Paard inrijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Re: Paard inrijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:31

ik ook moet op onze manege anders reed ik ook niet met cap

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:34

samantha21 schreef:
Ik ben een keer buiten gaan rijden en ben tegen een boom aangeknalt toen ik van mijn pony af viel. Ik had mijn cap op en nog had ik mijn nek gekneusd, een paar ribben en mijn hele verdere rug gekneusd. Verder had ik ook nog eens een zware hersenschudding en ben een paar min. out geweest.
Een cap wilt dus niet altijd zeggen dat je veilig bent! Ook met die cap op kan er iets gebeuren.
En uit eindelijk moet toch iedereen het zelf weten? Wat maakt het allemaal uit? Waar maak je je druk om? Ga eens bij jezelf te raden wat daar nog allemaal beter kan. Als je 100% zeker weet dat je niks verkeerd doet, mag je misschien een beetje commentaar geven imo!

Dat is waar, zeker na jou voorbeeld. Maar bedenk eens hoe het was afgelopen als je de cap niet op had, waarschijnlijk nog veel erger Knipoog

Van mij mag iedereen zelf weten of ie met cap rijd of niet. Bij ons op stal is het tegenwoordig voor iedereen verplicht. Zelfs al zou je even op je pony gaan zitten wanneer hij vaststaat oid zeg maar.
Ik rijd dus ook altijd met.
Op mijn oude stal niet altijd gedaan met mijn doodbrave fjord, maar zou het nu toch wel doen. Je weet immers maar nooit.

Maar ik vind het dus wel eigen keus. Echt slim vind ik het niet er geen te dragen, maar wie niet horen wil, die moet maar voelen Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:42

Even iets anders, met zadelmak maken ben ik pas 2 keer eraf gevallen (in 5 jaar gemiddeld 10/20 paarden per jaar). Waarbij ik beide keren een cap op had en de eerste keer mijn rug gekneusd had en de tweede keer toch hersenschudding had.

Die keren dat ik van een paard af ben gevallen in de training zou ik echt niet meer kunnen tellen. Dus imo maakt het niet uit of je een paard zadelmak maakt of gewoon traint. (natuurlijk wel afhankelijk van de manier waarop je ze zadelmak maakt.)

Maar dan nog, het is en blijft nog altijd mijn eigen verantwoordelijkheid of ik dan wel of niet met cap rijdt.

cleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:44

Wat ik mij afvraag is wat de reden is om geen cap te dragen. Is het stoerder, zit de cap niet lekker? Ik kan namelijk geen reden bedenken die er voor mij toe zou leiden om geen cap te dragen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:45

Met zadelmak maken zou ik gewoon een cap opdoen!
Trouwens, ik rijd ALTIJD met cap.
Ik vraag me ook af wat de reden is om zonder cap te rijden. Met cap is vaak wel een stuk veiliger...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:46

Solvej schreef:
Ik hoef geen onderbouwde mening te geven over het niet dragen van een cap want dat is gewoon onverstandig. Maar ik begrijp niet waarom mensen zich er zorgen over maken en dus reactie geven op anderen die geen cap dragen (o.a over ziektekosten Scheve mond ). En tegen die mensen ga ik in nu Lachen

Dus dan maak jij je druk om de mensen die zich druk maken over het niet dragen van een cap Haha!
*flauw* Tong uitsteken

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:02

Ik was vroeger ook iemand altijd zonder cap, uhm nu nog steeds hoor .. Maar met inrijden heb ik altijd een cap op. Hoewel heel naief ik nu 3 maanden verder met hem ben en al dik 1 maand geen cap meer draag.
Eigenlijk is het heel dom.
De manege's waar je rijdt worden verplicht om iedereen een cap te laten dragen. Bij ons komt binnenkort die regeling. Wie geen cap draagt dat kan de eigenaar duizende euro's kosten ( ivm verzekering).
Daarbij is een cap er niet voor niets, het is geen schoonheids ideaal ofzo. OP een brommer ben je ook verplicht voor een helm. Godzijdank! Anders had ik hier niet meer gezeten.
Ik denk zodra het verplicht wordt mensen er aan gaan wennen en blij worden met het feit dat het verplicht is.. Een hersenletsel heb je zo...

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:03

bij ons op de manege is het ook verplicht Clown wel goed vind ik!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:07

Welshcobfan schreef:
Solvej schreef:
Ik hoef geen onderbouwde mening te geven over het niet dragen van een cap want dat is gewoon onverstandig. Maar ik begrijp niet waarom mensen zich er zorgen over maken en dus reactie geven op anderen die geen cap dragen (o.a over ziektekosten Scheve mond ). En tegen die mensen ga ik in nu Lachen

Dus dan maak jij je druk om de mensen die zich druk maken over het niet dragen van een cap Haha!
*flauw* Tong uitsteken

Nee hoor, ik maak me daar niet druk over want buiten deze discussie lees ik over zo'n reacties heen Knipoog Ik heb geleerd me zo min mogelijk aan anderen te ergeren of de wereld proberen te verbeteren. Zo probeer ik zo min mogelijk ongevraagd advies te geven en om eigenwijze mensen ga ik me al zeker geen zorgen maken. Een stuk aangenamer leven. Vandaar ook dat ik hier reageer met de vraag waarom mensen zich druk maken of anderen wel of niet met cap rijden. Lachen

cleon schreef:
Wat ik mij afvraag is wat de reden is om geen cap te dragen. Is het stoerder, zit de cap niet lekker? Ik kan namelijk geen reden bedenken die er voor mij toe zou leiden om geen cap te dragen.

