Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:08

Iedere dodo kan met mijn paard het bos in, onderweg is dan NIETS (tractor, auto, fiets, kinderwagen, dekzeilen) eng. Echter eenmaal aan het werk kan dan zelfs de kapstop in een vleesetend monster veranderen. Dit komt puur door adrenaline, concentratie en aan de hulp zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:42

Sizzle schreef:
Echter eenmaal aan het werk kan dan zelfs de kapstop in een vleesetend monster veranderen. Dit komt puur door adrenaline, concentratie en aan de hulp zijn.

Denk hier eens over na.
Te pas en te onpas wordt over vluchtreacties en 'vluchtdier' zijn geschreven, dat het paard in de ring bol staat van de adrenaline...
Even écht over nadenken. Let op, stress dus Pling

Wat ík lees is is dat paarden in de ring zó opgenaaid worden door de beperkingen, dat ze van een papiertje al primair met doodsangst opgegeten te worden reageren.

HC

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:08

Stress is niet altijd negatief.

Stress in de ring om te kunnen presteren is iets anders dan stress op stal wat zich uit in stalondeugden.

Als wij, mensen, iets heel inspannends doen. Bijvoorbeeld het rijden van eventing. Dat is behoorlijk spannend Lachen De cross dan Knipoog
Daar krijg je een adrenaline kick van. Ook een vorm van stress dus. Negatief? Nee hoor Haha! Positief! Het geeft energie en men ervaart het als aangenaam.

Nu kunnen wij niet in het hoofd van een paard kijken of voelen. Maar volgens mij slaat een paard op slot als hij onder invloed van negatieve stress is. Als paarden in de ring zo zouden reageren, negatieve stress zouden hebben, dan konden ze niet presteren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:36

Ik kan met mijn, toch wel hete, draver rustig met een lang teugeltje stappen langs een hijskraan met daaraan een zomerhuisje hangend die op een dieplader geplaatst moet worden...maar het bergje afvalhout 20 meter verder was wel erg eng...... Ook witte papiertjes in duin zijn eng (en dan vooral toiletpapiertjes van wandelaars/fietsers met hoge nood )...

Zo werkt het denk ik met topsport paarden ook. Je kan paarden desensibiliseren maar niet voor alles. Ook niet omdat je je niet echt in hun belevingswerled kan verplaatsen. je bent tenslotte geen paard maar een mens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:50

Als je je paard traint op dat niveau,dan "maak" je ze vaak heet,anders kunnen ze niet het gevraagde.Ook zijn ze erg op de ruiter gericht. Daardoor kunnen ze dus ook ineens schrikken.
Mentaal is er niks mis met die paarden hoor,oke je hebt uitzonderingen natuurlijk :-}

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:00

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Echter eenmaal aan het werk kan dan zelfs de kapstop in een vleesetend monster veranderen. Dit komt puur door adrenaline, concentratie en aan de hulp zijn.

Denk hier eens over na.
Te pas en te onpas wordt over vluchtreacties en 'vluchtdier' zijn geschreven, dat het paard in de ring bol staat van de adrenaline...

Wat ík lees is is dat paarden in de ring zó opgenaaid worden door de beperkingen, dat ze van een papiertje al primair met doodsangst opgegeten te worden reageren.

HC

Ik zal je sterker vertellen: tijdens de trainingen ging Tol nog wel eens zo ver in zijn fanatiek zijn dat ie tijdens de passage liep te briesen zoals ze wel eens kunnen doen als ze stoer zijn tijdens het losgooien.

Was ie bang? Had ie stress?? Nee, hij was fanatiek en gooide zijn ziel en zaligheid in het werk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:09

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

Denk hier eens over na.

HC

Over kort door de bocht reageren gesproken.......

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:39

Opfokken zou best kunnen, volgens mij worden er best veel paarden echt gedwongen tot presteren. Maar toch denk ik het ook weer niet waarom zouden ze dat toelaten? Misschien omdat ze anders geslagen worden ofzo. Maar dat ze dan ook echt zó netjes lopen? Lijkt me niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:06

Alrun__ schreef:
Opfokken zou best kunnen, volgens mij worden er best veel paarden echt gedwongen tot presteren. Maar toch denk ik het ook weer niet waarom zouden ze dat toelaten? Misschien omdat ze anders geslagen worden ofzo. Maar dat ze dan ook echt zó netjes lopen? Lijkt me niet.

