paard iets lekkers geven na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: paard iets lekkers geven na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:53

sanne83 schreef:
Nadya schreef:

Mijn relatie met mijn paard is redelijk bevestigd, hoor, maar mijn jonge, af en toe eigenwijze ruin is echt niet gemaakt voor voerbeloningen en het wordt ons ook afgeraden. Ik heb trouwens alle tijd voor het leerproces. Ik heb liever dat het dan ietsje langer duurt, dan dat ik een paard heb met lastige gewoonten, die ik weer af moet leren. Voorkomen is beter dan genezen en bovendien leert hij naar mijn idee snel genoeg. Haha! Knipoog

Ik snap je helemaal hoor, deed ook al jaren nh zonder voedselbeloning. heb ook een oude merrie, dus niet geheel vergelijkbaar Haha! M'n paard vind gymnastiserende oefeningen gewoon moeilijk, met een brokje bij een extra goed pasje, net iets beter inbuigen, net iets meer proberen etc wil ze gewoon zelf graag die oefeningen doen, en doet ze net iets beter haar best Haha!

Hihihi Haha! , ja, een oudere merrie zal wel iets gemakkelijker zijn met hapjes Knipoog . Mijn ruin is nog een erg speels en jolig typje. Maar wel een echte schat, hoor, die dol is op knuffelen, dus zo lukt het ook prima (hij leert nog lekker snel). Hij wordt van snoepjes gewoon erg vervelend en hij heeft nou eenmaal wat dominante trekjes zo nu en dan, die ik niet wil verergeren. Zit in zijn karakter, maar hij is ook een echte knuffelkous en doet niets met kwade opzet.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:12

Het enige waarmee ik ze beloon bij het uitstappen zijn beloningen van woorden en een flinke aai door de manen. De echte beloning (slobber) volgt altijd op stal.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:23

Waarom niet even belonen wanneer je echt een goed gevoel had over je training/proef? Mijn merrie weet heel goed wanneer ze een suikerklontje verdient, en wanneer niet. Ik doe het dan ook alleen maar na een zware training en zorg er gewoon voor dat ze het niet gaat verwachten. Dan stop ik er meteen mee!
Maar ik vind gewoon dat een paard zoiets verdient.. Is wel zo eerlijk!

As_Tommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:09

mijn beloning is na het rijden - onder het uitstappen een schouderklopje....
Pas op stal krijgt hij wat lekkers (als ik wat bij me heb natuurlijk) haha

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:12

Na het rijden altijd een snoepje, alhoewel hij het onderhand wel weet, en meteen staat te drammen na het rijden... want jaa, je zult zn snoepje toch maar is vergeten... Vork

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:21

Ik geef altijd lekkers, maar dat is vooral omdat ze niet dun mag worden en dat gebeurt snel, vooral nu in de winter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:30

Nadya schreef:
superwoman schreef:
Nooit wat van gemerkt Nors opkijken
Ze weten donders goed waar ze staan hoor en een snoepje krijgen ze bij mij voor het rijden en na het rijden.

Veel paarden reageren er wel op, superwoman, waaronder de mijne. Zodra er kinderen met snoepjes komen, gaat 'ie heel uitgekookt doen. Dat wil ik dus ook niet meer hebben en het is ook nergens voor nodig (hij wordt dan beloond, omdat 'ie zo lief is, volgens de kinderen. Dat is 'ie ook, maar aai hem dan maar). Jij vindt dan waarschijnlijk dat ik hem dat af moet leren, maar ik vind dat ik hem het niet aan moet leren. Snoepjes geven is iets menselijks. Iedereen mag van mij voor zich weten of ze het doen, ik doe het dus absoluut niet bij mijn paard. En ieder paard is anders qua karakter, die van mij is nog jong, speels, erg beinvloedbaar en behoorlijk slim. Haha! Haha! Haha!

Het is verkeerd aangeleerd bij jou paard, das het probleem.
Vreemden die op stal alle of zelfs enkele paarden snoep geven vind ik verkeerd.
Dan krijg je bedelen en voernijd.

Mijn paarden weten waar ze aan toe zijn, wanneer ze iets kunnen krijgen en wanneer niet.
Daar valt als paard niet over te onderhandelen en dat weten ze ook Knipoog

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:59

Ja, in d'r voerbak. Zo min mogelijk uit de hand.
Anders gaat ze happen en schooien!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:57

Nee absoluut niet tijdens het rijden. Als een paard iets moeilijks erg goed doet, hou ik halt en beloon ik hem/haar waar het maar kan. Reken maar dat ze dan doorhebben dat het goed is zo.

