paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alano

Re: paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:29

als mijn paard wat eng vind dan laat ik hem er langs gaan (met been erbij) en doet hij dat dan krijgt hij "braaf" te horen en dan vind hij het meestal niet meer eng.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:31

Negeren. Een paard kent de term in maling nemen niet. Aanstellen ook niet. Als je gaat straffen zal hij de volgende keer nog angstiger zijn hij de vorige gestraft werdt. Dat komt dan over als aanstellerij, maar is logisch. Als jij hem straft onthoudt hij dat en weet dat de volgende keer ook.

Aan het werk zetten wil ook wel helpen.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:36

Je moet een paard NOOIT straffen als het bang is dan maak je het alleen maar noch erger want dan word het voor jou ook noch een bang. Je kan het beter op zijn gemak stellen dar werkt veel beter en dan krijg je ook een betere bant met je paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:47

Marije1984 schreef:
Negeren. Een paard kent de term in maling nemen niet. Aanstellen ook niet.

Helemaal mee eens. Een paard reageert puur op wat hij voelt, en op wat hij zich herinnert.
Dat betekent dus ook dat als je hem straft als hij bang is, hij de volgende keer nog veel banger is omdat hij inmiddels ook geleerd heeft dat jij als ruiter ook nog eens niet te vertrouwen bent.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:37

Mindfields schreef:
Marije1984 schreef:
Negeren. Een paard kent de term in maling nemen niet. Aanstellen ook niet.

Helemaal mee eens. Een paard reageert puur op wat hij voelt, en op wat hij zich herinnert.
Dat betekent dus ook dat als je hem straft als hij bang is, hij de volgende keer nog veel banger is omdat hij inmiddels ook geleerd heeft dat jij als ruiter ook nog eens niet te vertrouwen bent.

Niet geheel mee eens...een paard kan zich heel erg goed aanstellen...10.000 keer langs een steen lopen en er nooit naar kijken en dan in een keer er schijtersbenauwd voor zijn....en als je ze er dan langsdrijft is er niks aan de hand....paarden kunnen ook overdrijven als ze vol energie zitten, en dan kunnen ze zich van tijd tot tijd best aanstellen...!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:27

Adil18 schreef:
Niet geheel mee eens...een paard kan zich heel erg goed aanstellen...10.000 keer langs een steen lopen en er nooit naar kijken en dan in een keer er schijtersbenauwd voor zijn....en als je ze er dan langsdrijft is er niks aan de hand....paarden kunnen ook overdrijven als ze vol energie zitten, en dan kunnen ze zich van tijd tot tijd best aanstellen...!!!

ook dat is geen aanstellen. een paard denkt niet 'nu zal ik eens lekker het baasje de stuipen op het lijf jagen'. door overtollige energie (koud onrustig weer, veel op stal staan, etc.) krijgt een paard bij het loskomen van die energie een adrenalinestoot. door deze stof, die in de natuur zoveel betekent als 'roofdier' (immers, van nature maakt een paard bij angst of agressie adrenaline aan, en ook roofdieren die op jacht zijn hebben de stof door hun lijf gieren, en paarden ruiken deze stof bij andere dieren letterlijk. vandaar ook dat sommige paarden agressief of angstig reageren als ze benaderd worden door iemand die bang van ze is), is het paard geneigd om sneller te schrikken, en vluchtiger te reageren op 'normale' zaken. heeft dus niks met aanstellen te maken. aanstellen is een menselijke emotie, en zoals zoveel menselijke emoties niet te verwarren met instinctief reageren van een dier.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:30

Als m'n paardjes ergens niet langs durven, ga ik er juist op af. Ik zet hem stil en laat hem vervolgens kijken.. Mijn ervaring is dat hij daarna er gewoon langs gaat.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:36

Zucht. Waarschijnlijk dat die steennet anders ligt of dat er een schaduw langs valt. Een paard kan zicht niet aanstellen. Hij weet niet wat het is. Verdiep je eens in het paard voordat je erop stapt.
Jij ziet het als aanstellen. Misschien is hij wel helemaal niet benauwd voor de steen, maar voor iets wat erbij in de buurt ligt. Het paard is een vluchtdier en slaat niet voot niets op de vlucht.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:07

Marije1984 schreef:
Zucht. Waarschijnlijk dat die steennet anders ligt of dat er een schaduw langs valt. Een paard kan zicht niet aanstellen. Hij weet niet wat het is. Verdiep je eens in het paard voordat je erop stapt.
Jij ziet het als aanstellen. Misschien is hij wel helemaal niet benauwd voor de steen, maar voor iets wat erbij in de buurt ligt. Het paard is een vluchtdier en slaat niet voot niets op de vlucht.

