Losrijden wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:21

aan de lange teugels, na een minuutje of 5 de teugels korter en wat figuren rijden.. na 10 minuten beginnen met draven enz.

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:23

Ik doe altijd eerst 10 minuten met lange teugels stappen (op allebei de handen 5 minuten), dan pak ik de teugels op maat en stap ik nog 5 minuten. Daarna pas aandraven.

Mijn paard heeft een peesblessure gehad en de veearts zei dat sowieso ieder paard MINIMAAL 15 minuten moet stappen voordat je gaat draven (tenminste: dat is het beste voor de spieren en de pezen), dus sindsdien hou ik me daar prima aan

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:43

Ik begin altijd rustig aan om te zorgen dat alles goed los is voor het echte werk begint.
Maar ik ken ook een paard waar je meteen goed me moet beginnen anders loopt hj erg slecht.
Het ligt dus ook een beetje aan je paard.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:10

ik stap 2/3 rondjes met lange teugel.
dan pak ik de teugels op maat.
en begin rustig links en rechts te vragen. een beetje stelling.
hopla.
dan een half rondej draven.
en dan weer stappen anders word ze druk Lachen
en dan volte's gebrokenlijntjes paar keer van hand veranderen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:56

Ik begin met een rondje buiten stappen, omdat ze gek is op de buitenlucht. Dan begin ik met een los teugeltje in te stappen.

Dan oppakken en dan: stap/halt/stap/halt/stap/halt.. enz enz.. Beide kanten op.. en dan hetzelfde in draf.

Dan pas begint de echte training/wedstrijd!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:31

ik doe het zo:

instappen met lange teugel.. gewoon helemaal aan het einde vast pakken (doe ik), dan pak ik teugels ietsjes op maar nog niet op normaal formaat, ik draaf aan en draaf hem los.. dan galopeer ik hem los (maar dat doe ik alleen omdat ik weet dat komeet dan los wordt.. anders blijft hij wat stijver) dan ga ik weer terug naar stap, en begin met het echte werk

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:33

Ik ga eerst een rondje of 4-5 stappen aan de lange teugel. Dan pak ik de teugels op, en vraag een klein beetje stelling. En dan na een minuut of 10 draaf ik aan. Eerst slangen voltes,en dan pas aan het werk.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:33

Ik ga eerst een rondje of 4-5 stappen aan de lange teugel. Dan pak ik de teugels op, en vraag een klein beetje stelling. En dan na een minuut of 10 draaf ik aan. Eerst slangen voltes,en dan pas aan het werk.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:38

mijn paard moet vrijwel meteen aan het werk gezet worden. anders wordt het 1 grote bakkabouter show.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:39

het verschilt gewoon per paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:21

Het ligt aan meerdere factoren hoe ik mijn paard "loswerk".

Mijn paard is geschoren dus als het koud of slecht weer is draaf ik haar ook vlot aan. Dit is immers beter dan dat zij het koud krijgt en daardoor zich vast gaat houden in de bovenlijn.

Wel pak ik mijn paard direct vanaf pas 1 erbij, geen instappen met een lang teugeltje voor haar. Als ik er op zit moet ze aan het werk, de rest van de dag mag ze lekker met haar neus vooruit lopen. Tevens vind ik het ook veel veilger, als er iets zou gebeuren dan heb ik haar weer snel onder controlle, met een lange teugel is dat een stuk lastiger en dus ook gevaarlijker.

Debjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:49

ik ga altijd eerst een paar rondjes stappen met wat figuren er tussen door en dan ook nog aandraven met een wat langere teugel en ook figuren rijden. Dan naar zo'n 5 a 10 minuten gedraaft ga ik terug in stap en ga ik haar echt aan het werk zetten

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:01

Ik stap altijd 5 a 10 minuten met losse tuegel daarna pak ik ze een klein beetje op zodat er een minimale druk op komt hiermee maak ik wat voltes buig een keer links en rechts in en doe daarna hetzelfde in de draf Tong uitsteken

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:10

Eerste paar rondjes gewoon echt teugels helemaal los, daarna lichtelijke druk en lang en laag rijden, recht en links inbuigen, dan in draf, rechts en links inbuigen en lang en laag rijden.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:30

Eerst wat met langere teugel, oppakken, wat voltes enzo, wat oefeningetjes ect.
Dan een drafje ook wat volte's enzo!

