Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruiker1

Re: Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:21

Er wordt hier als voorbeeld een knopspoor of wielspoor met grof wiel getoond welke dan vriendelijker zou zijn. Maar hoe zit het dan met een dik glad (groot) wiel? Zit daar dan nog verschil in? Je zou denken dat een glad dik wiel nog vriendelijker is?

Ik rijd zelf met stompe sporen, maar ga een tijdje zonder sporen rijden omdat 1 been niet stil ligt. Maar als ik weer 'spoorwaardig' ben, dan denk ik dat ik met een wielspoor ga rijden, puur omdat ik dat geprik niks vindt. Met een spoor zonder wiel kom je toch uit op prikken, hoe zacht ook, als je besluit de spoor te gebruiken. Ik denk ook dat een paard zich kan spannen tegen prikken waardoor de hulp niet (goed) meer doorkomt. Tegen 'kietelen' met een wielspoor kunnen ze zich volgens mij niet spannen. Dus heeft het in mijn ogen veel meer effect. En het is niet pijnlijk, meer irritant waardoor ze dan toch maar doorlopen/luisteren naar het been Cool

Maar misschien slaat deze theorie helemaal nergens op, ben benieuwd wat jullie ervan vinden Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:24

Tinusje schreef:
Er wordt hier als voorbeeld een knopspoor of wielspoor met grof wiel getoond welke dan vriendelijker zou zijn. Maar hoe zit het dan met een dik glad (groot) wiel? Zit daar dan nog verschil in? Je zou denken dat een glad dik wiel nog vriendelijker is?
Ik rijd zelf met stompe sporen, maar ga een tijdje zonder sporen rijden omdat 1 been niet stil ligt. Maar als ik weer 'spoorwaardig' ben, dan denk ik dat ik met een wielspoor ga rijden, puur omdat ik dat geprik niks vindt. Met een spoor zonder wiel kom je toch uit op prikken, hoe zacht ook, als je besluit de spoor te gebruiken. Ik denk ook dat een paard zich kan spannen tegen prikken waardoor de hulp niet (goed) meer doorkomt. Tegen 'kietelen' met een wielspoor kunnen ze zich volgens mij niet spannen. Dus heeft het in mijn ogen veel meer effect. En het is niet pijnlijk, meer irritant waardoor ze dan toch maar doorlopen/luisteren naar het been Cool

Maar misschien slaat deze theorie helemaal nergens op, ben benieuwd wat jullie ervan vinden Knipoog

Over die voorbeelden....het was maar als voorbeeld bedoeld. Wiel is wiel stomp is stomp, het was om een beetje op gang te komen zie....

Verder ben ik helemaal eens met jouw theorie. Hij staat zeker ergens op Knipoog Vind het trouwens eerlijk van jou tegenover je paard dat je nu zonder sporen rijd door det "been".

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:31

Tinusje schreef:

Ik denk inderdaad dat een groot en dik glad wiel een hele vriendelijke spoor is. Dus gewoon proberen, zou ik zeggen.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:35

Norway_girl schreef:
Over die voorbeelden....het was maar als voorbeeld bedoeld. Wiel is wiel stomp is stomp, het was om een beetje op gang te komen zie....

Verder ben ik helemaal eens met jouw theorie. Hij staat zeker ergens op Vind het trouwens eerlijk van jou tegenover je paard dat je nu zonder sporen rijd door det "been".

Ja, dat begreep ik al, maar ik ben er echt nieuwsgierig naar. Hoe zit dat dan met een glad wiel, want daar hoor ik nooit wat over. Wat zijn daar dan de meningen over?

Tja, dat zonder sporen rijden moet nu echt. Ik heb aan 1 kant mijn been niet stil waardoor mijn paard nu een plek heeft met kort haar. Het is nog niet kaal of kapot, dat wil ik wel voor zijn, vandaar. Ik noem die plekken altijd 'schandvlekken'. Schaam me echt dood Bloos Hij heeft dan wel sneller dan gemiddeld zijn huid kaal of kapot, maar dat is geen excuus.
Maar goed, ik rijd wedstrijden M1, dus die sporen zullen er een keer weer aan moeten.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:51

Tinusje schreef:
Norway_girl schreef:

Verder ben ik helemaal eens met jouw theorie. Hij staat zeker ergens op Vind het trouwens eerlijk van jou tegenover je paard dat je nu zonder sporen rijd door det "been".

Ja, dat begreep ik al, maar ik ben er echt nieuwsgierig naar. Hoe zit dat dan met een glad wiel, want daar hoor ik nooit wat over. Wat zijn daar dan de meningen over?
Tja, dat zonder sporen rijden moet nu echt. Ik heb aan 1 kant mijn been niet stil waardoor mijn paard nu een plek heeft met kort haar. Het is nog niet kaal of kapot, dat wil ik wel voor zijn, vandaar. Ik noem die plekken altijd 'schandvlekken'. Schaam me echt dood Bloos Hij heeft dan wel sneller dan gemiddeld zijn huid kaal of kapot, maar dat is geen excuus.
Maar goed, ik rijd wedstrijden M1, dus die sporen zullen er een keer weer aan moeten.

Ik ben niet bekend met een glad wiel en wil het ook niet proberen eigenlijk, want dat groffe wiel bevalt ons goed. Misschien dat een glad wiel minder streng zou zijn? Ik denk dat het een beetje tussen wiel en stompe spoor in zit. Het is misschien een idee voor paarden die heftig op een grof of fijn wiel reageren? Ik heb geen idee Blond

Ik rijd met die wielen en mijn beenligging is ook niet oplimaal door mijn rug en voetligging. Ik heb last van mijn rug en die pijn straalt uit naar mijn benen dus ontzie ik dat door mijn benen naar buiten te zetten. Ik kan ze wel naar binnen doen, maar dat doet echt véél pijn.
Ik heb wel van te voren met mijn instructeur's gesproken of het wel verstandig was om op wiel over te gaan. Maar omdat ik mijn paard er niet overmatig mee prik en hem beschadig en omdat mijn beenligging verre van stevig/hard is zijn we toch over gegaan.