Ik vind dit nogal grof..."verdiep je eens in je paard...". Laat ik nu toevallig al 13 jaar paardrijden en 100 verschillende paarden onder m'n kont hebben gehad...aanstellen is misschien niet helemaal het goede woord, of het komt bij jou niet zo over als bedoeld. Ik bedoelde er maar mee te zeggen dat paarden behoorlijk kunnen overdrijven in hun reactie door omstandigheden, zoals ik al eerder zei; barsten van de energie kan leiden tot reacties die je paard normaal niet zou geven. Dat is dan echt niet omdat ze nu in een keer wel iets bespeuren waar ze angst voor menen te moeten hebben, maar dat komt door te veel aan energie. Een voorbeeldje is een hengst die ik een paar jaar geleden reed. Ik vind afwisseling erg belangrijk en ga veel naar buiten met paarden, ze moeten gewoon alles leren kennen en bovendien moeten ze van tijd tot tijd van dat geestdodende cirkeltje in de bak afkomen. Bij een boerderij vloog altijd een Jack Russell richting straat die dan hels begon te blaffen....altijd op dezelfde manier via hetzelfde stukje grond...Mensen konden gewoon aan het paard zien wanneer ik hem even geen beweging had gegeven; had hij de dagen ervoor nog gelopen was er niks aan de hand...had hij een aantal dagen daarvoor stilgestaan probeerde hij van alles (rondjes draaien, weg willen galoperen, steigeren....hij heeft zelfs een paar keer de hond willen aanvallen)

"Aanstellen" was dus misschien de foute woordkeus, maar ik bedoelde dus aan te geven dat een paard door omstandigheden anders kan reageren dan normaal...en dan ga ik echt niet zo'n dier zitten te betuttellen maar heb ik eerder zoiets van "niet zeiken, gewoon doorlopen".

Maar goed, iedereen heeft een andere manier van aanpak, ik weet wel dat de mensen van wie ik paarden heb gereden altijd zeer te spreken waren hoe de paarden zich gedroegen int verkeer nadat ik ze een tijd had gereden, dus helemaal verkeerd zal ik het wel niet gedaan hebben dacht ik zo...

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:17

Bij mij ligt het eraan, als ik b.v. met haar de bak inkom en ze vind opeens iets eng wat er altijd al was, toen negeer ik het, en gaat ze echt dom doen, dan geef ik haar gewoon een schopje en roep ik even kwaad haar naam, meestal is dat wel genoeg.

Maar als er echt wat nieuws is waar ze bang voor is, dan laat ik haar gewoon even kijken, stel haar even gerust door een klopje op haar hals en dan is het gelukkig meestal wel goed.

Presscott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:00

Als een paard angstig is moet je hem niet belonen maar ook niet straffen,
je moet hem dan gewoon geruststellen door hem zijn angsten Ach gut
onder ogen te laten komen, je moet gewoon elke keer een stapje verder gaan
en na een aantal weken/maanden is hij van zijn angsten af...
Dit had ik zelf ook met mijn eigen pony gedaan en het heeft verschrikkelijk goed gewerkt
en ik heb nooit meer problemen gehad met haar angsten Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:28

Presscott schreef:
Als een paard angstig is moet je hem niet belonen maar ook niet straffen,
je moet hem dan gewoon geruststellen door hem zijn angsten Ach gut
onder ogen te laten komen, je moet gewoon elke keer een stapje verder gaan
en na een aantal weken/maanden is hij van zijn angsten af...
Dit had ik zelf ook met mijn eigen pony gedaan en het heeft verschrikkelijk goed gewerkt
en ik heb nooit meer problemen gehad met haar angsten Bloos

een geruststellend klopje, aai of woord is ook een beloning. niks mis mee als het paard braaf langs iets engs gaat ofzo, maar wel als het paard reageert op een manier die niet de bedoeling is.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:31

mijn paard kan zich echt wel gigantisch aanstellen hoor wijs naar zn voet en hij is zielig.....
verder vind ik dat het van de situatie af hangt ik rijd met mn paard eigenlijk alleen maar door de wijk dara komt hij al 5 jaar en er verandert weinig ik weet wanneer hij gewoon zin heeft om mij in het ooitje te nemen en op dat moment spreek ik hem ook streng toe hij weet dat en loopt er dan gewoon langs.
zijn er nieuwe dingen dat negeer ik en ga er nig 10 maal langs als et moet.....

