Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marije1984 schreef:Negeren. Een paard kent de term in maling nemen niet. Aanstellen ook niet.
Mindfields schreef:Marije1984 schreef:Negeren. Een paard kent de term in maling nemen niet. Aanstellen ook niet.
Helemaal mee eens. Een paard reageert puur op wat hij voelt, en op wat hij zich herinnert.
Dat betekent dus ook dat als je hem straft als hij bang is, hij de volgende keer nog veel banger is omdat hij inmiddels ook geleerd heeft dat jij als ruiter ook nog eens niet te vertrouwen bent.

Adil18 schreef:Niet geheel mee eens...een paard kan zich heel erg goed aanstellen...10.000 keer langs een steen lopen en er nooit naar kijken en dan in een keer er schijtersbenauwd voor zijn....en als je ze er dan langsdrijft is er niks aan de hand....paarden kunnen ook overdrijven als ze vol energie zitten, en dan kunnen ze zich van tijd tot tijd best aanstellen...!!!
Marije1984 schreef:Zucht. Waarschijnlijk dat die steennet anders ligt of dat er een schaduw langs valt. Een paard kan zicht niet aanstellen. Hij weet niet wat het is. Verdiep je eens in het paard voordat je erop stapt.
Jij ziet het als aanstellen. Misschien is hij wel helemaal niet benauwd voor de steen, maar voor iets wat erbij in de buurt ligt. Het paard is een vluchtdier en slaat niet voot niets op de vlucht.

Presscott schreef:Als een paard angstig is moet je hem niet belonen maar ook niet straffen,
je moet hem dan gewoon geruststellen door hem zijn angsten![]()
onder ogen te laten komen, je moet gewoon elke keer een stapje verder gaan
en na een aantal weken/maanden is hij van zijn angsten af...
Dit had ik zelf ook met mijn eigen pony gedaan en het heeft verschrikkelijk goed gewerkt
en ik heb nooit meer problemen gehad met haar angsten

luna1 schreef:mijn paard kan zich echt wel gigantisch aanstellen hoor wijs naar zn voet en hij is zielig.....
verder vind ik dat het van de situatie af hangt ik rijd met mn paard eigenlijk alleen maar door de wijk dara komt hij al 5 jaar en er verandert weinig ik weet wanneer hij gewoon zin heeft om mij in het ooitje te nemen en op dat moment spreek ik hem ook streng toe hij weet dat en loopt er dan gewoon langs.
zijn er nieuwe dingen dat negeer ik en ga er nig 10 maal langs als et moet.....
gr gemma
) echter wanneer hij aan het werk moet heeft hij de tijd niet meer om erop te letten en is het eigenlijk niet eng. Het is alleen eng wanneer hij erop gaat letten en focussen. 

maar daar heb ik niks van ze doet maar maar ze gaat der wel langs of ze het nou leuk vind of niet.
. Een flinke goedzo achteraf zorgt voor een positieve ervaring! Nieuwe dingen zijn niet eng, je krijgt zelfs een beloning om ze te ontdekken!
)
) Maar ik heb wel de hele tijd (uiteindelijk duurde het wel langer dan een kwartier hoor) geduld gehad. 
merrieveulen schreef:klopt, maar je beloont wel ook het netjes langs enge dingen lopen. ik denk dat het in dat geval ook van het paard afhangt, mijn ruin zou ik ervoor belonen, een ander paard misschien niet.