Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
branki schreef:Ik heb mijn vorige instructrice (die ook op de klassieke manier rijdt) eens gevraagd om me nu uit te leggen wat het verschil is. Zij zei o.a. dat je in de klassieke dressuur van achter naar voren rijdt (wat volgens mij toch altijd de bedoeling moet zijn). Je rijdt het paard naar de hand toe en niet andersom. En dat "andersom" was nu ook precies wat ik niet wilde en wat je heel veel ziet. Heel veel mensen zitten maar te plukken aan het bit en moeten dan de sporen erin drukken om het paard aan het lopen te houden.
Ook een verschil was volgens haar dat je in de klassieke dressuur het paard lang laat worden en niet in elkaar trekt. En met lang worden bedoel ik dan niet uit elkaar laten vallen, maar met een verbinding door het hele lichaam. En geen paard wat uit 3 stukken (voorhand, midden en achterhand) bestaat.
En wat ik hier al meer heb gelezen, inderdaad het paard de tijd geven. Niet zo snel mogelijk proberen om die krul er op te krijgen en het paard op de kop te laten lopen.
Mindfields schreef:liannes schreef:klopt inderdaad, grote sporen met wieltjes, verplicht met inrijden in de krul, om misselijk van te worden.
Ik heb niets tegen grote sporen of in de krul rijden, maar de manier waarop sommige mensen dat menen te moeten doen, dat is om missleijk van te worden. Het gaat mij de manier van behandelen.
Bij klassiek bepaalt het paard, bij niet klassiek bepaalt de ruiter.
Er wordt zoveel meer naar het ECHTE WEZEN PAARD gekeken, hoe denkt een paard, hoe leert een paard, waarom doet een paard dingen zo, en wat doe IK verkeerd als hij zo reageert.
Terwijl bij niet klassiek je vaak hoort: HIJ wil niet, HIJ heeft geen zin, HIJ kan het niet, HIJ zit me gewoon te etteren, HIJ kan het wel maar hij doet het gewoon niet, of, de allermooiste:
HIJ WEET BEST WAT IK BEDOEL MAAR HIJ DOET HET GEWOON NIET.
Alsof een paard nederlands verstaat zeg maar. Zo disrespectvol.
horseyfries schreef:Jij zegt het wel in de zin van dat jij het gebruikt in één van je "tegenstellingen".
Kijk zelf ook eens naar de teksten en de profielen van de mensen die zeggen klassiek te rijden, daarvoor geldt je laatste zin net zo goed als voor de mensen die conventioneel rijden.
Ook bij jouw uitleg proef ik weer: mensen die klassiek rijden doen het goed en rustig, mensen die conventioneel rijden doen het fout en snel.
Wanneer komen jullie nou eindelijk eens tot het inzicht dat op welke manier je ook zegt te rijden, er altijd betere en slechtere ruiters tussen zullen zitten?
Lielle schreef:maar dat bedoel ik dus. Ik rijd helemaal niet 'klassiek', ik rijd gewoon paard en bedoel dat zo goed mogelijk te doen. Ik houd niet van labeltjes.
Citaat:Sorry als ik een beetje heftig overkom, ik ben eigenlijk een lief aardig meisje
Citaat:En jij denkt dat bij conventionele dressuur de oefeningen niet tot doel hebben de tig spiergroepen te versterken waardoor de uiteindelijke oefening zo perfect mogelijk kan worden uitgevoerd met zo min mogelijk hulpen?