft niks met buitenrijden te maken. Maar een paard dat in evenwicht loopt houdt het een stuk langer vol dan een verzameld paard en dat lijkt me nou wel weer handig voor én paard én ruiter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:53

ik ben absoluut tegen die stelling:
buitenrijden is voor veel paarden een middel van afwisseling (wat anders dan rondjes draaien) en weer anderen leven voor niks anders Tong uitsteken

ook op een buitenrit kun je aan "dressuur" doen, niet door een paard dat constant aan de teugel loopt maar door ze bezig te houden (slalommen, regelmatig halthouden, overgangen maken, een stukje achteruit)

en als een paard kwalen krijgt zodra hij niet verzameld wordt gereden, zou ik de oorzaak daarvan gaan zoeken bij de ruiter.
dus als ik conclusies trek zie ik niet waarom buitenrijden slecht zou zijn

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:32

Onzinnig topic is dit geworden trouwens. Je kunt niet echt een stelling/ methode van iemand gaan bekritiseren op basis van één zin.

In welke context heeft de betreffende persoon deze stelling aangehaald.

Ga iemand bekritiseren op zijn gehele opvatting, neem niet één zin om die los te bekritiseren..

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:55

Ik rijd op mijn verzrorgpaard nou alleen nog maar buiten omdat de bak veel te nat+zwaar is..
Dus nou ben ik slecht bezig?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 12:07

Bienotje schreef:
Onzinnig topic is dit geworden trouwens. Je kunt niet echt een stelling/ methode van iemand gaan bekritiseren op basis van één zin.

In welke context heeft de betreffende persoon deze stelling aangehaald.

Ga iemand bekritiseren op zijn gehele opvatting, neem niet één zin om die los te bekritiseren..

Het is gewoon een algemene vraag. Ik bekritiseer helemaal niemand... vertel enkel en alleen waar mijn vraag vandaan gekomen is.
De betreffende persoon heeft die stelling geschreven/vertelt precies zoals ik het in de eerste post heb aangegeven.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:13

Je titel is wel erg ongelukkig. Het buitenrijden wordt hiermee niet bekritiseerd maar het onverzameld rijden.

Sowieso is voor geen enkel paard het goed om door de bossen te sleneteren met een ruiter als een zoutzak op zijn/ haar rug.

Ook een recreatiepaard dient actief gereden te worden. Door het gewicht van de ruiter bij de schoft, belast je als je de achterhand niet activeert de voorbenen nog meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 12:17

Op de titel zou je een aanmerking kunnen maken, ik ging er echter vanuit dat normaliter de ontspanning eerder buiten de bak gezocht wordt dan in een bak... had ik het verzameld en overzameld alleen genomen, was ik bang dat ik nog meer tijd nodig had om uit te leggen wat ik precies bedoelde... en had gehoopt dat men de hele begin post door zou lezen en niet enkel zou reageren op de eerste zin...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:09

Ik ga 1 tot 2 keer in de week naar buiten met mijn paard.
Het gaat er anders aan toe dan in de bak maar ik laat hem echt niet rondsloffen.

Scheef lopen kan ik niet waarderen, op de voorhand duiken ook niet en de rug wegdrukken en zijn kop in de lucht steken om alles te kunnen zien ook niet. Hij moet actief zijn met een actief ondertredend onderbeen en een goed ruggebruik.

Als ik hem even meer vrijheid wil geven ga ik in stap over of stap ik af en loop er een stuk naast.

Ik kan me ook voorstellen waar de stelling op slaat.
Mensen die denken dat ze hun paard een plezier doen door er nooit iets van te vragen, helemaal niets te corrigeren qua lopen en alleen maar door de bossen struinen zijn niet perse gezond voor hun paard bezig.

_Daisy14_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:23

het lijkt me juis niet slecht voor een paard een beetje afwisseling kan toch geen kwaad zou het zelf ook niet leuk vinden om alleen maar in het gareel te lopen Clown

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:10

Afwisseling doet eten. Buitenrijden is voor het paard een plezierig uitje, wandelen en sporten zijn de grootste hobby's van een paard. Als je dit je dier ontzegt ben ik ban mening dat je een paard iets aandoet, alleen maar door een zandbak hobbelen en een beetje mensenspelletjes doen is nou niet bepaald geestelijk verrijkend, het verarmt juist.

Verzameling is iets waar paard EN ruiter naar zouden moeten werken, waarom, omdat het verstandig is omdat een paard van nature op de voorhand loopt, gras eten, hooi scharrelen et. Om de hoefkatrollen en de gewrichten, achter is een Z model te trainen heb je tijd nodig, en juist en alleen met een evenwichtig (geestelijk) paard klun je aan de slag.
Buitenrijden, wandelen, fietsen etc. zijn voor een paard een leuke afwisseling op het dagelijkse 'werk'. Meestal zijn paardne in de zomer, weidegang, prettiger te rijden.

Als je alleen, en alleen maar je richt op die verzameling ben je erg verkeerd bezig. Verzameling zijn momenten, en niet langdurig in een zelfde houding dwingen, dat is een volledig verkeerd begrepen uitleg van verzameling. Dat is a. niet leuk en b. niet verstandig en c. niet mogelijk. Daarmee maak je een paard juist kapot. Ook in zijn hoofd.

De stelling dat buitenrijden slecht is, is daarmee dom, onnadenkend en sterk egoisitisch voor de 'zelfverheerlijking' van de mens. Er is niet nagedacht over het welzijn van het paard.

