Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:23

Kort maar krachtig... JA...

Wel grappig ik heb ook een keer bij een Clinic van Anky gezien dat Salinero alles op 'stemhulp' eigenlijk doet.. Beenhulpen zijn vrijwel niet nodig.. Halthouden, piaffe etc.. gaat allemaal op klikjes prrr's etc.. Wel leuk om te zien hoor, en het werkt dus erg goed!!

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:27

Ik rijd sinds kort regelmatig op een paardje en ze reageerde niet echt super op de stem.
Maar bij elke overgang gebruik ik mijn stem en dat ook bij fouten en goeie prestaties.
Bij mijn veulen ben ik, natuurlijk 'op de grond', ook altijd met mijn stem bezig, ik hoef mijn stem maar te verheffen en hij heeft al door dat het niet de bedoeling is en beloningen werken via je stem ook super!

Ik vind 't trouwens ook 'mooier' als je minder been en zithulpen hoeft te gebruiken, omdat de stem eigenlijk voor een groot gedeelte al genoeg is.

Met stem rijden/bezig zijn; Voor! Tong uitsteken

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:15

Ja, ik gebruik zeker mijn stem bij het rijden.
Om het paard te belonen als hij iets goed doet, maar ook om het te corrigeren als hij iets niet goed doet.
Verder soms nog even klikken met m'n tong of op Katinka maar ik wel eens zo'n soort kusgeluidje, daar luistert ze ook naar.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:36

Mijn merrie reageert heel positief op stemhulpen. Ik gebruik wel geen hulpen om overgangen e.d. te maken. Dus vooruit/draf/stap/galop/.. zal je er niet horen uitkomen. 'Achteruit' wel, en 'goooooooooed' ook! Verder is mijn stem het perfecte middel om haar wat te imponeren. In het begin dat ik ze had (nu nog af en toe) durfde ze nogal vervelend te doen. Niet willen stilstaan, vervelend staan doen op de vrachtwagen, niet vooruit willen gaan,.. En bleek dat ze bij mannen veel braver was dan bij mij. Blijkt dat als ik mijn stem héél zwaar en luider maak dat ze naar mij ook veel beter luisterd. Vervelend staan doen en niet willen stilstaan? Mijn stem eens deftig laten horen en het is in orde!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:40

Ik gebruik ook veel stemhulpen als ik er nu zo bij nadenk. Aan de longe doe ik eigenlijk alles op stemhulp, behalve de galop omdat ze die vrij moeilijk vind en het is dan wel nodig de longeerzweep er even bij te pakken.
Ook onder het zadel gebruik ik veel stemhulpen. Vooral tijdens de overgangen naar galop, middendraf en achterwaarts. 'Braaf' en 'goed zo' als ze het goed doet en ik merk dat ze daar heel goed op reageerd. Ook 'nee' kent ze maar al te goed als ze wat stouts doet. Haha!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:54

Ik gebruik ook veel stemhulpen. Het is eigenlijk zo gekomen doordat ik eerst erg onzeker was. En als ik iets moeilijk vond, zei ik het ook hardop en ging het makkelijker. Maar ik ben dus blijven praten en werk ook veel met stemhulpen. Ik merk dat dat nu met een jong paard ook erg makkelijk is. Je leert iets op de grond aan met een stemhulp en zo kan je de oefening ook op de rug van het paard aanleren. Ik vind het gewoon fijn veel te praten met mijn paard.

As_Tommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:21

Ik gebruik ook stemhulpen hoor, alleen moet je wel opletten met als je wedstrijden gaat rijden dit niet doet, mag officieel geloof ik niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:34

Ik gebruik beide, zolang je geen wedstrijden rijdt is het geen probleem.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:36

ik doe het helaas wel heel erg.
op zich vind ik het niet erg, en vind het ook fijner om te doen maar ik heb het me zo erg aangewend dat ik het ook op wedstrijd doe.
op mn laatste coupon kreeg ik -2 punten aftrek met als commentaar:
tonggebruik Vork

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:39

ik rijd eigenlijk altijd met stemhulpen.. ik beleer de paarden ook op stemhulp (commando's als stap, draf, galop, stil, draaien, etc.)
ik vind het ook fijn bij een bang/schrikkerig paard.. je kunt ze vaak goed gerust stellen

Kiim__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:42

Ik rijd altijd met stemhulpen, als ik er zo over na denk.
Heb het onder het rijden geen eens door. Vind het fijner en geeft het gevoel dat je je paard kan gerust stellen.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:54

Ik ben vóór stemhulpen tijdens het rijden, zeker met jonge paarden die nog een hoop moeten leren.