gr gemma

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:39

luna1 schreef:
mijn paard kan zich echt wel gigantisch aanstellen hoor wijs naar zn voet en hij is zielig.....
verder vind ik dat het van de situatie af hangt ik rijd met mn paard eigenlijk alleen maar door de wijk dara komt hij al 5 jaar en er verandert weinig ik weet wanneer hij gewoon zin heeft om mij in het ooitje te nemen en op dat moment spreek ik hem ook streng toe hij weet dat en loopt er dan gewoon langs.
zijn er nieuwe dingen dat negeer ik en ga er nig 10 maal langs als et moet.....

gr gemma

paarden kennen verschillende spelletjes, maar iemand in het ootje nemen bestaat niet in paardenland. zo werkt een paard niet. je moet een paard niet vermenselijken. voor jou komt het over als in het ootje nemen, omdat je een mens bent en als dusdanig werkt. uiteraard ligt dat voor paarden anders.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:00

Ik ga grotendeels met jullie mee, zelf rustig blijven, niet straffen en op juiste moment belonen.

Maar soms als meneer bomvol met energie zit zijn er veel meer dingen te zien dan op een engergieloze dag en is zijn omgeving ook veel interessanter dan dat hij een off day heeft en geen oog heeft voor zijn omgeving. Als je hem dan niet genoeg aan het werk zet gaat hij zich meer op de omgeving concentreren en ziet steeds meer dingen. En dan kom je in soort vicieuze circel van schrikken en adrenaline.

Door hem aan het werk te zetten verlegd hij zijn aandacht van de omgeving op mij en heeft hij het zo druk dat hij niet meer zo veel op zijn omgeving let omdat hij ook op mij moet letten, van wat gaat ze nu weer van me vragen.

Dan kunnen ze nog schrikken, maar het is dan minder omdat ze hun aandacht echt naar jou verleggen en niet naar hun omgeving.

Bijvoorbeeld, in onze wei naast ons lopen schapen, bijzonder interessant, soms ook schrikken wanneer ze onverwacht sprintje trekken (lammetjes in dit geval Knipoog ) echter wanneer hij aan het werk moet heeft hij de tijd niet meer om erop te letten en is het eigenlijk niet eng. Het is alleen eng wanneer hij erop gaat letten en focussen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:03

precies skipper. dat hoort ook bij een stukje leiderschap voor het paard denk ik, kunnen rekenen op de leider en de leider volgen, in dit geval de aandacht afleiden van de 'enge' dingen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:06

ik negeer het gewoon .
Als ik me overal druk om moet maken waar zij zich af en toe druk over maakt kunnen we niet meer onspannen rijden.

Voorheen probeerde ik haar wel gerust te stelen hoor maar merkte dat ik het alleen erger maakt .

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:53

Negeren Clown
Ik rij gewoon door en ga gewoon door waar ik op dat moment mee bezig ben of ik nou zonder beugels rij lange teugels of der nagevelijk rij ze hoort maar teluisteren en ben echt niet bang voor der.
Als ik met lange teugel rij ga ik ook me teugels niet in eens op pakken dat bevestigt alleen maar dat het eng is.
Ze rent gelukkig niet bij me weg ze schrikt alleen en springt op zij Clown maar daar heb ik niks van ze doet maar maar ze gaat der wel langs of ze het nou leuk vind of niet.
Of ik richt haar aandacht op een ander punt of ik laat haar de andere kant lekker op kijken hihi. Nagelbijten / Gniffelen
Na de hand als de held op sokke der langs is word ze natuurlijk wel beloond.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:13

Ik probeer een paard tijdens het rijden altijd de uitdaging aan te laten gaan om te kijken wat er zo eng is. Eigenlijk negeer ik dan het angstige gedrag en ga ik vrolijk naar het enge object Haha! . Een flinke goedzo achteraf zorgt voor een positieve ervaring! Nieuwe dingen zijn niet eng, je krijgt zelfs een beloning om ze te ontdekken!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:59

Een paard kan wel degelijk de ruiter bedotten en uittesten. Is deel van de strijd voor het leiderschap. Voorbeelden daarvan zijn schijnschrikken en schijnmanken. Ik heb beide al gehad, op twee verschillende paarden, toevallig(?) beide heel dominante paarden. Je vóelt gewoon een verschil eens je je paard gewoon bent.

