erop klimmen en vrijwel meteen aan het werk is oh zo slecht, dan kun je eigenlijk beter gewoon weg meteen stoppen met rijden, je weet dan totaal niet hoe je paard die dag aanvoelt en of hij wel of niet ontspannen is en aan je hulpen, daar komt ook nog eens bij dat het gewoon weg slecht voor de spieren is!
ik stap altijd eerst 10 min even buiten aan een licht contact teugeltje en hij moet dan eigenlijk ook meteen wel al reageren op mijn hulpen. daarna ga ik de rijbaan in en pak ik hem wat meer op in een lage lange lijn. ik controleer of mijn paard aan het been is en wil nageven op mijn hand en of hij ontspannen aanvoelt en door zijn lijf heen beweegt.
wanneer hij niet goed aan mijn hulpen is ga ik dit eerst spelenderwijs recht zetten, door wat licht te schakelen in stap en wat overgangen stap/halt/stap te rijden, daar wordt hij ook meteen een stuk soepeler van. ook rijdt ik wat voltes en slangenvoltes om hem te controleren op eventuele stijfheid e.d. als alles goed aanvoelt draaf ik in die zelfde lijn aan en werk hem dan wat los door wat te schakelen en wat voltes te openen en sluiten e.d, daarna volgt hetzelfde in de galop.
als mijn paad in deze loswerk periode slecht aan de hulpen raakt of niet ontspannen is ga ik weer terug naar de stap en zet dat recht.
na deze loswerk periode laat ik hem altijd even stappen aan een los contact teugeltje en pak hem daarna op en begin met het echte werk.
na het echte werk volgt ook weer een coolingdown en door het werk heen laat ik hem ook regelmatig weer lang en laag.