Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Anne_GTI schreef:Ik kan wel heel boos worden op een paard. Gericht bokken/stijgeren/laten vallen/staken etc. zijn allemaal wel dingen waardoor ik echt boos word op een paard. Maar als ie zijn best doet en hij kan (nog) word ik absoluut niet boos.
. dus ben in dat geval wel mee eens om eerder de zweep of iets te gebruiken. uit twee kwalen kies je dan toch wel de minst erge zou 'k denken
Amberr_ schreef:Anne_GTI schreef:Ik kan wel heel boos worden op een paard. Gericht bokken/stijgeren/laten vallen/staken etc. zijn allemaal wel dingen waardoor ik echt boos word op een paard. Maar als ie zijn best doet en hij kan (nog) word ik absoluut niet boos.
denk je niet dat je paard daar waarschijnlijk een heel goede reden voor heeft. en in plaats van tekeer gaan tegen je paard, kun je ook opzoek gaan naar de oorzaak van zijn gedrag. meestal blijkt dan dat de schuld toch niet bij het paard ligt, maar bij een ander (bv. jezelf). en dat is waar je het probleem moet aanpakken. de oorzaak.
.. of dat is dan mijn mening

maar probeer me wel in te houden, ga iets anders doen, om even af te koelen 
Fantasii schreef:na de eerste keer ben ik 'licht aangebrand'
tweede keer wordt ik toch schagrijnig,
derde keer boos.
vierde keer = meestal tik.
Yamcha schreef:@ Marjolein: ik begrijp je reactie heel goed, hoor, maar misschien is het een idee, om je eens af te vragen waarom ze dat eigenlijk doet? Als je rustig bent, dan natuurlijk
Yamcha schreef:@ Marjolein: ik begrijp je reactie heel goed, hoor, maar misschien is het een idee, om je eens af te vragen waarom ze dat eigenlijk doet? Als je rustig bent, dan natuurlijk

Marjolein_18 schreef:Yamcha schreef:@ Marjolein: ik begrijp je reactie heel goed, hoor, maar misschien is het een idee, om je eens af te vragen waarom ze dat eigenlijk doet? Als je rustig bent, dan natuurlijk
Ik weet niet waarom ze dat doet! Ze doet het zo onverwacht! Je bent lekker aan het stappen, dan in een keer krijgt ze het in de kop om midden op de weg te gaan staan of in 1 keer om te keren als er een auto je naderd. En nee het is dan niet dat die auto nog kilometers ver weg is, maar 10 m bij je vandaan! Dan heb ik dus echt geen tijd meer om na te denken wat ik moet doen, ik sla haar gewoon aan de kant. Hoe hard het ook klinkt, ik wil geen risico's lopen.
Neem een haflinger als voorbeeld: deze flikte het bij elke ruiter om een boksessie weg te geven om onder het werk uit te komen. En dit was met vlagen zo. Ook heeft ze een bloedhekel aan de hoefsmid. Gewichtsheffen, plaatsverschuiven en plotselinge jeukbuien heeft ze al bedacht om onder dit herhaaldelijke tafereel uit te komen. Moet je dit dan allemaal toelaten? Ten koste van iemand? Net als het verhaal van Marjolein. Ik kan haar reactie heel goed begrijpen. Op dat moment is dat gedrag absoluut niet tolerabel. Paard hoort dit gewoon niet te doen. Ik zou zo 1,2,3 de oplossing ook niet weten. En je kunt niet anders handelen. Je kunt niet afstappen en het paard weer rechttrekken als het ware. Op dat moment gaat veiligheid voor. Goofy44 schreef:De basis voorwaarde waaraan een betrouwbaar rijpaard moet voldoen, is onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Als een paard niet luistert of gevolg geeft aan een verzoek, dan kan je er een commando van maken. Op dat moment moet je je wel afvragen of je paard goed is afgericht, goed wordt getraind en wordt gereden en kijken wat je daaraan kan en moet doen. Als het paard altijd correct reageert en plotseling een keer niet dan is het belangrijk om iets met dat signaal te doen. Het kan voor je paard en de relatie met je paard crusiaal zijn. Kwaad worden op een paard heeft geen zin. Je geeft alleen maar verkeerde signalen af..... Iedereeen heeft wel eens de pé erin, dat moet je nooit op een paard afreageren. Ook kan een paard wel eens iets niet begrijpen of is er sprake van een communicatieprobleem tussen het paard en degene die erop zit. De begrippen belonen en straffen hebben in de paardenbeleving een andere betekenis dan die wij er aan meegeven. Beloning is de olie van een goede relatie met een paard en zal altijd de boventoon boven straffen moeten hebben. Een paard begrijpt heel goed wanneer het op het juiste moment een uitbrander of een tikje krijgt, belangrijker is de beloning. De basis van vertrouwen. Dus niet een paard dat elke keer bij A uit zichzelf halt houdt en wacht op een pepermuntje en dan weer verder gaat.....
Bij een paard kan je later wel "sorry" zeggen, het haalt niets uit. Tegen iemand anders kan je zeggen "sorry" ik heb een "off-day-to-day". Je kan er over napraten of aangeven dat je het niet zo bedoelde. Bij een paard werkt dat principe niet. Op het moment dat je moet reageren of ingrijpen, moet de reactie passen bij de situatie en de aard en opleiding van het paard.