Wat een komplete bullshit. Denk je nou echt dat een paard meer gaat presteren als hij geslagen wordt? Je bereikt topprestaties MET je paard, met zijn MEDEWERKING. Als hij BANG is dat hij GESLAGEN wordt gaat hij gerust niet MEEWERKEN en tot TOPPRESTATIES komen...want dat zijn het:

TOPPRESTATIES!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:08

Huertecilla schreef:
Niet mee eens.

De paarden worden op scherp gezet, meer dan jij en ik aankunnen. Niets mis mee, als je het aankunt. Kun jij het aan? Ik niet, maar daar ben ik heel eerlijk in...Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:09

Mijn paard is alles behalve topsportpaard maar slaagt er wel in om te schrikken van een papiertje. Hangt maar net van haar bui af helaas...Je hebt nu eenmaal van die krankzinnige types.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:16

Mijn paard houdt ook altijd de omgeving in de gaten, al staat er iets anders dan normaal gaat ze er moeilijk langs of ze rent telkens weg. Het bakkabouter-effect komt omdat de linkerhersenhelft en de rechterhelft niet kunnen analyseren wat het nu precies is (wat wij wel kunnen). Daardoor rennen ze weg, het vluchtgedrag dus. Het ene paard zou het erger hebben dan het ander.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:18

_Nicky schreef:
Mijn paard houdt ook altijd de omgeving in de gaten, al staat er iets anders dan normaal gaat ze er moeilijk langs of ze rent telkens weg. Het bakkabouter-effect komt omdat de linkerhersenhelft en de rechterhelft niet kunnen analyseren wat het nu precies is (wat wij wel kunnen). Daardoor rennen ze weg, het vluchtgedrag dus. Het ene paard zou het erger hebben dan het ander.

Die 2 hersenhelften van mijn ene paard liggen dan wel erg ver uit elkaar.
Haha!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:24

Bij mijn paard ook, vandaar dat grote hoofd. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:54

Laten we het zo formuleren: er is wel beperkte ruimte in dat koppie, dus als een helft groter wordt, moet de ander kleiner worden...Haha!

Net als spieren valt het paarden te leren dat ze moeten nadenken en niet puur op instinct gaan draaien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:38

Cassidy schreef:
Huertecilla schreef:
Niet mee eens.

De paarden worden op scherp gezet,

en dat is wat anders Verward

Voor mij ligt dit inderdaad buiten mij ervaringswereld want ik doe juist alles opdat mijn paarden zónder stress attent zijn en op de manier weerstandsloos op 'touch-the-hair' welwillend reageren maar niet flipperig doen als er geen focus is. Dus niet omdraaien als ik om kijk, maar wel om hun as achterstevoren staan als ik daar coherent om vraag.

Leg jij mij dat dan eens uit. Hoe werkt dat tussen de oren van een paard. Een dier waarvoor stress en angst niet van elkaar te onderscheiden zijn en dit van levensbelangs is, want angst is geprogammeerder dóódsangst.
Ik heb daar van ethologen veel over gelezen maar niets over het juist goede evenwichtige daarvan.
Ik ben heel benieuwd hoe dat 'op scherp' en dat geflipt schrikken voor papiertjes dan in elkaar zit. Vertel.

HC

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:48

Mijn paard heeft er ook wel eens last van.
Als ik thuis aan het trainen ben kan hij van alles schrikken, maak ik een buitenrit dan llopt hij voorop en heeft nergens last van.
Waar ik trouwens wel heel erg blij van ben, hij zal het in de ring nooit doen (afkloppen) heeft het nog nooit gedaan

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:53

die paarden staan ook altijd op stal, zijn daar (is mijn ervaring hoor) heel vertrouwd met alles, en heel 'serieus' in de omgang, ik bedoel ze tonen bijna geen karakter, en zijn gewoon profesioneel lijkt het wel.
maar goed, het zijn wel paarden, en ze staan hoog in het voer, terwijl ze de energie alleen onder het zadel of in de molen kwijtraken, en dan zijn ze ook nog eens hoog in het bloed, dus ik vind het niet raar dan als ze zenuwachtig zijn, en kunnen schrikken van iets dat ze net weer even niet kennen..

