Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:14

Ik kan wel heel boos worden op een paard. Gericht bokken/stijgeren/laten vallen/staken etc. zijn allemaal wel dingen waardoor ik echt boos word op een paard. Maar als ie zijn best doet en hij kan (nog) word ik absoluut niet boos.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:07

Anne_GTI schreef:
Ik kan wel heel boos worden op een paard. Gericht bokken/stijgeren/laten vallen/staken etc. zijn allemaal wel dingen waardoor ik echt boos word op een paard. Maar als ie zijn best doet en hij kan (nog) word ik absoluut niet boos.

denk je niet dat je paard daar waarschijnlijk een heel goede reden voor heeft. en in plaats van tekeer gaan tegen je paard, kun je ook opzoek gaan naar de oorzaak van zijn gedrag. meestal blijkt dan dat de schuld toch niet bij het paard ligt, maar bij een ander (bv. jezelf). en dat is waar je het probleem moet aanpakken. de oorzaak.
.. of dat is dan mijn mening Bloos

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:13

Mijn paard kan het zo in een keer in de kop krijgen om in 1 keer om te draaien tijdens een buitenrit. Ik ben dan echt niet zo mild hoor, want er komt regelmatig een auto aan als ze zich omdraait. Ik heb daarom ook altijd een zweep mee tijdens een buitenrit, omdat ze echt onvoorspelbaar is! Of ze gaat in 1 keer midden op de weg staan en wil niet meer vooruit of achteruit. Heel irritant en dat weet mevrouw ook wel, maar toch doet ze het! En nee dan ga ik echt niet tot 10 tellen, ik schop haar dan echt letterlijk vooruit. (Dan heeft ze het ook verdiend! Ik straf mijn paard echt niet zomaar!).

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:26

@marjolein_18: als je je in zo'n situatie bevindt dat je paard midden de weg opspringt terwijl er een auto aankomt dan snap ik dat je je zweep gebruikt. het is niet niks, aangereden worden door een auto. zal voor je paard ook niet fijn aanvoelen Verdrietig . dus ben in dat geval wel mee eens om eerder de zweep of iets te gebruiken. uit twee kwalen kies je dan toch wel de minst erge zou 'k denken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:11

Amberr_ schreef:
Anne_GTI schreef:

denk je niet dat je paard daar waarschijnlijk een heel goede reden voor heeft. en in plaats van tekeer gaan tegen je paard, kun je ook opzoek gaan naar de oorzaak van zijn gedrag. meestal blijkt dan dat de schuld toch niet bij het paard ligt, maar bij een ander (bv. jezelf). en dat is waar je het probleem moet aanpakken. de oorzaak.
.. of dat is dan mijn mening Bloos

Ik ben het met jou eens Amberr. Ik moet zeggen dat ik sowieso het nut niet inzie van boos worden op een dier. Als je echt boos wordt (en dan bedoel ik niet boos doen terwijl je dat niet bent) verlies je de controle over je gedrag, en daarmee het vermogen consequent te zijn. Iemand die boos is, is per definitie inconsequent, erg desastreus voor het vertrouwen in je paard en je band met het paard. Boos doen heeft wel nut, echt boos worden niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:13

@ Marjolein: ik begrijp je reactie heel goed, hoor, maar misschien is het een idee, om je eens af te vragen waarom ze dat eigenlijk doet? Als je rustig bent, dan natuurlijk Knipoog

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 07:54

Interessant topic OK dan!
Vroeger werd ik ook weleens boos op mijn paard...
Nu heb ik geleerd op en top te genieten als ik aan het rijden ben Tong uitsteken
Ik oefen hard en eerlijk met mijn meisje, en ik merk dat dat echt een positieve inwerking heeft op onze samenwerking
Als iets goed gaat laat ik duidelijk aan haar blijken dat ik trots op dr ben en als iets fout gaat zeg ik gewoon lachend hardop....'moeilijk he meis?' en dan oefen in het weer opnieuw Lachen
Lukt het dan nog niet, doe ik even iets anders (wat zij makkelijker en leuk vind, overgang stap-galop oid en laat weer duidelijk merken als ik dan weer trots op haar ben) daardoor ontspannen wij allebei weer en doen we de moeilijke oefening weer opnieuw...
Op deze manier blijft mijn paard het werken leuk vinden en staat ze ook continue open om nieuwe dingen te leren...
Voor ons beiden echt een verademing sinds we op die manier werken Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:22

Als ik boos word, tel ik tot 10 en als dat nog niet helpt, stijg ik af. (dit is gelukkig nog maar 1x gebeurd)
Ik probeer mijn paard wat te leren en kan best streng zijn en mijn paard kan best eens een flinke tik krijgen maar ik verlies nooit mijn zelfbeheersing.