Ten eerste zit het niet aangenaam, het gaat enorm zweten (zeker in de zomer) en wanneer je een hele rij paarden op een dag moet rijden is het echt niet aangenaam om de hele dag met dat ding op je kop te lopen.
Tuurlijk is het niet verstandig, maar dat is de verantwoordelijkheid van de ruiter zelf vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:12

Een reden kan zijn dat als je er 6 doet op een dag en het dan een graad of 25 is, je ding behoorlijk beu kunt zijn Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:26

Een goed ventilerende cap doet wonderen Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:30

Zelfs die zijn niet koel hoor. Heb een hele goede, ventilerende cap maar ook daarme zweet je peentjes. Zeker met een beetje warm weer en dan een aantal paarden achter elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:31

Nee, helaas
Als je die de hele dag op moet ook niet.
Echt, echt niet Lachen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:45

Deze discussie loopt alweer een poosje. Veel voor en tegenstanders van DE CAP! Wat wel opvalt is dat de dragers van een cap een houding aannemen van: Wij , als Capdragers zijn Goed! De nietdragers zijn domme onverstandige mensen.
Laat een ieder toch gewoon zijn/haar eigen keuze maken. De volgende stap in de veiligheidsgekte zal wel de verplichte bodyprotector worden.
Maar wie kijkt er nou eens of de combinatie paard/ruiter wel zo veilig is!?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:48

Ik heb het idee dat sommige cap dragens het gevoel hebben, ik heb een cap op, mij kan niets gebeuren.
Daardoor misschien zelfs wel wat roekeloos worden.
Maar er zitten ook veel vitale delen in je bovenlijf.
Milt is zo gescheurd, om maar eens een voorbeeldje te geven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:51

ehhh het is vaak de omgeving die ervoor zorgt dat het paard ineens vreemde sprongen kan maken. Bv rotje gooien naar een paard, toeteren, iemand die uit de bosjes springt etc. en daar heb jij geen invloed op. Ik neem geen houding aan van: ik ben goed, maar ik ben wel verstandig. Geen capdragen is inderdaad onverstandig, maar dat zou mij een worst wezen!
Ik ben kwetsbaar: ook met cap. Maar ik kan met een cap toch nog een deel beschermen: al zou het alleen tegen de takken zijn die tegen mijn hoofd aan zwiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:52

Invloed heb je nooi, ook niet dat je met je nieren op een paaltje knalt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:52

Ik denk ook dat mensen zonder cap juist denken dat ze onkwetsbaar zijn. Immers: mij gebeurd niets!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:53

Maar ik heb wel een deel invloed, door iig een deel te beschermen. Iets is beter dan niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:55

En toch zou het mij niets verbazen (en ik zou er een voorstander van zijn) dat bij hoofdletsel na een paardrij ongeluk (zonder cap ,of brommer/motorongeluk zonder helm), je zelf voor de medische kosten op moet draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:57

Gaan we de rokers dan ook alles laten betalen?
Mensen die eens drinken
Mensen met overgewicht
Mensen zonder fietshelm
Mensen die door rook lopen, rijden fietsen

Ik heb ook een deel invloed, want heb veilige schoenen en veiligheidsbeugels Lachen

Verder misschien meer rijervaring?
Gaan we dat ook meetellen, het aantal vlieg uren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:01

Rijervaring zegt nogmaals niets over de omgeving, want die kun je absoluut niet beinvloeden.
Mensen die alcoholist zijn moeten ze ook geen neiuwe lever geven, mensen die roken ook geen nieuwe longen.Mensen die door rood lopen cq fietsen worden daar al voor bekeurd. Als ze worden aangereden zijn ze (afgezien de wandelaars) iig deels aansprakelijk.
Als je jezelf ziek maakt door het roken, drugs gebruiken, overmatig drinken mag je er van mij zelf ook voor opdraaien. Zal vast ook wel gebeuren in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:02

Feit is dat paardrijden een bepaald risico met zich meebrengt. Als je daadwerkelijk hoofletsel oploopt dan zijn de medische kosten vaak niet te overzien. Waarom een motorrijder en een brommerrijder wel een hoofddeksel verplichten en een ruiter niet? Of denk je dat de grond ter plekke zacht wordt als je er met je hersenpan op komt te stuiteren? Ik ben ooit op het asfalt gevallen, zonder cap, en ik zal nooit meer zonder cap buiten rijden. Ik heb een paard die ik zonder rijd, de ander altijd met. En ja, dat ding zit kl ote, maar goed, als ik brommer wil rijden moet ik ook een helm op nietwaar? Zeker in het verkeer vind ik dat de cap gewoon verplicht gesteld moet worden met een behoorlijke boete als je zonder betrapt wordt. Je bent dan wel verkeersdeelnemer nietwaar?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:05

Ik rij ook paarden in zonder cap.
Vervelende/gevaarlijke gewoonte maar ik kan idd vervelend op mijn buik neerkomen dat ik dan een orgaan beschadig. Dan zou ik eigenlijk met een harnas aan op een paard stappen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:06

rijervaring zegt wel wat over de zit.
Ook over het kunnen houden van een paard.

waarom is het bij een fiets niet verplicht, daar zijn jaarlijks erg veel hoofdletsels

Nee een alcohollist geen nieuwe lever
Maar onderzoeken vooraf?
Evr medicijnen?
Of ook allemaal zelf betalen?
Idem met iemand die te zwaar is?
Iemand die rookt, longfoto zelf betalen
Door rood lopen en fietsen, niks de ander betaald, nee jij liep door rood.

dan moeten we het gelijk gana trekken voor alles
En dan zie je pas hoe krom het is.

En als jij je rug breekt, pech, had je maar een pb aan moeten doen.
Idem als je in de beugel blijft hangen, niet zeuren, zelf dokken Lachen

Zie je hoe krom het is?
Kan toch niet??