Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odie

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:20

#Ymke# schreef:
In de nieuwe bit van deze maand staat een stukje over leerpaarden, heel toevallig. Haha!

Heb t ook gelezen. Kan me er helemaal in vinden. Een ruiter die zelf nog geen onafhankelijke houding en zit heeft zal dit op een (goed afgericht)leerpaard sneller ontwikkelen, simpelweg omdat de basis er goed inzit. Fijn nageeflijk en super aan het been dat zijn toch de belangrijkste dingen. Als je je daar niet druk om hoeft te maken kun je rustig aan je eigen houding/zit/hulpgeving werken.
Een onervaren ruiter en een groen paard is nooit een optie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:23

sommige mensen zouden er juist goed aan doen om eerst een ervaren paard te kopen en daarna pas een groene.
Als je al wat gevoel en handigheid hebt ontwikkeld met een ervaren paard, kun je een jong paard veel gemakkelijker en duidelijker de oefeningen leren (en dat is zeker weten fijner voor een paard).

Als je voor het eerst een paard SB moet leren en je hebt er zelf nog niet zoveel errvaring mee heb je grote kans dat je tegen de beweging in gaat zitten of te weinig meebeweegt. Het zal voor je groene paard dan ook heel moeilijk zijn om jou te begrijpen. Als je op een ervaren paard al geleerd hebt hoe zoiets moet voelen bespaar je je een hoop fouten.

Of het dus knapper is om met een combinatie die beide onervaren is te beginnen en te eindigen op een mooi niveau?
Ja hoor, ik vraag me alleen af wat beter is voor het paard?......................

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:25

#Ymke# schreef:
In de nieuwe bit van deze maand staat een stukje over leerpaarden, heel toevallig

heb jij de nieuwe bit dan al? dahm bij mij loopt de post zeker weer achter Boos!

maar wat ik wel moet zeggen is als je een kant en klaar paard hebt wat heel makkelijk te rijden is zal het heus wel makkelijker zijn om snel te scoren om het zo maar te zeggen...maar goed daar zou ik dan te weinig uitdaging in vinden zitten Clown

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:31

Citaat:
maar wat ik wel moet zeggen is als je een kant en klaar paard hebt wat heel makkelijk te rijden is zal het heus wel makkelijker zijn om snel te scoren om het zo maar te zeggen

Dat snel scoren zou ik maar met een korreltje zout nemen hoor.

Mijn paard loopt op Z niveua. Als ik eens heel sporadisch niet kan, rijdt er iemand op die wel keurig kan rijden maar weinig kaas heeft gegeten van 'dressuur rijden'. Zei gaat tegenwoordig alleen nog maar naar buiten met mijn paard omdat ze gek van mijn paard wordt. Je been net verkeerd wegleggen of net gaan verzitten geeft namelijk allemaal ongewenste bochten en kronkels, versnellingen en vertragingen.

Ik durf te wedden dat zei veel liever op een 'niet knoppen' paard zou rijden.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:32

mijn eerste paard was een veulen toen ik haar kreeg en die heb ik zelf opgeleid tot m2, daar heb ik een veulen bij gefokt die heb ik L klaar gereden, deze zijn bijde verkocht.
Nu heb ik alweer een klein jaartje een toen 3 jarige, nu 4,5 en we gaan morgen voor de eerste keer L2.
Ik vind de uitdaging veel leuker met een groen paard, alles wat ze kunnen heb je dan helemaal zelf gedaan dat geeft wel n kick, maar er zijn heus wel momenten geweest, dat ik dacht was mn paard maar meer ervaren.
maar met goed instructie kun je ver komen.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:40

ik heb nog nooit een kant en klaar paard gehad, en heb het paardrijden dan ook met vallen en opstaan geleerd.
en ik durf ook wel te zeggen dat ik mijn eerste paard "verreden" heb.
maar ik heb er wel heel veel van geleerd.
nu ben ik een drie en half jarige aan het opleiden! het is een genot wanneer hij weer vooruitgang heeft geboekt!
nee voor mij geen kant en klaar paard!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:45

pol013 schreef:
Citaat:
maar wat ik wel moet zeggen is als je een kant en klaar paard hebt wat heel makkelijk te rijden is zal het heus wel makkelijker zijn om snel te scoren om het zo maar te zeggen

Dat snel scoren zou ik maar met een korreltje zout nemen hoor.