Ik ga er niet vanuit dat een paard bewust saboteert.

Als iets niet wil lukken, haal ik diep adem, gaan we even een ontspannende oefening doen en proberen we daarna een gemakkelijkere oefening, zodat we in ieder geval succesvol eindigen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:25

Ik verhef mijn stem eigenlijk erg snel als mijn paard niet luisterd. Hij reagert namelijk meteen op mijn stemverheffing.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:41

Ja die van mij ook! Ik kan ook gruwelijk boos klinken (terwijl ik het niet echt ben)

Fantasii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:44

na de eerste keer ben ik 'licht aangebrand'
tweede keer wordt ik toch schagrijnig,
derde keer boos.
vierde keer = meestal tik.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:45

Ik kan heel boos worden Bloos maar probeer me wel in te houden, ga iets anders doen, om even af te koelen Haha!

Ik vind het heel erg als mensen hun paard onevenredig straffen omdat ze zelf gefrustreerd. Dat probeer ik dus niet.

Probeer het eigenlijk alleen op te lossen met stemverheffing, en anders een tikje.

Overigens maak ik me het meeste boos om zijn lompigheid, me gewoon omverlopen bijvoorbeeld, ik heb echt een eerste klas boerenknol af en toe Haha!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:49

Ik word amper boos, omdat ik bijna altijd de fout bij mezelf leg. Hoewel dat niet altijd zo is, want soms is hij gewoon aan het klieren en mag ik best een keer boos worden. Maja even een tikje met de zweep of een stemverheffing en 't is weer goed. Ja

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:53

Ik word bij het langelijnen werk, wat voormij zo ongeveer plaatsvervangend is voor het rijden; echt nooit boos. Pas gingen we buiten de bak oefenen, en meneer luisterde totaal niet, ben toen wel 2 km van mijn route afgeweken omdat meneer niet de andere kant op wilde, maar ik had geen behoefte om hem zo onervaren als ie is, te gaan straffen. En uiteindelijk komt dat dan ook best goed. Wel is het zo als we aan de hand lopen, en hij duikt bijv. constant naar het gras dan kan ik wel behoorlijk boos worden, vanbinnen kook ik en van buiten probeer ik rustig te blijven, maar soms is dat erg lastig.

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:01

als ik voel dat ik echt boos ga worden dan stop ik met rijden volgende keer beter. dat heb ik zelden. als ik boos word op mijn paard dan snappen we elkaar helemaal niet meer en word hij net zo boos als ik en dat werkt echt niet.
ik kan wel eens boos doen maar dan verhef ik mijn stem dat is bij mijn paard al voldoende.
Ik denk wel dat er paarden zijn waar je wel eens goed boos op moet worden en die je uitproberen. toen ik les gaf heb ik dat vaak genoeg gezien. nu kan ik me ook weer goed verplaatsen in de paarden elke keer weer een ander die erop zit de 1 hobbelt de ander trekt. een paard wat echt gemeen word vind ik niet acceptabel. Als je je paard goed kent leer je vanzelf wat werkt. ik vind het wel belangrijk dat je ook denkt en kijkt vanuit het paard. veel mensen leggen het probleem direct bij het paard. terwijl het vaak door de ruiter veroorzaakt word. ook is een paard van vlees en bloed en met gevoel. wij kunnen het zeggen als we ergens last van hebben hun niet ze moeten altijd maar klaar staan ook al hebben ze bijvoorbeeld een baaldag of een dag dat ze zich niet goed voelen. Mijn vorige pony kon wel eens nukken hebben en bokken dat accepteerde ik dus niet als het gevaarlijk gaat worden nee dank je dat straf ik onmiddelijk af. dat had zij ook nodig om dan consequent te zijn. mijn peps niet als het niet lukt prima dan vandaag niet en dat werkt altijd. de dag erop gaat vaak weer goed.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:06

Fantasii schreef:
na de eerste keer ben ik 'licht aangebrand'
tweede keer wordt ik toch schagrijnig,
derde keer boos.
vierde keer = meestal tik.