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:33

eerst stap ik linksom en maak alle vier de voltes. dan doe ik het zelfde rechtsom, dan herhaal ik het in draf en daarna in galop... nou dan zijn ze lekker los Ja

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:36

ik stap meestal een paar rondjes, maar eigelijk heb ik daar nooit echt het geduld voor om 10minuten te gaan stappen. dus begin altijd al snel met wat voltes rijden in stap en rustig drafje enzo.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:37

10 minuten à een kwartiertje rustig loswerken, stap, draf, niet te gek.
Daarna is hij warm en kun je echt aan het werk.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:40

Ik stap ook aan de lange teugel, maar altijd met de gedachte 'nageeflijk', dus laag en rond (dan bedoel ik met het neusje iets voor de loodlijn, en niet erachter!) Ik stap nooit in met lange teugel (=geen contact) omdat ik vind dat je hierin consequent moet zijn: als ik erop zit moet het paard 'weten' in welke houding hij moet lopen. Als we helemaal klaar zijn krijgt ze wel helemaal de lange teugel. Als mijn paard fris is begin ik soms ook wel eens in draf. En een andere keer is mijn paard fijner los te rijden in galop (maar dan heb ik al wel een poosje gestapt). Ik heb dus niet een vast 'losrijschema'. Eens zei iemand tegen mij: 'een kind laat je ook niet eerst 10 minuten zijn eigen gang gaan in de klas als jij de leiding hebt'. Daar vind ik wat inzitten Knipoog

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:57

Ik gooi mijn been er over, stap een (half) rondje en begin daarna met wat wijken in stap (spieren mooi los en soepel maken) en wat oefeningen in draf, laag ingesteld, volte-tjes, slangenvoltes etc (niet met losse teugel), daarna gewoon aan de bak Vork

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:25

erop klimmen en vrijwel meteen aan het werk is oh zo slecht, dan kun je eigenlijk beter gewoon weg meteen stoppen met rijden, je weet dan totaal niet hoe je paard die dag aanvoelt en of hij wel of niet ontspannen is en aan je hulpen, daar komt ook nog eens bij dat het gewoon weg slecht voor de spieren is!

ik stap altijd eerst 10 min even buiten aan een licht contact teugeltje en hij moet dan eigenlijk ook meteen wel al reageren op mijn hulpen. daarna ga ik de rijbaan in en pak ik hem wat meer op in een lage lange lijn. ik controleer of mijn paard aan het been is en wil nageven op mijn hand en of hij ontspannen aanvoelt en door zijn lijf heen beweegt.
wanneer hij niet goed aan mijn hulpen is ga ik dit eerst spelenderwijs recht zetten, door wat licht te schakelen in stap en wat overgangen stap/halt/stap te rijden, daar wordt hij ook meteen een stuk soepeler van. ook rijdt ik wat voltes en slangenvoltes om hem te controleren op eventuele stijfheid e.d. als alles goed aanvoelt draaf ik in die zelfde lijn aan en werk hem dan wat los door wat te schakelen en wat voltes te openen en sluiten e.d, daarna volgt hetzelfde in de galop.
als mijn paad in deze loswerk periode slecht aan de hulpen raakt of niet ontspannen is ga ik weer terug naar de stap en zet dat recht.
na deze loswerk periode laat ik hem altijd even stappen aan een los contact teugeltje en pak hem daarna op en begin met het echte werk.
na het echte werk volgt ook weer een coolingdown en door het werk heen laat ik hem ook regelmatig weer lang en laag.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:29

ik heb een lange dreef en ze is zot op wandelen en dus wandelen we eerst door en terug in de dreef Tong uitsteken

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:37

Ik longeer hem eerst altijd een minuut of 20, zodat hij lekker los is door zijn lichaam heen, dan ga ik erop, stap ik een rondje en aan het werk. Vooral galop doe ik dan nog.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:37

eerst een paar rondjes stappen aan lange teugel. Dan links en rechts inbuigen, schoudercontrole, heupcontrole. Dan voorwaarts draven aan een wat langere teugel (+/- 5 min.).

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:22

Eerst 5 á 10 min. warm stappen, aan losse teugel. Daarna teugels iets korter pakken, licht contact houden, nog even enkele minuten stappen. Dan aan de lange teugel 5 min. draven, en dan kunnen we beginnen. Soms doe ik het iets uitgebreider met rek- en strekoefeningen.