Mijn paard loopt op Z niveua. Als ik eens heel sporadisch niet kan, rijdt er iemand op die wel keurig kan rijden maar weinig kaas heeft gegeten van 'dressuur rijden'. Zei gaat tegenwoordig alleen nog maar naar buiten met mijn paard omdat ze gek van mijn paard wordt. Je been net verkeerd wegleggen of net gaan verzitten geeft namelijk allemaal ongewenste bochten en kronkels, versnellingen en vertragingen.

Ik durf te wedden dat zei veel liever op een 'niet knoppen' paard zou rijden.

dan is het wel wat anders... maar als jijzelf ook niet helemaal beginneling bent en je hebt er gevoel voor dan is het wel makkelijker... er zijn genoeg b ruiters met het goede gevoel die met een z paard zo wegrijden en ook nog oefeningen doen als ze worden uitgelegt... is ook een kwestie van een paard aanvoelen!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:48

Rianneke schreef:
maar wat ik wel moet zeggen is als je een kant en klaar paard hebt wat heel makkelijk te rijden is zal het heus wel makkelijker zijn om snel te scoren om het zo maar te zeggen...maar goed daar zou ik dan te weinig uitdaging in vinden zitten Clown

In het geval van een fijn gereden paard en een ruiter die hem goed kan narijden wel ja. Ik ben het B en L doorgevlogen, met dike winst en leuke prijzen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:55

Kelly_ann schreef:
In het geval van een fijn gereden paard en een ruiter die hem goed kan narijden wel ja. Ik ben het B en L doorgevlogen, met dike winst en leuke prijzen.

eindelijk een levend voorbeeld op bokt Haha! maar het scheelt wel zeker op zoon manier! of je met een onervaren paard op concours moet gaan wat al indrukken genoeg heeft van het terrein...of dat je op een ervaren beest rijd... die is als het goed is minder onder de indruk van alles wat daar loopt en gebeurt!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:56

ik vind dit gewoon echte bull-sh*t!!! Mijn paard was 6, M1 dress en M/Z afgericht toen we haar kochten.. mijn andere paard was 3, hengst, zadelmak toen we hem kochten.. en heb met alle 2 altijd even hard moeten werken om iets te berijken.

dus het fijt dat een 'kant en klaar' (hoe kom je er al bij, een paard is NOOIT kant en klaar) paard alles kan en dat je daar zo mee in het Z zit,vind ik complete onzin!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:05

Ben toch blij dat ik die dikke onzin nu rondstuur in het M2 Haha!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:09

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een ingeprogammeerd paard gezien? Werkt dat hetzelfde als met computers?

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:10

Ik zou zelf een paardje kopen die ik nog moet inrijden of net zadelmak is..
Het maakt mij niks uit dat ik neit ver komt ik vind het gewoon een uitdaging om ze alles te leren en zelfs zadelmak maken vind ik leuk..

heb mijn pony ook zelf ingereden toen ik 7 was en heb haar naar L1 dres gekregen en naar het M springen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:12

renee16 schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een ingeprogammeerd paard gezien? Werkt dat hetzelfde als met computers?

mijn computer slaat ook wel eens op hol dus voor mij zijn ze gelijk Clown

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:14

whaha ja inderdaad Rianneke! Tong uitsteken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:17

renee16 schreef:

Als het goed is hebben we dit eerder in het topic al gerelativeerd...
Ieder paard is anders, iedere ruiter is anders. Een fijn gereden paard (op hoger niveau) kan een heel goed leerpaard zijn voor een minder ervaren ruiter. Die ruiter moet net zo goed er aan rijden, en heeft net zo goed begeleiding nodig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:21

Kelly_ann schreef:
Als het goed is hebben we dit eerder in het topic al gerelativeerd...
Ieder paard is anders, iedere ruiter is anders. Een fijn gereden paard (op hoger niveau) kan een heel goed leerpaard zijn voor een minder ervaren ruiter. Die ruiter moet net zo goed er aan rijden, en heeft net zo goed begeleiding nodig.

hier ben ik het wel mee eens...
was het rijden op ieder paard maar zo makkelijk... maar ik ben wel van mening dat als de ruiter er gevoel voor heeft en een makkelijk paard heeft het makkelijker heeft als een ruiter die constant met zen paard overhoop ligt om het zo maar te zeggen...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:29

En met een paard waar alle knoppen op zitten kan je net zo goed overhoop liggen... Iedere combinatie paard/ruiter pakt weer anders uit natuurlijk Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:42

renee16 schreef:

De mijne heeft wel een chip dusse... Haha!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:01

Ik vind het allebei leuk, en het ene is niet zomaar makkelijk dan het andere.