Zou je die tik niet veel eerder moeten geven, bijv. als je 'licht aangebrand" bent? Dat voorkomt waarschijnlijk dat je boos wordt.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:57

Sjee, het verbaast me altijd weer als ik dit soort topics lees over hoeveel mensen er gewoon echt boos kunnen zijn op hun paard...kom op, waar denk je dat die fout bij het paard vandaan komt?? Juist...bij de ruiter! Dus waarom boos op je paard worden als je diep van binnen dondersgoed weet dat de fout eigenlijk bij jezelf ligt ipv bij het paard? Verward

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:24

Ik word eigenlijk niet snel boos alsm'n paard iets niet doet. Als ik ff nadenk over waardoor het niet lukt ligt het toch meestal aan mij dus vind ik het niet eerlijk tegenover het paard om boos op d'r te worden als iets niet wil lukken.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:41

Yamcha schreef:
@ Marjolein: ik begrijp je reactie heel goed, hoor, maar misschien is het een idee, om je eens af te vragen waarom ze dat eigenlijk doet? Als je rustig bent, dan natuurlijk Knipoog

Hmm, mijn paard doet prcies hetzelfde, soms zomaar! Dan kan hij het inderdaad ook krijgen hoor! Want dat is gewoon gevaarlijk.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:46

Ik ben zowieso altijd heel snel gebrand, maar probeer bij bonita altijd rustig te blijven als iets niet lukt, want als ik dan echt boos word etc gaat ze alleen maar door met klieren, dus daar schiet ik niks mee op, als ze iets echt niet wil, geef ik dr een porretje

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:10

Yamcha schreef:

Ik weet niet waarom ze dat doet! Ze doet het zo onverwacht! Je bent lekker aan het stappen, dan in een keer krijgt ze het in de kop om midden op de weg te gaan staan of in 1 keer om te keren als er een auto je naderd. En nee het is dan niet dat die auto nog kilometers ver weg is, maar 10 m bij je vandaan! Dan heb ik dus echt geen tijd meer om na te denken wat ik moet doen, ik sla haar gewoon aan de kant. Hoe hard het ook klinkt, ik wil geen risico's lopen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:25

De basis voorwaarde waaraan een betrouwbaar rijpaard moet voldoen, is onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Als een paard niet luistert of gevolg geeft aan een verzoek, dan kan je er een commando van maken. Op dat moment moet je je wel afvragen of je paard goed is afgericht, goed wordt getraind en wordt gereden en kijken wat je daaraan kan en moet doen. Als het paard altijd correct reageert en plotseling een keer niet dan is het belangrijk om iets met dat signaal te doen. Het kan voor je paard en de relatie met je paard crusiaal zijn. Kwaad worden op een paard heeft geen zin. Je geeft alleen maar verkeerde signalen af..... Iedereeen heeft wel eens de pé erin, dat moet je nooit op een paard afreageren. Ook kan een paard wel eens iets niet begrijpen of is er sprake van een communicatieprobleem tussen het paard en degene die erop zit. De begrippen belonen en straffen hebben in de paardenbeleving een andere betekenis dan die wij er aan meegeven. Beloning is de olie van een goede relatie met een paard en zal altijd de boventoon boven straffen moeten hebben. Een paard begrijpt heel goed wanneer het op het juiste moment een uitbrander of een tikje krijgt, belangrijker is de beloning. De basis van vertrouwen. Dus niet een paard dat elke keer bij A uit zichzelf halt houdt en wacht op een pepermuntje en dan weer verder gaat..... Pling

Bij een paard kan je later wel "sorry" zeggen, het haalt niets uit. Tegen iemand anders kan je zeggen "sorry" ik heb een "off-day-to-day". Je kan er over napraten of aangeven dat je het niet zo bedoelde. Bij een paard werkt dat principe niet. Op het moment dat je moet reageren of ingrijpen, moet de reactie passen bij de situatie en de aard en opleiding van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:58

Marjolein_18 schreef:
Yamcha schreef:

Ik weet niet waarom ze dat doet! Ze doet het zo onverwacht! Je bent lekker aan het stappen, dan in een keer krijgt ze het in de kop om midden op de weg te gaan staan of in 1 keer om te keren als er een auto je naderd. En nee het is dan niet dat die auto nog kilometers ver weg is, maar 10 m bij je vandaan! Dan heb ik dus echt geen tijd meer om na te denken wat ik moet doen, ik sla haar gewoon aan de kant. Hoe hard het ook klinkt, ik wil geen risico's lopen.