Je paard is toch je vriend, en die doe je toch graag een plezier?
Buten rijden is voor mij het bonbonnetje bij de koffie.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:13

Ben het niet met de stelling eens.
Ik denk dat beide goed is voor je paard. De ene keer lekker gaan in de bossen, en de andere netjes lopen in de binnenbak. Afwisseling vindt ik erg belangrijk en daar leren ze alleen maar van.

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:41

Lara_Silver schreef:
ik ben absoluut tegen die stelling:
buitenrijden is voor veel paarden een middel van afwisseling (wat anders dan rondjes draaien) en weer anderen leven voor niks anders Tong uitsteken

ook op een buitenrit kun je aan "dressuur" doen, niet door een paard dat constant aan de teugel loopt maar door ze bezig te houden (slalommen, regelmatig halthouden, overgangen maken, een stukje achteruit)

en als een paard kwalen krijgt zodra hij niet verzameld wordt gereden, zou ik de oorzaak daarvan gaan zoeken bij de ruiter.
dus als ik conclusies trek zie ik niet waarom buitenrijden slecht zou zijn

ben het er helemaal mee een!

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:57

Het lijkt me juist heel onstspannend voor paard en ruiter !

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:30

Als dit waar is heeft Katinka het wel erg slecht want ze wordt alleen maar buiten gereden. Bloos!
Denk dat verzameld rijden de spieren van je paard in betere conditie houdt, maar buitenrijden is ook niet slecht voor je paard denk ik, mits het ontspant natuurlijk. Lachen

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:42

Beetje vreemd Verward ..
Op het moment dat je buitenrijdt laat je toch juist je paard zelf zoeken hoe ze het gewicht verdelen..
En trouwens wie zegt dat je buiten niet verzamelt zou kunnen rijden.. het is misschien niet voor de hand liggend maar het zou best kunnen..
En ik rij ook erg vaak buiten met mijn pony.. en die loopt altijd met haar oortjes naar voren Pling .. in de bak heeft ze het totaal niet naar haar zin..
Buitenrijden is lekker ontspannen voor ruiter en paard Lachen .. ik vind het juist wel goed..
Groetjes, Floor

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:52

ik denk juist dat de afwisseling heel belangrijk is. Alleen maar dressuren wordt na een tijd saai. Maar alleen maar buitenrijden is denk ik ook niet alles.
Ik denk juist wel dat het goed is om je paard af en toe hard te laten werken maar ontspannen hoord er zeker ook bij.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:52

Ik zie mn paard juist helemaal opbloeien wanneer ik in het bos kom en zo ontspannen dat ze dan is,juist loopt ze daarna weer veel beter wanneer we weer dressuurmatig aan de gang gaan in de bak en probeer 1x per week naar het bos te gaan met haar,wanneer het weer meezit tenminste.
Ook krijgt ze hierdoor steeds meer vertrouwen in mij omdat ze enge omgevallen bomen tegenkomt en bosjes en plassen waar ze door en langs moet en tot de conclusie komt dat wanneer ik haar ergens langs of doorstuur ze er op gaat vertrouwen dat ze niet bang hoeft te zijn wanneer ik haar ertoe leidt dus in de bak is ze ook minder kijkerig hierdoor en meer op haar werk gericht doordat ze meer op mij gaat letten i.p.v.wat er om haar heen allemaal gebeurt dat wordt minder interressant en gaat ze attenter worden op mijn been en stemgebruik en weet ze dat ze niet bang hoeft te zijn wanneer ik het zeg dmv been,houding en stem,daardoor gaat ze meer ontspannen daardoor meer ruggebruik,betere aanleuning,waardoor ik meer impuls kan opwekken en ze zichzelf beter gaat dragen,dus al met al kunnen haar spieren op een goede manier getraind worden en sterker ontwikkelen en minder kans op pees en rugblessures.

Ik heb trouwens een paard nog nooit zien slenteren in het bos,omdat een paard juist in het bos veel opgelatener is en actiever van de opwinding en joligheid omdat ze het zo fijn vinden in het bos,kijk maar naar de ogen die worden drie maal groter en de oren staan continue naar voren heerlijk vinden ze het.(behalve wanneer het 30 graden is en ze al twee uur gelopen hebt ja dan gaan ze slenteren)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:54

Kwaad moet het zeker niet kunnen. Want dan zou endurance toch ook erg slecht zijn en die paarden heel gehavend (beetje overdreven). Ik denk ook niet van 24/7 buiten zo goed is maar 24/7 in de bak al helemaal niet. Afwisseling is belangrijk, zo doe ik dat Lachen

HannahBerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:08

Paarden zijn ook maar dieren. Kijk, ik denk dat je paard je nooit aardig gaat vinden als je geen leuke dingen met hem of haar doet. Leuke dingen doen zoals strandritten maken zijn erg belangrijk voor de band met je pony. Buitenrijden kan heel ontspannend zijn ook voor je paard.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:23

Ik heb by the way eens naar die filmpjes van die Alexander zitten kijken maar kan niet zeggen dat die kunstjes die hij de paarden aanleert nou echt iets bijdragen aan de verzameling in de rijkunsten van zijn paarden want de voorbenen worden wel mooi omhoog gegooid omdat ze dat aangeleerd is maar wanneer je naar de achterhand kijkt slepen ze allemaal over de grond en hij en die mevrouw op de eerste twee filmpjes zitten aardig te tetsen in het zadel,heb de rest niet meer bekeken want vond het niet om aan te zien ook vooral dat paard dat hem een been opgeeft hij dat been vasthoudt het paard draaid rond en het andere voorbeen draaid op de grond,lekker voor de pezen!Nee niet mijn stijl.