Het bevalt echt prima! Gab reageerd lekkerder op dat wiel dan op het knopje en dat is wel fijn. Protest bespeur ik niet dus er is niets aan het handje. Ronduit indeaal!

(sommige mensen vooroordelen vaak als ze zo'n verhaal als hier lezen en vragen zich af of ik uberhaubt wel goed in mijn hoofd ben. Nou ja laat ik het zo zeggen, mijn paard heeft er totaal geen pijn of last van dus we weten wat we doen.) Knipoog

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:02

en hoeveel mm is jouw wielspoor? Kort 15, 20, 25 mm of langer?

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:03

Tinusje schreef:

Langer.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:05

Michel123 schreef:
Tinusje schreef:

Langer.

25 mm Knipoog Niet langer

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:05

Tinusje schreef:

M'n langste zijn 55 mm.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:07

Ok, ik moet ook zeker niet langer hebben dan 25 mm aangezien ik moeite heb om mijn tenen recht te houden. Met een te lange spoor zit ik dan, vrees ik, continue, ongewild te 'sporen'.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:08

Tinusje schreef:
Ok, ik moet ook zeker niet langer hebben dan 25 mm aangezien ik moeite heb om mijn tenen recht te houden. Met een te lange spoor zit ik dan, vrees ik, continue, ongewild te 'sporen'.

Ja idd mee eens. Ik kan deze sporen goed mannen, en langer hoef ik ze ook zeker niet.

Michel wat zijn die dan lang zeg! Heb je foto?

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:11

Michel123 schreef:
Tinusje schreef:

M'n langste zijn 55 mm.

sodeknetters, da's lang! Clown Laat ik daar maar niet aan beginnen (zeg maar nooit Haha! )

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:13

Norway_girl schreef:
Tinusje schreef:

Ja idd mee eens. Ik kan deze sporen goed mannen, en langer hoef ik ze ook zeker niet.

Michel wat zijn die dan lang zeg! Heb je foto?

Volgens mij staan ze gewoon op de site van Divoza of op de site van Sprenger.
Het zijn hele rechte dressuursporen, extra zwaar en met grof wiel. Bij de lengte van 55 mm is het wiel nog niet eens meegeteld !

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:24

Michel, wat is jouw mening over gladde grote wielsporen? Nog vriendelijker dan grof wielspoor of maakt het niet zoveel uit?

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:25

Als het gladde wiel dik is en groot, dan zijn ze vriendelijker.
Maar je hebt ook van die hele dunne gladde wieltjes, die zijn best pittig.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:30

Michel123 schreef:

Ok, en dus ook geschikt voor paarden met een wat gevoeligere huid? Die kun je dan beter dragen dan stompe/vaste sporen? Ja, ik ben echt een onbenul op dit gebied hoor Koe

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:34

Tinusje schreef:
Michel123 schreef:

Ok, en dus ook geschikt voor paarden met een wat gevoeligere huid? Die kun je dan beter dragen dan stompe/vaste sporen? Ja, ik ben echt een onbenul op dit gebied hoor Koe

Ja, dat denk ik wel.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:37

[/quote] Ja, dat denk ik wel.[/quote]

Ok, thanx!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:55

zie onderschrift: naar mijn mening blijft alles dat gebruikt wordt door mensen die met paarden trainen net zo scherp of vriendelijk als de trainer die het atribuut gebruikt.

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:00

Judje schreef:
zie onderschrift: naar mijn mening blijft alles dat gebruikt wordt door mensen die met paarden trainen net zo scherp of vriendelijk als de trainer die het atribuut gebruikt.

Daar ben ik het mee eens! Ja

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:01

Bij de ene niet nodig en bij het andere paardje ook niet, maar heel soms, ik vind sporen niet zo prettig wand ik kan er nog niet zo goed mee omgaan Lachen

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:53

Ik ben het eens met Judje, ik kon het niet beter verwoorden.
Zelf rijd ik zonder sporen, en dat houd ik liefst zo lang mogelijk zo. Als het ooit nodig zou zijn en ik heb keuze uit deze twee sporen en er is niemand die mij kan vertellen hoe en wat het beste is, denk ik dat ik ga voor wielsporen, deze lijkt mij het makkelijkste om mee te starten. Dit omwille van het feit dat het eerder rolt dan steekt. Maar zoals eerder vermeld zou ik eerst even op zoek gaan naar hulp als dit ooit voorvalt.

OP

_LeO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:57

Die wiel spoor lijkt me pijnlijk maar als je hem goed gebruikt zou het denk wel goed komen ik rijd niet met sporen maar met zweepje en af en toe ook zonder omdat ie ook gewoon zonder zweep naar vooren moet

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:00

Lindavdwal schreef:
Ze zijn allebei i.i.g. niet paard-onvriendelijk wanneer je je spoor gewoon goed gebruikt. Welke beter is of vriendelijker zou ik niet weten. Ik rijd zelf met een knopspoor en doen dat op een paardvriendelijke manier.

ja, dit denk ik ook, als je ze gewoon gebruikt hoe ze bedoelt zijn moet het goed gaan Lachen
ik rijd zelf of met hamerspoortjes of met knopjes.

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:34

ik vind wielspoor niet zo vriendelijk maar ik vind een te lange knopspoor ook weer onvriendelijk Knipoog