Misschien dan een idee om thuis eens de situatie stap voor stap te analyseren, zoals: wanneer is het gedrag begonnen? Wat was toen de reden? Waarom doet ze het nog steeds? En: hoe leer ik het haar op een positieve manier af. Straffen werkt blijkbaar niet bij dit paard.
Lastig probleem, dit, ook omdat het waarschijnlijk al langer aan de gang is. Vaak is het dan een gewoonte geworden, en die krijg je er niet makkelijk uit. Pfff... lastig hoor...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:09

Ik ben vrij ongeduldig van aard en mijn paard is een ontzettende heethoofd en druktemaker. Zou ik kwaad worden, raakt hij gigantisch over de zeik en is er geen land meer mee te bezeilen. Neemt niet weg dat als meneer zijn trukendoos opentrekt, ik het goedkeur met pauzes, hij krijgt gewoon acuut werkkamp. Hij moet wel weten dat zulk gedrag niet tolerabel is. Als hij het vertikt om een hoek door te gaan, beperk ik me niet tot het rijden tot de middellijn hoor. Dan zet ik hem een partij aan het werk en laat ik hem gewoon de hoek door zwoegen Haha! Neem een haflinger als voorbeeld: deze flikte het bij elke ruiter om een boksessie weg te geven om onder het werk uit te komen. En dit was met vlagen zo. Ook heeft ze een bloedhekel aan de hoefsmid. Gewichtsheffen, plaatsverschuiven en plotselinge jeukbuien heeft ze al bedacht om onder dit herhaaldelijke tafereel uit te komen. Moet je dit dan allemaal toelaten? Ten koste van iemand? Net als het verhaal van Marjolein. Ik kan haar reactie heel goed begrijpen. Op dat moment is dat gedrag absoluut niet tolerabel. Paard hoort dit gewoon niet te doen. Ik zou zo 1,2,3 de oplossing ook niet weten. En je kunt niet anders handelen. Je kunt niet afstappen en het paard weer rechttrekken als het ware. Op dat moment gaat veiligheid voor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:07

Goofy44 schreef:
De basis voorwaarde waaraan een betrouwbaar rijpaard moet voldoen, is onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Als een paard niet luistert of gevolg geeft aan een verzoek, dan kan je er een commando van maken. Op dat moment moet je je wel afvragen of je paard goed is afgericht, goed wordt getraind en wordt gereden en kijken wat je daaraan kan en moet doen. Als het paard altijd correct reageert en plotseling een keer niet dan is het belangrijk om iets met dat signaal te doen. Het kan voor je paard en de relatie met je paard crusiaal zijn. Kwaad worden op een paard heeft geen zin. Je geeft alleen maar verkeerde signalen af..... Iedereeen heeft wel eens de pé erin, dat moet je nooit op een paard afreageren. Ook kan een paard wel eens iets niet begrijpen of is er sprake van een communicatieprobleem tussen het paard en degene die erop zit. De begrippen belonen en straffen hebben in de paardenbeleving een andere betekenis dan die wij er aan meegeven. Beloning is de olie van een goede relatie met een paard en zal altijd de boventoon boven straffen moeten hebben. Een paard begrijpt heel goed wanneer het op het juiste moment een uitbrander of een tikje krijgt, belangrijker is de beloning. De basis van vertrouwen. Dus niet een paard dat elke keer bij A uit zichzelf halt houdt en wacht op een pepermuntje en dan weer verder gaat..... Pling

Bij een paard kan je later wel "sorry" zeggen, het haalt niets uit. Tegen iemand anders kan je zeggen "sorry" ik heb een "off-day-to-day". Je kan er over napraten of aangeven dat je het niet zo bedoelde. Bij een paard werkt dat principe niet. Op het moment dat je moet reageren of ingrijpen, moet de reactie passen bij de situatie en de aard en opleiding van het paard.

Je had het niet beter kunnen verwoorden, ik ben het helemaal met je eens!

Soms is het nodig 'boos' te doen, maar het is altijd fout om echt kwaad te worden.