Eerste paard is een 17 jarige ruin die vroeger nogal als 'niet aangenaam' en 'moeilijk' bestempeld werd. Op zijn 17de was het ergste er al uit. Maar die vond het gewoon leuk om van iets te schrikken, ervoorbij te gaan op trillende benen en dan heel stoer te lopen achteraf. Bracht beetje spanning in zijn leven denk ik. Zolang hij het gewoon deed voor de fun, negeerde ik het. (Ik had er ook leute in en ik heb er veel uit geleerd.)
Als hij het deed om tegen te werken en ambetant te doen, dan kon hij rekenen op strenge aanpak. Van strenge aanpak had ik twee vormen: beide met benen heel actief, teugels op maat, maar de ene vorm was ik ook streng met mijn stem, in de andere vorm zong ik vrolijke liedjes. Afhankelijk van de situatie, je kan dat een beetje aanvoelen.

Het ander paard, een 15 jarige merrie. Wilde niet buiten zonder een ander paard. Heb het geleidelijk aan opgebouwd op een stukje 'bos' naast de weide (andere paarden bleven zo in het zicht). Toen we voor het eerst op baan kwamen wilde ze niet voorbij een hond. Ze had echt angst en ik begreep het. Ik heb ze niet beloond, maar geruststellend toegesproken. Negeren kon ik niet vermits we 1 meter vooruit gingen en dan drie achteruit.
Ik heb het eerste kwartier geduld gehad en verstond dat ze angstig was, maar dan kreeg ik door dat ze haar angst op die manier niet wílde onder ogen zien. Dan ben ik doortastender en iets dwingender beginnen worden in mijn hulpen en in mijn stem. (straffen op dat moment ging geen effect hebben, toch niet met haar dominant karakter. dat pikt ze op zo'n moment niet en ze heeft maar gelijk ook Duivel )
Plots was het juist gelijk ze 'al haar moed tesamen raapte' en ging ze vooruit. Twijfelend, kijkend, maar ze ging toch vooruit. Ik hoefde echt niets meer doen dan mijn benen erbij houden.
Zonder het doortastend te werk te gaan, ging je haar nooit alleen op wandeling gekregen hebben. (kan haar vorige eigenaar getuigen Haha! ) Maar ik heb wel de hele tijd (uiteindelijk duurde het wel langer dan een kwartier hoor) geduld gehad.

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:55

ik stel mijn paard gewoon gerust...

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:16

Als mijn paard bijv. iets nieuws tegen komt en ze is een beetje angstig. Laat ik haar eerst kijken dan stel ik haar gerust en dan spoor ik haar aan richting het "enge" opstakel. Dit heeft nog altijd geholpen! Paarden moeten worden getraint in die dingen en dat doe je niet door een paard te straffen. Als je een paard zadelmak gaat maken en je legt er voor het eerst een zadel op en dan is het paard angstig haal je toch ook niet meteen je zweepje erbij om hem eens een flinke tik op z'n kont te geven omdat ze het nu eenmaal niet gewend is???

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:25

Absoluut niet straffen als een paard angstig is. Beste remedie is gewoon negeren en doorgaan waar je mee bezig bent. Dus ook tijdens het rijden. Niet op het enge punt steeds je teugels verkorten en extra been geven o.i.d. Gewoon hetzelfde blijven rijden. Je bevestigd dan alleen maar zijn angst.

Meestal geef ik ook geen klopje als mijn paard langs een eng stuk is gegaan. In mijn ogen bevestig je dan ook alsnog de angst, zo van: "goed zo, je bent er toch langs gaan aangezien het eng is".

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:49

klopt, maar je beloont wel ook het netjes langs enge dingen lopen. ik denk dat het in dat geval ook van het paard afhangt, mijn ruin zou ik ervoor belonen, een ander paard misschien niet.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:22

merrieveulen schreef:
klopt, maar je beloont wel ook het netjes langs enge dingen lopen. ik denk dat het in dat geval ook van het paard afhangt, mijn ruin zou ik ervoor belonen, een ander paard misschien niet.

Ben ik met je eens. Zoals ik al schreef, 'meestal' geef ik geen klopje zodra ik voorbij enge dingen kom.

Soms geef ik wel een klopje. Maar dan als ik langs iets 'engs' kom, waarvan ik denk dat het inderdaad echt wel eng kan zijn voor mijn paard (beetje vaag uitgelegd, maar ik denk dat je me wel snapt).