Zo rij ik nu een schimmel die een jaartje onder het zadel is, wil alles leren en wil altijd voor je werken, maar ook dat brengt problemen met zich mee.
Maar we hebben ook een ex-paard van Lorainne v/d Brink op stal, die Lichte tour heeft gelopen, maar ook die heeft een gebruiksaanwijzing (een gebruiksaanwijzing waar je U tegen zegt). Niet zozeer omdat hij de 'kunstjes' niet beheerst, maar omdat hij heel erg moet wennen aan een nieuwe ruiter, en er is dus eigenlijk niemand die er opstapt en mee wegrijd.
Dus ZZ-L of een groen paard, je kan niet zeggen dat ze of makkelijker of moeilijker zijn, zoiets moet je per paard en per situatie bekijken Ja

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:41

Ik vind het zelf leuker om zelf mijn paard alles te leren. heb een 7 jarige kwpn-er die pas 6 maanden onde rhet zadel is ( 3 maanden toen ik haar kocht) zo kun je zelf het paard naar eigen hand zetten.
Het ligt natuurlijk ook aan je eigen niveau.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:23

Ik denk inderdaad dat het eigen niveau er heel veel mee te maken heeft of je iets hebt aan een "heel " ver doorgereden paard. Eigenlijk denk ik alles wel kan, dus ook een niet al te gevorderde ruiter met een onbeleerd paard, mits ze een goede begeleiding hebben! Jammer genoeg zijn er nog steeds veel te veel ruiters die denken dat ze al alles weten en, of een jong, of een b.v Z paard kopen en zelf gaan aanklooien. In beide gevallen gaat het dan mis met het paard!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:10

ik zou kiezen voor een jong paard die jezelf naar de Z kan rijden.
Dat vind ik veel kanpper dan als die al 'voorgereden' is

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:12

Heb altijd groene paarden gehad en die zelf op hoog niveau ingereden. Vind dat veel leuker het hele ontwikkelingsproces en er zit meer uitdaging aan. Heb trouwens wel paarden van onze stal op wedstrijd uitgebracht die al in de Z of M reden hoor maar in principe altijd me paarden zelf tot hoog nievau ingereden en uitgebracht.

Ik vind dat je voor een paard dat al op hoog niveau rijd ook nog wel veel werk hebt hoor! Wil niet zeggen dat je alles maar zo vene doorloopt. Maar ik vind persoonlijk wel dat het leuker is om groen paard naar hoog nievau te rijden omdat je het hele ontwikkelings proces meemaakt en er zit echt een uitdaging aan..

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:11

Heb zelf gekozen voor een jong paard om ook omdat ik het leuk vindt dat alles wat ze kan met mij heeft meegemaakt, maar zou ik het geld hebben zou ik zo een leerpaard erbij kopen.
Heb met mijn vorige paard gehad dat we veel moeite hadden met het wijken, ben toen een keer op het paard van mijn instructrice gestapt ( die reed Z met hem en deed heel makkelijk wijken) wist gelijk waar mijn fouten ook al weer lagen.

Tuurlijk zijn er een aantal mensen die denken dat ze er zijn als ze een leerpaard kopen, maar dat soort mensen zal nooit echt ver komen omdat ze ervan uit gaan dat het hebben van een zo doorgereden paard voldoende is.

Ik denk dat het grootste gedeelte dat een doorgereden paard koopt dat doet voor de eigen ervaring, om van te leren en ook gewoon omdat een aantal het niet zien zitten om een jong paard te rijden. Ik rij die van mij omdat ik haar heb vanaf dat ze 10 maanden oud is, maar zal nooit zomaar op een voor mij onbekend groen paard stappen.