Ik rij zelf ook met stemhulpen, daar dit een goede manier is om je paard te belonen tijdens het rijden. Mijn eigen paard geef ik veel vertrouwen als ik hem beloon door middel van stemhulpen. Ik denk dat het overigens per paard verschild, de één heeft er niets van als je tegen ze praat en de ander wel. Mijn paard vind het fantastisch als ik hem beloon met me stemhulpen en een aai over zijn hals. Dan gaat hij nog meer zijn best doen.. Haha!

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:06

Ik rij momenteel op een jong paard, een 5-jarige.
Van mijn instructrice doe ik wel redelijk veel met stem. Ik moet 'praten' met haar. 'Braaf', 'Goedzo', 'Oooh' maar ook strenge stemhulpen. Naarmate ze dat meer onder de knie heeft doe ik dat naarmate steeds minder.

Ik doe ook soms klikken met mijn mond voor het ritme bij bijvoorbeeld de draf. Daar heeft mijn zus zelfs nu nog een handje aan Knipoog

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:07

Ik praat meestal ook, als ik zeg hoooo, dan reageerd ze daar 10x beter op dan op mijn teugel hulp. (overdreven gezegd). Meesta klik ik ook, dat moet ik afleren, want als je dat te vaak doet is het te onduidelijk.Lachen
Vind dat je gelijk hebt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:08

Ik rijd heel veel met stemhulpen.
Misschien ook wel omdat ik ook aangespannen rijd, en je stem dan een hele belangrijke hulp is.

Maar ook omdat de ene merrie die ik rijd erg snel angstig en gespannen is, en op mijn stem reageert ze heel goed.
Mijn instructeur stimuleert dan ook om tegen haar te praten.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:27

ik rijd op me eigen pony ook met stemhulpen.. of ik klik
omdat ik weet vergeet te belonen heb ik mezelf aangeleerd om als ie iets goed doet '' goedzo '' '' braaf '' te zeggen..
ook rijd ik nog een kleine a pony van 3 jaar ..
als ik wil gelloperen hoef ik maar te klikken en ja te zeggen en ik zit in gallop.
dit doe ik vanwege als hij straks verkocht word aan een klein meisje of jongetje die nog niet goed aan kan drijven goed zijn stem kan gebruiken zodat ze toch nog lekker kunnen rijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:22

ik beloon vooral met stemhulpen, als hij bv iets goed doet. Hij reageert er echt op,hangt een beetje van het paard af.

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:24

Vaak wel.. Ze kan heel goed als je "drrrrrrrrrrrrrraf" zegt gaat ze ook echt draven en bij "hooo stapp" gaat ze terug naar de stap. Ik beloon haar ook altijd goed met de stem.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:09

ik gebruik heel vaak me stem, om me paard rustiger te laten worden en om het aan te sporen hierbij gebruik ik ook wel eens me teugeltjes en benen voor maar ik probeer heel veel met me stem optelossen. Net als wat Floor__ zeg doe ik met me vzpony en dat lukt ook al aardig goed. Buiten het rijden om praat ik ook heel veel met me pony gewoon lekker kletsen enzo. Belonen doe ik meestal ook wel met me stem omdat ik toch niet elke keer bij een goed iets een klopje kan geven

zamiratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:38

ik rij alleen met stemhulpen tijdens het inrijden van jonge paarden om ze wat makkelijker de goeie kant op te krijgen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:40

Ik gebruik heel vaak mijn stem. Mijn paard reageert daar heel goed op.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:41

ik gebruik ook heel veel mijn stem tijdens het rijden. En het werkt echt heel goed.

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:42

Ik gebruik ook veel mijn stem, en de meeste paarden/pony's reageren er op. Ik doe het eigenlijk automatisch.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:13

soms maar reken er op dat het in je wedstrijd niet mag en straks is hij er aan gewend

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:51

ik heb gister even uitgeprobeert of mijn vz haflinger er goed op reageert nou zeker weten Haha! ik ga het komando draf en gelijk ging ze draven Haha!