Ze krijgen een appel na het rijden, en ja, dat weten ze op een gegeven moment ook wel, maar dat is niet erg, want dan hebben ze gewerkt.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 09-02-07 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:07

foutje, quote en wijzig knoppen zijn omgedraaid Knipoog
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 09-02-07 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:07

foutje, quote en wijzig knoppen zijn omgedraaid Knipoog

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:59

Alleen na het rijden. alleen een moeilijke merrie tijdens het poetsen, vind dat gewoon lastig als ze gepoetst word.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:16

ja dat doe ik wel en dat weet ze hihi heel grappig

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:15

Na een buitenrit ja. Soms ook na het longeren. En dan met name echt werken aan de longe. En dit doe ik dan ook wanneer de andere paarden het niet zien. Tijdens buitenrit krijgt elk paard wat.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:07

die van mij krijgt alleen na het rijden wat lekkers. zeker niet tijdens het rijden. de ene keer krijgt ze na 10 minuten op stal wortels en de andere keer na n uur. eten is haar hobby dus..... en wil voorkomen dat ze mij naar d'r stal sleurt....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:00

Nee nooit, belonen tijdens of na het rijden dmv voedsel gaat bij mij niet lukken, ik vind het absoluut onnodig!

Als mijn paard of haf braaf is of goed zn best gedaan heeft krijgt deze zijn beloning dmv ontspanning (en/of stembeloning) al tijdens de training.

Na het rijden krijgt ze altijd voer, maar niet om te belonenen maar gewoon omdat ze voer hoort te krijgen na arbeid (met mate) en nooit uit de hand althans mijn haf niet want die gaat anders vreselijk schooien en als ik ergens een hekel aan heb....... Duivel

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:04

ik beloon hem met een snoepje of suiker klontje zodra ik ernaast sta en klaar met alles ben..
eerder niet.
en op stal krijgt hij dan nog wat lekkers inzijnbak!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:09

maartje_h schreef:
ik beloon hem met een snoepje of suiker klontje zodra ik ernaast sta en klaar met alles ben..
eerder niet.
en op stal krijgt hij dan nog wat lekkers inzijnbak!

lekker gezond voor hem een suiker klontje zeg Tong uitsteken

ik geef dr altijd na de training wat havens mix zodat ze weer een beetje bij kan 'tanken' en dat ziet ze denk ik ook wel als een beloning

maar onder het rijden beloon ik dr gewoon door een klopje op dr hals te geven of met mn stem

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:58

Tijdens het rijden nooit.

Wel een rek en strek ritueel om alvast de hals/rugspieren wat op te rekken alvorens aan het werk te gaan. 3 stukjes wortel, maar die haal ik tegelijkertijd met het zadel en voer ik daarna direct.

Ik merk wel dat ie tijdens het halen van het zadel al zit te wachten op het lekkers Lachen

Maar aangezien het nooit uit mijn zak komt, is daarvoor schooien niet aan de orde.

Na het rijden zelfde ritueel. Afzadelen en zadel opbergen en terug met een stukkie wortel in de hand om te geven. Als ik echt heel ontevreden ben over zijn inzet met het werken, dan geef ik naderhand ook wel eens niets. Vooral om mijn eigen gemoedsrust dat ie het dan niet verdiend heeft. Verder ligt er toch altijd nog kuil in stal om op te eten Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:45

Uitzonderingen daargelaten voer ik eigenlijk alleen in de voerbak, ook lekkers na het rijden krijgt ie pas als ie in zijn stal staat met de deur dicht.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:39

Nee. Haha! Mijn pony's krijgen bijna nooit snoepjes of zo. Als ze iets goeds doen beloon ik ze met mijn stem of een klopje en verder krijgen ze gewoon genoeg te eten, dus naar mijn mening worden paarden er vaak alleen vervelend van.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:23

Ik ben ook meer van het belonen op het stal.
je paard kan zich verslikken met bit in.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:13

Katinka krijgt na het rijden altijd wel wat lekkers, maar dan pas als ik klaar ben met afzadelen en naverzorgen. Lachen

Manegepony's waar ik op rijdt krijgen meestal ook wat lekkers na het rijden, mits ik het niet vergeten ben mee te nemen. Bloos

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:56

nee ik doe het eigenlijk niet.

ik beloon mijn paard door het rijden heen, door wanneer hij iets goed doet de druk weg tenemen. eigenlijk zoals het hoort dus, mijn paard legt zo heel snel de connectie tussen wat goed en fout is.
snoepjes en dergelijke worden ze vaak alleen maar verwend van en je kunt ze pas te laat geven waardoor je ze niet meteen op het goede moment beloond, het paard legt dus eigenlijk de connectie niet meer tussen waar hij nou eigenlijk voor wordt beloond!

Chuwazlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:21

Mijn pony krijgt alleen iets lekkers na het werk en alleen als hij goed zijn best heeft gedaan. Het komt namelijk ook wel eens voor dat hij zo gek is als een deur en zijn grootste lol is dan om mij te pesten voornamelijk als ik erop zit. Als hij zo vervelend is, krijgt hij geen beloning en dat weet hij heel goed. Reken maar dat hij de volgende keer zich dubbel zo goed gedraagt.