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:53

Cassidy schreef:
Alrun__ schreef:

Wat een komplete bullshit. Denk je nou echt dat een paard meer gaat presteren als hij geslagen wordt? Je bereikt topprestaties MET je paard, met zijn MEDEWERKING. Als hij BANG is dat hij GESLAGEN wordt gaat hij gerust niet MEEWERKEN en tot TOPPRESTATIES komen...want dat zijn het:

TOPPRESTATIES!

weet ik... dan nog vind ik het vreemd

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:57

Top paarden zijn bijna altijd vuurtypes.
Dit hoort bij hun gedrag:

Het is een speels gezelligheidsdier, dat ervan houdt om bewonderd te worden en in het middelpunt van de belangstelling te staan.
Een vuurpaard wil niets missen van wat er om haar heen gebeurt en heeft daardoor wel eens concentratiemoeilijkheden. Soms leidt dat tot schrikkerig of nerveus gedrag. Omdat dit knappe dier zichzelf graag midden in de schijnwerpers zet, is het bij uitstek geschikt voor shows en dressuur. Het is dol op applaus en hoe moeilijker de proef, hoe leuker het vuurpaard het vindt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:58

Ik denk dat topsportpaarden zoveel energie hebben(van zichzelf hebben of krijgen toegestopt), dat ze simpelweg niet weten hoe ze die energie kwijt moeten als ze niet volledig op de sport geconcentreerd zijn, en dan gaan ze dus schrikken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:12

Een B proefje is zo simpel dat de meeste paarden de omgeving wel een beetje in de gaten kunnen houden, zo af en toe geeft de ruiter een hulp voor een overgang of wending en deze wordt ergens tussen twee bordjes braaf gemaakt.
Als je echter meerdere klassen hoger rijdt (Suptop) dan komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je paard perfect geconcentreerd moet zijn op jou!!!
Hij heeft geen tijd meer om de omgeving in de gaten te houden en is helemaal met zijn gedachten bij het werk. er moet immers constant iets gedaan worden, alle oefeningen volgen elkaar snel op en moeten op preciese punten gemaakt worden.
Als er dan ineenkeer een blaadje of zo op de grond ligt dan kan ie zich daar wezeloos van schrikken, terwijl een B paard dat waarschijnlijk al meters van te voren zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:15

HC,

Scherp op de hulpen maken vind ik niet streserig maken.
Maar heel erg oplettend maken op de hulpen voor de ruiter.
Dus helemaal met de gedachte bij de ruiter zijn.

En dan kan ineens iets op de grond een schrikmoment geven.

Vergelijk met geconentreerd aan het werk zijn en ineens zegt iemand wat.
Dan zit je ook bijna tegen het plafond Lachen
Maar dat wilde niet zeggen dat wat je aan het doen was tresserig was. Je ging er alleen helemaal in op

Edit, zie dat ik in herhaling val gezien de post boven me

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:44

Tja ik ervaar het hier toch andersom .
Als ik met mijn paard makkelijkere oefeningen doe en haar niet goed aan mijn hulpen heb is de kans vele malen groter dat ze voor een bak kabouter naar de andere kant van de baan rent.
daarintegen als ik het wat moelijkere maak en ze staat goed aan mijn hulpen ziet ze dezelfde bak kabouter wel maar rent niet de hele bak door .Vaak blijft het dan bij een help reactie op de plaats dit omdat ze dan dus gehoorzaam is voor mijn binnenbeen.

Wel biljft ze als je niet oplet vertrekken dus is het al ruiter zaak dat je attent blijft en goed je hulpen doorgeeft.

Heb dus eigenlijk minder kans op renpartijen als ze goed aan de hulpen staat en dus scherp is op mijn hulpen .
Dit is dus eigenlijk het stukje gehoorzaamheid wat er ook bij komt kijken.

Als ik een vreemde baan in kom rijden komt ze al snurkend binnen en is vol adrenaline en erg heet en machtig .
Als ik op dat moment tijdens het losrijden er niet voor heb gezorgt dat ze scherp aan mijn hulpen is zie ik heel de baan. Anders blijft het bij ergens schuin langs lopen maar lang niet zo vluchterig .
Hoe meer oefeningen ik rij dus afwisseling hoe minder kans op dit vluchtgedrag.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:59

Als je paard écht geconcentreerd bezig is dan zal hij veel minder snel schrikken van een papiertje dan wanneer hij constant met zijn gedachten ergens anders dan bij zijn ruiter is.
Ook het weer kan meespelen, van wind enz. worden paarden altijd wat vlotter, en ook een nieuwe omgeving (bv. wedstrijdterrein) kan voor "opwinding" zorgen.
Maarja het kan ook gewoon aan het temperament of bloedgehalte liggen.
Die van mij is ook al een keer aan de kletter gegaan vanwege een harde windvlaag. Haha!